Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Zo Arjan, allereerst ook de beste wensen voor 2014. Je gaat als een speer met bouwen. De seinen zijn geweldig. Het hele 3D printen gaat nog hele grote
veranderingen geven. Zouden de grote bouwpakket merken als Faller en Volmer aanhaken?

Veel plezier met verder bouwen. Op mijn nieuwe gedeelte komt geen seinhuis, mogelijk alleen een klein baanpostje
of gewoon landschap ;)

vr gr Arie
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Hallo Arjan,

Je hebt de vaart er al weer inzitten in 2014, het zijn weer prachtige resultaten.

Inderdaad het 3d printen krijgt steeds beter vormen heb al prachtige resultaten mogen aanschouwen afgelopen herfst.

Gr.
Piwie.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Hallo Arjan,

Jij bent goed bezig zeg! De seinen zien er ook mooi uit. Toch fraai dat met deze technieken je niet perse bent aangewezen op (te) dure seinen die je ook nog zelf in elkaar moet zetten. Leuk project!

Groeten Dewey
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Hoi Arjan, leuk idee die zelfbouw seinen. Je hebt dus ook het voordeel van Kristal Klear gevonden. Geweldig spul is het en je doet best lang met een flesje.

Nog de allerbeste wensen voor 2014 en we zullen vast veel leerzame updates van je voorbij zien komen.

Groet,

Ronald
Re: Geïnspireerd door de BLS - Simplon InterModal seinen
Goedemiddag Arjan,

Allereerst de beste wensen natuurlijk.

Leuk om te zien dat je project met het SiM-sein in combi met de OC32 zo goed geslaagd is :thumbup:.

Je hebt aan je baan ook alweer een behoorlijke slag gemaakt.

Citaat van: ArjanM op woensdag 01 januari 2014, 10:26:11Simpel draadeinden gaat niet wegens de onderliggende rails. Het moet iets zijn dat verder van de spiraal af staat, maar toch genoeg steun geeft. Ik denk wat gevonden te hebben, maar heb het nog niet geïnstalleerd.
Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen. Hier ben ik ook al een tijdje over aan het nadenken. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met mijn spiraal richting bergspoor. Is strijden op de cm2, waarbij het geheel ook nog wat stevigheid moet hebben en houden.

Wat een leuk en interessante ontwikkeling heb je weer op touw gezet met de dwergseinen. Leuk man!
Ga je de dwergseinen met de airbrush zwart spuiten?

gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Even heel iets anders.
Deze zomer kwam ik op het station van Frutigen de nieuwe Bombardier BR187 tegen. De BLS was hiermee uitgebreid tests aan het doen.

Echt een schitterende loc, die door de BLS geleasd gaat worden. Ik ga net mijn leasebak inleveren, maar zo één zou ik ook wel willen >:-D








Tot mijn vreugde zag ik gisteravond bij de PIKO Neuheiten van 2014 deze loc ook staan  :P
Pas in kwartaal 4 beschikbaar, maar toch heb ik 'm vast gereserveerd. mag niet ontbreken op een BLS baan in het hier en nu tijdperk.
heb je ook belangstelling? Klik of deze voor 2-rail.
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Hier nog een reservering, voor een AC-er dan wel te verstaan, ik heb dan nog steeds puko's...... :D
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Schitterende lok en kleurstelling. Voor mij een tijdperk te ver want anders ................ wist ik het wel
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Wij weten het ook wel.....Die zal hier ook zeker niet misstaan  B) B) B)

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Mooi spul he dat Piko........ :D :D :D

Mvg: Alex (het is ff wachten , maar zal zeker beloond worden).
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Zeker geen lelijk ding, integendeel!
Over het algemeen ziet het BLS materieel er wel smaakvol uit. SBB is wat meer ingetogen en BLS is nu wat uitbundiger als het om het uiterlijk van het materiaal gaat.
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Blijft een vreemde loc al is de kleurstelling wel weer fraai! Net als de 186 die nu met de Melzo op en neer pendelt. Veel plezier ermee al moet je nog even geduld hebben!

@Bassie

Tja die hebben dan tientallen fraaie reclame locs gehad.. Kwestie van smaak denk ik.

Groeten Dewey
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
@Alex

wanneer verander jij je naam nou eens in Aliebenpiko (bello) ?

