Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geïnspireerd door de BLS - 2013-9-2: OC32 Suspend Servo
Nou dat ging allemaal sneller dan verwacht. Nadat de PC weer helemaal als vanouds liep heb ik de OC32 aangesloten.

Daarna de firmware naar versie 0.0.2.3 geupgrade én ook OC32Config naar dezelfde versie gebracht. Tenslotte nog de nieuwe device definities erin gezet.
Alles liep in één keer (da's ook wel eens anders... :)) en wat denk je? Helemaal onderaan in de instructie set staat een instructie "Suspend Servo". In te stellen met een Time * Base parameter. Je stelt dus in na hoeveel tijd de servo wordt uitgeschakeld.  :thumbup:

Ik moet nu eerst de draadgoten en draden onder de baan gaan aanleggen, maar het lijkt toch echt mogelijk de servo uit te zetten en dan echt van het gebrom van sommige van die dingen af te zijn.
Morgen ben ik laat thuis, dus ik denk dat het tweede helft van de week wordt voordat ik uitgebreid kan testen.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Ondanks de warmte vanavond maar eens onder de baan gekropen en de nodige draden voor de servo's getrokken. Daarna de eerste 4 met behulp van het OC32Config programma ingesteld. Het bleek nogal een gepriegel om all schroefjes op de servo's vast te krijgen, omdat ze zo dicht op elkaar staan krijg je er geen schroevendraaier tussen. Maar verder geen probleem. De eerste wissels worden keurig en praktisch geruisloos omgezet.  :thumbup:

Speciaal voor Ben en mijn eigen nieuwsgierigheid en gemak ook het "Suspend Servo" commando geprobeerd. De servo lekker strak gezet, zodat het nodige gebrom ontstond. De Suspend op 2,08 seconden (parameters 13 en 1) gezet. En ja hoor, de wissel gaat om, de servo bromt en na ±2 seconde zie je de kracht wegvallen en de brom stopt. Werkt dus als een zonnetje.  :D

Ben, je maakte je ook zorgen over het omzetten van de DKW. Ook daar geen enkel probleem.

Bedoeling is dit weekend de rest aan te sluiten, de polarisatie relais aansluiten, de eerste bochten te leggen en dan een testrit te maken. Ik hoop genoeg tijd te hebben dit allemaal af te krijgen en jullie van een filmpje te voorzien.

wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Goed nieuws Arjan en dank je wel voor het delen.  :thumbup:

En mooi dat het allemaal netjes werkt. :)

Met groet, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Arjan,

Ik begrijp nog niet wat het allemaal inhoudt, maar gelet op het enthousiasme heb je een moment van blijdschap :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Inderdaad een moment van grote voldoening. Leuk dat de eerste wissels weer omgezet kunnen worden. Leuk dat de bedrading, zoals bedacht en aangelegd werkt. Leuk dat ik een nieuwe, nog experimentele functie in de OC32 zonder problemen aan de praat heb gekregen.

Waar het met de suspend om gaat is dat de servo, nadat ie in de nieuwe stand is gezet, wordt uitgeschakeld. Het was altijd zo dat er continu stroom op de servo bleef staan. Wanneer die nou een beetje strak was afgesteld, dat wil zeggen echt flink de wisseltong aanduwt of trekt, dan kan er een brom ontstaan. Dat komt doordat de servo in een bepaalde positie wordt gezet, door de tegenkracht iets wordt teruggeduwd en dus weer opnieuw de ingestelde positie inneemt. Als je een heel zwikkie servo's onder de baan hebt dan hoor je links en rechts van dat gebrom, want de ene servo doet het al bij een klein beetje tegenstand, waar de ander geen krimp geeft.

Ik heb de OC32 nu zo ingesteld dat ie de ingestelde positie inneemt, het relais omzet en na 2 seconden de servo uitschakelt. De IT-er in mij is altijd weer erg voldaan als het allemaal werkt zoals ik heb bedacht  :o)
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Hey Arjan,

Geweldig dat het allemaal zo goed werkt :thumbup:, dat is het voordeel van een ITer die het allemaal zo goed kan bedenken.
Ik zou willen dat ik het ook wat beter kon, met de computer omgaan dan.
Verder veel succes met de bouw van je nieuw 2-railbaan, ik blijf je volgen want ik steek er altijd wat van op.

Groetjes Herman (de iris).
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Herman, dan weet je nu waar je vragen kunt stellen wanneer de computer of digitale systemen weer eens niet doen wat je wilt.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-5: OC32 Suspend Servo werkt!
Arjan,

Zal ik zeker onthouden, en/of gebruik van maken.

