Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?

Gestart door 44er zondag 23 juni 2013, 18:47:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Vrijdag avond op station Emmerich stond een koploper te wachten op de ICE uit Duitsland , die kwam binnen , reizigers en db personeel ,niet de mcn :P
gingen de koploper in en vertrokken richting NL, de Lege ICE vertrok weer richting Duitsland, weet iemand iets over deze aktie?

Gr, Jan
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Gebeurt wel een vaker, bv als ICE te veel vertraging heeft, materieel (ICE) ergens anders nodig is of bv het stel een defect heeft waardoor het niet onder 1800 volt in Nederland kan rijden of een ATB storing heeft, waardoor het stel niet wordt toegelaten in NL.
Leuk dat je er een foto van hebt, want het blijft natuurlijk apart, een NL trein in Duitsland  ;)
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Dat kan dus straks ook niet meer als het dwaze en volstrekt onnodige plan om het grensbaaanvak op 25 kV te brengen, wordt uitgevoerd.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
En waarom is dit een dwaas en onnodig plan ?
Enige onderbouwing hiervan kan geen kwaad..........
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Omdat het zoals het nu gaat minder kost? Zal je de discussie besparen, je krijgt van mij geen gelijk mat-60. Het plan is volstrekt overbodig. Het enige wat prorail er mee wint is dat er minder treinen van nederlandse makelij de grens over kunnen. Precies wat men al beoogt. Dat de betuweroute zonodig 25 Kv moest worden is ook een europese richtlijn geweest. Als je het werkelijk goed zou willen doen, zou je vanaf Arnhem 25 Kv naar emmerich moeten aanleggen dan kun je de BR er zo bij op kleunen, die dan vervolgens in Emmerich weer naar 15 Kv moet. Dan kan het boemeltje naar Zevenaar gewoon lekker doordieselen en is er verder geen discussie meer over wat voor materieel er moet worden ingezet.    Werkt prima......... NOT

grt, JW
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Uitval ICE 121 tot Em, vandaar vervangend mat. Asd-Em vv. met ICMm 4013+4015.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: Armsein op donderdag 27 juni 2013, 21:13:33
Dat de betuweroute zonodig 25 Kv moest worden is ook een europese richtlijn geweest. Als je het werkelijk goed zou willen doen, zou je vanaf Arnhem 25 Kv naar emmerich moeten aanleggen

Hallo,

Dat laatste zou wel hinderlijk zijn voor de elektrische NS-treinen tussen Arnhem en Velp en verder! Die zouden tussen Arnhem en de afslag naar Velp dan onder 25kV moeten kunnen rijden..... Alhoewel! We weten dat de NS er wel eens over gedroomd heeft het gehele Nederlandse net onder 25kV te brengen, nou dan zou dit een mooie aanleiding zijn om daartoe over te gaan  ;)

Ik denk dat voor grondig overleg over de vraag welke spanning op de bovenleiding moet komen te staan tussen de aansluiting van de Betuweroute op het oude spoor naar Emmerich en station Emmerich best wel aanleiding is . Hoewel de TRAXXen hun hand er niet voor omdraaien om onder 25kV/50Hz ~, 1500V = en 15kV/16,7 Hz te rijden en het uit dien hoofde niet écht nodig is om wat te veranderen, begrijp ik wel dat 1500V = nu niet bepaald de meest ideale bovenleidingsspanning is om het volledige vermogen van die TRAXXen met hun zware goederentreinen te kunnen benutten. Dan lijkt het logisch tussen de aansluiting van de Betuweroute met 25kV op de lijn van/naar Emmerich ook maar 25kV te zetten tot aan de ingang van het stationsemplacement van Emmerich gezien vanuit Nederland. Het stationsemplacement van Emmerich zelve zou dan geheel onder 15kV kunnen komen

Maar wat dan te doen met elektrische treinen tussen Arnhem en Emmerich? Vanaf Arnhem tot de aansluiting van de Betuweroute op de lijn naar Emmerich zou dan 1500V = kunnen blijven staan, vervolgens zou moeten worden overgeschakeld op 25kV~ en voor het laatste stukje tot in Emmerich station (en verder) 15kV~ Nou dat lijkt me nu ook weer niet zo super zelfs als het technisch kan.