Mvg Gert
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Valt allemaal best mee hoor Gert...... :D

Mvg: Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Dit zou zo maar eens mijn eerste Piko loc kunnen worden, wat een mooie kleurstelling, ja Alex je leest het goed  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Dit wordt mijn eerste Piko voor mijn Puko(s).... >:-D
#langezit
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Weet je wat het is he Peter, bij sommige duurt het maar kort (die hebben het snel door)  , bij andere duurt het wat langer , en bij weer anderen die leren het nooit :D :D :D

Ik blijf het hier maar roepen Peter , kijk wat zij maken voor dat geld.

En je kan nu eenmaal niet Piko vergelijken met 10/15 jaar geleden , dat is tov vroeger.....duim omhoog  :thumbup:

En nu komt ie........Hier kan Marklin nog wat van te leren , en voor de rest zeg ik er niets over.

Uiteraard denkt iedereen er anders over , gelijk of ongelijk dat laat ik lekker in het midden.

Maar als ik alle ellende hoor de laatste jaren dan is het meer  :thumbdown: dan zo  :thumbup: gesteld.

Vandaar dat er bij mij even een slotje op de knip zit als het om Marklin loc aankopen gaat.

Heb met nog geen ene Piko loc/treinstel spijt.

Het rijd hier al jaren rond zonder problemen , maar dan , tja pasgeleden met de V200 / V220 ellende met de decoder (foutje huilenbroek  :D)

Maar alles perfect geregeld kwa garantie , met nog een leuk geschenk erbij voor de ellende (Piko tankwagen) ....kijk da's pas service.

Zeker de nieuwe locs met de plux decoders..... :thumbup:
Geen gezoem van de motor (persoonlijk vond ik dat niet hinderlijk - sommige rijders vinden weer van wel) , en totaal geen geratel meer van de sleper , die bij de oudere modellen wel is wat bijgebogen moesten worden.

Tot nu toe heb ik van de 30 Piko locs/treinstellen maar bij 2 de Uhlenbrock decoder omgewisseld voor een Esu.
De reden hiervoor was dat ik bv zwaailampjes / binnenverlichting wou/moest schakelen met F1 en F2 wat niet op de standaard decoder aanwezig was.
Alle locs die ik heb zijn standaard voorzien van een stekker aansluiting voor de decoder.

Mvg: Alex

Als je nu nog niet overtuigt bent Peter......wat wil je op je baan zien straks ........kom binnen kort toch die kant uit..... :D

Mvg: Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
 :offtopic:

Sorry dat we je draadje een beetje vervuilen Arjan.

Alex, ik geloof je op je blauwe ogen en hoop dat ik binnen kort ook mee mag als jij de Piko fabriek gaat bezoeken  ;)
Het zou mijn eerste Piko loc zijn, echter heb ik wel een Piko hondekop maar deze kan op mijn huidige baan niet rijden omdat hij mijn seinpalen neer haalt.

Ach, ik leer nog iedere dag Alex  >:-D


Hallo allemaal,

Aanstaande zondag 19 januari is het zo ver, in de bijlage lees je alles over deze workshop.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - PIKO verrassing voor 2014
Citaat van: ArjanM op vrijdag 10 januari 2014, 15:32:01

Tot mijn vreugde zag ik gisteravond bij de PIKO Neuheiten van 2014 deze loc ook staan  :P
Pas in kwartaal 4 beschikbaar, maar toch heb ik 'm vast gereserveerd. mag niet ontbreken op een BLS baan in het hier en nu tijdperk.


Las overigens dat BLS Cargo sinds een paar weken ook in NL rijdt. :thumbup: :thumbup:

http://www.flickr.com/photos/jeroen17/11892358215/in/pool-1462532@N20/

Gr, Ben (geen diehard Piko fan).
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
@Alex, Ik ben het helemaal met je eens: de prijs prestatie van Piko is prima. En ze lijken steeds beter te worden.

@Peter, Ik ben zelf over Piko begonnen. Dan kun je op en door Märklin gedomineerd forum verwachten dat er discussie komt. Moet je sommigen eens horen over twee-rail ;)

@Ben, mooie foto! Ik wist dat ze tegenwoordig tot aan Rotterdam rijden. Maar dat is ook een hele mooie loc. Ik ben benieuwd wie deze uitvoering uitbrengt.