Groetjes Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Na een weekend vol bouwactiviteiten heeft vandaag de eerste trein gereden!

De hele week heb ik 's avonds zo nu en dan wat gedaan. De servo's aan gesloten, waarvan eerder verslag. De booster met nu een goede Loconet kabel aangesloten. Dit weekend als eerste de relais voor polariatie van de wisselhartstukken ingebouwd. Dat was effe een klus zeg! Ieder relais moet 5 draden hebben: 1 voeding 12V, 1 stuurdraad van de OC32, de draad naar het hartstuk en een rijstroom en massadraad. En dat 7 keer. Dan nog een verzameldoos onder de wissels gemonteerd. Hierkom alle massa samen en worden ook de draden met rijstroom met de terugmelders verbonden (nog eens 6 draden te trekken). Om een lang verhaal kort te maken: en toen was de zaterdag om.

Vandaag eerst alles nog een keer goed nagemeten en daarna de rijstroom op de wissels aangesloten. Omdat ik de terugmelding via een HSI doe, moest ik TrainController ook gelijk instellen. Gelukkig had ik eerder op een avond al het basisschema erin gezet. Alles bleek goed te werken en schakelbaar. Vervolgens ben ik (eindelijk) de rails gaan leggen van de schaduwsporen. Ik heb besloten af te zien van geluiddemping. Verschillende banen die ik ken hebben het ook niet en het lawaai valt eigenlijk best wel mee. De rails lijm ik direct op de plaat. Daarvoor wel even een paar hulplijnen op de plaat om het netjes recht te houden.

En vanmiddag om een uurtje of 4 was het dan zover: de eerste trein reed heen en weer over de wisselstraten en de blokken in!

Deze week rustig af en toe een spoortje leggen, dan hoop ik dat ik spoedig een rondje kan rijden en het schaduwstation uitgebreid kan testen.

Ik weet dat ik een filmpje beloofd heb van de servo's, maar daar heb ik vandaag geen zin meer in. Dat komt nog wel een keer.
Wel zijn er foto's!
De binnenkomende sporen van het schaduwstation:


De dradenboel bij de servo's en relais. Ik heb de relais op een stukje triplex met twee klosjes aan de uiteinden gelijmd. Ik ben bang anders bij het onder de baan werken een keer  alle soldeer contacten te vernielen. Die zitten nu mooi beschermd.


er verschijnen steeds meer draden op het paneel. De eerste bezetmelder is bijna vol. Alles rijdt nu nog op één booster (de twee rode draden links boven), maar ik kan het zo scheiden in twee stroomkringen: oranje draden bij booster rood en de grijze bij booster zwart. Dan hoef ik alleen de meest linkse rode draad te vervangen door een zwarte naar de andere booster.


En tenslotte één van de nieuwe locs: de BR185 Traxx van Crossrail. Deze komt in tractie te rijden met eenzelfde loc, maar dan in witte uitvoering. Die heb ik door een slimme ruil tegen één van mijn oude locs van 3-rail ombouw weten te redden door een andere BLS en Mitholz liefhebber. Die witte ga ik trouwens zelf nog ombouwen, zodat er een ESU decoder in kan.


Hopelijk kan ik volgende week al een paar blokken doorrijden.

wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Citaat van: ArjanM op zondag 08 september 2013, 20:55:27

En vanmiddag om een uurtje of 4 was het dan zover: de eerste trein reed heen en weer over de wisselstraten en de blokken in!


:) :thumbup: :thumbup:

Altijd mooi als de eerste trein weer rijdt, plezier van je werk.

Niet vergeten: rijstroom naar je relais ook via compensatie dioden: KLIK.

Met groet, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
De eerste mijlpaal en gelijk een mooi locje op de baan! Ik moet eerlijk bekennen dat ik de schakelingen en dergelijke niet helemaal doorgrond, maar je gebruikt dan ook allemaal andere componenten dan ik.... en ook nog 2 rail..... :D
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Citaat van: Spoorman op zondag 08 september 2013, 21:14:14
Niet vergeten: rijstroom naar je relais ook via compensatie dioden: KLIK.

Goeie tip. Inderdaad iets om niet bij na te denken. Ik mijn geval heb ik per wissel een bezetmelder aangesloten. De stroom hiervan wordt ook op het hartstuk geschakeld. In het schaduwstation wil ik 100% gedetecteerd rijden. Alles wat nu ligt is op een bezetmelder aangesloten (vandaar dat er al 14 poorten bezet zijn).

