Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Citaat van: ArjanM op zondag 26 januari 2014, 21:17:26

  • Een klodder secondelijm (gel) op een plastic plaatje, blijft uren bruikbaar. Vreemd genoeg droogt dit niet zo snel op

Arjan,

Als je seconde lijm snel wil laten drogen even een activator toevoegen als het zit.
Dan zijn het echt nog enkele secondes.Bison heeft zo een setje met een pompverstuivertje.

Ik had de tip uit modelspoormagazine.Stond in de bouwbeschrijving van mijn tramlocje.

Mvg Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
@Ronald. Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest. De leds lijm ik nog steeds met secondelijm in de kast. Ik gebruik hiervoor de gel vorm, die geeft iets meer tijd om te positioneren. Vlekken heb ik nog geen last van gehad, maar zouden se er zijn dan verf ik ze gewoon over.

@Robin, ik ken het. Heb ook zo'n busje activator hier staan. Hartstikke makkelijk. Mijn opmerking over de klodder lijm die er lang over doet hard te worden, gaat over de werkvoorrraad. Ik ben gewend dat je de leds één voor één van lijm moet voorzien en vast plakken. Tussendoor dus steeds tubetje open, tubetje dicht. Ik heb nu gewoon een kloddertje op een stukje plastic gespoten. het bleek dat dat uren later nog steeds te gebruiken is. Dat was voor mij een openbaring, gewend als ik ben secondelijm letterlijk te nemen. Ik doop de led er gewoon in en plak 'm in het sein. ±20 Tellen op z'n plek houden en het zit vast.

@Ronald, de lensgaatjes in het sein vul ik dan met een drupje Kristal Klear. Voor een betere lichtspreiding.
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Hoi Arjan,

Gepriegel op de vierkante milimeter! Fantastisch dat je dit toch voor elkaar krijgt.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Succes!

Groet Jos
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Hey Arjan,

Je maakt er wel weer een werkje van, maar ja, als het resultaat goed is dan is het dat allemaal waard.

Ik vind het geweldig dat je zoveel geduld op kunt brengen voor zo'n klein sein.

Groetjes Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt en ik ben klaar met het leggen van de tracés!

Dat betekent dat vanaf nu ik alleen nog voor de scenery  met zaag en boor in de weer moet, maar niet meer voor het maken van ondersteuning van de rails. Mijn laatste bestelling rails en wissels staat in back order en verwacht ik volgende week. Dat gaf me mooi de tijd om eens zonder haast en goed doordacht met de constructie van de tracés aan de slag te gaan.







De spiralen bleken eigenlijk eenvoudiger dan dat ik had verwacht. Dit is de tweede keer dat ik die dingen maak, maar ik pak het nu helemaal anders aan. Het lastige is dat rechts in de baan de spiraal binnen in een lus begint en er daarna overheen stijgt. Dat gaf wat uitdagingen met ondersteunen. Belangrijkste "vinding" hier was het pas achteraf aanbrengen van de houder voor het draadeind.
Ik zaag dus eerste de spiraal in secties uit een plaat. Ik gebruik voor het aftekenen een stip aluminium waar op de juiste plek gaatjes geboord zijn (binnen en buitenstraal van het tracé). Op de plaat (60 x 120 of kleiner in een aantal gevallen, waar ik restmateriaal heb gebruikt) teken ik de middenlijn. Vanaf de bovenste rand kan ik nu het eerste middelpunt op de lijn bepalen. Vanuit dat middelpunt teken ik de buiten en binnen straal af. Ik teken de kopse kanten van de sectie door de liniaal van het einde (rand van de plaat) van de buitenstraal naar het middelpunt te leggen. Zo heb je bij verbinden van de secties geen knikken.
Het volgende middelpunt bepaal ik door vanuit het einde van de binnenstraal (da's dus niet meer aan de rand) de middenlijn over een lengte van de buitenstraal te markeren. Tussen binnen en buitenstraal heb je nu nauwelijks afval.
De secties heb ik met montage lijm tussen de kopse kanten aan elkaar gelijmd (wel klemmen) en onderop een plaatje 3mm triplex. Het houdt geen zware gewichten, maart is stabiel genoeg voor de modelbaan.
Wanneer de spiraal op de baan ligt, kun je de plek van de draadeinden bepalen. In een aantal gevallen was dat een draadeind dat al een onderliggend stuk baan draagt. Het lastige daarbij vind ik dat je het bovenliggende gat precies op de goede plaats moet boren. Dat heb ik anders gedaan. Ik heb klosjes gemaakt met daarin een 12 mm gat (ik werk met M6 en M10 draadeinden) het klosje wordt om de draadeind vast gezet en de spiraal wordt daaraan vastgelijmd. Zo zit het altijd op de juiste plaats  :D

