Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.

Gestart door i_m_johny dinsdag 25 juni 2013, 21:34:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Hallo,

De stoute schoenen aangetrokken, snel het avondeten door de keel gewerkt en de PC aangezet.
iTrain  opgestart en begonnen.... de basisbaan in het eerste ontwerp plaatsen. Even wennen, net even anders als Scarm waarin de layout oorspronkelijk is opgezet, maar vrij snel de vorm te pakken.
Na een uurtje zit het erin. Het gaat nu zo lekker, ook maar even kijken of er een paar wissels in kunnen.
En ook dat valt me niet tegen.

Maar.....
De CS2  aangezet en de eerste wissel 'omgezet'. Hoor meteen een klik. De volgende .... en niets .... nog een keer ..... en niets en terwijl ik pieker over oorzaak en gevolg hoor ik ineens weer iets, maar waar.... mag joost weten.
Oftewel, chaos in wissel land. Ik zie dat alle betreffende wissels ineens in beide richtingen grijs zijn (zie rechterzijde), terwijl ik net had ontdekt dat de actieve richting zwart zou moeten zijn.
Doe ik iets fout (ben ik te ongeduldig) of zijn er andere redenen te bedenken.

Ik werk met Marklin wissel besturingen en interne decoders (mocht dat een rol spelen). CS2 Firmware is 3.0.1.
iTrain versie 2.1.5, trouwens nog zonder licentie besef ik me nu net (ook niet in demo mode).
De ringleiding is trouwens nog steeds niet goed aangelegd. En ik zit via Wifi aangesloten op het netwerk.

Ik hoop dat dit maar een slechte repetitie was en dat de 'grand finale' uiteindelijk beter gaat.

Groeten,

Jan
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Hallo Jan,
Volgens mij is de verbinding tussen jouw PC en de CS2 nog niet helemaal correct.
Ik heb hetzelfde gehad en er bleek nog een fout te zitten in de Subnetmasker instelling.
Misschien alle instellingen van iTrain en PC checken?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Dag Ferdi,

Je brengt me aan het twijfelen. Ik was er 2 minuten van overtuigd dat ze goed stonden ingesteld, maar ga vanavond toch die aan de kant van de CS2 even controleren.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Jan
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Beste Jan,

Je kan je probleem ook op het iTrain Forum voorleggen. Tevens kan je op dat Forum je baanplan plaatsen, zodat ze met je mee kunnen kijken.
Ik ben zeer te spreken over iTrain en het Forum.

Groet Tinus
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Haalt I-train wel je locomotieven op van de CS ? ( dan is de communicatie goed )
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Doen de wissels het nog wel via de centrale?
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Citaat van: Roelie001 op woensdag 26 juni 2013, 09:34:30
Haalt I-train wel je locomotieven op van de CS ? ( dan is de communicatie goed )

Jazeker, ik neem aan dat je hiermee bedoelt of ik ze vanuit iTrain herken en kan aansturen? Want dat gaat dus goed. Hoewel ik wel vindt dat de reactie-snelheid van het moment van 'aansturen' van de loc en de daadwerkelijk reactie van de loc wel heeeeeel erg traag is. En dus wat mij aangaat niet acceptabel, want bij gelijktijdig rijden van locs op dezelfde baan, gaat dat geheid fout.

Citaat van: Wijbe op woensdag 26 juni 2013, 20:19:41
Doen de wissels het nog wel via de centrale?

Gaat prima, reageren direct op ieder commando.


Groeten,

Jan
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Ik heb zopas nog even een half uurtje (meende ik na 2 uur op zolder te zijn 'verdwaald', volgens mijn vrouw  :D), wat vooruitgang geboekt.

Met name het direct aansturen van de locs. Het IP adres hard ingesteld, de wissels op 200ms reactie-tijd, op de netwerk-kaart Full-Duplex ingesteld, Netbios uit over Tcp/ip en op het laatst op de CS2 nog bij Can voor BroadCast gekozen (werd later bij het lezen van de Manual ( :D altijd achteraf....) ook bevestigd). Reactie van de locs is uiteindelijk wel iets beter geworden.

