Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Camera(s) in de trein

Gestart door corvand zondag 23 juni 2013, 16:58:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
Wat ik jammer vind,is dat je zo weinig info krijgt.

Is dat speldeknopje,het enige wat ik in kan bouwen,of komt er nog elektronica bij?

En wat wordt de prijs?

Daar is nog met geen woord over gesproken,en dat is erg jammer,want zo verlies je meer mensen die wel interesse hebben,maar zich niet zomaar ergens in storten.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Hans


Hier de info die er bijstaat :


Citaat van: corvand op zondag 23 juni 2013, 21:41:54
Wat meet info,
Ik gebruik de camera?s om mijn treinbaan over het internet te kunnen besturen, daar heb ik software voor geschreven, de beelden worden dus live via wifi naar mijn pc gestuurd en van daaruit  het internet op. De bedoeling is om de camera en de rest van de elektronica zodanig op te zetten dat het past in N schaal treinen.
Voeding:
Ik heb twee opties, direct van de rails, of via een oplaadbare accu, de eerste, moet worden voorzien van goede ontstoring, de tweede optie is storingsvrij uit de accu, zodra de camera uitschakelt via de decoder, laad de accu op via de rails. Eerste optie gebruik ik in N materieel(ruimte voor accu ontbreekt), tweede optie in HO?
Spec en waarom dit project
Eerste versie is resolutie 640x480 VGA RGB, en het klopt dat de kwaliteit van de zgn spy cams om te huilen is. Vandaar dit project, de camera op de foto wordt gebruikt in telefoons. De ruis bij spy cams wordt veroorzaakt door de analoge transmissie methode. Vandaar mijn keuze voor WIFI, zodat het signaal digitaal getransporteerd word.
Kosten
Wat mij betreft zo goedkoop mogelijk. De kosten bestaan uit grofweg de volgende componenten,
- Camera chip
- WIFI chip
- Processor Chip
- ontwerpen printplaat,
- produceren van de oplossing

ik schat dat de kosten tussen de 50 en 100 Euro gaan liggen per camera, de kosten hangen sterk af van de aantallen die tegelijkertijd besteld kunnen worden vandaar mijn oproep...

Ik hoop een prototype te kunnen laten zien begin Augustus, hangt een beetje af van de reacties op het forum, of direct via email.



mvg Frans
Re: Camera(s) in de trein
Gezien de reacties heb ik besloten om te beginnen aan het prototype, heb vier weken vakantie, alle componenten in huis ik houd jullie op de hoogte.
Re: Camera(s) in de trein
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Camera(s) in de trein

Ik zeg net elders in het Houten topic dat het geld op is, maar dit bedrag is nog wel te overzien, ben zeer geïnteresseerd!

Cor, succes met het prototype bouwen!

Gr. Fred.
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hoi Frans,

Dat gedeelte wat je citeert,stond er niet toen ik reageerde,maar is door Corvand aangevuld ;)


@ Corvand,

Bedankt voor de aanvulling,en de prijs noemen,kan ook geïnteresseerden kosten.
Nietemin bedoel ik het niet kwaad hoor,want dergelijke projecten volg ik weldegelijk met aandacht.

Mooi dat je vakantie hebt,zodat je dit project meer tijd kan geven :thumbup:

Je gaf aan,dat je dit in eerste instantie voor N-spoor Materiaal hebt bedacht,dus eventuele printplaten kunnen niet te groot of te breed zijn,anders kan je ze niet in het materieel bouwen.
Op een dergelijke afmeting,is SMD techniek niet ondenkbaar,want ik kan me voorstellen,dat je de apparatuur waarmee je de printplaat moet laten maken,misschien niet in eigen beheer hebt.

Gaarne zie ik dan ook een prototype verschijnen,en helemaal top zal het zijn,als je er ook beelden mee kan maken,en hier plaatsen ;) :thumbup:


@ Fred,

Dan toch ook maar naar Houten? >:-D


M.v.g.

Hans V200.0

Re: Camera(s) in de trein
Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 27 juni 2013, 22:20:01
Dat gedeelte wat je citeert,stond er niet toen ik reageerde,maar is door Corvand aangevuld ;)
Jouw bericht is vandaag om 19:58:16 geplaatst.

