Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin
Nieuwe baan, met een nieuw thema. Mijn vorige baan stond in het teken van jeugdsentiment en was gesitueerd in de vroege jaren zeventig. Toen kon ik als jonge tiener alleen maar dromen van al die mooie modellen van de DB. Bij mijn herstart wilde ik al die dingen die toen niet konden nog even inhalen. En dat is gedaan.
Tijdens dat inhalen kreeg ik steeds meer kennis van de spoorwegen en modelbouw. Het treintje spelen werd steeds meer "de echte wereld nabouwen". En die treinen in Zwitserland werden mooier en mooier. En dat paste niet helemaal bij de baan waarmee ik bezig was. Nadat ik ook een aantal teleurstellingen in de firma Märklin te verwerken kreeg, werd het besluit genomen: een nieuwe baan met Zwitsers thema, uitgevoerd in twee-rail.

De afgelopen maanden heb ik besteed aan het mij inlezen in de specifieke 2-rail problemen en het ontwerpen van mijn nieuwe baan.
Probleem voor het nieuwe ontwerp is - zoals bij bijna iedereen - ruimte. Lang niet alles wat ik wil is mogelijk in de beperkte ruimte die ik kan gebruiken. het goede daaraan is dat je keuzes moet maken.
In eerste instantie zat ik aan een station als Göschenen of Frutigen te denken. Een station waar treinen stoppen en extra locs worden af-of aan-gekoppeld. Maar dat was dus veel te ambitieus binnen de beschikbare ruimte. Toen ik Johan de Reuver vroeg of hij nog een leuk station wist, deed hij de suggestie Blausee-Mittholz. Wat anders? Domme vraag.

Echter...., na het stationsplan eens goed bestudeerd te hebben eigenlijk toch niet zo gek. Er kan wat gerangeerd worden. Treinen kunnen elkaar passeren en inhalen. Volop mogelijkheden voor gevarieerd verkeer. En volop verschillende treinen op de Lötschberg. De BLS wordt het dus.

Daarna de keuze van de baan opzet. In eerste instantie wilde ik een zgn. hondebot met aan beide uiteinden een schaduwstation en Blausee in het midden. Ongeveer hetzelfde als wat ik nu ook heb. Met dus ook weer alle beperkingen, met name wat betreft treinlengte. Dat moest dus anders. het is een hondebot gebleven, maar nu is het schaduwstation aan de ene kant en Blausee aan de andere. meer rijlengte, minder complexe routes, mogelijkheid voor langere treinen.

En dan is hier dan wat het uiteindelijk is geworden. Nog enige technische details waartoe inmiddels is besloten:

  • rails: Rocoline (tunnels en schaduw station en Tillig Elite (Blausee); alles code 83, 2-rail
  • centrale: Intellibox
  • power: drie digitale stroomkringen met twee extra Power4 boosters. De boosters bedienen de baan, de IB de wissel en sein aandrijving
  • software: TrainController Gold 8
  • terugmelders: S88SD16-N
  • wisselaandrijving: servo's
  • wissel en seinbesturing: OC32
  • keerlus modules: xTreme Keerlus
  • seinen: 2* een seinbrug (zelfbouw van messing pakket) met MicroScale seinen en Portigliatti dwergseinen
  • bovenleiding: Sommerfeldt en deels zelfbouw (BLS) masten

Nou tot zover het wensenlijstje. Hier de baan layout:

Het schaduwstation, vier sporen voor 8 treinen. Het enkelspoor onderaan is het programmeer/ijk/onderhoudspoor.


Dat gaat dan met een lus naar boven en stijgt met een lange omweg naar een dubbelsporige splitsing. Dit is het middenstuk van het "bot".
 

Hier splitsen de sporen. Op één stuk is een inhaalspoor en een kopspoor voor pendels gepland.


En dan tenslotte met het station en parade spoor. De enige zichtbare sporen. het parade spoor is wordt na 1,5 wending in de spiraal vanuit het station bereikt. Of andersom natuurlijk ;)


Zo, tot zover de planning. Nu eerst mijn oude baan afbreken en dan beginnen we vrolijk opnieuw.

Deze zomer staat in het teken van de afbraak. Bedoeling is in het najaar het schaduwstation te hebben liggen met een provisorische uitgang. Dit wordt eerst uitgebreid getest. Ieder schaduwspoor krijgt een keerlus module en de wissels moeten worden gepolariseerd. Pas wanneer dat allemaal vlekkeloos loopt gaat het (snel) naar boven. Daarna de seinen en bovenleiding (weet nog niet welke volgorde). En de scenery natuurlijk. Hoewel, als het allemaal wat lang duurt is er misschien wel één kind definitief de deur uit en kan ik naar een grotere kamer..... >:-D



Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een stukje BLS
Arjan,

Succes met de sloop en maak er daarna wat moois van.
De tekeningen zien er hoopvol uit.
Ik ben nu al benieuwd wat je van de seinbruggen bakt.(letterlijk in dit geval)Heb je ergens een bouwpakket van zo'n brug gevonden?