Zo en nu heel wat anders. Dit weekend eindelijk tijd gevonden verder te gaan met de geprinte dwergseinen. Na bestudering van de eerste versie, samen met Johan, zijn we tot de conclusie gekomen dat deze nog steeds te groot zijn. Ik heb nu een opdracht bij ShapeWays lopen voor een sein dat 1 mm in hoogte en breedte kleiner is. De eersten waren 6x6 de nieuwen worden 5x5. Ook heb iik toch de achterkant maar van een schuine sleuf voorzien in plaats van een rond gat.

Maar eerst maar eens oefenen op deze te grote versie. Eerst heb ik ze zwart gespoten en van een lensje van Kristal Klear voorzien. Daarna begon het priegel werk. De leds erin.
bedoeling was de leds met de anode aan een stangetje te solderen. Daarmee, had ik dan de goede afstand tussen de lenzen en een soort eenheid die in één keer geplaats kan worden. Helaas, het is te klein en mijn soldeercapaciteiten ook. Iedere keer wanneer ik een tweede leds wilde solderen liet de eerste door de hitte weer los. Ook de mal die ik van aluminium gemaakt had bleek niet goed te werken. Hier blijft het soldeer toch een beetje aan plakken.
Daarom uiteindelijk alle leds afzonderlijk van een tweetal lakdraden voorzien en de leds er in gelijmd.
Op de foto kun je zien dat één led niet goed voor het gat zit, dat is later aangepast.


De achterkant heb ik er nog niet ingemaakt. Dat doe ik wel met de nieuwe seinen die deze week binnen komen.

Vanochtend het sein aangesloten op de OC32 en in TrainController een adres van een sein in het plan gegeven. Als ik nu een loc laat rijden doen de seinen netjes mee. Kijk maar:

(ik weet dat er Zweg i.p.v.Zwerg staat, maar krijg het niet aangepast. Nou ja, het gaat om het filmpje)
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Hallo Arjan,

Ook jij nog de beste wensen voor 2014 en dat het maar een mooi spoors jaar mag worden, en Piko werkt er aardig aan mee met z'n nieuwe BLS lok van Bombardier :thumbup: :thumbup:, prachtige lok deze ga ik ook bestellen, het wordt mijn eerste Piko lok ik houd mij maar vast aan de ervaringen van Alex :help:.

Wat betreft je seinen, dat ziet er perfect uit :thumbup:, zelf ga ik er binnenkort ook mee aan de slag het worden mijn eerste seinen op de baan en ik ga ook jou idee toepassen voor de bovenleiding in de tunnels, met de draadeinden.

Suuces verder met je baan en uiteraard ik blijf je volgen.

Groetjes Herman (de iris).
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Heel erg netjes gedaan Arjan! Mijn complimenten!!
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Ey Arjan,

Ik had je geprinte Zwergsignal al even in het echt mogen aanschouwen. Maar de werkende versie is nog mooier... :thumbup:
Mooi project!

Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Fraai resultaat Arjan! Vraagje: heb je de fade op de lichtwissel bewust uitgezet?
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Hoi Arjan,

Wat een gepriegel maar ziet er echt top uit!
En dan toch nog de uitdaging aangaan om hem bijna 20% kleiner te gaan maken!

Succes met het project, ik blijf het volgen!

Groet Jos
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
@Herman. Doe bovenleiding werkt prima. Je moet alleen nog iets verzinnen om het beter strak te zetten. Die van mij zwabbert hier en daar. Op zich is het niet erg, maar het kan beter. Ik ben benieuwd of jij iets weet te verzinnen.

@Henk. Dankjewel. Ik heb deze keer 1,5 KΩ weerstanden gebruikt ;) Ook dit keer moest ik de helderheid van de leds terug brengen, omdat ze ander nog te fel naar mijn zin waren. Bovendien is de één feller dan de ander, doordat ie beter voor het gat zit. Maar met de OC32 kun je de helderheid per led instellen en zo zie je er niets meer van.

