Nieuwe baan, met een nieuw thema. Mijn vorige baan stond in het teken van jeugdsentiment en was gesitueerd in de vroege jaren zeventig. Toen kon ik als jonge tiener alleen maar dromen van al die mooie modellen van de DB. Bij mijn herstart wilde ik al die dingen die toen niet konden nog even inhalen. En dat is gedaan.
Tijdens dat inhalen kreeg ik steeds meer kennis van de spoorwegen en modelbouw. Het treintje spelen werd steeds meer "de echte wereld nabouwen". En die treinen in Zwitserland werden mooier en mooier. En dat paste niet helemaal bij de baan waarmee ik bezig was. Nadat ik ook een aantal teleurstellingen in de firma Märklin te verwerken kreeg, werd het besluit genomen: een nieuwe baan met Zwitsers thema, uitgevoerd in twee-rail.
De afgelopen maanden heb ik besteed aan het mij inlezen in de specifieke 2-rail problemen en het ontwerpen van mijn nieuwe baan.
Probleem voor het nieuwe ontwerp is - zoals bij bijna iedereen - ruimte. Lang niet alles wat ik wil is mogelijk in de beperkte ruimte die ik kan gebruiken. het goede daaraan is dat je keuzes moet maken.
In eerste instantie zat ik aan een station als Göschenen of Frutigen te denken. Een station waar treinen stoppen en extra locs worden af-of aan-gekoppeld. Maar dat was dus veel te ambitieus binnen de beschikbare ruimte. Toen ik Johan de Reuver vroeg of hij nog een leuk station wist, deed hij de suggestie Blausee-Mittholz. Wat anders? Domme vraag.
Echter...., na het stationsplan eens goed bestudeerd te hebben eigenlijk toch niet zo gek. Er kan wat gerangeerd worden. Treinen kunnen elkaar passeren en inhalen. Volop mogelijkheden voor gevarieerd verkeer. En volop verschillende treinen op de Lötschberg. De BLS wordt het dus.
Daarna de keuze van de baan opzet. In eerste instantie wilde ik een zgn. hondebot met aan beide uiteinden een schaduwstation en Blausee in het midden. Ongeveer hetzelfde als wat ik nu ook heb. Met dus ook weer alle beperkingen, met name wat betreft treinlengte. Dat moest dus anders. het is een hondebot gebleven, maar nu is het schaduwstation aan de ene kant en Blausee aan de andere. meer rijlengte, minder complexe routes, mogelijkheid voor langere treinen.
En dan is hier dan wat het uiteindelijk is geworden. Nog enige technische details waartoe inmiddels is besloten:
- rails: Rocoline (tunnels en schaduw station en Tillig Elite (Blausee); alles code 83, 2-rail
- centrale: Intellibox
- power: drie digitale stroomkringen met twee extra Power4 boosters. De boosters bedienen de baan, de IB de wissel en sein aandrijving
- software: TrainController Gold 8
- terugmelders: S88SD16-N
- wisselaandrijving: servo's
- wissel en seinbesturing: OC32
- keerlus modules: xTreme Keerlus
- seinen: 2* een seinbrug (zelfbouw van messing pakket) met MicroScale seinen en Portigliatti dwergseinen
- bovenleiding: Sommerfeldt en deels zelfbouw (BLS) masten
Nou tot zover het wensenlijstje. Hier de baan layout:
Het schaduwstation, vier sporen voor 8 treinen. Het enkelspoor onderaan is het programmeer/ijk/onderhoudspoor.
Dat gaat dan met een lus naar boven en stijgt met een lange omweg naar een dubbelsporige splitsing. Dit is het middenstuk van het "bot".
Hier splitsen de sporen. Op één stuk is een inhaalspoor en een kopspoor voor pendels gepland.
En dan tenslotte met het station en parade spoor. De enige zichtbare sporen. het parade spoor is wordt na 1,5 wending in de spiraal vanuit het station bereikt. Of andersom natuurlijk
Zo, tot zover de planning. Nu eerst mijn oude baan afbreken en dan beginnen we vrolijk opnieuw.
Deze zomer staat in het teken van de afbraak. Bedoeling is in het najaar het schaduwstation te hebben liggen met een provisorische uitgang. Dit wordt eerst uitgebreid getest. Ieder schaduwspoor krijgt een keerlus module en de wissels moeten worden gepolariseerd. Pas wanneer dat allemaal vlekkeloos loopt gaat het (snel) naar boven. Daarna de seinen en bovenleiding (weet nog niet welke volgorde). En de scenery natuurlijk. Hoewel, als het allemaal wat lang duurt is er misschien wel één kind definitief de deur uit en kan ik naar een grotere kamer.....