Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Camera(s) in de trein

Gestart door corvand zondag 23 juni 2013, 16:58:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Camera(s) in de trein
Eindelijk weer eens nieuws over het camera project, heb het erg druk gehad op het werk, dus dit heeft een aantal maanden op een laag pitje gestaan. Sinds afgelopen weekend heb ik een prototype werkend, de beelden zijn naar mijn bescheiden mening redelijk goed(hoor graag jullie mening!). Ik voed de processor via de rails zonder noemenswaardige storing. Heb wel een erg betrouwbare aanvoer nodig, vandaar dat ik op dit moment met twee slepers werk, als de voeding namelijk even weg is dan herstart de processor, er is in feite een complete computer aan boord, dus dat geeft ook straks uitgebreide mogelijkheden (denk aan motion feedback, als je dan een echte gamers stoel hebt dan voel je ook de wisselstraat onder de trein door gaan ).

Wat heb ik allemaal uitgevoerd, ben begonnen met een micro controller, maar kwam er snel achter dat dit een doodlopend pad was, een micro controller is simpelweg niet opgewassen tegen de hoge eisen die video processing vereist, ik kwam niet verder dan 6 beelden per seconden (gangbaar is 25).
Daarna overgestapt op een GPU dit is een combinatie van een CPU en een grafische processor. Bijkomend voordeel is dat deze GPU H.264 video compressie mogelijk maakt. Dit geeft een prima beeld.

Vervolgens kwam het volgende probleem om de hoek, de processing unit was erg dorstig wat betreft stroomopname. De eerste voeding schakeling die ik heb gemaakt, nam ruim 600mA op van de rails, resulterend in nog net geen vast gelaste wielen/stroomopnemers. Om over de temperatuur van de voeding maar te zwijgen (>80C). Dit heb ik uiteindelijk op kunnen lossen d.m.v. een DC-DC convertor(geschakelde voeding). Het resultaat, nog maar 10% van de originele stroomopname nu dus ~ 60mA en de temperatuur rond de 29C.

In de tussentijd ook nog een 3D printer bouwpakket in elkaar gezet, zodat ik allerlei klemmen en andere zaken kon ontwerpen / printen. Dit om de op dit moment groot uitgevallen prototype printplaten letterlijk aan de trein te hangen.

Zo dat is de status op dit moment, nu een moment van bezinning en hoe nu verder. De verwachting is dat de uiteindelijke print plaat voor de processor rond de 15x20 mm uitkomt. Daarbij nog een voeding plaatje van 20 bij 30 mm. Iets groter dan verwacht. Inbouw in HO moet kunnen, de camera unit zelf zit aan een flexibele print van Max 50 cm, de camera zelf is 2x2x2 mm maar die zit wel op een klein printje, op dit moment 2x2 cm maar dat moet ook nog kleiner kunnen.

Ben nu aan het kijken of ik de gebruikte prototype componenten ook in voor de markt relatief kleine aantallen kan aanschaffen en of dit tegen redelijke prijzen te produceren is, mocht dat niet het geval zijn dan blijft e.e.a. in dit prototype stadium, moet zeggen dat ik enorm veel plezier heb gehad tot nog toe en ook de creativiteit en leerzaamheid is ook nooit weg .
De beelden staan op YouTube, opgenomen op mijn baan in aanbouw, dit zijn live beelden die via WIFI op de PC worden getoond, zoals ik verwachte heeft deze constructie geen last van stoorsignalen op mijn YouTube kanaal staat ook een filmpje met een ?ouderwetse analoge camera? destijds in 2009 de beste camera die ik kon vinden. Onderstaand wat foto?s die ik tijdens het project heb gemaakt.

Beelden van de prototype trein:

Beelden vanuit de cvdTrainWIFICam:
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dag Cor,


Ik kan er kort over zijn. Het ziet er gewoon goed uit, en de beelden zijn ook goed.
Toch een paar vraagjes:
- op de 2e wagon, wat ligt daarop?
- de beelden bij een bocht zijn wat vaag, hoe is dat bij een iets lagere snelheid?
- de wagons zijn aardig lang, hoe gaat dat bij 24130, en daarbij behorende seinen e.d.?


Ik ben benieuwd naar het vervolg.