@Joachim.  :D

@Kees. Ja, de fade heb ik bewust uitgezet. Bij het bestuderen van filmpjes op youtube heb ik vastgesteld dat over het algemeen de seinbeelden in één keer verspringen. Zonder fade. Waarschijnlijk worden steeds meer led-lampen o.i.d. toegepast en is het nagloeien verleden tijd. Ik heb daarom ook de donker fase uitgeschakeld.
Voor overige OC32 bezitters: het seinbeeld wordt gestuurd door een Multibit commando.
In dit geval Multibit3 - 3 lampen, 3 bits. Bit aan is lamp aan, bit uit is.... ?  goed zo,  :thumbup:
Wil je dus lamp 1 en 3 aan, dan moet je hier dus: bit0 (=1) + bit2 (=4) = 5 invullen.
Maar het kan ook eenvoudiger: dubbelklik op het venstertje waarin je het getal invoert en je krijgt een hulpvenster, waarin de bits simpel aangeklikt kunnen worden. Handig voor diegenen die niet uitblinken in binair rekenen. In dit venster kun je bovendien aangeven of tussen de seinbeelden alles donker moet worden geschakeld en of de donkefase geheel moet worden overgeslagen. Dat laatste vinkje heb ik dus gezet.

@Jos. Ze komen deze week binnen dus ik hoop volgend weekend al iets te kunnen laten zien. Ook dit zijn weer proefmodellen. Ze zijn  niet alleen kleiner, maar hebben ook een andere voet. Een open u-balkje (nooit een gesloten u-balk gezien nu ik er over nadenk  :o) ), waardoor de draden makkelijker zijn weg te voeren en de leds makkelijker te plakken. Inmiddels heb ik besloten om te kijken of ik die hele poot niet makkelijker met een messing u balkje kan uitvoeren. Dat spaart wat gedonder met printen, want ik zit voortdurend aan de grens van wat nog kan.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Arjan,

Fantastisch gedaan! Wauw! Onvoorstelbaar hoe je in zo'n korte tijd zo iets fantastisch hebt gemaakt. Ik kom binnenkort nog wel een keer buurten!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - Verder met het Zwergsignal
Prachtig werk man!

Het begint bij mij ook ernstig te kriebelen. Ik wil ook met dat soort spul aan de slag.

Ik heb in Rijswijk al staan kwijlebabbelen bij de stand van VPEB voor een OC32.

Electronisch gezien staat bij mij nog alles in de super kleine kinderschoenen. Tot dusver ben ik alléén maar met bonkige 60er jaren spullen in de weer geweest. Er valt voor mij dus veel te leren.

Maar nogmaals Arjan, mooi werk.

mvg Harry 
Re: Geïnspireerd door de BLS - Roco Neuheiten 2014
@Dennis: je bent van harte welkom!

@Harry: je moet er even door. Ikzelf vond de OC32 niet heel laagdrempelig, maar het is te doen. En als je er niet uitkomt zijn er hier op het forum altijd mensen die je met raad en daad willen helpen.

In de Neuheiten van Roco voor 2014 zag ik twee interessante zaken: een BR486 "Aplinisten" (ook in wisselstroom) en een BR187 van de DB. Als ze daarvoor de mal hebben zal de BLS versie toch ook wel een keer komen  :P
Verder komen ze met dubbeldekkers voor een Nahverkehrzug, past mooi bij de Re4/4/ Lion. Die doen ze er ook gelijk bij.
Ook nog een mooie set SBB rijtuigen in H0.

De hele folder kun je zien op www.roco.cc
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Vandaag kwamen de kleinere (5x5 mm) geprinte Zwergsignale binnen. Ik schreef al eerder dat er wat problemen waren met de maten. Voor sommige materialen waren bepaalde delen te dun. Ik heb daarom eerst de print alleen in "Black strong & flexible" laten uitvoeren. De vorige was in "Frosted Ultra Detail".

Ziehier het resultaat. Genadeloos onder de flits en de macro lens, in het echt valt het wel mee, maar ik vind het toch niet goed genoeg.


Het materiaal lijkt wat wollig en dat is ook met het blote oog zo. Op de foto heb ik nog even een 603 SMD led gelegd. Daar moeten er 4 van ingebouwd worden. Ook zie je één achterkant geplaatst. Die had ik rondom een tiende millimeter kleiner gemaakt en past perfect.

