Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

218 met MFX+

Gestart door Jasperkc zondag 23 juni 2013, 19:05:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
218 met MFX+
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
218 met MFX+
Hallo Iedereen,

Ik heb even een onderzoekend vraagje. Ik wilde graag de 218 245-9 van Märklin aanschaffen met catalogusnummer 37764, maar voor mij is er een probleem. Ik wil wel de lok maar ik wil niet de MFX+ decoder hebben. Zou ik ook de decoder eruit kunnen halen en er een gewone decoder in kunnen zetten zodat ik er op den duur een ESU sound decoder in kan zetten als dat mogelijk is of moet ik uitkijken naar een gewone 218 uit het Märklin programma?

Groet, Jasper
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Jasper,

Waarom de 37764 gekozen? Een loc met MFX+ decoder kan je van een ESU sound decoder voorzien, maar een MFX+ loc is wel een stuk duurder dan een MFX of FX uitvoering van Märklin.
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Jasper,
ik vermoed, dat er een 21 mtc connector in zit.
Bij de ombouw van mijn BR 94 van Märklin decoder naar ESU loksound,
bleek dat de ESU decoderaansluiting niet goed over de Märklln pennetjes pasten.
Er moest wat buigwerk aan te pas komen. Maar 't is uiteindelijk gelukt.
M'n eenvoudige 216 is meermaals "updated". Zie ===> klik
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Citaat van: Jasperkc op zondag 23 juni 2013, 19:05:37
Hallo Iedereen,

Ik heb even een onderzoekend vraagje. Ik wilde graag de 218 245-9 van Märklin aanschaffen met catalogusnummer 37764, maar voor mij is er een probleem. Ik wil wel de lok maar ik wil niet de MFX+ decoder hebben. Zou ik ook de decoder eruit kunnen halen en er een gewone decoder in kunnen zetten zodat ik er op den duur een ESU sound decoder in kan zetten als dat mogelijk is of moet ik uitkijken naar een gewone 218 uit het Märklin programma?

Groet, Jasper
Hoi Jasper,

Waarom deze panische heisa op je dak halen,terwijl je het MFX + verhaal ook gewoon uit kan laten? ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 218 met MFX+
Hallo Allemaal,

Ik wilde gewoon kijken of ik voor dat nummer kan gaan en niet omdat daar nou MFX+ opzit. Maar misschien is het wel mogelijk om die decoder eruit te halen en er een ESU sound decoder voor in de plaats te zetten en dat wilde ik graag weten.

Groet, Jasper
Re: 218 met MFX+
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 218 met MFX+
Jasper, dan verkoop je die mfx+ decoder toch gewoon.
Dat drukt dan tevens de kosten van de aankoop van de Loksound.
Wil je graag DCC rijden?
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2011

offline
Re: 218 met MFX+
Waarom zou je de 37767 niet aanschaffen?

Vincent
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 218 met MFX+
Hallo Vincent,

Ik wilde graag deze lok aanschaffen daar het weer een ander nummer is dan de andere loks. Maar ja het gaat maar om een loknummer :?

Jasper
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Citaat van: nobody op zondag 23 juni 2013, 19:27:29
Jasper,
ik vermoed, dat er een 21 mtc connector in zit.
Bij de ombouw van mijn BR 94 van Märklin decoder naar ESU loksound,
bleek dat de ESU decoderaansluiting niet goed over de Märklln pennetjes pasten.
Er moest wat buigwerk aan te pas komen. Maar 't is uiteindelijk gelukt.
M'n eenvoudige 216 is meermaals "updated". Zie ===> klik

Hoi Jasper,

Zoals Nobody al aangaf,dat die 21 polige van Esu en Märklin nogal wat verschil in maatvoering van de pootjes heeft,zal je Esu niet direct goed passen,want die pootjes van Märklin zijn dunner.

Maar de decoder hoef je echt niet uit te bouwen hoor,die is gewoon aan te spreken met een Esu centrale,en die kent het MFX + toch niet,dus waarom deze ruil?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 218 met MFX+
Ja kan natuurlijk ook een ESU Br 216 kiezen; Ik geef toe; is wat duurder, maar biedt ook alle mogelijkheden.