Kees. Kwestie van je erin verdiepen. Al deze voor mij nieuwe techniek was een belangrijke reden om over te stappen naar 2-rail. het is wel lollig dat je met totaal andere zaken rekening moet houden. Bijvoorbeeld de opmerking van Ben. Doordat de terugmelders middels stroomdetectie werken, ontstaat een zgn. spaningsval. Zou je een ongedetecteerd stuk direct op de rijstroom aansluiten, dan krijg je snelheidsverschil en mogelijk andere effecten. Daar hoef je als 3-railer geen rekening mee te houden (tenzij je met stroomdetectie i.p.v. massadetectie werkt, dan wel natuurlijk).
Alles is te leren. Het is geen rocket science.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Hoi Arjan,

Begrijp ik dat je per wissel zowel het hartstuk aan de detectie hangt als ook één spoorstaaf oftewel 2 melders aan één wissel?

Of doe je dit:



Rood naar stroomdetector, bruin naar "massa" en groen naar het relais welke gecompenseerd is.

Zelfde met EKW en 2 relais (blauw en groen):



En DKW:



Voor de meelezertjes: het relais wat blauw schakelt hoort bij de rechter aandrijving, groen bij de linker aandrijving, 2rail is puzzelen..... :D

Met groet, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Ben,

Bijna goed. Het hartstuk wordt aan dezelfde melder geschakeld als de spoorstaaf. Maar één melder per wissel dus. Verder als in jouw plaatjes.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Ok, nu begrijp ik wat je doet. Vandaar de hoeveelheid draden bij de relais.

Brengt me op het idee op jouw manier alsnog m'n DKW's en EKW aan te passen. Bij de enkelvoudige wissels hoeft het niet, heb altijd detectie omdat de tongen en de aanliggende spoorstaven altijd dezelfde polariteit hebben.

Bedankt. :thumbup:

- off-topic-
Heb bij Leon geregistreerd en de files firmware 0023 opgehaald en kan even een U485 lenen van een forumlid. Ben wel bang dat ik 39 servo's opnieuw moet afstellen. Maar het is hobby zeggen ze........ :D

Met groet, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Citaat van: Spoorman op maandag 09 september 2013, 11:55:34
Ben wel bang dat ik 39 servo's opnieuw moet afstellen.

Ik ben er ook bang voor. het viel me op dat de bijbehorende config versie (OC32Config 0.0.2.3 let op dat je die ook download) de oude config files niet meer ziet. Ze staan bij mij in dezelfde directory, maar worden niet getoont.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Voordeel van lange reistijden van en naar werk is dat je zaken goed kunt overdenken.... O:-D

Gisteren schreef ik al dat ik afzie van de blauwe platen, omdat het geluid me bij andere banen wel meeviel. Na wat heen en weer rijden gisteren ben ik daar niet meer zo van overtuigd. Daarom maar het besluit genomen de rails die dit weekend gelegd zijn, er weer uit te halen en eerst een isolatieplaat eronder te maken. Nu wat meer werk, maar het bespaart me zeker héééél veel ergernis later. Even een testje gedaan en de rails zijn met een plamuurmes zo los te steken van het hout (da's wel een voordeel van geen ondervloer gebruiken :D)
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Hallo Arjan,

Ik denk, wat die isoltieplaten betreft, je hier verstandig aan doet, en je bespaart veel inderdaad ergenis achteraf. SUCCES.

Groetjes Herman

Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Citaat van: ArjanM op maandag 09 september 2013, 12:49:26
Citaat van: Spoorman op maandag 09 september 2013, 11:55:34
Ben wel bang dat ik 39 servo's opnieuw moet afstellen.

Ik ben er ook bang voor. het viel me op dat de bijbehorende config versie (OC32Config 0.0.2.3 let op dat je die ook download) de oude config files niet meer ziet. Ze staan bij mij in dezelfde directory, maar worden niet getoont.


Arjan,

Zojuist 1 module gedaan, gladjes verlopen met dank aan Piet voor het lenen van de interface. De weggeschreven settings per pin zijn bewaard gebleven. Niettemin stel ik alles toch even opnieuw af (een enkele wat strakker) omdat de suspend tijd er toch ook in moet. Heb er 18 gedaan, gelijk gedocumenteerd en dan is het effe tijd voor wat anders. :D

Het wordt stil op de treinenzolder. :thumbup:

Nogmaals bedankt.