Gr Simon
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Simon,

Op de wagen ligt een ballast blok, ik gebruik die wagen als extra stroom opnmemer. de trein rijd over 24130 op de beelden, en de wagons zijn onderstellen van NS pasagiers wagens.
Re: Camera(s) in de trein
Aliebengalie
gast

Re: Camera(s) in de trein
Schitterende beelden , word steeds meer geintresseerd , heb 2 mini camera's , maar die halen het geheel niet hierbij.
Vooral in de bochten is dit prima (bij de minicamera heb je gewoon geen beeld in de bochten.
Dus vooral doorgaan..... :thumbup: :D

Mvg: Alex
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dag Cor,


Een flinke condensator is geen optie? (zegt de leek >:-D )
Oke, dat valt inderdaad alles mee. Ik dacht te zien dat nog langere wagons waren, vandaar.


Gr Simon
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Simon,

Condensator dacht ik ook, maar dat werkt niet, om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden gebruik ik een geschakelde voeding, die wordt niet vrolijk van een condensator. Een buffer accu is een optie als het uiteindelijk in een locomotief wordt ingebouwd...


Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dag Cor,


Dat kan net zo goed ja, via een stroom doorvoerende koppeling ofzo, dan wordt t een mooie trein uiteindelijk.
Re: Camera(s) in de trein
Filmpje ziet er goed uit, lijkt beter dan de sleutelhangercamera's. Weet je ook al een beetje wat een camera ongeveer gaat kosten?
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dat ziet er goed uit.
Nu nog de printen kleiner krijgen zodat het in n dummy loc past.
Kwaliteit van beeld ziet er goed uit.

Gr.ton
Re: Camera(s) in de trein
TOP !  :thumbup:

groeten Dylan
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ben zeer verrast door de beeldkwaliteit. Graag zo doorgaan.

vr.gr.
Jurrien
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Cor,
Zojuist de filmpjes bekeken en het ziet er fantastisch uit.
Ben nog steeds zeer geïnteresseerd.
Blijf je volgen, succes
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ook ik ben aangenaam verrast door de beeldkwaliteit. Ben zeer benieuwd naar het vervolg!
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Mooie opnames zeg!  :thumbup:
Heb wel het idee dat het beeld af toe wat springt. Klopt dat?
Denk ja dat je het lens printje zo klein kan krijgen dat het mee kan draaien met het eerste wielstel? Zodat je niet het zich op de baan voor je verliest?
Re: Camera(s) in de trein
Dat is een goed idee, zal kijken of ik een klem kan maken om mee te draaien, het springen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door ander verkeer op mijn WIFI kanaal, zal eens een point to point verbinding proberen, en heb ook nog geen fine tuning gedaan...
Re: Camera(s) in de trein
Ben een klem aan het printen voor meedraaien van de camera met het wielstel...
Re: Camera(s) in de trein
En het resultaat, zal straks een filmpje maken....
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
 :thumbup:
Re: Camera(s) in de trein
De camara rechstreeks aan het wielstel, levert in bochten een meedraaiende camera op, beeld gaat wel meer heen en weer door de rechstreekse koppeling. Ik ga een andere manier proberen met iets van tandwielen, waardoor eea wat gedempt wordt, later meer :)

De beelden:

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ik heb zitten kijken en daarna zitten denken.

de camera draait net te laat om het spoor te volgen als je de bochten in gaat, ik dacht als je net voor de wagon een draaistel op de rails laat lopen en deze "stuurt" de camera dan draait hij net iets eerder en blijst het zicht op de baan.

het is maar een idee en misschien wel helemaal niet haalbaar ivm de hoek van de lens maar ik wilde het toch ff kwijt.

ik vind het er geweldig uitzien

Gr Ed
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ik vond het er al knap uitzien!  :thumbup:

Heeft roco ook niet zo'n camera loc? Die beweegt ook mee als ik het goed heb...
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hoi Ernst,

Die komt nog als het goed is, en idd. kan die camera als een machinist meekijken.

Maar tot hoever dat gaat........daar is nog met geen woord over gerept ;)

Net als jij vind ik dit resultaat al verbluffend, en zelfs met dat aangepaste draaistel, met stoel voor de camera  :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: eddyflame op zondag 16 februari 2014, 23:03:37
de camera draait net te laat om het spoor te volgen als je de bochten in gaat, ik dacht als je net voor de wagon een draaistel op de rails laat lopen en deze "stuurt" de camera dan draait hij net iets eerder en blijst het zicht op de baan.

Ed, je gedachte klopt helemaal, heb zelf een Ai Bal wifi camera aangeschaft en deze op een wielstel gemonteerd daardoor volgt het beter de bochten, kan je goed zien in het spiraal.
Ik plaats morgen denk ik een filmpje van mijn mLelybaan, helaas is de kwaliteit niet zo mooi als de camera van Cor.