Mvg Robin
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Robin,

Bedankt!
Die seinbruggen. Liep ik toevallig tegenaan bij een mede forumlid die er niets mee deed, omdat het BLS bruggen zijn. Het is hetzelfde setje als Michael Schröder op zijn fantastische baan heeft gebruikt.
Voorlopig moet ik me helaas nog even inhouden. Ben bang dat ie van rondslingeren niet beter wordt, dus er wordt pas gesoldeerd wanneer het ook op de baan kan.

Eén brug met twee korven, staat gepland links uit het station. De andere met drie korven, voor beide richtingen, rechts van het midden op het rechte stuk. Daar is nog een overloop wissel gepland. Staat niet op de tekening, omdat die met flex wissels van Tillig wordt uitgevoerd.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Dat ziet er allemaal mooi uit, ben benieuwd hoe jij de seinbrug gaat maken, deze staan nog steeds op mijn verlanglijstje van microscale. Ik ben bij Johan op bezoek geweest en die baan heeft wel wat. Er is erg leuk materiaal te koop voor de BLS zeker nu je overgaat op 2-rail. Kibri heeft in ieder geval een mooi station voor je. Wellicht weet je het al maar er is pas een speciale uitgave van de Eisenbahn Journal over de BLS ik heb hem en is een aanrader zeker als je de BLS gaat bouwen. De masten van Sommerfeldt zijn volgens mij van de SBB en wijken deze af t.o.v. de BLS.

Ik wacht geduldig af tot je klaar bent met afbreken en gaat bouwen, maar ik denk dat het wel goed gaat komen.

groeten Martin.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een stukje BLS
Hi Arjan,

Mooi ontwerp en een geweldig thema, BLS & Zwitserland. Blijf je ook hier weer volgen. Er wordt door Barin ook specifieke BLS bovenleiding gemaakt maar dat wist je waarschijnlijk al.

Succes & groeten,
Marc
Re: Een stukje BLS
Dennis1984
gast

Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Prachtig! Leuk dat je de motivatie hebt gevonden om nu deze zomer van start te gaan. Prima thema met de zegen van Johan! Ook is het een prima station die op een beperkte ruimte inderdaad toch genoeg variatie en mogelijkheden biedt.

Ik hoop dat we snel de eerste stappen mogen aanschouwen en het een prachtige baan wordt. Te zijner tijd kom ik natuurlijk graag een keer op bezoek!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Mooi ontwerp Arjan.
En de BLS is toch altijd geweldig.
Succes verder met je baan.

Tony
Re: Een stukje BLS
keeszondag
gast

Re: Een stukje BLS
Dat ziet er goed uit Arjen! Duidelijke keuzes leiden vaak tot betere resultaten en ik kan de keuze voor het BLS thema helemaal begrijpen.. Veel succes en wij kijken graag mee!
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Allemaal bedankt voor jullie reactie! Ik krijg er steeds meer zin in, hoewel afbreken toch wel een beetje zeer doet.

Wat betreft de specifieke BLS bovenleiding: de portaalmasten komen van Sommerfeldt. Die zijn volgens mij bij de BLS niet heel erg verschillend van die van de SBB. De masten op de vrije baan wil ik zelf maken. Barin heeft ze inderdaad ook (maar wel in schaal 1). Het lijkt me niet zo moeilijk deze zelf te solderen.


Redelijk rechttoe-rechtaan.

Deze zomer staat het BLS Erlebnispfad op de planning. 17 km wandelen van Kandersteg naar Frutigen. Bedoeling is dan eens flink wat foto's van dergelijke details te maken.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Een stukje BLS
Hallo Arjan,

Mooi baanplan. Is altijd een gevecht op de vierkante meter om de ruimte zo optimaal mogelijk te benutten. Denk dat je daarin, met dit ontwerp, prima bent geslaagd. :thumbup:.

Aangezien het toch telkens niet echt BBQ-weer is, zal het afbreken wel vlot verlopen...

Hou de vorderingen natuurlijk in de gaten.

gr. Joachim
Re: Een stukje BLS
keeszondag
gast

Re: Een stukje BLS
Arjan, het is pas echt een uitdaging als je Frutigen - Kandersteg wandelt........
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Ja, da's waar. Maar het is vakantie  :D
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: keeszondag op vrijdag 28 juni 2013, 12:05:40
als je Frutigen - Kandersteg wandelt........