Met groet, Ben.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Arjan net even je nieuwe topic doorlopen. Prachtige vakantiefoto's. En je had ook nog een fantastisch weer,

Succes met je bouw van je nieuwe baan, hele uitdaging vooral omdat het elektronisch weer anders is dan 3-rail.

Groet, Ronald
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Ben, Mooi dat het bij jou ook zo soepeltjes liep. Ik hoor liever treinen rijden dan servo's brommen. Veel plezier in Lugano de komende week. Ik heb daar ook nog goeie herinneringen liggen...

Ronald, dankjewel! Die uitdaging is juist één van de redenen eraan te beginnen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-9-8: De eerste rijproeven
Citaat van: Spoorman op donderdag 12 september 2013, 19:07:25

Het wordt stil op de treinenzolder. :thumbup:

Met groet, Ben.

:mrgreen:  Is een Taurus wat?  :mrgreen:

Gr, Jan
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Een belangrijke mijlpaal is bereikt! Het schaduwstation ligt en functioneert!

Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eerst een deel van wat reeds was gebouwd weer afgebroken om er toch geluidsdemping onder aan te brengen. Niet de blauwe matten van de Gamma, maar de zwarte van de Kwantum. Dit op aanraden van Robin (Hero) die hier goede ervaringen mee heeft. En dat was geen verkeerde tip  :thumbup: mooi zacht spul, dat goed te snijden is.

Maar zaterdag eerst met een werkje begonnen waar ik minder zin in had: het uitbreiden van de aansluitmogelijkheden op het "control-board". Ik had voor iedere stroom kring 4 aansluiting gemaakt, maar dat bleek te weinig, daarom er nog eens 4 onder gemaakt. Ook voor het andere bord een dergelijk paneeltje gesoldeerd.


De uitbreiding ging snel genoeg. Alles los gehaald, extra paneeltje eraan gesoldeerd, de verbindingen op het bord gesoldeerd en alles vastgezet en aangesloten. :) en toen werkten de servo's niet meer  :( Ik heb me werkelijk helemaal suf gezocht, gemeten (4v op de servo aansluitng, waar het 12v moet zijn. Haal ik de draad los staat er 12v op. Conclusie servo printje stuk, reserve aangesloten: zelfde probleem. Draad vervangen: zelfde probleem.  :twisted: Direct aan het bord aangesloten: werkt) ik werd er helemaal gek van  :? Het rare was ook dat de relais wel schakelden, alleen de servo's niet.
Totdat Henk langs kwam en even een loc wilde proberen, toen kon ik ook geen rijstroom aftappen. Heel vaag begon ik de centrale massa te verdenken :idea: Toen Henk weg was nog eens alle aansluitingen nagelopen, en ja hoor, helemaal in het hoekje van de draadgoot lag nog een bruine draad in de schaduw zich te verkneukelen over mijn frustratie. Nou, niet lang meer, aangesloten en een flink stroom doorgejaagd, zo pak je weerbarstige draden aan  >:-D

En toen was de zaterdag om...

Zondag de hele dag aan het rails leggen geweest.




En ik moet zeggen, die Roco flexrail legt heel plezierig. Het mooie is dat ik bijna geen rails heb ingekort. De uitstekende binnen rail en de te korte buitenrail, heb ik iedere keer met de vervolg rail opgevangen. Gewoon de rails in elkaars bedding schuiven. Dan heb je ook geen rail lassen nodig.


Wel later alles nog eens met de soldeerbout nagelopen en overbruggingsdraadjes aangebracht. En uiteindelijk was gisteravond alles gereed.
Vanavond na het eten een paar treinen op de rails gezet en begonnen de blokken en rempunten in te regelen. We rijden weer!




En met langere treinen dan voorheen. Hier kunnen nog wel twee misschien drie rijtuigen bij.




TrainController werkt nog steeds erg plezierig. Met de HSI komen de bezetmeldingen prima door. Eerst maar eens een tijdelijk opzet gemaakt.


Komend weekend maar eens kijken of ik het service spoor (de drie blokken helemaal boven in) en de keerlus kan leggen.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Fijn dat dat zwarte spul zijn werk doet.
Het werkt makkelijker en demp beter als dat blauwe schuim.

Je bent lekker opgeschoten.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Hoi Arjan.

Mooi dat je zover bent  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Ey Arjan,

Zo, even lekker doorgepakt zeg! Dat ziet er al goed uit.  :thumbup: :thumbup:

Dat grijze kwantumspul lijkt verdacht veel op de hedipron-plaatjes die ik destijds bij Lippe Lap heb gekocht en gebruikt heb in mijn schaduwstation. Zijn bij de Kwantum vast een beetje aantrekkelijker geprijsd...