Citaat van: corvand op zondag 23 juni 2013, 21:41:54
Wat meet info,
Ik gebruik de camera?s om mijn treinbaan over het internet te kunnen besturen, daar heb ik software voor geschreven, de beelden worden dus live via wifi naar mijn pc gestuurd en van daaruit  het internet op. De bedoeling is om de camera en de rest van de elektronica zodanig op te zetten dat het past in N schaal treinen.
Voeding:
Ik heb twee opties, direct van de rails, of via een oplaadbare accu, de eerste, moet worden voorzien van goede ontstoring, de tweede optie is storingsvrij uit de accu, zodra de camera uitschakelt via de decoder, laad de accu op via de rails. Eerste optie gebruik ik in N materieel(ruimte voor accu ontbreekt), tweede optie in HO?
Spec en waarom dit project
Eerste versie is resolutie 640x480 VGA RGB, en het klopt dat de kwaliteit van de zgn spy cams om te huilen is. Vandaar dit project, de camera op de foto wordt gebruikt in telefoons. De ruis bij spy cams wordt veroorzaakt door de analoge transmissie methode. Vandaar mijn keuze voor WIFI, zodat het signaal digitaal getransporteerd word.
Kosten
Wat mij betreft zo goedkoop mogelijk. De kosten bestaan uit grofweg de volgende componenten,
- Camera chip
- WIFI chip
- Processor Chip
- ontwerpen printplaat,
- produceren van de oplossing

ik schat dat de kosten tussen de 50 en 100 Euro gaan liggen per camera, de kosten hangen sterk af van de aantallen die tegelijkertijd besteld kunnen worden vandaar mijn oproep...

Ik hoop een prototype te kunnen laten zien begin Augustus, hangt een beetje af van de reacties op het forum, of direct via email.
Corvand's bericht is op zondag 23 juni om 21:41:54 geplaatst, zonder enige latere aanpassingen.

En dan zeg jij dat dat gedeelte er nog niet stond toen jij reageerde.. Volgens mij is dat niet helemaal waar :-)
Re: Camera(s) in de trein
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 27 juni 2013, 22:20:01

@ Fred,

Dan toch ook maar naar Houten? >:-D


M.v.g.

Hans V200.0

Hmmmmm, Hans er zit behalve de portemonnee nog iets anders in de weg, badkamerlekkage!    :thumbdown:

Jongens verder geen muggenzifterij hè!

Gr. Fred.

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: C-Brian op donderdag 27 juni 2013, 23:07:26
Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 27 juni 2013, 22:20:01
Dat gedeelte wat je citeert,stond er niet toen ik reageerde,maar is door Corvand aangevuld ;)
Jouw bericht is vandaag om 19:58:16 geplaatst.

Corvand's bericht is op zondag 23 juni om 21:41:54 geplaatst, zonder enige latere aanpassingen.

En dan zeg jij dat dat gedeelte er nog niet stond toen jij reageerde.. Volgens mij is dat niet helemaal waar :-)
Hoi Brian,

Er is wat verwarring ontstaan,en ik zag dat er in het begin niks is aangevuld.
De reactie van Corvand kwam ook later,en ik had even iets verder naar beneden moeten scrollen ;)


@ Fred,

Oei lekkage in de badkamer?

Daar zou ik eerst wat aan doen,voordat je in een tsunami thuis komt >:-D

Succes met het verhelpen daarvan Fred :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Camera(s) in de trein
Hoi Hans,

No problemo :-)
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citeerdirect via de rails(N) of via een oplaadbare accu(h0)

Ik begrijp daaruit dat de h0-methode de voorkeur verdient als je digitaal rijdt?
Of de voorkeur verdient omdat dit storingsarmer is?
Re: Camera(s) in de trein
Seinwezen
gast

Re: Camera(s) in de trein
Ook ik heb interesse.

Groeten Sander
Re: Camera(s) in de trein
Ik gebruik voor mijn huidige analoge camera's inderdaad accu's, het kan goed zijn dat de nieuwe camera zonder storing direct op de rails kan worden aangesloten, is even afwachten tot ik kan testen met een prototype....
Re: Camera(s) in de trein
Ik hoorde dat digirails ook bezig is geweest met het ontwikkelen van een camera voor in een modeltrein. Door onbekende reden (nog) niet doorgezet.
Re: Camera(s) in de trein
Dit vind ik ook interessant, lijkt me prachtig zo'n kleine camera in de loc.