M.v.g. Marcel
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: 218 met MFX+
Of misschien een Kapruil
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 218 met MFX+
Een kap omruilen bij deze serie gaat niet altijd op.
Bij de nieuwere tijdperken staat het zij-nrs op de onderbouw, en de front-nrs op de bovenbouw.

Gr. Marcel
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2008

offline
Re: 218 met MFX+
Zoals al eerder aangegeven zonder CS2 reageert de MFX+ decoder als een MFX decoder.
Dus waarom een andere decoder erin?

Groeten,
Ton.
Re: 218 met MFX+
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 218 met MFX+
Ja Ton, ik vroeg hier eerder aan Jasper ook al waarom hij persé een andere decoder wil...
Enige reden is dat Jasper DCC wil rijden, want qua rijeigenschappen zal een ESU niet beter zijn.
Maar ik krijg geen reactie op mijn vraag.

En wat betreft die maatvoering, de 21mtc connector is een connector volgens NEM660.
Zie ook http://www.miba.de/morop/nem660_d.pdf
En http://www.morop.eu/de/normes/nem660_d.pdf
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Citaat van: Kappa op zondag 14 juli 2013, 12:18:47
En wat betreft die maatvoering, de 21mtc connector is een connector volgens NEM660.
Dat kan wel zijn (beweerd worden), doch de connectoren van van Märklin & ESU sluiten niet lekker op elkaar aan.
'k Ben niet de enige met die ervaring...
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2008

offline
Re: 218 met MFX+
Als dat niet goed past dan zou je bij een ESU decoder een ESU 51968 adapter-printplaat kunnen gebruiken.
Is wel weer meer werk, maar ja, wat moet je anders met de tijd ?  ;)
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Da's niet de juiste suggestie Huub.
Uit de beschrijving (van de ESU site): "Die 21MTC Adapterplatine eignet sich, wenn Sie eine Lok ohne Schnittstelle digitalisieren möchten, aber den Decoder nicht frei verdrahten wollen oder mehr als 4 Funktionsausgänge an Ihrem LokPilot oder LokSound Decoder nutzen möchten."
De nieuwe Märklinlocs hebben een 21mtc aansluiting op de dragerprint... en die sluit niet goed aan op de 21mtc van ESU.
Re: 218 met MFX+
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 218 met MFX+
Waarom niet even terug naar de vraag:

Kan Jasper uit een loc met een MFX-decoder, die decoder er uit slopen en een ESU decoder er in zetten, zodat Jasper eventueel later een ESU sound decoder kan bijplaatsen?

Ja, dat kan.
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
MFX decoder vervangen door een ESU decoder en dan daar een ESU sound decoder bijplaatsen :help: :help: :help:

En lees de eerder geplaatste reactie(s) eens.
Dan bemerkt de topicstarter (en jij óók) dat het vervangen van een moderne 21mtc Märklin decoder door een ESU Loksound 21mtc decoder wel kán, doch dat dit i.v.m. met de afwijkende maatvoering van de stiftjes en busjes in de respectivelijke 21mtc, enig
knutselwerk nodig maakt.
Re: 218 met MFX+
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 218 met MFX+
Dat had ik al bemerkt. :D Maar de praktische problemen waar hij tegen aan zal lopen en de daarvoor aangedragen mogelijke oplossingen, worden nogal ondergesneeuwd door andere niet ter zake doende informatie.
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Jouw vreemde opmerking: "een ESU decoder er in zetten, zodat Jasper eventueel later een ESU sound decoder kan bijplaatsen", kan zéker niet de kwalificatie "Ter zaker doende informatie" dragen...
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Citaat van: nobody op zondag 14 juli 2013, 13:09:47
Da's niet de juiste suggestie Huub.
Uit de beschrijving (van de ESU site): "Die 21MTC Adapterplatine eignet sich, wenn Sie eine Lok ohne Schnittstelle digitalisieren möchten, aber den Decoder nicht frei verdrahten wollen oder mehr als 4 Funktionsausgänge an Ihrem LokPilot oder LokSound Decoder nutzen möchten."
De nieuwe Märklinlocs hebben een 21mtc aansluiting op de dragerprint... en die sluit niet goed aan op de 21mtc van ESU.
Hoi Wim,

