Voor een ieder die het weten wil , kreeg volgende info :
De wagen werd met de neus in de richting van het langste deel geplaatst en was een van de laatste wagens. Bij de tweede en derde wagen (foto) zie je op het dak tussen de isolatoren een lange lijn (draad), dit zijn dakantennes voor de zendontvangers die aan boord waren.
In die tijd bestond de trein uit de volgende samenstelling:
2 in tandem gekoppelde locomotieven, speciale flakwagen met 2 vierlingflaks (luftwaffe), bagagerijtuig, salonrijtuig befehlswagen (staf en verbindingswagen), begleidtwagen (begleidingscommando), restauratierijtuig, 2 rijtuigen (gasten), badenwagen, tweede restauratierijtuig, 2 slaapwagens (personeel), persrijtuig, bagagerijtuig, autotransportwagen en als laatste een flakwagen.
Hoewel onbekend is steeds van de slaapwagens in gebruik (nu met nummer 8940322)
Ik merk op dat Adenauer pas vanaf 1949 Reichskanselier was en dus niet in oorlog en kreeg volgende retour :
Klopt wat je zegt, maar de Adenhauer was een gedeelte hiervan in vredestijd. In oorlogstijd (gelukkig is die er niet meer gekomen) werd de trein uitgebreid met o.a. de flakwagens enz.
Nog een opmerking over de autotransport. Deze wagen heeft aan de zijkant schuifdeuren voor het in/uitladen.
Ik mocht dit hier plaatsen van de auteur en wilde het toch even delen . Vrgr Riender en Max