Het alternatief is uiteraard om dan maar vlak voor het punt waar de goederentreinen de Betuweroute verlaten de bovenleiding tot Emmerich en verder onder 15kV te zetten. In dat geval zou het elektrische treinverkeer tussen Arnhem in de richting Duitsland to vlak bij de aansluiting van de Betuweroute onder 1500V = kunnen blijven rijden en daarna overschakelen op 15kV richting Emmerich en verder. Aan dat vereiste te moeten voldoen lijkt mij minder bezwaarlijk, zij het dat ik niet veel voorbeelden ken van bi-courant materieel dat onder 1500V= en 15kV kan functioneren. De Belgische serie 16 was overigens wel geschikt om onder 3000V= en 15 kV ~ te rijden. Die locomotieven ook onder 1500V = in te zetten heeft  de NMBS wijselijk maar nooit geprobeerd.  Eerdere pogingen van de Duitse spoorwegindustrie om dergelijk tractiematerieel te bouwen mislukten jammerlijk, zij het dat de kennis vanwege de inzet van meerstromige ICE-3's ook in Frankrijk  (dat deels ook 1500V= kent ) en Nederland nu wel aanwezig lijkt.

Spannend hoor!

Gegroet,

Rob       
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: rob46 op woensdag 24 juli 2013, 12:22:59

Uitval ICE 121 tot Em, vandaar vervangend mat. Asd-Em vv. met ICMm 4013+4015.


Ik stond naast de fotograaf op 21 juni. :D

Wat bedoel je met uitval? Wij zagen de mennekes en vrouwkes uitstappen uit de ICE en in de Koploper stappen. En de ICE reed kort daarna leeg terug richting waar die vandaan kwam. :)

Citaat van: rovanko op woensdag 24 juli 2013, 17:34:12
Hallo,

Dat laatste zou wel hinderlijk zijn voor de elektrische NS-treinen tussen Arnhem en Velp en verder! ........

Hallo,

Ik heb van dit alles geen verstand. Wat ik wel weet is dat de stroomsysteemwissel wordt verlegd van Emmerich naar de NL-DE grens. Bron: DB.

Met groet, Ben.

EDIT Ad: Citaat van reactie hiervoor aangepast.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: rob46 op woensdag 24 juli 2013, 12:22:59
Uitval ICE 121 tot Em, vandaar vervangend mat. Asd-Em vv. met ICMm 4013+4015.

Ik begrijp je niet, er komt een lege koploper naar Emmerich , een DB ICE rolt het station binnen vanuit Duitse binnenland, loopt leeg, koploper
gevuld met deze ICE reizigers incl. DB personeel , koploper vertrekt naar NL en DB ICE rijdt terug Duitsland in , koekoek, ik zie geen vervangend spul
zoals jij neerpent, of ik mis verder nog iets?
Dit is wat er is gezien.
Gr, Jan
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Misschien dat die ICE geen goedkeuring voor Nederland?
En dat degene die het wel heeft defect was?

Zou zomaar kunnen >:-D.

Groeten Sander.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: Spoorman op woensdag 24 juli 2013, 18:03:50
Wat ik wel weet is dat de stroomsysteemwissel wordt verlegd van Emmerich naar de NL-DE grens. Bron: DB.

Dag Ben,

In principe klopt dat met wat ik schreef. De stroomsysteemwissel komt in ieder geval  - gerekend vanaf het Nederlandse territoir -  nog vóór het emplacement van Emmerik te liggen. Dat kan uiteraard ook de grensovergang zijn wat niet geheel onlogisch is.  De vraag blijft dan wel welk voltage er dan op het trajectdeel tussen de aansluiting van de Betuweroute (met zijn25kV~op de bovenleiding ) op de oude spoorlijn van Arnhem naar Emmerik (nu nog met 3000V=) tot de niet ver daarvan liggende grens komt te staan. Blijft dat 1500V= of wordt dat 25kV?  Kiest men voor 25kV dan wil dat zeggen dat electrische locomotieven en treinstellen op het bestaande relatief korte spoortraject  tussen Arnhem en Emmerik twee maal van bovenleidingsspanning zullen moeten gaan wisselen. Kiest men voor 15kV, dan zullen locomotieven komende van de Betuweroute voordat ze het oude tracé oprijden moeten omschakelen van 25kV naar 15kV waardoor een stroomsysteemwissel op de grens niet eens nodig is! Elektrische Tractievoertuigen die gerekend vanaf Arnhem tot voorbij de spoorsplitsing naar Doetinchem (vlak voorbij Zevenaar)  onder  Nederlandse 1500V= bovenleiding blijven rijden zullen dan vóór het punt waar de Betuweroute op de lijn Arnhem-Emmerik aansluit hoe dan ook van bovenleidingsspanning moeten gaan wisselen. En uiteraard in de omgekeerde rijrichting idem dito.