Gr. Joachim
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Wauw Arjan, wat ga je ontzettend hard zeg! Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het nu verder gaat en kom binnenkort eens een keer naar het hoge noorden! :thumbup:

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Grote voortgang Arjan, ziet er strak uit. Fraaie stammetjes zie ik daar zeg, beetje jaloers!! :thumbup:
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Dennis, je bent van harte welkom!

Kees, Dankjewel. Grote probleem van kiezen voor een specifiek thema, is dat veel materieel daar niet past. Zo zullen de IC2000 rijtuigen niet op mijn baan te zien zijn. En dat terwijl ik ze zo mooi vind :(

Het is goed te kijken naar wat er wel is, en dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Ik ben er blij mee.  :)
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Knap werk Arjan. :thumbup:

Tony
Re: Geïnspireerd door de BLS - 17-9-8: Het schaduwstation ligt en werkt
Citaat van: ArjanM op woensdag 18 september 2013, 08:58:34
Grote probleem van kiezen voor een specifiek thema, is dat veel materieel daar niet past. Zo zullen de IC2000 rijtuigen niet op mijn baan te zien zijn. En dat terwijl ik ze zo mooi vind :(
Die zijn inderdaad mooi Arjan! Ik was altijd in de veronderstelling dat IC2000 niet over de Gotthard kon, maar wél over de Lötschberg. Maar ik heb me vast vergist, Wikipedia bevestigt dat het technisch niet mogelijk is door het verkeerde profiel. Zonde inderdaad.

Aan de andere kant... er is genoeg wat wél over de Lötschberg gaat. Focus je op een bepaald tijdvak of kies je net als Johan voor de periode vòòr de opening van de LBT? Sowieso zijn er prachtige treinen die er rijden, zoals de Euronight Luna (uitgebracht door ACME), de Eurocity Iris/Vauban (na te bouwen met rijtuigen LS Models/Roco) en de korte Cisalpino trein met (6) SBB-rijtuigen. Deze laatste zijn alleen uitgebracht door Eyro, maar met wat spuitwerk wel zelf te maken! De ETR610 (komt binnenkort voor een mooie prijs uit van LIMA) is ook een vaste bezoeker, hoewel meestal dit een oorzaak vind in het niet beschikbaar zijn van de LBT.

Vorig jaar lag de Gotthard er nog een tijdje uit en reden veel treinen om via de Lötschberg... dat paste niet allemaal door de (grotendeels) enkelsporige LBT en dan zie je dus ook weer wat afwijkende zaken langs komen. Kortom, er is genoeg leuks te vinden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Tony, Dennis, Joachim, H&A en Robin allemaal bedankt voor de bemoedigende woorden  :thumbup:

Zoals al eerder opgemerkt heeft een lange woon-werk reistijd het voordeel dat je wat zaken uit kunt denken.
Vandaag het probleem van de schuine wand. In het zichtbare deel wil ik met bovenleiding rijden, wat betekent dat de panto's omhoog staan. Dit stelt eisen aan de vrije ruimte boven de loc en die is nou net bij de schuine wand net wel/niet genoeg. Hier moet daarom ook bovenleiding worden aangelegd die de panto ver genoeg naar beneden drukt om schade te voorkomen.
Maar ja, ik wil daar natuurlijk geen dure oplossing. De verenstaal draden die ik gebruik zijn 1 meter lang en te solderen. Prima rijdraad. De mastjes heb ik vandaag in auto en trein zitten uitdenken. Hierbij geïnspireerd door de mastvoetjes van Sommerfeldt ben ik uitgekomen op 6 mm draadeinden als mast. Die had ik nog liggen. De uitlegger zou van 2 mm messing gemaakt worden, maar dat heb ik nu niet in huis. Wel heb ik stukjes rail liggen. Net zo stevig, ook goed te solderen (die van Roco wel  :P) en anders worden ze weggegooid. De uitlegger wordt gefixeerd met een moer.

De uitlegger wordt met behulp van een mal op vaste plaatsten op de draad gesoldeerd en dan aan de mast bevestigd. Hiervan zijn nog geen foto's.

Vanavond vast eentje gemaakt:




Voordat ik de andere 10 maak, dacht even jullie commentaar te vragen. Zie ik iets over het hoofd?
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Hey Arjan,

Hele mooie oplossing, dit ga ik zelf ook eens proberen, dit kun je zelfs in hoogte nog aanpassen en een relatief goedkope manier. :thumbup:

Top man goed bedacht.