Hohtenn-Ausserberg-Lalden is ook een stuk pittiger geworden sinds de parallelspoor uitbreiding van de BLS.
Ook een aanbeveling als je de Lötschberger Südrampe op waarde wilt beleven. In mijn jeugd gedaan. Ik weet niet zeker of ik het nu nog kan, in ieder geval niet met mijn geheel niet-schwindelfreie ega erbij.
Anderzijds, met zo'n glaasje Fendant achter de kiezen ligt ieder Kurve immer gerade aus.
Re: Een stukje BLS
Piwie
gast

Re: Een stukje BLS
Hallo Arjan,

Hoop dat dit ook zo prachtig wordt als je vorige baan.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Een stukje BLS
Dennis1984
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op vrijdag 28 juni 2013, 10:28:55
Deze zomer staat het BLS Erlebnispfad op de planning. 17 km wandelen van Kandersteg naar Frutigen. Bedoeling is dan eens flink wat foto's van dergelijke details te maken.

Je had er eigenlijk dit weekend naartoe gemoeten Arjan... 100 jaar BLS. Als je trouwens gaat wandelen en je neemt vanaf Spiez de trein, zorg dan dat je op tijd bent, want de drukte die ik daar heb gezien is vergelijkbaar met de Nederlandse spits :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Dennis, ja ik weet het, maar voorlopig is het nog feest bij mijn project in Amersfoort.
Ik zag gisteren dat Frutigen een camping heeft. Denk dat we die gaan proberen, of anders een "Zimmer Frei".

En als het te druk is, dan lopen we ergens anders heen.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2023

offline
Re: Een stukje BLS
Arjan.

Veel succes met je nieuwe project.Inderdaad jammer dat je in onze ogen een mooie baan af moet breken maar als je hier je zelf mee kan overtreffen dan zal de oude baan snel vergeten zijn.

Komen er nog wel delen van oa. de scenery terug?

Harald & Alex
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
H&A,

Mezelf overtreffen? Dat weet ik niet. Ik verwacht wel meer voldoening te halen uit het geheel Zwitserse landschap en baan.
Ik verwacht niet dat veel van de huidige ban terugkomt. Misschien de tunnelingangen. Maar dan moeten ze wel net toevallig passen. Met hetzelfde gemak maak ik nieuwe die wel helemaal goed zijn.

Verder over de scenery nog niet zoveel nagedacht. Zoals ik het nu in mijn hoofd heb wordt het tamelijk "leeg". Links van het station (Richting Lötschberg) wordt het rotsig. De baan is daar al uit de berg gehakt. Ik overweeg één van de korte tunnels (naam ontgaat me nu even) daar op te nemen, voordat het spoor definitief de tunnel in gaat.
Het station wordt klein, rustig en mogelijk, als in het echt, ongebruikt voor personen verkeer. Daar ben ik nog niet helemaal uit, omdat het stoppen en vertrekken van treinen toch wel erg leuk is. Zeker als er ook een pendeltrein bij zit.
Rechts komen wat vlakkere bergen, meer groen en groepjes bomen.

Kleine scenes zoals bijvoorbeeld een boerderij staan (nu nog) niet op de planning.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Dat is nog een onderneming: afbreken en weer iets heel nieuws opzetten! Ik ga je zeker volgen en neem een abonnement op je topic  ;) BLAUSEE inspireert kennelijk menigeen ...

Het Erlebnispfad is een zeer mooie route: alleen had destijds de pech dat LOTHAR erg veel rommel had achtergelaten. Heb jaren geleden ook de BLS Höheweg Nordrampe gelopen vanaf het dorpje KIENTAL (Postbus vanaf station Reichenbach, in KIEN stoeltjeslift naar boven) en daar begint een voorstuk van de BLS Höheweg, naar Kandersteg. Schitterende route.

De Höhenweg Südrampe is niet minder interessant en zeker over de Bietschtal-brücke.

Voor wat betreft de BLS-portalen heb ik mogelijk een S* oplossing gevonden. Kijk eens op mijn topic als je wilt. Moet het nog even verder uitdiepen, ik zie mogelijkheden voor een goede 'look-a-like'. Verdere suggesties, tips en trucs altijd welkom!

Barin heeft prachtige BLS-modellen, maar helaas niet voor ieders portemonnee. Mogelijk heb ik hiermee een goed alternatief. Wil je eens meedenken Arjan?? 

Op een van mijn topics is een kopje opgenomen: Zwitserse forummers MET eigen CH-baan topic. Jij hebt er vast geen bezwaar tegen dat ik je daarin opneem?

Heel veel succes en nogmaals: ik blijf je volgen!
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Een stukje BLS
Hallo Arjan,

Ik wens je veel succes met het afbreken en het opnieuw beginnen van een Ch baan, en het thema BLS en Blausee Mitholz is altijd geweldig.
Ook ik blijf je volgen met het nieuwe plan, wat er overigens goed uit ziet.

