Zo de vakantie zit er bijna op. De tijd beschikbaar heb ik besteed aan een trip naar Zwitserland en het afbreken van mijn oude baan. Dat bleek nog een hele klus, die mede door het warme weer twee weken heeft gekost. Maar nu is alles dan ook klaar voor de aanleg van een op de BLS Nordrampe geïnspireerde baan.
Ik ben nu de nodige bestellingen aan het doen, zodat de bouw in September kan beginnen.
Een deel van de vakantie hebben de besteed aan een tripje naar Zwitserland. O.a. om de Nordrampe van de Lötschberg eens te lopen. Daarvan hier een verslag.
Onze uitvalsbasis was Frutigen. We zaten op loopafstand van het station en hebben alles lokaal met de trein gedaan. Voor deze wandeling de Regio Expres naar Kandersteg genomen. Bij het station begint of eindigt de route. Kwestie van de gele bordjes met de groene sticker volgen.
De route is niet het hele jaar te lopen
Het station van Kandersteg was aangekleed met kartonnen historische figuren om het 100 jarig bestaan te herdenken.
Hier waren al wat mooie plaatjes te maken.
Gelijk de draagmasten voor Henk vastgelegd.
Langs de route staan her en der bordjes met aanvullende info over de Lötschberg.
Zoals gezegd gaat een deel van de route vlak langs de baan.
Soms stelt het pad niet veel voor. Zorg dat je goede schoenen aan hebt.
Je komt wel langs heel mooie plekjes.
Uitzicht op het Kieswerk bij Blausee Mitholz.
En uitzicht op Mitholz. In het midden zie je de baan vanaf Frutigen. Stijgend gaat het dan naar links, langs het Kiewerk door de boog en dan weer terug langs Blausee Mitholz via de baan rechts. Hier zie je ook dat waar de baan door een tunnel gaat, je zelf er overheen wandelt.
Het blijkt dat ook het ook in het echt moeite kost de masten recht te plaatsen.
Blausee Mitholz. Het blijkt dat de kruiswissel is vervangen door een enkele.
Hier nog oude lantaarns.
Verder viel me op dat de inductie magneten bij de seinen zijn vervangen door gele vlakken op de biels. Een nieuw systeem?
De seinbrug die ook op mijn baan nagebouwd gaat worden.
Ook viel me op dat er een ingewikkeld systeem van katrollen wordt gebruikt voor het spannen van de draden.
Detail van de draden bij een tunnelingang.
Onderweg blijf je verast worden met mooie uitzichten.
Maar als je wat dichterbij kijkt is er ook genoeg te beleven.
het spectaculaire deel van de baan ligt achter ons.
Maar zelf hebben we nog wel wat afdaling te doen. De trappen hangen deels boven de afgrond.
Hier is weer ruimte om stukken langs de baan te lopen.
Het viaduct bij Frutigen komt in zicht. Er is dan nog wel een paar kilometer te lopen.
En te klimmen.
En dan zijn we weer terug in Frutigen bij de ingang van de basistunnel
Hier trouwens nog wel inductiemagneten.
Een geweldige dag gehad. Ik verwacht dat we de route nog wel eens gaan lopen, want er is genoeg te zien.
Maar nu eerst de opgedane inspiratie maar eens op de eigen baan toe proberen te passen.
wordt vervolgd ?