Ik zag de bui al een beetje hangen en ben de afgelopen avonden al bezig geweest het ontwerp te herzien. Als eerste heb ik het pootje geschrapt. Dat kan niet zo fijn geprint worden als ik wil en wordt daarom vervangen door een 2 x 1,5 mm u-balkje van messing.
Verder heb ik de wanddikte een tiende mm teruggebracht naar 0,6 mm. Hierdoor kan ik het model niet meer in Strong & Flexible plastic printen (dat vraagt minimaal 0,7 mm), maar dat beviel toch niet. De extra ruimte (twee hele tienden van millimeters  :thumbup: ) komt wel van pas bij het inpriegelen van de leds.
De achterkant heb ik ook aangepast. Deze valt niet lager in z'n geheel in het sein, maar ligt er deels op. Dit positioneert beter en sluit ook meer lichtdicht af.
Tenslotte heb ik 16 seinen aan elkaar gezet. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.






Het nieuwe ontwerp in alweer geupload naar Shapeways en besteld. Verwachte leverdatum de 23e (tot nu toe blijkt dat een dag eerder te zijn).
Ik denk komend weekend nog wel één van de nu afgekeurde batch van leds te voorzien. Ik kan daarop mooi oefenen met het erin lijmen van de leds. Bedoeling is dat deze ook een led aan de achterkant krijgt.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Arjan, waar ben je aan begonnen......
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Mogge Arjan,

Zien er inderdaad wat korreliger uit dan de vorige versie, jammer...

Ik moet zeggen dat ik de vorige (transparante) versie er al heel realistisch uit vond zien (even afgezien van de kleur). Was in ieder geval stuk strakker.
Is het ook nog een optie de 5x5 versie in transparant te printen? Vraag is alleen of je de transparante versie dicht genoeg kan verven qua lichtlekken via het huis.

Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Beste Arjan,

Ik volg je topic al enige tijd met zeer veel interesse. 3D printen is de toekomst en dit is een prachtig voorbeeld. Ik heb even zitten kijken op de site van chapeways en zij maken modellen op basis van een plastic draad welke verhit wordt. Hierbij heb je een laagopbouw van ongeveer 0,3 mm. Maar misschien is het een idee om de dwergseinen van hars op te laten bouwen. Volgens mij zit er in Amsterdam een service die op deze wijze print. Voordeel van in hars printen is dat je laagjes van 0,0254 mm opbouwt. Super hoge detaillering dus.

Heel veel succes met dit project en ik blijf je draadje volgen,

Paul Meijster
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
@Kees: aan een heleboel lol. Het leidt misschien tot niets, maar ik vermaak me kostelijk  :P

@Joachim: Helemaal ens met wat je schrijft. De nieuwe lading is daarom besteld in Ultra Detail. Dat is dat transparante spul. Vandaag op weg naar huis ben ik even in Almere gestopt en heb zwarte primer voor de airbrush gekocht. Het lichtdicht maken moet nu wel lukken. Het nieuwe ontwerp is nog niet door de ballotage bij Shapeways, ik hoop dat de randjes van 0,3 mm van de achterkanten geen probleem geven.

@Paul. Leuk dat je niet alleen volgt, maar ook meedenkt. De nauwkeurigheid van kunststof printen is inmiddels gelukkig al wel wat hoger. Het Ultra Frosted waarin ik eerder heb laten printen heeft een resolutie tot 0,1 mm. Als je ook eens kijkt wat thuisprinters tegenwoordig al kunnen, dan is 0,1 mm vrij normaal. Neemt niet weg dat je kunt zien dat het toch nog niet echt heel strak is.
Ik ben zeker geïnteresseerd in dat andere  adres van je. Houdt wel in gedachten dat de drijfveer hierachter voor mij kosten zijn (naast de lol :o)) Ik kan hele mooie seintjes kopen van Portigliatti, maar die zijn een ?22 per stuk. Dan kan ik het met printen en zelf schilderen en solderen een stuk goedkoper - hoewel ik dan niet alle experimenten mee moet gaan rekenen  >:-D
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Citaat van: ArjanM op donderdag 16 januari 2014, 19:40:26

Het nieuwe ontwerp is nog niet door de ballotage bij Shapeways, ik hoop dat de randjes van 0,3 mm van de achterkanten geen probleem geven.