Wat me nog niet lukt:
- de loc in de andere richting krijgen (de D werkt dus niet bij mij).
- de lampjes aan/uit zetten.

En verder gaan we gewoon maar wat verder aan prutsen.

Mag ik trouwens al ik aan het 'PC-besturen' ben, daarnaast wel met de CS2 / MS2 ook commando's aan de Locs / Wissels geven?

Groeten,

Jan
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Ik las dat je verbinding had via Wifi, zelf had ik daar ook vertraging mee met het bedienen van de wissels. Bedraad gaat het nu goed bij mij.

Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Citaat van: Schienenbus op woensdag 26 juni 2013, 22:20:15
Ik las dat je verbinding had via Wifi, zelf had ik daar ook vertraging mee met het bedienen van de wissels. Bedraad gaat het nu goed bij mij.

Ik heb vanavond de hele tijd bedraad bereden, en pas verbeteringen gemerkt (uitgezonderd de wissels, want dat is nog steeds niet veranderd) na de zopas beschreven aanpassingen.

Groeten,

Jan
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Heb je bij de sectie CAN in de CS2 wel het IP-adres van je computer ingevuld? De CS2 heeft namelijk twee verbindingen nodig om goed te functioneren. Namelijk voor elke richting eentje. Dat lijkt raar, maar dat is zoals het door Märklin gemaakt is. Als de tweede verbinding er niet is dan is het traag, omdat de antwoorden niet komen.

Verder wordt het niet betrouwbare UDP protocol gebruikt en is het beter om bedraad te werken, want WiFi raakt nogal eens wat pakketjes kwijt. Dat is met TCP/IP geen probleem, want dat wordt automatisch gecorrigeerd, maar bij UDP niet en dan moet je het zelf doen en dat kan niet altijd als niet voor elk bericht een bevestiging gevraagd wordt. Problemen zijn dan te verwachten met inlezen locs uit CS2 en misschien bij terugmelders.

Groet

Xander
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Dag Xander,

Helaas werkt zowel de CAN optie gericht naar het PC IP-adres niet, alsook niet het IP-adres als Default Gateway.

Wat ik wel merkte is dat mijn Firewall aanstond (Windows 7) en heb deze dus even uitgezet.

Verder kan ik ook van één loc (MM) de frontsein en zwaailamp niet bedienen. Terwijl van een ander (DCC) dit wel mogelijk is.
En hij is erg traag in het reageren.

Groeten,

Jan
Re: iTrain 3.0 en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: iTrain 3.0 en het schakelen van (Marklin) Wissels.
Inmiddels zijn we een half jaar verder.....
iTrain bezigheden zijn een Tijdje op het 2de plan gezet.

Maar met de kerst de standaard versie van iTrain 3.0 gekocht. En de 'kleine' baan welke bestaat uit 2 sporen, 1 inhaalspoor, 4 stopsporen en 10 wissels bestemd voor het proefrijden met iTrain om zodoende ervaring op te bouwen.

De baan in iTrain gezet, voorzien van de wissel objecten en de 2 hierop geplaatste locs met sleep vanuit iTrain succesvol laten draaien. Het eerder genoemde niet kunnen wisselen van rijrichting en bedienen van verlichting is niet meer voorgekomen!  :thumbup:.

In het verschiet ligt nu de definitie van de blokken vastleggen en daadwerkelijk het isoleren van de blokken en aansluiten van de Viesmann 5217 met benodigde van gelijkrichtende diode voorziene massa aansluiting realiseren.

(oh ja,  :oops:, bij het her-inrichten van de iTrain laptop helaas het eerder genoemde ontwerp van de basisbaan 'vergeten' veilig te stellen  :-().

Een mooi vooruitzicht voor 2014, om alles weer eens op te pakken.

Groeten,

Jan