Volgende uitdaging was de bevestiging van de stationsplaat. Deze is het hoogste deel van de baan en ligt in het zicht. Hier wil ik eigenlijk geen moer hebben uitsteken. Daarom heb ik een blinde bevestiging bedacht: met een koppelmoer en een bout met verzonken kop. Eerlijk gezet heb ik dit idee bij Johan de Reuver opgedaan. Hij heeft in het uiteinde van zijn M8 draadeindes een M4 draadgat getapt. Ik heb de simpelere uitvoering  :o)




Het 12mm gat moet nog wel even met een 19mm verzink boor opgeruimd worden, zodat de bout netjes gelijk komt met de bovenkant van de plaat.


Door deze constructie heb ik alles met draadeinden kunnen ondersteunen. Hierdoor kan ik ieder deel van de baan in hoogte bijstellen. Perfecte tuning.

Ook is de verborgen ruimte onder het zichtbare deel nu nog steeds ruim en goed toegankelijk.


Naast de draadeinden heb ik hier en daar ook aluminium hoekprofielen gebruikt. Deze geven goed steun en nemen nauwelijks plaats in.




En dan, nog één keer, dwergseinen.

Ik ben rustig  ieder avond een paar leds van draden gaan voorzien en heb inmiddels een aantal seinen klaar.
Toen ik laatst bij Johan was hebben we ze eens vergeleken met de seinen van Portigliatti en de seinen die Johan uit een etsplaat haalt. Dan doen die van mij het helemaal niet slecht. De Portigliatti zijn veel te groot. En het aanbrengen van leds in de etsseinen is nog een hele tour.


Op de foto van links naar rechts Portigliatti, ets-plaat, 3d front, 3d achterzijde (het stukkie tape is om de juiste kant op de foto te krijgen.)

Maar ja, als je Johan een beetje kent, weet je dat hij wel weer iets extra's weet te verzinnen. Wat dacht je hiervan?

Foto met toestemming van Johan geplaatst

Foto met toestemming van Johan geplaatst

Dit type dwergsein wordt aan de rechterzijde van de ban geplaatst wanneer aan de linkerzijde onvoldoende ruimte is. Het sein is spiegelbeeld van het normale sein en heeft een verlichte pijl naar links onderaan. En, zoals op de foto's te zien, hebben ze ooit op Blausee Mitholz gestaan. Inmiddels zijn ze vervangen door de normale uitvoering. Op de eerste foto staat die er al en zijn ze nog aan het aansluiten.

Dus, omdat ze voorkomen, ook van dit sein een uitvoering in 3d print gemaakt. Onderaan heb ik een vakje waar het ledje achter de pijl in past. De pijl zelf heb ik niet helemaal doorgebroken. Idee is dat het licht dan beter verspreid wordt.
Voorkant:


Achterkant:


En het uitgeprinte resultaat. ik heb nog geen tijd gehad ze te schilderen en van leds te voorzien.


Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij. Hopelijk komen de rails en wissels snel, dan kunnen we gaan rijden  :D

wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Arjan,

Wat een progressie! Lekker bezig hoor, schitterend :). Inderdaad komt hopelijk snel je rails binnen, dan kunnen wij genieten van filmpjes met rijdende treinen! Wat wordt er toch hard gewerkt daar in het hoge noorden, nu maar hopen dat er geen aardbevingen komen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Goede avond Arjan,

Je bent goed bezig, je ka al bijna rijden. Ik vind het er goed uitzien. En ben benieuwd hoe de scenery gaat worden. De dwergseintjes zien er mooi uit ik heb er een paar van Schneider maar vind deze wat aan de grove kant. Succes met de voortgang ik blijf het vlogen.

groeten Martin.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!

Mooi werk Arjan.