Groetjes Herman.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Ik heb een vraag: ga je de draad direct aan de uitlegger solderen? Ik zou een bevestigingsdraadje aan de uitlegger solderen en daar de rijdraad aan. Dan kun je de laatste (fijn)afstelling daar uitvoeren.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Ja, direct aan de uitlegger. De uitlegger kan heen en weer dwars over de rails en de mast kan op en neer (zoals Herman al opmerkt). Ik kan het dus prima instellen. Bedoeling is juist het simpel en effectief te houden.
Heb intussen nog wel bedacht de masten met isolatieband te omwikkelen, zodat rijdend materieel niet beschadigd wordt bij ongelukken
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
M5 en M6 kun je prima inpakken in luchtslang.
Of gewoon een krimpkous erom krimpen.
Ziet er een stuk strakker uit als isolatietape.

Robin
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Luchslang? Waar kan ik dat vinden?
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Arjan,

T zelfde als waterslang maar dan voor luch, bouwmarkt o.a.

Gr, Jan
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
aquariumzaak  :idea2:
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Of conrad.  ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Nou jullie zijn met net voor. Ik heb even zitten googelen en een plaatje opgezoch...t. Nee ik kom niet uit Den Haag (mijn dochter woont daar nu wel trouwens, maar dat beïnvloed mijn noordelijk accent niet), gewoon een typo  :o)

Ik moet morgen toch naar de Gamma nog wat hout halen. Eens kijken of zij dat hebben. Anders naar de dierenzaak/aquarium winkel hier in het dorp.

Goeie tip  :thumbup: Bedankt!
Re: Geïnspireerd door de BLS - 18-9-8: Even wat anders: bovenleiding
Hoi Arjan,

knap bedacht met die mast. Ziet er ook degelijk uit :thumbup:

Groetjes, John
Re: Geïnspireerd door de BLS - 22-9-8: Bovenleiding
John, Dankjewel. Dat krijg je als je teveel tijd achter het stuur doorbrengt  8)

Dit weekend is de bovenleiding geplaatst. Dat viel nog niet mee, want natuurlijk loopt er een spant precies onder de lijn waar de masten moeten komen. Nu kunnen ze ook we in een gat staan, meet een druppie lijm geen probleem. Alleen kan ik met de boormachine er niet bijkomen door de schuine wand. Dus met de hand alle gaten zitten boren.  :?
En toen moest ik nog achter luchtslang aan. Dat bleken ze bij de fourage handel 200 meter verderop te hebben. Blijkbaar wordt het ook voor melkmachines gebruikt :D Het heeft precies 6 mm binnendiameter en zit mooi strak om de draadeinden.
Uiteindelijk aan het einde van de dag stonden alle masten. Dit is al de derde zaterdag op rij dat het werk tegenviel en ik niet zo hard kon opschieten als ik voor ogen had. Nou ja, het is hobby...
Vandaag bezig geweest de draad uit te richten. Hierbij bleek het nodig een tweetal extra masten te plaatsen. De 38 cm tussen de masten met een draad zonder spanning bleek op deze plaatsen teveel. De extra masten heb ik uit railprofiel gemaakt. Ze hebben niets te houden, alleen de draad op z'n plek.

Uiteindelijk kan de Re465 met smalle panto er goed onderdoor.


Verder stond vandaag op het programma om van de laatste twee uitgaande wissels de servo's nog in te stellen en de polarisatie in orde te brengen. Hierbij liep ik tegen een kapot relais aan. Op het moment dat er stroom op komt gaat ie met 50 Hz staan klapperen. Gelukkig had ik er nog één liggen en kon het gerepareerd worden.

En toen was de dag weer om. Ik had gehoopt vandaag de uitgaande boog en het onderhoudspoor in ieder geval in basis te hebben liggen, maar meneer Murphy besliste anders. Dat komt dan volgende week wel  ;)
Re: Geïnspireerd door de BLS - 22-9-8: Bovenleiding
In ieder geval ben je weer een stuk verder gekomen. Die draad ziet er voor zijn functie: panto's omlaag houden, goed uit. Ook ik had (gelukkig) één mast die in een spant uitkwam.... wel precies de eerste voor de lawine galerij....
Re: Geïnspireerd door de BLS - 26-9-8: Boosterscheidingen en wielstellen
Een tijdgeleden heb ik bij LUX andere 2-rail wielstellen gekocht voor mijn stofzuig/poets combinatie. Op advies van LUX worden alle wielstellen vervangen.
De stellen worden netjes perstuk in een plastic doosje verpakt geleverd. Allemaal hebben ze ook wielslepers en draden voor de stroomafname. Als ik naar de 3-rail versie kijk dan zie ik dat ieder wielstel is verbonden met Massa. Alle draden zijn dus aangesloten. Ik dacht dat weer te doen, totdat ik besefte dat dit mogelijkerwijs een probleem oplevert bij boosterovergangen.
Met één stel heb je bij een overgang al heel even dat beide booster kringen met elkaar verbonden zijn:


Maar wanneer ik van beide wielstellen de draden doorverbind dan verleng ik de tijd van verbinding aanzienlijk.