Misschien dat ik mijn baan ook nog op het forum zet, maar daar denk ik nog over.

Groetjes Herman.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Henk,

Bedoel je de oplossing met Sommerfeldt 507? Die had ik al uit het Sommerfeldt boek gehaald en staat inderdaad op de nominatie om toegepast te worden. Om het ook bovenop de mast voor de transportdraden te gebruiken, dat weet ik nog niet. Is ie eigenlijk wat te kort voor als ik zo de foto's bekijk. Maar dat is allemaal nog heeeeel ver weg.
De Barin modellen waar Marc en ik het over hadden, zijn de gewone masten met uitlegger. Zoals op de foto laat zien is de uitlegger anders dan wat Sommerfeldt biedt. Het lijkt echter niet zo complex dat het zelf niet na te maken is. Dat ga ik in ieder geval proberen (zoveel heb ik er ook niet nodig  ;) )

Tegen opname in jouw lijstje heb ik inderdaad geen bezwaar, hoewel ik er ook niet wakker van zal liggen als ik er niet in sta. Bedenk dat dit een 2-rail baan wordt en dat het daardoor op dit forum wat uit de toon valt.

Herman,

Tuurlijk gewoon plaatsen. Als het een beetje meezit krijg je toch weer feedback waardoor de baan weer net iets mooier en beter kan worden. In het minste geval krijg je alleen commentaar van mij, en ik probeer altijd aardig te zijn  :P Daarnaast zijn we allemaal in dit forum gek op plaatjes  :o)

Tenslotte, in het weekend dat de BLS haar 100 jarig bestaan viert, een linkje naar een film van 100 jaar geleden. Ik vond het een geweldig filmpje
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op zondag 30 juni 2013, 18:08:21
Bedoel je de oplossing met Sommerfeldt 507? Die had ik al uit het Sommerfeldt boek gehaald en staat inderdaad op de nominatie om toegepast te worden.

Tegen opname in jouw lijstje heb ik inderdaad geen bezwaar, hoewel ik er ook niet wakker van zal liggen als ik er niet in sta. Bedenk dat dit een 2-rail baan wordt en dat het daardoor op dit forum wat uit de toon valt.

Arjan,

#507 is inderdaad wat ik bedoel. Ofschoon ik voldoende trajectmasten heb, wil ik de constructie met #507 eens uitproberen wat dat oplevert. Jij gaat er voorlopig nog niet aan beginnen begrijp ik??

Dat je 2-railspoorder bent heeft zo zijn redenen gehad heb ik begrepen. Gelukkig dat S* maar 1 spoor heeft: en daar kunnen we allemaal van profiteren. Mij zal het om het even wezen: of je nu 2- of 3-railspoorder bent. Het feit dat jij je ook gaat concentreren op een stukje Zwitserse baan is mij en menig ander denk ik voldoende om ook van jou te leren met gebruik van seinen, bovenleiding enz.

Ik zal je aan de lijst toevoegen, zodat anderen je ook sneller vinden.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Henk,

Nee, voorlopig nog niet. Eerst afbreken, dan op vakantie, dan het schaduwstation, dan heel veel testrijden, dan de bovenliggende niveaus en dan is het waarschijnlijk al een jaar verder. Daarna komt het bovenleiding en sein gedoe aan de beurt. Maar het plannen gebeurt nu al volop: :D
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Oke Arjan,

Dat geeft voorlopig nog een heel gedoe, waar ga jij precies heen in Zwitserland (onderdak)? Kandersteg heeft ook een mooie camping 'onder de rook van de Oeschinenbahn', Rendez-Vous genaamd. Achterin het dorp zijn er ook een paar maar veel schaduw. De eerste ligt gunstig qua zon.

We lezen van elkaar en blijf je volgen.

Ik weet niet wanneer je gaat, maar fijne vakantie alvast!!



Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Henk,

De vakantie plannen gaan niet verder dan "Zwitserland". Verder zien we wel, en hangt het van het weer af waar we heen gaan.
Ik hoop de Lötschberg af te kunnen lopen, evenals de Gotthard (Göschenen naar Erstfeld). Verder mogelijk van Göschenen naar Andermatt. We zien onderweg wel waar we terecht komen. We zijn maar met z'n tweeën, de kinderen gaan alle drie niet meer mee, dus er zal altijd ergens wel een plekje te vinden zijn. We nemen ook de kampeerspullen mee, maar bij slecht weer zoek ik wel een hotelletje. Ik heb een camping bij Frutigen op de korrel, maar Kandersteg is ook leuk. Goeie tip, bedankt.
Het duurt nog even voordat we vertrekken. Doordat we allemaal apart gaan dit jaar, hebben we het zo gepland dat er altijd iemand thuis is  om voor de katten en het huis te zorgen.
Re: Een stukje BLS
Ben.
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

Nieuwe baan, met een nieuw thema


Ik dacht, Arjan gaat bouwen aan z'n 2rail baan en dus kom ik maar weer eens kijken hier. :D

Mooi plan, ik kijk uit naar je bouwverslagen. En 6 keerlussen, dat wordt een dure grap haha.

