Citaat van: fasca op donderdag 25 juli 2013, 01:23:28
. Ik zag in een reactie 3000 volt staan ? Dat is in o.a België. 3000 volt komt niet voor op dit stuk hoor.
Dag Hans,
Ik maakte de opmerking inzake 3000V= in het kader van mijn vermelding in het bewuste
draadje van de Belgische locs van de serie 16 die zowel onder die Belgische bovenleidingsspanning als ook o.m onder 15kV~ konden rijden, maar dat er
toen - althans naar mijn weten - nog geen goed werkend bicourant tractiematerieel bestond dat zowel onder 1500V= en 15kV kon rijden. Vandaag de dag doet zich dat technische probleem niet meer voor.
Uiteraard was mij het heugelijke bericht al bekend dat er weer "gewone" treinen zullen gaan rijden tussen Arnhem en het Roergebied en verder. Het heeft schandelijk lang geduurd voordat er weer tussen Arnhem en Emmerik een vervoersmogelijkheid per trein gaat ontstaan, en dat alleen maar om die ICE-3 een monopolie-positie te verschaffen op het traject tussen Nederland en het Roergebied. Alsof er tussen Arnhem en Oberhausen langs het spoortraject niet vele gemeentes liggen waar je vanuit Nederland best eens naar toe zou willen reizen al was het maar Emmerik. Maar de NS-directie verwachtte dat er dan geen mens meer tussen Nederland en het Roergebied in die duurdere ICE zou gaan zitten, maar met een in Emmerik gekocht kaartje op een veel goedkoper binnenlands tarief door héél Duitsland zou gaan
crossen Dat Stadler de treinstellen gaat leveren die zowel onder 1500v=,25kV en 15kV kunnen functioneren was me nog niet bekend alhoewel ik me uiteraard al wel realiseerde dat het in ieder geval polycourant materieel zou moeten zijn.
Overigens: je hebt uiteraard gelijk dat in feite op de Nederlandse bovenleiding 1800V= staat, maar ik vond dat oorspronkelijke (officiële ) voltage van 1500V= veel specifieker. Roddels vanuit het toenmalige Directieoverleg van de NS duidden erop dat een van de aanwezigen (die ongetwijfeld een modelspoorliefhebber was) opmerkte dat als je een wat hoger voltage dan 1500V op de bovenleiding zette (dus de trafoknop een beetje meer naar rechts draaide) de treinen "vanzelf" wat sneller konden gaan rijden...Nogmaals het is een échte roddel, maar ik vond hem wel leuk omdat er een beetje geloof aan hechtte!
Gegroet,
Rob
P.S. Houdt ons op de hoogte van de verdere technische ontwikkelingen op dat traject tussen Arnhem en Emmerik; je hebt - naar ik lees - een goede informatiebron.