Mitchel zit hier ook, laat je eens adviseren door hem. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38136.msg848261#msg848261



Gr, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
@Ben; Goeie tip, wanneer ik dat nodig heb zal ik dat zeker doen. Ik ben nu steeds gewoon aan het proberen. Het is in een paar gevallen afwachten of ze bijvoorbeeld iets als vrije wand of als detail aanmerken. Volgens mij hangt het een beetje af van de persoon die het bekijkt. Het ontwerp zit expres aan de grens van de specificaties. Ik wil alles zo klein mogelijk hebben om zo dicht mogelijk tegen de 1:87 schaal aan te zitten.
War me ook al is opgevallen, is dat kleine details, zoals het luikje in het sein hierboven, nog maar moeilijk uit de verf komen. Ik schat het rechthoekje op de schuine wand niet veel meer dan 0,2 mm. Dat was de witte pijl op de achterkant van mijn eerste proefmodel ook, en die vond je bijna niet terug. Zo mooi glad en strak als in het ontwerp, is de print helaas niet.
Dus Paul, ik hoor graag van je.

Het goede nieuws is dat mijn laatste ontwerp door de keuring is en nu wordt geproduceerd
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Arjan,

Het luikje van het NS dwergje heeft inderdaad wat afgeronde kanten.
Alsof er een laag verf overheen zit.
Het zijn natuurlijk geen strakke freeslijnen.
Ik heb het net even voor je nagekeken.Ik schat hem wel iets hoger ongeveer 0,3 - 0,6 mm.
Geprobeerd een foto te maken maar dat lukt zo snel niet.Ik krijg mn camera niet scherp op dat spul.

Ik ben ook wel benieuwd naar Paul zijn adresje.Maar meestal is een hogere resolutie ook een minder vriendelijke prijs.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
Beste Arjan,

Ik ben ff op zoek geweest naar dat adres en wat blijkt, ze zijn er vanaf gestapt voor de consument. Maar ik heb ondertussen even doorgezocht naar een andere aanbieder en die heb ik gevonden. Ik heb hem even een mailtje gestuurd met wat specificaties waaraan het model minimaal moet voldoen en ik wacht nog op antwoord. Ook gelijk even gevraagd naar een ruwe schatting voor de kosten. Zodra ik antwoord heb laat ik het je even weten want ik vind het zelf eigenlijk ook wel heel erg interessant om eventueel mee te doen als het voor een leuke prijs geprint kan worden. Overigens vandaag mijn eerste twee schneider seinen besteld ( bouw pakket ( voorsein en gecombineerd sein ) ) om eens wat dingen uit te gaan proberen.

groetjes,

Paul.
Re: Geïnspireerd door de BLS - Nog meer Zwergsignale
PS.

Mocht het niet lukken bij dit adres dan is nog niet alle hoop verloren. Een vriend van me heeft zo'n printer op basis van hars gekocht en binnen. Echter hij studeert momenteel in New York en komt pas over een goede 3 maanden terug in NL. Dus als we over vier maanden het gewenste resultaat nog niet bereikt hebben dan kan ik altijd aan die maat vragen of hij het voor ons kan printen.

Groetjes
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
De nieuwe prints zijn binnen. Dit keer geprint in Ultra Detail Acryl.
Ik ben er zeker niet ontevreden over. Ik heb het wel eens minder gezien (ja, ik kom uit Groningen. Hoezo? )

Het 3d printen is zeker niet perfect strak, maar de foto's blazen alles ook flink op. Ik heb gelijk een setje onder de airbrush door gehaald. Iets te snel en te grof, maar ik wilde even proberen of het inderdaad lichtdicht wordt en hoe de details er dan uitkomen. Als je het op ware grootte bekijkt dan is het helemaal niet verkeerd.

Komend weekend eens proberen of ik de leds erin krijg. Dat wordt nog een uitdaging, want ik ben er achtergekomen dat de smd's die ik heb te dik zijn. Volgens de 603 specs die ik ge-googeld heb horen ze 0,5 mm dik te zijn. Die ik heb zijn echter 0,65 mm dik en dat is teveel. Een nieuwe lading is inmiddels uit Hong Kong onderweg naar Groningen. Die zijn maar 0,35 mm dik.