Even een vraagje van een klimspiralenleek:

Vanwaar het zagen in secties om vervolgens weer te lijmen? Is dat vanwege handelbaarheid? of breuk misschien?

mvg Harry
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Harry,

Da's vrij simpel: efficient materiaal gebruik. Ik haal nu rond een volle cirkel uit een plaat van 60 x 120 cm . Als ik de cirkel in één keer uit een plat zaag, heb ik een plaat van 110 x 110 nodig en heb ik het volledige midden over. Bij het zagen in secties houd ik alleen wat driehoekjes van 4 x 12 (reken zelf de schuine zijde uit met Pythagoras) en wat stipjes die tussen buiten- en binnen-straal overblijven.
Ik kan vanavond wel even proberen er een tekening van te maken.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Hoi Arjan.
Geweldig dat je nu de bovenste laag bereikt heb! :thumbup:
De opbouw ziet er prima en stevig uit, ook erg leuk dat je ondertussen ook nog van die kleine seintjes aan het maken bent.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Hoi Arjan,

Had al begrepen van je dat er flinke stappen waren gezet. Foto's bevestigen dit. Ziet er goed uit. :thumbup:
Ik ga je idee van de koppelmoeren zeker toepassen bij het laatste stuk wat ik aan het bouwen ben, namelijk het bergstation.

Nog even geduld en de gelijkstroomassen kunnen de benen gaan strekken.... ;)

Ik mis nog een vlag, boom of bezem voor het bereiken van het hoogste punt... >:-D (benieuwd wat het wordt...)

Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Dat schiet lekker op Arjan!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Hoi Arjan.

Mooie vorderingen.Ook wij willen graag wat scenery zien verschijnen.De basis ziet er in ieder geval top uit.

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
@Harry, ik heb vanavond een paar teken paketten geprobeerd, maar het lukt me niet het goede plaatje te maken. Probeer het zelf maar en je zult zien dat het heel wat afvalhout scheelt.

@AlbertJan, Goed he? En dat o.a. dankzij die mooie partij wissels en rails die ik van jou heb overgenomen en hier nu een tweede leven vind.  :thumbup:

@Joachim, ik heb geen klein Zwitsers vlaggetje. Bovendien ben ik opdrachtgever en uitvoerder tegelijk en moest ik gisteravond nog rijden. Veel bier is dus niet gevloeid, maar om mezelf nu aan de kaak te stellen als gierigaard gaat me te ver  :O

@Marc, wanneer kom je kijken?

@Harals & Alex, Scenery? Eigenlijk kijk ik meer uit naar nog meer techniek. Straks eerst lekker rijden en de TC software goed inregelen. Seinen bouwen en correct laten functioneren. Bovenleiding; eigenlijk wil ik de portaalmasten zoals ze in Blausee Mitholz staan. Die moet ik dus zelf maken. BLS afspan inrichting, die afwijkt van de SBB/Sommerfeldt versie. En dan nog wat projecten rondom het rijdend materieel.

Nee, scenery staat voorlopig nog niet op mijn radar. Maar je weet nooit wat er op een roestige zondagmiddag uit mijn handen komt...  :P
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
@Martin & Dennis, sorry jullie reactie stond wat verder op en werd even over het hoofd gezien, maar wordt niet minder gewaardeerd. Ja, die Scheider dwergseinen waren voor mij aanleiding het zelf eens te proberen. Soms heb je even dat zetje nodig.

En qua aardbevingen zit ik gelukkig in het veilige deel van Groningen, hoewel de constructie volgens mij wel een 4.5 kan hebben. Toch probeer ik het liever niet.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Pannenbier!
Wauw Arjan,
Dat gaat allemaal in een sneltreinvaart!  :D
Succes met de verdere bouw, ik blijf je volgen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Afgelopen zomer zag ik Frutigen een bijzondere wagen. "Hilfswagen" stond met grote letters op de zijkant.


Toen ik wat langer stond te kijken kwam de vorm van de wagen me vaag bekend voor. OK, met wat fantasie kun je er een LUX stofzuiger in herkennen.

Toch?

Ik heb toen het plan opgevat de gele LUX over te spuiten in BLS kleuren. Deze week iedere avond steeds een stapje verder en vanavond is fase 1 afgerond.