Technisch/theoretisch kan het allemaal, maar praktisch wordt het er niet eenvoudiger op.

Gegroet,

Rob
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Ik heb al eerder mijn mening gegeven over deze verandering omdat mijn broer (ook treinliefhebber) al sinds 1980 werkzaam is bij de bovenleiding als hoofdmonteur, eerst NS en nu uitbesteed aan een part. maatschappij (momenteel Assed Rail). Hij werkt o.a. op de Betuweroute en ook het stuk tot de grens met Dld.  Voor ruim een jaar geleden wist hij al te vertellen dat er een nieuw onderstation wordt gebouwd bij Babberich voor 25Kv.  Volgens de laatste gegevens komt de omschakeling te liggen bij de NL grens van 15 Kv wisselstroom  in Dld naar 1.8 Kv gelijkstroom in NL. Ik zag in een reactie 3000 volt staan ? Dat is in o.a België. 3000 volt komt niet voor op dit stuk hoor. Logisch is het ook om de wisseling bij Zevenaar te maken.  Je kunt dan gebruik maken van Loks voor 15 Kv/25 Kv. wisselstroom op de route Rotterdam Duitsland. Vanaf Zevenaar wordt het dan dus de gebruikelijke 1.8Kv gelijkstroom verder naar Arnhem. De bestelde treinstellen van Stadler voor de nieuwe verbinding (Arnhem- Koblenz) kunnen alle drie de stroomsoorten aan.

Groeten
Hans Wiskerke 
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: fasca op donderdag 25 juli 2013, 01:23:28
. Ik zag in een reactie 3000 volt staan ? Dat is in o.a België. 3000 volt komt niet voor op dit stuk hoor.

Dag Hans,

Ik maakte de opmerking inzake 3000V= in het kader van mijn vermelding in het bewuste draadje van de Belgische locs van de serie 16 die zowel onder die Belgische bovenleidingsspanning als ook o.m onder 15kV~ konden rijden, maar dat er toen - althans naar mijn weten - nog geen goed werkend bicourant tractiematerieel bestond dat zowel onder 1500V= en 15kV kon rijden. Vandaag de dag doet zich dat technische probleem niet meer voor.

Uiteraard was mij het heugelijke bericht al bekend dat er weer "gewone" treinen zullen gaan rijden tussen Arnhem en het Roergebied en verder. Het heeft schandelijk lang geduurd voordat er weer tussen Arnhem en Emmerik een vervoersmogelijkheid per trein gaat ontstaan, en dat alleen maar om die ICE-3 een monopolie-positie te verschaffen op het traject tussen Nederland en het Roergebied. Alsof er tussen Arnhem en Oberhausen langs het spoortraject niet vele gemeentes liggen waar je vanuit Nederland best eens naar toe zou willen reizen al was het maar Emmerik.  Maar de NS-directie verwachtte dat er dan geen mens meer tussen Nederland en het Roergebied in die duurdere ICE zou gaan zitten, maar met een in Emmerik gekocht kaartje  op een veel goedkoper binnenlands tarief door héél Duitsland zou gaan crossen  Dat Stadler de  treinstellen gaat leveren die  zowel onder  1500v=,25kV en 15kV kunnen functioneren was me nog niet bekend alhoewel ik me uiteraard al wel realiseerde dat het in ieder geval polycourant materieel zou moeten zijn.

Overigens: je hebt uiteraard gelijk dat in feite op de Nederlandse bovenleiding 1800V= staat, maar ik vond dat oorspronkelijke (officiële ) voltage van 1500V= veel specifieker. Roddels vanuit het toenmalige Directieoverleg van de NS duidden erop dat een van de aanwezigen (die ongetwijfeld een modelspoorliefhebber was) opmerkte dat als je een wat hoger voltage dan 1500V op de bovenleiding zette (dus de trafoknop een beetje meer naar rechts draaide) de treinen "vanzelf" wat sneller konden gaan rijden...Nogmaals het is een échte roddel, maar ik vond hem wel leuk omdat er een beetje geloof aan hechtte!