Klopt mijn aanname dat ik beter maar één draaistel met de decoder verbind en van de andere de draden los laat?
Re: Geïnspireerd door de BLS - 26-9-8: Boosterscheidingen en wielstellen
Moet toch niet uitmaken.
Zolang de boosters het zelfde zijn qua uitgangspanning en fase.

Want hoe ga je het dan doen bij rijtuigen met binnenverlichting?
Dat verdeel je dan toch ook over twee draaistellen?

Ook zul je wel wat langere loks hebben, die alle assen als stroomafname gebruiken.

De baan van de krokodil/hans, heeft ook verschillende boosters(stuk of 7).
Deze hebben maanden met elkaar verbonden gezetten door wat aansluitfoutjes.
Dit heeft nooit een defecte booster ofzo als gevolg gehad.

Groeten Sander.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 26-9-8: Boosterscheidingen en wielstellen
Sander,

Bedankt voor je vlotte antwoord. Het kan dus geen kwaad. Da's mooi.
Ik had in discussie over sleperwippers e.d. alleen altijd begrepen dat je echt de tijd dat beide kringen verbonden zijn zo kort mogelijk moet houden. Je opmerking over locs snijdt hout. Ik had me ook al zitten afvragen hoe je daar eigenlijk mee om gaat.  8o
Voor de baan zijn Power4 boosters van Uhlenbrock gepland (er is er al één) en die vereisen inderdaad geen sleperwipper of iets anders. Heb me dus voor niets zorgen gemaakt.
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Zo, maar weer eens tijd voor een update. Er is veel gebeurt de afgelopen weken.

Nadat ik het schaduwstation klaar had, ben ik begonnen met de uitgaande boog en de tegenboog in het vervolg. Hier liep ik tegen een probleem op. Door de schuine wand kon ik niet zo ver naar achter als gepland in het ontwerp. Dat betekent dat ik op dat traject dan ook weer pantovangers zou moeten plaatsen. En het niveau erboven hetzelfde verhaal. Na wat nadenken heb ik besloten dat het ontwerp veranderd moest worden. Uiteindelijk is het hele tussenniveau er uit gehaald. Scheelt wel rijlengte, maar allemaal uit het zicht, dus wie zal het missen?
Ook heb ik het station Mitholz aangepast. In het eerste ontwerp liep het met een boog door het zichtbare deel. Daarna werd met een linkse tegenboog de tunnel ingereden. Echter, in het eggie is de boog bij Mitholz naar rechts, loopt langs het Kieswerk en onder het station langs richting Frutigen.
Dit heb ik aangepast. Welliswaar is de boog niet in z'n geheel zichtbaar. Daarvoor ontbreekt de ruimte, maar de suggestie kan wel gewekt worden.

Het geheel ziet er nu zo uit:


Vanuit het schaduwstation (blauw) voert een tweesporing traject richting een splitsing (groen). Gaan we rechtdoor, dan komen we via het bruine paradespoor, in de oranje klimspiraal links.
Gaan we gelijk rechtsaf, dan wordt diagonaal de tafel overgestoken naar de oranje klimspiraal rechts.



Beide spiralen leiden naar het (rode) station Mitholz.

Het hele treinverloop is dus veel simpeler geworden. Treinen rijden uit het schaduwstation linksom of rechtsom door het station en weer terug naar het schaduwstation.

Voor pendels zijn nog wel twee sporen toegevoegd. Helemaal links (groen) zie je twee doodlopende sporen voor deze treinen. Bedoeling is van deze sporen te vertrekken, via het paradespoor, van links naar rechts door het station, naar het onderste schaduwstation. Daarna via de rechter spiraal weer naar Mitholz, via het paradespoor weer naar beneden en rechtdoor het doodlopende spoor op. Klaar voor de volgende rit, maar dan achteruit (als je begrijpt wat ik bedoel: het is een pendel).