Foto's: eerst het setje zoals ik het heb laten printen:






Hiervan zijn eenvoudig steeds een serie van 4 af te knippen. Ik heb één sein eerst van een u-profiel (pootje) voorzien en in z'n geheel gespoten. De overige drie heb ik op de printboom gelaten en zo gespoten. Met name de achterkant is zo beter te doen.
Nogmaals, het spuitwerk is van laag niveau. Volgende keer beter licht en meer tijd nemen  :o)





Het achterkantje past perfect. Ik ben benieuwd hoe ze het doen met leds erin. Daarover later meer.
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
De eerste resultaten van deze 3D-prints mogen er zeker zijn Arjan!!

Zijn ze eventueel bij jou te bestellen voor de andere knutselaars onder ons??? Zo ja: kosten??
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Ziet er best goed uot Arjan. Ben ook benieuwd hoe het resultaat is met de LED's erin en dan de lichtdichtheid. Misschien moet je ze twee keer spuiten.

Je schrijft ook over het feit dat ze niet helemaal strak zijn. Heb je al geprobeerd met een klein Dremel tooltje het voorzichtig af te werken?

Groet,

Ronald
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
@Henk: Ik ben nog steeds in de ontwerp fase. Iedere batch die ik bestel is weer iets anders/beter. Wanneer ik er helemaal tevreden over ben, maak ik het ontwerp bij Shapeways publiek. Ik moet het dan in een shop zetten ofzo. Moet ik nog uitzoeken. In ieder geval kan iedereen die geïnteresseerd is, dan rechtstreeks bij Shapeways bestellen. Ik ga daar zelf niet tussen zitten. Treinen zijn mijn hobby, niet handelen ;)

@Ronald: een heel klein beetje opschuren zou kunnen. Alleen is dit type materiaal wel redelijk broos. Echt helemaal strak zou je alleen krijgen met plamuur. Maar het is allemaal zo klein, dat het waarschijnlijk alleen nu opvalt. Wanneer ze op de baan staan ziet niemand het meer. En het spuitwerk moet echt een stuk beter. Dat ga ik dit weekend ook eens op mijn gemak op de overige seinen uitoefenen. Het was nu een haastklusje, en dat zie je. Beter twee of drie dunne lagen.
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Citaat van: ArjanM op woensdag 22 januari 2014, 22:05:02
@Henk: Ik ben nog steeds in de ontwerp fase. Iedere batch die ik bestel is weer iets anders/beter. Wanneer ik er helemaal tevreden over ben, maak ik het ontwerp bij Shapeways publiek. Ik moet het dan in een shop zetten ofzo. Moet ik nog uitzoeken. In ieder geval kan iedereen die geïnteresseerd is, dan rechtstreeks bij Shapeways bestellen.

Hoe dan ook ArjanM, er wordt mooi werk geleverd en als dat straks op een of andere manier beschikbaar komt voor geïnteresseerden is dat helemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Arjan,

Bij mijn tramlocje kreeg ik het advies een dun laagje primer op te brengen en dan eventueel (nat) met fijne korrel na te schuren.
Maar dat zijn flink grotere oppervlakten.

Dit materiaal ziet er stukken beter uit.
Maar dat is geen verrassing voor me. Ik heb de NL variant hier van hetzelfde spul liggen.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Robin,

Deze zijn ook eerst met een laagje primer gespoten. Ik zat gisteravond te bedenken dat een deel van de onregelmatigheden misschien niet van het materiaal komt, maar van het spuiten. Ik heb er vertrouwen in dat het nog beter zal worden. Schuren wordt denk ik erg moeilijk. Misschien de zijkanten wat, maar de rest heeft uitstekende details. Die zou je dan snel weg schuren.
We gaan het zien, dank voor je tip.
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model is binnen!
Mogge Arjan,

Resultaat ziet er zeker beter uit. Is op foto's altijd moeilijk vast te leggen.
Begint een heel project te worden.  Benieuwd naar de zorgvuldig gespoten versie met de dunnere leds.
Komt vast goed, ja. :D
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Eerder deze week van Robin (Hero) een prima tip gekregen: de 3d print eerst door de ultrasoon reiniger halen. Shapeways gebruikt namelijk was om delen tijdens het printen te ondersteunen en hiervan blijft iets achter. Dat wist ik wel, maar ik had er nooit aan gedacht. Robin, nogmaals bedankt  :thumbup:

Nou dat scheelt inderdaad! Ze komen er een stuk strakker uit. Je kunt zien dat ze echt ontvet zijn. het glimmende is er helemaal af.