Fase 2 is decals (BLS logo) en blanke lak. Maar dat moet ik eerst even aanschaffen. En nu heb ik vanavond "per ongeluk" een HAG lok op ebay gekocht (nooit gedacht dat het bod hoog genoeg zou zijn :o)) en moet dus even een maandje kalm aan doen met geld uitgeven. Dus decal papier en blanke lak moet even wachten.

Ik wilde het toch even met jullie delen. Ben zelf redelijk te spreken over mijn eerste make-over.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Leuk project Arjan. Nu heb je meteen iets bijzonders en het resultaat is al erg goed. Benieuwd hoe het er straks met de decals uitziet.

Groet,

Ronald
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Hoi Arjan,

Ondanks dat het nog niet klaar is vind ik hem nu al veel mooier dan de standaard gele kleur.
Hier zou meneer Lux een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het eind resultaat laat nog even op zich wachten maar er komt een mooie Hag loc tussendoor.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen

Mooi gedaan Arjan.

Op de foto van het origineel, lijkt de schuine kant van het dak ook blauw te zijn.

...En we zijn natuurlijk ook nieuwsgierig naar je "perongelukke" Hag loc.

mvg Harry
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Citaat van: Har op vrijdag 21 februari 2014, 22:30:14
Op de foto van het origineel, lijkt de schuine kant van het dak ook blauw te zijn.

Is gewoon zilver kleurig.

Gr Class-58
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Heel mooi en op voorhand een geslaagd project Arjan !!!

Blijf je volgen  :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Citaat van: Class-58 op vrijdag 21 februari 2014, 22:48:00
Citaat van: Har op vrijdag 21 februari 2014, 22:30:14
Op de foto van het origineel, lijkt de schuine kant van het dak ook blauw te zijn.

Is gewoon zilver kleurig.

Gr Class-58

Het bewijs.

http://www.bahnbilder.de/1024/bls-hilfswagen-xas-99-628794.jpg
Bron www.Bahnbilder.de
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Ja, inderdaad helemaal aluminium kleurig (RAL 9006 Weißalluminium) Omdat ik weet hoe het eruit ziet was het blauw me op de foto niet opgevallen. Sorry voor de verwarring Harry, en bedankt voor het rechtszetten Jaap en Class-58.

De HAG is een rode Re 4/4. Nog analoog, maar het plan is deze zomer bij Eyro in Zwitserland langs te gaan en daar een verlichtingset met decoderhouder te scoren. Ik heb al een Re 4/4, maar die heeft een ander nummer. Ik vind dit één van de mooiste Zwitserse locs, je ziet ze overal. Dus er mogen er best een paar op mijn baan rondrijden.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Arjan.

Een mooi project  B) B) B)

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Leuk project en tot nu toe strak uitgevoerd! Doe je dat met het lucht-penseel? Ik zit er over te denken er ook een te kopen. Welke heb je en ben je tevreden?

O ja, altijd leuk een eBay aankoop, zeker als je succes hebt terwijl je denkt te laag geboden te hebben! (Of was het eigenlijk toch een beetje meer dan je had willen uitgeven....?  :O :O)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Citaat van: keeszondag op zaterdag 22 februari 2014, 10:37:57
Doe je dat met het lucht-penseel?
Citaat van: ArjanM op vrijdag 21 februari 2014, 22:02:12
Ik heb toen het plan opgevat de gele LUX over te spuiten in BLS kleuren.
:important: :)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Kees,

Ja, ik heb het gespoten. Met de kwast wordt het lang zo mooi niet. Ik heb destijds deze set gekocht. De compressor bevalt prima en het pistool ook. Hoewel ik verwacht t.z.t wanneer ik dit meer ga doen, wel een beter pistool te kopen. Maar voor het eerste begin is het prima. De verf die ik heb gebruikt is van Vallejo en Pro-Color (alleen het groen). Deze heb ik bij Airbrush Services Almere gekocht, evenals de afplak tape.

Als je er over denkt zelf een airbrush aan te schaffen zou ik eens in Almere langs gaan. je kunt daar proberen en uitgebreid advies krijgen. Mijn set heb ik destijds gekocht, omdat ik een zelfde set geleend had en die beviel wel. Eigenlijk niet verder gekeken.