De afgelopen week en dit weekend vooral met het trace en de wissels van het groene niveau bezig geweest.


Met name de wissels is weer veel werk gebleken. Dit maal heb ik ervoor gekozen de servo's aan de zijkant van de plaat te monteren. Zo zijn ze goed bereikbaar, zitten elkaar niet in de weg, en kan ik de bedrading makkelijk naar beneden afvoeren.



Hier zie je een overzicht van de wisselstraat. Doordat onder het trace precies genoeg vrije ruimte is voor de loc's om met de panto omhoog te rijden, moeten alle draden bovenlangs weggeleid worden. Iedere wissel heeft een aansluiting voor het rechtersppor, linkerspoor en het puntstuk (afhankelijk van de stand van de wissel voert dat de stroom van linker- of rechterspoor). Door de dikke isolatie (6mm)is een gootje geen probleem. Wat in het echt werkt, gaat hier ook prima!


De staaldraden van servo naar wissel, lopen door buisjes van styreen. Alles is recht, dus ik verwacht geen slijtage de eerste 20 jaar.

De servo's en beugels zijn allemaal afkomstig van mijn oude baan. De beugels worden wel steeds kleiner, maar doen het nog prima.


Doordat de servo's aan de zijkant zitten zijn ze een slag gedraaid en staan alle schoefjes naar boven. Ondanks dat ze dicht op elkaar zitten, kan ik er goed bij.

Voor de polarisatie van de wissels, had ik eerder een contructie waarbij ik de draden rechtstreeks aan de relais soldeerde. Dat beviel me toch niet, teveel gepriegel. Daarom nu de relais op printjes gesoldeerd. Steeds twee relais, voor twee puntstukken, op een print. Hierdoor kan de voeding  (12v =) met één draad worden geregeld.
.

Die draad wordt in het midden aangesloten. Opde achterkant is met draadjes een T geoldeerd, zodat beide relais worden gevoed. Vanuit het midden naar buiten is dan links en rechts de aansluitng: relais stuursignaal, puntstuk, aansluiting A en aansluitng B. A is de polarisatie voor stand rechtdoor en B voor gebogen.

Nog iets dat ik nu meteen moest doen is het aanbrengen van kleine stukjes pantovanger onder de boog. Omdat daar het spoor naar beneden loopt riching schaduwstation, ontkwam ik er daar niet aan.


Als uitvoering heb ik er hier voor gekozen te werken met kaal gestripte installatiedraden, die dubbel onder de plaat gelijmd zijn (de schoeven gaan er nog uit).

Een ander project was het onderhoudspoor. Dat loopt uit het schaduwstation, langs de muur. Dit spoor is inmiddels ook gerealiseerd.


Dit spoor gebruik ik om loks en wagons op en van de baan te zetten/halen. Ook fungeert het als ijk-spoor en kan ik er decoders op programmeren. Het traject is ingedeeld in drie geisoleerde secties.

Met een draaischakelaar

kan ik op kiezen voor baanspanning of lokprogrammer. In het laatste geval staat die stroom alleen op de laatste sectie. De tweede sectie is dan stroomloos, zodat ik niet per ongeluk  de rijstroom en lokprogrammer kan kortsluiten met een lok die doorschiet.

Zo, jullie zijn weer bij. Morgen is het de bedoeling de wisselstraat te installeren en de aansluiting naar het schaduwstation af te maken. Hier moet dan een keerlusmodule aangesloten worden. We zullen zien wat dat ons brengt.

Wordt vervolgd...
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Zo Arjan, je bent druk bezig geweest zie ik al. Het is maar goed dat ik de druk wat heb opgevoerd door mijn bezoek aan te kondigen, want nu kunnen alle gasten op dit forum genieten van je laatste vorderingen!

Sommige dingen heb je trouwens wel weer geniaal uitgedokterd en goed over nagedacht. Ik denk dat ik ook maar in het noorden ga wonen, zodat ik ook kan nadenken tijdens lange treinritten in de 1e klasse.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Geïnspireerd door de BLS - 13-1-12: Aangepast ontwerp
Arjan,

Je bent weer lekker opgeschoten.
Je brengt me op nieuwe ideeën. Heb ik net mijn servo's in de houders zitten laat je dit zien.
Nu slaat de twijfel wat te doen weer toe.(Daaaag nachtrust  :D )

Zijn die schroef opzetstukjes trouwens ook los te koop? Dat lijkt me verdomd handig werken.
Een stuk beter als een draadje op de juiste afstand omvouwen.

Mvg Robin