Blijf je volgen en alvast fijne vakantie gewenst. Mocht je in september nog in CH zijn ga je me tegen komen. :)

Met groet,
Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
BEN!!! Cool je weer te zien.

Hm, jouw rekenen geeft al net zo'n beroerde uitkomst als het mijne. Inderdaad 6 stuks. Nou ja, dat is dan een keerzijde van 2-rail rijden. Maar de locs zijn weer een stuk goedkoper :D

Helaas, in september ben ik ik al lang weer thuis. Schoonmoeder viert 15 augustus haar 80 jaar. Dat mogen we niet missen.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2012

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan

De BLS masten zelf maken / solderen gaat heel vlot.
Heb er ondertussen zelf een dikke 100 tal gemaakt.  Zowel met enkele als dubbele uitleggers. 
Bij interresse stuur je me maar een PM en dan stuur ik wel wat  info/foto's door
Mvg
Peter
Re: Een stukje BLS
rovanko
gast

Re: Een stukje BLS
Hallo mede BLS-vrienden,

Ja, ook ik ben een groot liefhebber van de BLS, maar ook van de tot de BLS behorende maatschappijtjes GBS, SEZ en BN. In de loop der jaren heb ik "nogal" wat H0-materieel van al die ondernemingen bijeen weten te sprokkelen en waar het om locomotieven gaat daarbij zeker ook geholpen door de producenten HAG en Roco. Als je overigens een baan aanlegt die een wat actueler periode in het bestaan van de BLS weergeeft ben je minder beperkt in de keuze van het rollend materieel aangezien na het samengaan met de SBB er "van alles" over het Lötschbergtraject gaat. Vroeger was dat toch wel veel minder.

Een - in eerste instantie jammerlijk mislukte - poging een aantal rijtuigen van de beletteringen van de GBS, SEZ en BN te voorzien wordt binnenkort - door de bittere ervaringen wijs geworden - herhaald, maar dan met de juiste vernis om de afwrijfletters te fixeren zonder dat de onderliggende lak gaat opbollen en oplossen. Enfin het bijgaande fototje zegt genoeg! Overigens waren de beletteringen zelf geheel onbeschadigd gebleven. Dus dat geeft hoop voor de toekomst!

Veel succes met de bouw van de baan!

Gegroet,

Rob
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Peter,

Dat is hoopgevend! daar ben ik zeker in geïnteresseerd. Hoewel ik er voorlopig dus nog niet aan toe kom.
Als je wil mag je de foto's van mij best in dit draadje plaatsen. Ik kan me voorstellen dat er meer BLS liefhebbers dit wel willen zien.

Rob,

jammer van die lak, want de letters zien er inderdaad mooi strak uit. Heb je die decals zelf gemaakt of ergens op de kop getikt?
Re: Een stukje BLS
Ben.
gast

Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Even (als het mag) over de keerlussen.

Heb je een mogelijkheid om het onderhoud spoor een etage hoger te zetten? Dat spaart je 3 keerlus modules in je schaduwstation.

Even wat gefrot in Anyrail.

Nivo 0 schaduw:



Nivo 1:



Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: Petdig1 op maandag 01 juli 2013, 13:12:45
De BLS masten zelf maken / solderen gaat heel vlot.

Arjan gaf het al aan en ik stuurde je vanmorgen al een PB die ik ook eigenlijk wel hier wil delen:

Hallo Petdig,

Ik las zojuist je post bij ArjanM dat je BLS masten hebt gemaakt.

Ook ik ben CH-fan en met een baan bezig met BLS en SBB.

Ik ben, en ik kan je verzekeren meerdere ch-forumgenoten, zeer geïnteresseerd hoe jij dat hebt klaargespeeld!

Ben jij bereid om foto's op dit forum te plaatsen, als post onder ArjanM 'stukje BLS' of eventueel onder eigen topic??

Je zal ons een zeer groot plezier er mee doen!

We kijken uit naar je reactie!!!
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Ben, dat is een geweldig idee! Ik loop erover te denken het onderhoud spoor toch demontabel te maken. Mogelijk te combineren met een aansluiting voor een Trainsafe. Op welke hoogte dat komt is niet echt belangrijk,
Ik moet alleen eens kijken hoe het dan uitkomt met de verschillende spiralen in die hoek. reden dat de boog op het tweede niveau eerder afbuigt is de dalende spiraal van het paradespoor erboven. Maar als ik het onderhoud spoor ook laat dalen, is er wellicht ruimte genoeg.