Vervolgens tijd om het spuiten nu eens goed te doen. Ik heb ervoor gekozen de sein kast los te halen en alvast op de messing poot te lijmen. Nu wordt het messing ook gelijk in de primer gezet. Een tweetal achterkantjes liet ook los. Deze heb ik met een drupje secondelijm op een draadje geplakt. Bevestigingspunt was het reststukje van de gietboom waarmee ie vast zat. Dat moet er later toch nog afgehaald worden. Op de foto zijn de achterkantjes niet scherp, maar dan weet je wat er voor de lens hangt ;)


Na het spuiten komen de details mooi uit. Het ziet er nu een stuk beter uit dan de eerste keer.


Nu het echte priegelwerk: de leds. Eerst drie stuks van een plus en min draad voorzien en daarna met secondelijm erin plakken. De onderste twee worden recht voor het gat gelijmd. De bovenste led heb ik iets onder het gat op z'n zijkant gelijmd. Idee is dat ie nu ook naar de andere kant straalt en zo ook de verlichting aan de achterkant voor z'n rekening neemt.
Op de foto zie je hier opengewerkt poging 1. Hierbij heb ik de bovenkant van het sein volgestort met Kristal Klear. Je ziet het ook op het lichtgat van de achterzijde. Dit was vrijdagavond laat. Kristal Klear is echter nat en heeft  in dergelijke hoeveelheden behoorlijk wat droogtijd. Gevolg: ik heb dit sein nog steeds niet kunnen testen.


Maar gisteren op dezelfde wijze een tweede sein in elkaar gezet. Dit maal alleen Kristal Klear toegepast in de lensopeningen. Verder ook de onderste twee leds met zwarte verf goed aan de achterzijde dicht gesmeerd. Vanochtend de achterzijde erop gelijmd en opgeschuurd. En, er was licht, nog met een batterij, dus wat fel naar mijn smaak:
Voorzijde (Fahrt):


En de achterzijde:

:D

Ik moet zeggen het is een giga gepriegel. Ik ben nu bezig met een serie van 4 seinen. Ik hoop deze week 's avonds steeds een paar leds van draden te voorzien en dan volgend weekend de seinen in elkaar te zetten.

Leerpunten:

  • De 3d print schoonmaken met de ulstrasoon. Dat geeft een veel strakker resultaat
  • Volstorten met Kristal Klear is niet nodig. Alleen de lenzen vullen.
  • De binnenkant van de kast extra met zwarte primer dichtsmeren. Het materiaal lekt makkelijk licht. Maar dit is ook eenvoudig weg te smeren
  • Steeds opnieuw de leds testen. Zeker wanneer je de draden door de poot leid, kan makkelijk kortsluiting ontstaan
  • Een klodder secondelijm (gel) op een plastic plaatje, blijft uren bruikbaar. Vreemd genoeg droogt dit niet zo snel op
  • Eén voor één de leds erin lijmen  en daarna gelijk weer testen
  • De achterkant van de twee leds onder goed dicht verven, zodat er geen licht door de achterkant lekt
  • Geen haast. Wat je minder aan geld uitgeeft, kost het extra aan tijd

Het model voldoet goed en ik heb geen echte verbeterpunten meer kunnen bedenken. Binnenkort zal ik het ontwerp in de Shapeways winkel beschikbaar maken. Dan kunnen andere die er belangstelling voor hebben het ook eens proberen
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Hoi Arjan,

Wow, wat een gepriegel. Maar resultaat mag er zijn. :thumbup:
Mooie opsomming leerpunten. Kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Top!
Re: Geïnspireerd door de BLS -Zwergsignale: het nieuwe model geeft licht
Ziet er mooi uit Arjan. Een verschil met een goede reiniging voordat je gaat spuiten. Kristal Klear kun je sneller laten drogen. Ik zet het vaak op een radiator en dat werkt prima. Wijs om geen secondenlijm meer te gebruiken voor de LED's te ljmen. Je loopt namelijk het risico op lijmvlekken die je altijd blijft zien.

Groet,

Ronald