Gegroet,

Rob

P.S. Houdt ons op de hoogte van de verdere technische ontwikkelingen op dat traject tussen Arnhem en Emmerik; je hebt - naar ik lees - een goede informatiebron. 
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Het is zoals al is aangegeven, tussen Zevenaar en Emmerich komt 25 kV te liggen. Daarmee komt de omschakeling voor de Betuweroute inderdaad in Emmerich - en moet een reizigerstrein van Arnhem naar Duitsland onder drie stroomsystemen komen te rijden...
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Ik ga twijfelen aan mijzelf, ik weet niet meer wat ik gevraagd had hier.......... :P :D
Oja k'weet het weer , iets over panto's of zoiets >:-D  dacht ik althans,  B)

Gr, Jan
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Volgens mij was je vraag waarom ze in Duitsland met Koploper rijden en niet met iTrain. Toch? :D

Met groet, Ben.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: 44er op woensdag 24 juli 2013, 21:42:18
Citaat van: rob46 op woensdag 24 juli 2013, 12:22:59
Uitval ICE 121 tot Em, vandaar vervangend mat. Asd-Em vv. met ICMm 4013+4015.

Ik begrijp je niet, er komt een lege koploper naar Emmerich , een DB ICE rolt het station binnen vanuit Duitse binnenland, loopt leeg, koploper
gevuld met deze ICE reizigers incl. DB personeel , koploper vertrekt naar NL en DB ICE rijdt terug Duitsland in , koekoek, ik zie geen vervangend spul
zoals jij neerpent, of ik mis verder nog iets?
Dit is wat er is gezien.
Gr, Jan
Ik zie wat er mis is, mijn opmerking sloeg op de ochtendslag, toen werd ICE 121 tot Em vervangen door ICMm-mat. Jij hebt de avondslag gezien. Groet Rob
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Het is uiteraard geen halszaak, maar het geen waarom er een lege trein uit nl naar Em rijdt en de ICE stopt in Em wekte mijn
nieuwsgierigheid voor het overige heb ik de ballen verstand/kennis van dienstregelingen ed. Dat laat ik zo :D
Bedankt
Gr, Jan
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Ik heb weleens gezien dat er een ICE uit Duitsland kwam en stopte te Em, uit nederland idem, reizigers moesten overstappen. kan zijn dat de uit duitsland komende ICE niet in nederland kan rijden.
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Ik ben een aantal keer naar Köln op en neer geweest. En een aantal keer heb ik ook moeten overstappen van de Duitse ICE naar de Nederlandse ICE.
Navragen bij de conducteur gaf licht in deze zaak. Een aantal Duitse ICE 's zijn alleen voor het Duitse railnet geschikt. En kunnen dus niet naar Nederland rijden.
In de dienst regeling houden ze dus rekening met dat feit en rijdt de Duitse ICE weer terug en de Nederlandse ICE idem dito.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
Citaat van: timtrein op donderdag 25 juli 2013, 21:32:38
Het is zoals al is aangegeven, tussen Zevenaar en Emmerich komt 25 kV te liggen. Daarmee komt de omschakeling voor de Betuweroute inderdaad in Emmerich - en moet een reizigerstrein van Arnhem naar Duitsland onder drie stroomsystemen komen te rijden...
De omschakeling van 25 Kv/15 Kv komt niet in Emmerich, maar bij de grens tussen Nederland en Duitsland. Over twee jaar vervalt ook het Stellwerk in Emmerich en wordt e.e.a dan bediend vanuit Oberhausen.
Groeten
Hans
Re: Koploper op Emmerich , weet iemand waarom?
@Pjedro :

Je hebt 3 soorten ICE 3 's

Standaard : alleen 15 kv en Voor Duitsland
ICE3M : Voor het buitenland verkeer naar o.a nederland en belgie
ICE3MF : met speciale panstering voor toelating naar frankrijk via strassburg

De nieuwe Velaro DE buiten beschouwing gelaten .