Nu ik er trouwens nog eens naar zit te kijken, moet het ook op het onderste niveau zo kunnen. Door de de bovenste kruiswissel (op mijn eerste plaatje) weg te laten, zoals jij hebt gedaan, past het ook op het onderste niveau. Die kruiswissel zit erin om treinen zonder keren het onderhoud spoor op te sturen. Maar dat is eigenlijk wel een dure oplossing voor iets dat je alleen sporadisch gebruikt. Ik ga nog eens met WinTrack aan de gang. Dankjewel!

[edit]PS. voor het geld dat je me met deze tip hebt bespaard kom je maar eens een pilsje drinken  ;) (dat zijn weleen paar kratten bedenk ik nu  :O ) [/edit]

Henk, Prima! Ik ben heel benieuwd naar de masten die Peter heeft gemaakt en zijn tips hoe dit te doen.
Re: Een stukje BLS
Ben.
gast

Re: Een stukje BLS
 :D

Voordeel is sowieso dat je keerlusmodule buiten de opstelsporen kan komen te liggen. Hij moet immers tenminste zo lang zijn als je langste trein.

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS
Het doel en de plek van die keerlusmodule intrigeert me.

Het oorspronkelijk ontwerp van Arjan is een dubbelsporige baan, met zo op het oog een hondebotvorm (oftewel: het lijkt op parallelspoor, is het feitelijk een heel erg lang enkel spoor).

Ik moet dan altijd even denken aan de vraag: hoeveel groeven heeft een grammofoonplaat?

De enige sporen die 2-richting verkeer toestaan zijn de doodlopende sporen:

  • het onderhoudspoor,
  • de sporen voor pendeltreinen.

Drie vragen houden me bezig:
- Waar heeft Arjan oorspronkelijk de keerlusmodule gepland, en vanuit welk oogpunt?
- Waarom is de oplossing van Ben slimmer?
- Hoe zou je dit besturen zonder keerlusmodule?
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Jan Willem,

Je uitgangspunt is niet helemaal correct. De hoofdbaan is tweesporig waar in principe links heen en rechts terug gereden wordt. Echter, de blokken voor en na Blausee zullen allemaal 2-richting verkeer worden. Dit om inhaalacties mogelijk te maken.
Verder wordt het hele lange enkelspoor op een paar punten doorkruist door een terugkerend spoor. Op die punten ontstaat een keerlus.

En dan het antwoord op je vragen:
1. de oorspronkelijke keerlus modules waren gepland in de eerste blokken van het 4-sporig schaduwstation (totaal is dat 8 blokken, 4 x 2 blokken achter elkaar), en in de bovenste lus. In Ben's 2e plaatje zijn die bovenste met donkerrood aangegeven. dat blijft ongewijzigd.
2. omdat in die oplossing er nog maar één keerlus module nodig is, tegenover 4 initieel. Dat scheelt ±?100 aan electronica.
3. Niet, want ik zou dan een geweldige kortsluiting hebben.

(Jan Willem, jij rijdt ook 2-rail, dus ik voeg dit even toe voor de zorgeloze 3-rail rijder) Keerlus modules zorgen ervoor dat een trein een keerlus kan rijden zonder dat er kortsluiting optreedt. Door de keerlus krijg je namelijk een situatie waarbij de + rail op de - rail uitkomt. Dat kun je wel isoleren, maar een trein overbrugt dat bij het passeren met het draaistel. Een keerlus module bestuurt een stuk rails net iets langer dan je langste trein. Bij het binnenrijden wordt gedetecteerd wanneer de trein volledig binnen de grenzen is. Op dat moment wordt razendsnel de polariteit van beide rails omgewisseld. Dit gaat zo snel dat je de lampjes niet eens ziet flikkeren en de decoder trekt zich er niets van aan. Bij het verlaten van de sectie klopt de polariteit met de andere kant en er ontstaat geen kortsluiting.

In mijn gretigheid een mooie oplossing te maken heb ik de lus tot de 4 opstelsporen beperkt. Nergens anders was ruimte om een keerlus sectie te maken dan binnen ieder van de 4 sporen. Door de lus weer open te knippen heeft ben die ruimte wel gecreëerd, waardoor ik na het schaduwstation met maar 1 module toe kan. Keerlussen kun je bij 2-rail niet zomaar ongestraft toepassen. Het vereist dus wat handigheid en ervaring om het aantal probleem plekken zo klein mogelijk te houden. Hier is nu duidelijk bewezen dan Ben inmiddels meer ervaren in 2-rail is dan dat ik dat ben.
Re: Een stukje BLS
rovanko
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op maandag 01 juli 2013, 17:22:37
jammer van die lak, want de letters zien er inderdaad mooi strak uit. Heb je die decals zelf gemaakt of ergens op de kop getikt?