Mvg
Koos
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: ernstcramer op zondag 16 februari 2014, 23:16:59
Ik vond het er al knap uitzien!  :thumbup:

Heeft roco ook niet zo'n camera loc? Die beweegt ook mee als ik het goed heb...

De ice van Marklin kon toch meedraaien met het hoofd vd kijker?
Re: Camera(s) in de trein
was benieuwd of ik ook rook kon zien  ;)

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
Van het Vaticaan? :-)
Re: Camera(s) in de trein
LOL
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: corvand op maandag 17 februari 2014, 23:24:21
was benieuwd of ik ook rook kon zien  ;)...

Ja dus  :thumbup: en nog superscherp ook!
Re: Camera(s) in de trein
Kreeg een vraag over licht condities:

Gaat goed, het filmpje met de bewegende camera en de rook pluim zijn s ?avonds gemaakt, heb een 300 watt halogeen om e.e.a. te verlichten...., was bezig te kijken naar nacht en zons opgang scenario, rijd langs een verlichte koploper en ook front verlichting van een stoom loc die redelijk fel is, daarna draai ik de omgeving verlichting aan benieuwd wat je ervan vind... :

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hoi Cor

Allereerst mijn complimenten voor wat je tot nu toe hebt bereikt, echt prachtige beelden.
Vraagje, met wat voor schaalsnelheid wordt er gereden?
En misschien overheen gelezen kan je opnemen met- of zonder geluid.

Ik heb een Ai Ball wifi camera maar vergeleken met jouw beeldkwaliteit hoop ik dat jouw project slaagt.

Mvg
Koos
Re: Camera(s) in de trein
Denk dat ik het stabiliteit probleem heb opgelost, ik heb de camera mount nu zodanig geconstrueerd dat alleen de draai beweging gevolgd wordt in het plaatje rechts de oude mount die vast zat aan het wielstel, de linker 3 onderdelen vormen de nieuwe constructie, in het ronde onderdeel komt een pen van het wielstel en dat brengt alleen de zijwaartse beweging over en niet de kantel bewegingen van het wielstel. Verder heb ik de camera iets verder naar achter geplaatst waardoor een grotere draaihoek mogelijk is. Binnenkort de beelden....
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dat komt vast allemaal goed.
Bekeek net het filmpje over nachtzicht. Zou het mogelijk zijn om 2 koplampen bij te monteren?
Dan lijkt het net of je echt in een loc rijdt... evt een 3e verstraler in geval van nood...


dan heb je er ook wat aan in het donker.


Zie uit naar de volgende update.
Gr Simon
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ligt er toch aan waar je de camera in monteert?
Je kunt de gewenste verlichting aanbrengen, lijkt mij niet iets voor bij de camera zelf.

Groet, Eric-Paul
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Dat zou inderdaad kunnen als je de camera in een cabine kwijt kan...
Re: Camera(s) in de trein
om het effect te bekijken heb ik leds gemonteerd als simulatie van de front verlichting opname volgt...
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
wowie, dat heb je snel gedaan!
ben erg benieuwd!!
Re: Camera(s) in de trein
Ik heb een mockup (model op ware grootte) gemaakt van de Camera, ben na de testen tevreden over de hardware componenten die ik heb gebruikt. De foto?s tonen de printplaat, en ik heb twee verschillende camera?s een voor N en een voor HO, voor N is het printplaatje wel een uitdaging, vandaar deze mockup ik ben aan het kijken of deze mockup in een N koploper past, HO is geen probleem.
Re: Camera(s) in de trein
De eerder beloofde filmpjes, beide opgenomen met de nieuwe camera montage, nu wordt alleen de zijwaartse beweging doorgeven, de op en neer gaande beweging is volgens mij redelijk gedempt (hoor het graag, na het denk en constructie werk heb ik uiteraard een gekleurde bril ). Twee filmpjes eerste bij vol kunstlicht, tweede in totale duisternis, met de nieuwe koplampen.

Daglicht: 

Nacht:

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Camera(s) in de trein
Nou die gekleurde bril valt we mee Cor.
Het ziet er fanstastisch uit.

grt Piet.
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Camera(s) in de trein
AWESOME!


Dit ziet er echt goed uit. Zeker 's nachts heb je er ook wat aan!