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Camera(s) in de trein
Ik heb ook interesse. :)

Gr.
René
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Camera(s) in de trein
Maarten,

Digirails is inderdaad met een vergelijkbaar project bezig.
Dit heeft ivm met overlijden tijdelijk stil gelegen maar ondertussen is het project weer opgepakt.
Het is zelfs bijna klaar voor verkoop. Kijk maar op de site van digirails onder locvision.
Vandaag is er ook een digirails demodag bij Bentink in Apeldoorn waar ik straks zelf ga kijken hoe dit werkt.

Grtz
Feike
Re: Camera(s) in de trein
Een loc met camera voor 500 euro  8o ????? Nee laat maar, doe mij toch de sleutelhanger maar welke op een bakwagen is geplakt.
Re: Camera(s) in de trein
Prijzen bij Digirails slaan i.d. helemaal nergens op  :thumbdown:

Mvg Gert
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2006

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ik heb ook interesse.

Alexander.
Re: Camera(s) in de trein
Aliebengalie
gast

Re: Camera(s) in de trein
Kan me de eerste M uitvoering nog herinneren , ook voor heel veel geld.
En wat waren die beelden bedroevend.
Gelukkig hebben we nu wat meerdere mogelijkheden , en hoeven we niet meer met een haspel met verlengsnoer rond te lopen..... :D

En sleutel hanger ...tja is niet verkeerd hoor , heb zelf 2 type's ervan , maar het is het toch net niet helemaal.
Hoop dat het hier een iets betere kwaliteit betreft met iets mooiere beelden.

Mvg: Alex
Re: Camera(s) in de trein
destrikjes
gast

Re: Camera(s) in de trein
En uiteraard heb ik ook interesse,

gr. Arno
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Camera(s) in de trein
Inderdaad is de set van Digirails niet goedkoop maar je hebt een loc met camera, ontvanger en scherm. Dus alles in 1.
Ik heb het systeem afgelopen Zaterdag bij Bentink in Apeldoorn in werking gezien en het werkt toch wel heel mooi.
Het beeld is vrij scherp en er zit maar heel weinig storing in de beeldontvangst.
En als ze dan een cameratrein over de prachtige baan van Karst Drenth laten rijden dan is het echt geweldig om te zien!

Grtz Feike
Re: Camera(s) in de trein
theo2rail
gast

Re: Camera(s) in de trein
ook ik heb zeker interesse in zo'n klein cameraatje!

VrGr,

Theo
Re: Camera(s) in de trein
ben zeer benieuwd hoe dit project afloopt, bij een goed resultaat heb ik misschien ook wel interesse, maar dan zal er eerst een baan moeten komen hier waar ik het op kan laten rijden anders heeft het niet veel nut :)
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Is het al tijd voor een update?
Re: Camera(s) in de trein
Geduld is een schone zaak. We hebben hier te maken met een hobby, geen broodwinning.

Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re: Camera(s) in de trein
ben zeer geïnteresseerd en doe graag mee aan het project.

m.vr.gr. Aad  avaroma
Re: Camera(s) in de trein
Heeft even geduurd, maar dan toch het eerste beeld. Om de camera te monteren heb ik een reflow oven moeten bouwen(een profesionele begint bij ~2000E) nu kost het oventje inclusief zelfgebouwde electronica en een goedkoop oventje rond de 120E en dat is toch de moeite van een weekje werk waard. De bijgevoegde foto laat het beeld zien getransporteerd over een 100MB lijn. De firmware om dit mogelijk te maken koste nogal wat tijd, moest mezelf weer verdiepen in een nieuwe micro controller. Nu kan ik verder met het maken van de compressie software, dat is nodig om voldoende frames per seconde over een WIFI verbinding te krijgen.

Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Bedankt voor het delen van deze foto en beschrijving van je activiteiten.
Zorgt de compressie software er voor dat het beeld "helderder" wordt. Ik vind het een beetje wazig. Maar dat kan ook komen doordat ik naar een foto van een foto zit te kijken.
Je schrijft dat je zelf een "oven" hebt gebouwd in plaats van er één aan te schaffen voor ruim ? 2.000,--  Waarvoor is die over noodzakelijk en heeft die zelfbouw oven nog gevolgen voor de kwaliteit van het beeld in vergelijking met een "professionele"?
Kun je daar wat over zeggen?

vr.gr.
Jurrien
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Camera(s) in de trein
intresse
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Jurrien,

Waar je naar kijkt is inderdaad een screenshot wat vervolgens met mspaint is gecompressed, en daardoor verlies je kwaliteit, verder heb ik me nog niet bezig gehouden met het auto focus gedeelte van de camera, eerst maar is de zaaak aan het werk krijgen, daarna ga ik de puntjes op de i zetten  :). De oven heeft dezelfde temperatuur karakteristiek als een profesionele oven, en ik heb het bak process ook nog eens ruim binnen de specificaties van de fabrikant gehouden, dus dat mag de kwaliteit niet beinvloeden. Ik ga binnenkort een aantal camera's bakken met verschillende temperatuur profielen om dat verder te onderzoeken. Mocht het eventueel komen tot een productie serie dan laat ik die profesioneel produceren, maar voor de prototypes is dit prima lijkt me.

Mvg,
Cor
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Camera(s) in de trein
Citaat van: corvand op maandag 12 augustus 2013, 20:27:30
Nu kan ik verder met het maken van de compressie software, dat is nodig om voldoende frames per seconde over een WIFI verbinding te krijgen.
Klikkie doen
Compressie software maak je meestal niet zelf, zoals een oventje, toch?
Re: Camera(s) in de trein
Ik ga gebruik maken van bestaande algoritmes, aanpassen aan de microcontroller is hopelijk het enige werk wat daar in zit....
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ik ben een leek op dit gebied, dus voor mij zijn bepaalde zaken niet zo helder als voor de deskundigen. Waarom heb jij compressie software nodig? In mijn leken beleving doet die software niets anders dan van bijvoorbeeld 100.000 bytes er 10.000 van maken. Een soort "ZIP" activiteit.
Re: Camera(s) in de trein
je hebt gelijk het is een soort zip, een reken sommetje:

-stel je wilt 30 plaatjes per seconde verzenden om een bewegend beeld te verkrijgen
-een plaatje bestaat uit 640x480 pixels(beeldpunten)
-een kleuren pixel bestaat uit 2 bytes (rgb565)

-dat beteken dat je per seconde 30x640x480x2 = 18432000 bytes moet versturen
-de snelheid van een network wordt uitgedrukt in bits per seconde betekent bovenstaand x 8
=18432000x8 = 147456000 bits per seconde zo'n 140Mbps zonder protocol overhead

Als je dit niet compressed, krijg je over een 100Mb Ethernet geen vloeiende beelden....

Hoop dat dit helpt in het begrijpen van de noodzaak van compressie...

Mvg,
Cor
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Camera(s) in de trein
Noteer ook mij maar als geïnteresseerde .
Ben zeer benieuwd
Re: Camera(s) in de trein
Volgens mij is dit al iets beter:
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ja hoor, dit plaatje is al een stuk beter dan het vorige. Helderder en scherper.

vr.gr.
Jurrien
Re: Camera(s) in de trein
even een teken van leven  :) inmiddels heb ik de gewenste 30 frames per seconde gerealiseed, zal proberen eind volgende week een filmpje op internet te zetten...
Re: Camera(s) in de trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ik wacht in spanning af. :thumbup:

vr.gr.
Jurrien
Re: Camera(s) in de trein
Het ziet er echt al goed uit!

Wat zijn momenteel de afmetingen van de chip(s)?
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Camera(s) in de trein
Hallo Cor,

zijn er al vorderingen?

In ieder geval succes ben tzt zeer benieuwd naar het eindresultaat
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ook interesse hier!
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2007

offline
Re: Camera(s) in de trein
Wat een gaaf project Cor!
Mijn interesse heb je.

Ralph
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re: Camera(s) in de trein
kunnen we zondag een demo zien?

gr. Aad
Re: Camera(s) in de trein
Kom deze post nu pas tegen, ben zeker geïnteresseerd.
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Camera(s) in de trein
Ook ik ben geinteresseerd.
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2010

offline
Re: Camera(s) in de trein
IK heb zeker ook intresse in deze mogelijkheid :)
Re: Camera(s) in de trein
Lid sinds: 2009

offline
Re: Camera(s) in de trein
Is er al meer bekend omtrent de camera en elektronica??
Ge.ton
Re: Camera(s) in de trein
Je hebt mijn aandacht ook  :)