Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Losjes gebaseerd op "Cochemer Bahn"

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 26 juni 2013, 10:47:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Losjes gebaseerd op "Cochemer Bahn"
Hallo,

Tijdens de vakantie druk gestoeid met ideeën voor baanplannen en dergelijke. Probleem is, zoals inmiddels bekend, de ruimte en het feit dat ik graag wil rijden met sneltreinen en kleine tenderlocs, allen Epoche I.

Daarnaast ook veel tijd doorgebracht op de website van Frits: zijn meesterwerk "Cochemer Bahn" is één van mijn all-time favorites én biedt de ruimte om bovenstaand idee verder uit te werken.

Dat heeft geresulteerd in onderstaand plan:



De bedoeling is als volgt:

* Voor sneltreinen is er alleen een doorgangsstation. De treinen rijden uit het schaduwstation het station binnen, gaan de keerlus in, blijven daar eventueel verdekt even staan, en komen er weer uit om na een nieuwe stop door te gaan naar het schaduwstation.
* Op dit station is echter wel een nevenbaantje aangesloten welke uitkomt in een royaal kopstation. Dit is de belangrijkste plaats van de baan, hier wordt gerangeerd, goederen verladen, etc.

Nadelen:
* De perrons voor de grote locs zijn relatief kort
* Het inhaalspoor in de keerlus is relatief klein.

Beide zaken impliceren dat er uiteindelijk toch weinig ruimte beschikbaar is voor sneltreinen. Maar ach, we zijn weer een paar uur zoet geweest :-).

Is hiermee Franky's kopstation van de baan? Nee, zeker niet! Maar ik ben toch op zoek naar mogelijkheden om rond te kunnen rijden met sneltreinlocs en dan te rangeren met kleinere tenderlocs (die uiteraard ook rond kunnen rijden)...

Groet,
William