Nee, ik heb niet meer uitgegeven dan gepland. De eerste Re 4/4 heb ik voor ?150 in Houten gekocht. Dat vond ik al een koopje. Deze heb ik, inclusief verzending, voor ?135. Als ik daarvoor een HAG kan kopen, laat ik het niet liggen. Ik biedt wel vaker mee, omdat je soms de mazzel hebt dat de prijs "laag" blijft, zoals gisteren. Soms lukt het en moet je onverwacht wat extra geld uitgeven Maar ik biedt nooit meer dan ik heb of dat ik bereid ben ervoor te betalen. Vooraf bepaal ik voor mezelf wat mijn maximum is en daar ga ik niet overheen. Gelukkig heb ik een partner die zich er absoluut niet druk om kan maken. Ze vind me sowieso een idioot, omdat ik bereid ben zoveel geld voor een electromotor op wieltjes te betalen. Maar als het mij gelukkig maakt, doet zij er niet moeilijk over. Zolang het niet de spuigaten uit loopt natuurlijk  >:-D
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Citaat van: ArjanM op zaterdag 22 februari 2014, 09:55:52

De HAG is een rode Re 4/4. Nog analoog, maar het plan is deze zomer bij Eyro in Zwitserland langs te gaan en daar een verlichtingset met decoderhouder te scoren.


Mooi lokkie. :thumbup:

Op of rond 2 april a.s. ben ik in Interlaken. Zo je wilt pik ik het setje voor je op.

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Ben,

Ik heb Eyro al een mail gestuurd of je ook kunt afhalen. Ik laat het je weten, maak er graag gebruik van.
Bedankt!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Hilfswagen
Hallo Arjan,
Ontzettend leuk idee om het over te spuiten in de BLS kleuren.
En bedankt voor het vermelden van de airbrushset, zoiets zocht ik nog.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Citaat van: SBB Meijster op donderdag 16 januari 2014, 11:43:05
Beste Arjan,

Ik volg je topic al enige tijd met zeer veel interesse. 3D printen is de toekomst en dit is een prachtig voorbeeld. Ik heb even zitten kijken op de site van chapeways en zij maken modellen op basis van een plastic draad welke verhit wordt. Hierbij heb je een laagopbouw van ongeveer 0,3 mm. Maar misschien is het een idee om de dwergseinen van hars op te laten bouwen. Volgens mij zit er in Amsterdam een service die op deze wijze print. Voordeel van in hars printen is dat je laagjes van 0,0254 mm opbouwt. Super hoge detaillering dus.

Paul Meijster

Shapeways heeft geen materiaal op basis van een plastic draad ;) (PLA / ABS <- thuis printer kwaliteit).

Black Strong & Flexible is SLS (poeder was met een laser verhard word) en print laagjes van 0,1mm

Frosted Ultra Detail is een stuk beter en print laagjes van 29 micron. (geen 0,1mm dus ;) )

@Arjan, ziet er zeker goed uit!
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Om de variatie erin te houden dit keer weer eens een geheel ander onderwerp: de ombouw van mij twee HAG Re 4/4 locs met een MBT licht pint. Deze print biedt ook plaats aan een decoder en daarmee worden de locs dan dus ook gelijk gedigitaliseerd.

De print is verkrijgbaar bij Eyro in Interlaken, Zwitserland. Bij mijn weten zijn ze in Nederland niet verkrijgbaar.
Ik had geluk dat Spoorman Ben toch in de buurt was en voor mij wel even bij Eyro langs wilde gaan. Ben, Nogmaals bedankt!

De decoders had ik al aangeschaft. Dus toen de printjes arriveerden kon ik gelijk aan de slag. Dat wil zeggen, wanneer ik tijd had. Door het werk is het wel even blijven liggen.

Het geleverde bestaat uit de print en nieuwe lichtgeleiders.


Ook is een goede, duidelijke, Duitstalige inbouwhandleiding bijgevoegd. Daarmee kan het bijna niet mis gaan.
Als eerste moet de oude lichtprint uit de loc worden gehaald. Deze zit tegen het plafond van de cabine en zit vast met de schroeven van de pantografen. Ook de oude lichtgeleiders en de cabines moeten verwijderd worden.


Niet moeilijk in twee minuten te doen.