Ik heb het idee dat de camera ietsje naar rechts gedraaid staat, klopt dat?


gr Simon
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ziet er echt goed uit. Top! Voor mijzelf kan ik het verschil niet ontdekken met het vorige filmpje, voor wat betreft het beeld in de bochten. Weet niet of de nieuwe methode op een draaistel veel verschil maakt.

vr.gr.
Jurrien
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Camera(s) in de trein
Erg leuke filmpje's om naar te kijken en geeft een heel ander beeld van de baan zo een camera. :thumbup: :thumbup:
Re: Camera(s) in de trein
Ik zie ook niet zo veel verschil, sorry. De draaihoek lijkt me gelijk.
Beelden zijn van uitstekende kwaliteit!
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Camera(s) in de trein
Wat mij betreft is het een hele verbetering!  :thumbup:
Je kan het vooral zien aan het spoor waar de camera op rijdt: dat blijft in zicht, ook al is het maar in een hokje van het beeld.
Ik zou het echt nog mooier vinden als die nog iets meer zou kunnen draaien  8) :)

De nachtbeelden zijn ook behoorlijk: is de camera infraroodgevoelig? Of is dit alleen het beeld as is...
Re: Camera(s) in de trein
Ik ga in de constructie zoals ik die nu heb een kogellager integreren zodat ik de wrijving van plastic op plastic kwijt ben en geen horizontale speling meer heb. Als ik verder uit wil draaien dan heb ik een tandwiel overbrenging nodig, ik heb de kennis op dit moment niet hoe tandwielen te tekenen, dat wordt dus met mijn neus in de boeken? een ander alternaties is een pulley overbrenging...
Re: Camera(s) in de trein
De kunst is om de camera de bocht in te laten kijken, nog voor deze bereikt is.
Dat zou kunnen met een 4 assige goederen wagon, een container draag wagen oid, waarbij de camera achterop de wagon gemonteerd is,
maar meedraait met het voorste draaistel.
Kan dat niet simpel met een rubber snaartje zoals die vroeger in cassette recorders e.d.  gebruikt werden?

Cor
Re: Camera(s) in de trein
ik ga een poging doen...
Re: Camera(s) in de trein
mij krijg je niet so snel gek  B), ik heb controle via WIFI, dus een kleine servo is mogelijk...
Re: Camera(s) in de trein
Of een hefboompje... Draaipunt van de cam iets voor of achter het draaistel, aangrijpingspunt van het draaistel hefboompje iets verder naar buiten dan dat van de cam  et voila......

Citaat van: corvand op zondag 23 februari 2014, 12:35:49
Als ik verder uit wil draaien dan heb ik een tandwiel overbrenging nodig, ik heb de kennis op dit moment niet hoe tandwielen te tekenen, dat wordt dus met mijn neus in de boeken? een ander alternaties is een pulley overbrenging...
Re: Camera(s) in de trein
AnalogDriver
gast

Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: Brenner op zondag 23 februari 2014, 12:48:03
De kunst is om de camera de bocht in te laten kijken, nog voor deze bereikt is.
Dat zou kunnen met een 4 assige goederen wagon, een container draag wagen oid, waarbij de camera achterop de wagon gemonteerd is,
maar meedraait met het voorste draaistel.
Kan dat niet simpel met een rubber snaartje zoals die vroeger in cassette recorders e.d.  gebruikt werden?

Cor

Allreerst mijn complimenten voor dit cam-project, zo helemaal uit elementen zelf opbouwen.

Geluid?

Ik zoek nu juist zoiets voor gebruik op een modulebaan. Live naar een laptopje op een scherm direct weergeven.  Opname mogelijkheid dan softwarematig op de computer.
Wanneer is hij klaar???

Ik lees nu dat je werkt aan beweegbaar draaibaar en camera montagevoetjes.
Dat breidt de scope wel uit. Is het mogelijk eerst de wifi cam tot productie te brengen?

Dn kun je altijd nog in een tweede fase een super camera wagon met servo ontwikkelen.



Probleem met camera te ver voorin hebben meerdere mensen gehad, ik ook.
Genoemde oplossing met vierassige goederenwagen heb ik ook gekozen.

Mijn camera wagen oplossing staat midden in mijn lange openings-post in dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17860.0

Resultaat over zeer scherpe m-rails bochten, scherper dan C rail:



Zolang ik maar een blokje heb dat ik ergens op kan plaatsen, prima!
Liefst met als input digi of analoog dc geschakelde spanning en stroom, en via jouw wifi oplossing perfect!


Groet, Hajo