Hallo Arjan

De ontwerpen voor de afwrijfletters zijn speciaal voor mij gemaakt door een Duitse modelbouwcollega die in het bezit is van peperdure apparatuur om die letters uiterst nauwkeurig te tekenen. Bovendien kan de man met die apparatuur omgaan en heeft interesse in Zwitserse spoorwegen. Een ideale combinatie dus! Een professioneel bureau heeft de boel op een matrijs gezet en de "velletjes met letters" afgedrukt.  Met betrekking tot de kleinste lettertjes was het een gok of ze goed konden worden "overgewreven" . Zoals je ziet is dat perfekt gelukt! Alleen die ellendige combinatie van verf van het ene merk en de vernis van een ander merk heeft me parten gespeeld. De rijtuigen zijn inmiddels van hun opschriften en mislukte verflaag ontdaan, en moeten binnenkort opnieuw - maar nu geheel - met groene "BLS-verf"   worden herspoten. Daarna gaan er nieuwe afwrijfletters op. Dan ziet het er ongeveer zo uit
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Rob,
dat ziet er al heel wat beter uit. Waarom laat je het niet zo bij een paar wagons? Net alsof ze van een andere maatschappij zijn overgenomen en alleen dit deel is overgespoten. Ik vind het wel wat hebben.
Wel mooi dat je ergens zo een professioneel kanaal hebt weten aan te boren. Die kunnen toch altijd net wat meer dan wij gewone hobbyisten.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op maandag 01 juli 2013, 21:58:10
Keerlussen kun je bij 2-rail niet zomaar ongestraft toepassen. Het vereist dus wat handigheid en ervaring om het aantal probleem plekken zo klein mogelijk te houden.

Als verstokte analoog rijder lees ik wel eens digitale oplossingen, die ik niet helemaal kan bevatten.

Zo heb ik begrepen dat het grote verschil tussen een 2-rail analoge keerlusmodule en een 2-rail digitale keerlusmodule zit in hetgeen er wel of niet gebeurt.

De digitale module zou de loc-decoder omschakelen (en de rails in de keerlus), maar niet de rails op de hoofdbaan, de analoge module zou de rails van de hoofdbaan  die op de keerlus aansluit, ompolen (en de rails in de keerlus). 
In beide gevallen moet de lengte van de keerlusmodule-rijweg langer zijn dan de langste trein.

Zaken waar een 3-rail rijder nooit over na hoeft te denken.

Bij analoge besturing kies je soms voor andere oplossingen dan bij digitale besturing:
Als een baan geen 2-richtingverkeer op bepaalde secties, maar uit een enkel heel lang rondlopend spoor bestaat (wat bij jou dus niet zo is), dan zou je je analoog kunnen beperken tot alleen die wissels (en spoorsecties) die doodlopen, en kruisingen (met hun rijsecties) te isoleren en apart om te polen, in plaats van keerlusmodules te gebruiken. Vergelijk een kopstation aan het eind van parallel spoor (links heen, rechts terug). Je hoeft dan alleen de rijwegen (met hun wissels) van het kopstation om te polen.
Kortsluitingen ontstaan niet, omdat je die rijsecties geïsoleerd ompoolt.

Bij digitale besturing zul je dat nooit zo doen, en in zulke gevallen altijd een keerlusmodule op een zo centraal mogelijke plaats inbouwen.

Toen ik mijn opmerking plaatste, dacht ik in analoge besturingsmethoden in plaats van in die digitale keerlusmodule mogelijkheden.
Analoog verschuif je een kortsluitingsprobleem bij voorkeur naar de plek waar het echt een probleem gaat geven (in jouw ontwerp niveau 2 of hoger), en daar los je het ter plekke op.
Digitaal verschuif je het kortsluitingsprobleem naar de meest centrale plek, waar het de minste extra problemen kan geven (dus in jouw ontwerp niveau 0).

Maar misschien zit ik er daar wel helemaal mee naast.

Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 juli 2013, 16:41:01
Toen ik mijn opmerking plaatste, dacht ik in analoge besturingsmethoden in plaats van in die digitale keerlusmodule mogelijkheden.

Jan Willem, dat maakt voor mij in ieder geval duidelijk waarom jij die vraag stelde  ;)

Punt is inderdaad dat om het ompolen automatisch te laten gebeuren, je een stuk rails nodig hebt dat groter is dan je langste trein. En dat stuk moet zich ergens in de lus bevinden. heb je het allemaal aangesloten heb je er geen omkijken meer naar en zul je het verder ook niet meer merken.