Dan moet een isolatie voor de print worden gemaakt. Ik heb deze uit papier gesneden. Op internet ben ik ze ook tegengekomen die de onderkant van de print helemaal afplakken met plakband. Omdat mijn ervaring is dat plakband op termijn vies en kleverig wordt, eb ik voor een papieren mal gekozen.


Na het inschroeven zie je er niets meer van.


Daarna moet de cabine een beetje bijgesneden worden. De lichtprint gaat er iets onderdoor en daar moet ruimte voor gemaakt worden. In de handleiding staat goed beschreven wat waar weg moet, en met een hobbymes is het zo weg.
Het plaatsen van de lichtleider is wat tricky. Mijn locs hebben rechthoekige schijnwerpers. Het rechthoekige blijkt een opzetstukje te zijn, dat je bij het herplaatsen van de lichtleider makkelijk eruit drukt.
Ook moet je zorgen dat er voldoende van de cabine is verwijderd, anders krijg je de leider niet op z'n plek. ook niet als je heel hard drukt, dan gaat alleen de pantograaf kapot  :o)

Wat mij wat verbaasde is dat je zelf een deel van de lichtleider met zwart isolatie tape moet afplakken. Dat hadden ze toch gelijk wel bij het ontwerp kunnen oplossen zou je denken. Maar op zich is het niet moeilijk. Zwart plakband is trouwens een noodzakelijk item, want er moet nog meer afgeplakt worden tegen vals licht. Wederom is de handleiding hierin zeer duidelijk.
Hier is één zijde van de loc gedaan en kun je van de cabine zien dat er bovenaan een strookje af is:


De ander zijde gaat precies hetzelfde. Hierna is de bedrading aan de beurt.
Het meest opvallend aan die verbouwing is dat de meest rechtse van de veercontacten verwijderd moet worden. Dat is wel een ingreep die geen weg terug meer toelaat. Je zou 'm kunnen afplakken met isolatie tape. Ik vond afknippen het veiligst (en ik wil toch niet terug naar analoog en gloeilamp verlichting)
De bedrading staat weer errug duidelijk uitgelegd.
Wat me wel opviel is dat er met geen woord wordt gerept over het ringetje onder de schroef in het motorhuis. Dit zit verstopt onder de rechter koolborstel afdekking, en moet voor digitaal bedrijf worden verwijderd. Met enig googelen kom je er wel achter, maar je kunt er toch flink naar zoeken en worst case blaas je een decoder op.
Enig simpel soldeerwerk en voila:


Hierna kan de decoder erin worden geprikt en alles in elkaar geschroefd. De waarde van de CV's staat ook in de handleiding en in no-time heb je een digitale HAG met wit licht, schijnwerpers (stel je er niet teveel van voor), één wit licht achter of één rood licht achter of twee rode lichten achter. En natuurlijk aan beide zijden schakelbare cabine verlichting.

bron: Eyro webshop

Een eenvoudige ombouw met zeer bevredigend resultaat. De prints zijn niet goedkoop, desondanks kan ik ze van harte aanraden.

Tot later...
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
In een heel oud topic uit 2008 zie je dat het stuurstandrijtuig van Railtop gescheiden licht wit/rood heeft.
Klik Zo hoort het ook.

Heeft je omgebouwde HAG dat nu ook of is de hele rechthoekige lamp wit/rood zoals de afbeelding van Eyro aan geeft.

Gr Class-58
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Mooi resultaat Arjan. :)

Vroeg me af: is het papier wel voldoende als isolatie?

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Geweldige ombouw Arjan :thumbup:, bedankt voor de uitleg, alles zeer duidelijk. Op deze manier is een Hag lok nog enigzins betaalbaar.

Groetjes Herman(de iris).
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
@Class-58, Klopt dat rood en wit eigenlijk gescheiden horen te zijn. Helaas is dat hier niet het geval. De nieuwe Re4/4 locs van Roco hebben dat wel.

@Ben, zo staat het wel in de handleiding. De achterkant van de print zelf is ook met lak geïsoleerd en er steekt niets uit. Ik denk dat het meer een veiligheidsmaatregel is dan dat het werkelijk nodig is.