Heb je er wel aan gedacht, dat je die adapter van Märklin vervangen kan voor die adapter van Esu, zei het wel dat er geen custom-made decoder in ligt die ook een 21 mtc adapter heeft.
In dat laatste geval is uitwisseling veel lastiger.
Maar bedenk ook, dat het aderkleur gebruik van Esu anders is :warning:

Let dus goed op bij het uitwisselen van de adapterprinten :warning:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Uiteraard heb ik daar aan gedacht. 'k Ben niet van gisteren...
De Märklin dragerprint vervangen door een ESU adaperprint behelst wel wat méér. Op de Märklinprint zitten b.v. óók enige
smd ledjes en de daarbij behorende smd weerstanden.
En dat van die kleuren... Staat uitvoerig omschreven in de ESU handleiding.
'k Heb al wat lokjes omgebouwd...
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Wim,

Mijn reactie is niet bedoeld zozeer voor jou, want ik ken jouw kunsten goed genoeg.
Ook dat je kan ombouwen is mij bekend :thumbup:

Het is meer bedoeld voor degene die zoiets wel van plan zijn, maar dit nog niet vaak hebben gedaan.

Eigenlijk snap ik niet,dat de topicstarter niet bij de ESu modellen kijkt, en helaas hebben die wel andere nummers, maar je bent in ieder geval van MFX+ af  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 14 juli 2013, 14:10:37

Hoi Wim,

Heb je er wel aan gedacht,

Neem me niet kwalijk Hans, ik verkeerde toch heus (en gezien je bericht opening, niet zó vreemd) in de veronderstelling dat 't aan mij gericht is/was... 8o
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Wim,

Het is je vergeven hoor, en ik meen ergens gezien te hebben, dat men die totale dragerprint er uit sloopte.

Natuurlijk wel met toevoeging van de voorschakelweerstanden, voor de reeds aanwezige led's van die lok.

Alleen ik zoek me een ongeluk, waar ik dat ook alweer gezien heb..........

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
nobody
gast

Re: 218 met MFX+
Zoals reeds eerder vermeld zitten die, smd, weerstandjes en ledjes óp de dragerprint.... Lezen... lezen... :idea:

Edit nobody: Tikfoutje verbeterd.
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Wim,

Dat is mij ook bekend, en die ombouwer die dat deed, had de voorschakelweerstanden ook gezien die hij er uit sloopte.

Dus moesten er nieuwe in,die hij toevoegde.

Zal het volgende keer beter omschrijven goed?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
Peter24
gast

Re: 218 met MFX+
Er is ook nog een BR 218 lok verkrijgbaar zonder mfx+.
Artikelnummer 37767, deze heeft mfx.
Het gaat om de BR 218 247-5, een mooie lok met dito rijeigenschappen en geluid.

Ik hoop ook dat de Ocean-Blue versie (MFX+) in de toekomst nog leverbaar wordt in MFX.
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Peter,

Er was al een oceaan blauwe/beige lok van Märklin met het nummer 39183, alleen is dat wel een ander nummer.

Als dat geen bezwaar is google dan maar op dat nummer, of kijk hier maar

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
Peter24
gast

Re: 218 met MFX+
Hans bedankt voor de info :)

Groet,

Peter
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 218 met MFX+
Hoi Peter,

Graag gedaan, als dieselliefhebber van de DB lok's weet je dat soort dingen nu eenmaal :P ;)

En natuurlijk gaat mijn dank ook uit naar Der Modellbahnchecker, die deze lok uitvoerig heeft beschreven :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 218 met MFX+
Lid sinds: 2008

offline
Re: 218 met MFX+
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 11 augustus 2013, 20:07:17
...
Er was al een oceaan blauwe/beige lok van Märklin met het nummer 39183, alleen is dat wel een ander nummer.
...
Deze lok rijdt al meerdere jaren met plezier en probleemloos zijn rondjes bij mij op de baan.

Groeten,
Ton.