Ik ben gisteravond nog even aan het tekenen geweest om de oplossing van Ben te verwerken. het goede nieuws is dat ik nu de 4 schaduwsporen heb kunnen optimaliseren waardoor de kortste 8 meter lang is. Dit betekent dat ik per spoor 3 blokken kan realiseren van meer dan 2,5 meter. Veel langer verwacht ik niet dat mijn treinen zullen zijn en dat is alweer een meter langer dan ik nu heb. een simpele rekensom leert dat ik 12 treinen in mijn schaduwstation kwijt kan. Dat gaat mooi veel afwisseling geven  :thumbup:

Ik post het plaatje later wel.
Re: Een stukje BLS
Ben.
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 juli 2013, 16:41:01

De digitale module zou de loc-decoder omschakelen (en de rails in de keerlus), maar niet de rails op de hoofdbaan


Misverstand. ;) Voor een lokdecoder maakt de polariteit helemaal niet uit, die wisselt al constant en in een hoog tempo, de digitale baanspanning is een vorm van wisselspanning. Bij ompolen wisselt er dus ook geen rijrichting.

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Hierbij het vernieuwde schaduwstation niveau 0.


Zoals eerder gemeld met een minimum spoorlengte van 8 meter kan ik per spoor 3 treinen kwijt, totaal dus 12. In mijn oude baan waren het er maximaal 7 van max 1.40m. Dit is dus een hele verbetering. Ik denk alleen wel dat ik nu een extra booster in moet zetten. Voor dit plaatje dus twee boosters ieder met een aanloopspoor en twee sporen in het schaduwstation. Ik weet niet precies hoeveel stroom er extra gebruikt gaat worden door de stroom detectie. Ik verwacht wel dat het meer is dan bij 3-rail.

En nog iets heel anders: iemand ervaring met producten van Signalmeister? Dit is een kleinserie producent uit Oostenrijk. Op hun website kwam ik het bericht tegen dat ze de RABe 535 gaan produceren. En die mag natuurlijk niet op een BLS baan ontbreken. Ik kom op het web wat wisselende reacties tegen, maar het lijkt erg model gebonden. Dus als iemand eerste hand ervaringen heeft?
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een stukje BLS
Nooit van Singnalmeister gehoord maar bedankt voor de tip! Mooi model die RABe 535.  :thumbup:
Re: Een stukje BLS
Dennis1984
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: marc-lin op dinsdag 02 juli 2013, 21:27:04
Nooit van Singnalmeister gehoord

Dat kan niet :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,
Om even op je ontwerp terug te komen.
Aan de rechterkant is de tafel 130 breed (niet onder een schuin dak?), en op schaduw niveau lopen er 4 parallelle bochten, gemaakt van flexrails.

De straal van de binnenste bocht: is die groter dan r=430 mm?
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Jan Willem,

Er is inderdaad een schuin dak over de volle lange zijde van het ontwerp (bovenkant plaatje). Ik ben uitgegaan van de Tillig maten, met een minimale radius van 425 mm en een rail-hart afstand van 59 mm. Vervolg bogen zijn dus 484, 543, 602.
Omdat ik flex rail toepas denk ik dat ik bij het leggen de rail afstand tot 57 in de bochten beperk. Dat zou de kleinste radius dus 431 mm worden.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 02 juli 2013, 23:19:19
Citaat van: marc-lin op dinsdag 02 juli 2013, 21:27:04
Nooit van Singnalmeister gehoord
Dat kan niet :D. Dennis
Heb jij soms een olifantengeheugen..... ;) :D

@Arjan: Mooi om te zien dat er met wat aanpassingen een steeds mooier sporenplan ontstaat :thumbup:. Was het maar herfst ;)

Gr. Joachim
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Leuk om dit draadje ontdekt te hebben, je hebt een mooi baanplan uitgebroed.
Ik ben zelf ook wat van de BLS  aan het bouwen nl, een stuk van de Sudrampe
met het station Ausserberg en de Bietschtalbrucke in module vorm.( draadje BLS Sudrampe )
Succes met de uitwerking van je project ik ga je volgen.

Grt Johan
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
@Joachim: dat denk ik wel. Ik had op Signalmeister gezocht, maar dit draadje over het hoofd gezien. Zal wel erg ver achterin de resultaten hebben gestaan. Wel verhelderend trouwens en in lijn met wat ik elders gevonden heb. Blijkbaar is de kwaliteit nogal sterk wisselend en de prijs constant hoog. Ik heb ze drie dagen geleden een mail gestuurd, maar nog geen respons....

@Johan, Welkom :D Ik weet waar jij mee bezig bent, ik volg jouw draadje ook. Ik hoop dat we elkaar wederzijds kunnen inspireren.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

hier ook maar even reageren want ik wil je niet uit het oog verliezen :D

De eerste aanzetten zien er goed uit, succes met het vervolg.

Groetjes, John