@Herman. Al met al is het toch alweer een loc van over de ?200 geworden. Maar voor een HAG inderdaad niet te duur.  ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Hoi Arjan,

Mooi resultaat, duidelijk beschreven. Ik overweeg ook nog zo'n print, maar misschien maak ik ze wel zelf 8o. De splitsing van de lichtbakken zoals Class-58 aanhaalt is voor mij wel een issue, dus voor de rechthoekige versie zie ik deze lichtprint niet als een oplossing. Jammer dat ze dat voor die prijs niet opgelost hebben, dat had ik er ook meteen een aantal gekocht.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Hoi Arjan,

Vraagje over de relais van je polarisatie: heb je een bestel adres voor me?



Gr, Ben.

Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Ja, heb ik:

bij Reichelt FIN 30.22.9 12v (?1,53)
bij Conrad 502814 (?2,57)

In beide gevallen precies hetzelfde relais.

En natuurlijk ook elders te verkrijgen, zoals Joewy laat zien.
Re: Geïnspireerd door de BLS - HAG ombouw met MBT-lichtprint
Ok, bedankt allemaal. Ook voor de PB's. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Spoorvrienden,

Ik kreeg laatst een opmerking dat mijn topic al een tijd lang niet is bijgewerkt en men toch wel benieuwd is naar de voortgang.
Sinds de laatste update is er niet zo heel veel substantiële voortgang geweest. Alle rail liggen nu en ik ben vooral aan het rijden om de imperfecties eruit te halen. Het blijkt dat de ligging van de rails bij 2-rail code-83 toch iets kritischer is dan bij code-100. Een tiende mm torderen kan al een ontsporing tot gevolg hebben. Ook de Tillig wissels, door hun geprezen flexibiliteit, moeten heel precies liggen en aangestuurd worden, anders wordt de verkeerde afslag genomen. De wissel wordt dan gewoon open gereden.
Gelukkig ligt nu alles nog open en kunnen alle tekortkomingen makkelijk verholpen worden.

Deze twee foto?s geven een overzicht van de baan vanuit twee tegenoverliggende invalshoeken:




Op de foto?s ook al te zien mijn nieuwste aanwinst de Tonerdezug. Deze is samengesteld uit drie sets ACME wagons, allemaal met een eigen nummer. Bedoeling is er een tractie voor te zetten.


In het uiteindelijk ontwerp heb ik afgezien van het Anschlussgleis in Blausee-Mitholz. Dat zou te dicht onder de schuine wand komen. Ook de wisselstraat richting Frutigen heeft wat hoofdbrekens gekost. In eerste instantie lag het station veel meer in een S. Dat is niet zoals in het echt en heb ik er met een ligt gedraaide kruiswissel uit weten te krijgen.
De wisselstraat richting Frutigen is ook een concessie de werkelijkheid, maar nodig voor de SIM-treinen.



Hier zie je dat de kruiswissel iets gedraaid t.o.v. de sporen ligt. Hierdoor hoef ik minder tegen boog te geven en kon de S-vorm uit het station.


Zoals al gezegd, komt de (servo)aandrijving van de wissels erg precies. De wissels liggen nog niet helemaal vast en door de flexibiliteit hebben ze de neiging mee te bewegen. Om niet iedere keer direct onder de wissel te moeten frotten heb ik de verenstaal draad via een zig-zag aangelegd. De vering in de draad zit nu niet direct onder de wissel en geeft een veel directere aandrijving.





Nou en dit is ongeveer waar het nu staat. Ik ben nu druk aan het plannen voor bovenleiding en seinen. Pas wanneer dat staat kan geschotterd worden.

Enige tijd geleden ben ik tot de ontdekking gekomen dat de 3D geprinte seinen nog te groot zijn. Om werkelijk op schaal te zijn moeten ze een afmeting van 3,8 bij 3,8 mm hebben. Die van mij zijn dus nog 1,2 mm te groot. Helaas is het met 3D bij Shapeways niet mogelijk het huidige ontwerp van de seinen nog kleiner te maken. Ik wil daarom met etstechniek bezig gaan. Dan kan ik gelijk ook de hoofd- en voor-seinen zelf gaan maken.
Ook voor de bovenleiding wil ik zelf portalen gaan maken. Een deel van de seinen komt aan de bovenleiding masten te hangen. En ik wil een BLS afspaninrichting maken.

Ik ben met wat andere mensen aan het overleggen hoe dit allemaal moet worden aangepakt en zal, wanneer er resultaten zijn die hier t.z.t. laten zien.

Plannen genoeg dus.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Hoi Arjan,

Dat is een mooie voortgang! Die trein die daar staat ziet er mooi uit: het rood steekt (straks zeker!) goed af bij de omgeving. Leuk is ook dat je die trein met bijna elke locomotief ervoor kunt laten rijden :). Ben benieuwd wat er nog meer komt te rijden op je baan.

De bouw van het geheel verloopt weer zoals we van jou gewend zijn: met oog voor detail. Ik zou trouwens wel even kijken naar valbescherming vooral bij je klimspiraal, want zou toch zonde zijn als een hele trein van een paar honderd euro naar beneden stort. In het echt vinden ze dat ook niet zo tof.

Laatste vraag: lukt het nog wel om het stationsgebouw achter de laatste rails te plaatsen bij Blausee?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Dag Arjan.

Je hebt inmiddels weer een prachtige baan staan, strak werk :thumbup:
Het nodigt uit om een uitdagend stuk scenery te gaan maken,
weet je al met welke constructiemethode je dit gaat opbouwen?
Mooie treinenkamer, zij het beperkt in de beschikbare ruimte.
Je zult toch enige lenigheid moeten toepassen om overal bij te komen.
Heb je nog andere bergruimte tot je beschikking?

Groeten,

Erik.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Hoi Dennis,

Ja hoor, ruimte zat voor het stationsgebouw. Dat komt niet bij spoor 4, maar daar naast. Onder het raam ongeveer.

Die valbescherming, daar heb je zeker een punt. Er is inmiddels al een keer een tweetal wagons "gesturtzt". Gelukkig geen blijvende schade. Maar maatregelen zijn nodig.

Hoi Erik,

Scenery heb ik al wel in mijn hoofd. Als je de noordzijde van de Lötschberg kent, weet je waaraan ik denk.
Qua constructie wil ik met platen schuim aan de gang. Eerder gebruikte ik constructies van hout, gaas en gips, maar dat is me te zwaar. Ik wil het graag demontabel houden, zodat ik overal altijd bij kan.
Mijn treinenkamer is niet groot, maar meer dan menigeen tot z'n beschikking heeft. Andere bergruimte is de zolder. Daar staan nog de nodige dozen met spullen. Ook heb ik in de garage een werkruimte om het stoffige en smerige werk te doen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Hallo Arjan.

Mooi om weer eens wat van je baan te zien  :thumbup: Het ziet er allemaal goed uit.Dat het met de rails die je gekozen hebt secuur werken is geloven we best.Wij zullen wel nooit verder komen dan het aan elkaar steken van C-Rails........

Op de tweede foto zit er bij de spiraal een korte knik die er wat onnatuurlijk uit ziet?Misschien zo bedoeld of moet je daar nog iets aan doen?

Succes met de bouw.We blijven het zeker volgen.

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Een knik?!? ik zie het niet.
Bedoel je in het dubbelspoor rechts? Dat spoor ligt nog los en wordt definitief gevormd bij het schotteren. Dat stuk komt dan vloeiender te liggen.

Ik volg jullie ook in de bouw van Gösschenen
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Arjan.

We bedoelden dit.Maar dat is misschien ook wel jouw bedoeling dat het zo ligt?

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - Zomer update
Ah ja, dat is dat spoor rechts. Dat deel wordt zichtbaar en wordt pas definitief vast gelegd bij het schotteren. Bedoeling is de wissel dan ook heel licht te buigen. Nu "zwabbert" het inderdaad een beetje, maar dat komt goed.

Waar je de gele lijnen hebt gezet komt ongeveer de tunnelingang.
Tussen die tunnel en de overloopwissel komen seinen aan de bovenleiding voor verkeer uit de tunnel toe. Dit zijn alleen hoofdseinen en de SIM seinen. Het voorsein komt een sukje verder ±1m na de overloopwissels. Deze komen aan een signaalbrug, ook met een SIM-sein.
Aan deze kant van de wissel komen aan de bovenleidings (portaal) mast de voor- en hoofdseinen voor de andere richting. Waarschijnlijk krijgt alleen de rechtse een SIM-sein.