Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?

Gestart door Alexander VL vrijdag 21 juni 2013, 17:07:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?
deze heb ik dus net in mijn bezit via eBay. Nu heb ik geen idee waarvoor die speciale koppeling dient. Ik ga er vanuit dat dit voor stroomvoorziening is maar kan iemand mij zeggen hoe deze te gebruiken en wat ik nodig heb?



Re: hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?
Deze wagen is voorzien van een stroomgeleidende vaste koppeling. Deze is te koop onder nr 7319 (voor 10 rijtuigen) .
De set bestaat uit 10 x (2 kabelschoentjes, 2 messing platen, 2 verende koperen strippen, en 1 stroomgeleidende koppeling)

Als je met meerdere verlichte rijtuigen wil gaan rijden, kan je (nadat de andere rijtuigen ook vaan eerdergenoemde onderdelen zijn voorzien) met deze koppeling de rijtuigen met elkaar electrisch verbinden.
De rijtuigen dien je dan als "stam" in te zetten, en aan de kop-einden van de normale kortkoppeling te voorzien.

Wil je het rijtuig los gebruiken, dan kan je de stroomgeleidende koppeling uit de NEM-schacht trekken, en een normale kortkoppeling plaatsen.

M.v.g. Marcel
Re: hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?
Hoi Alexander,

Die koppeling is de oude Märklin stroomvoerende (starre) koppeling.
Je kunt hiermee de stroom van de middenleider "doorgeven" aan de volgende wagon. Die andere wagon moet dan natuurlijk wel een nemschacht hebben en geschikt gemaakt voor de stroomvoerende koppeling. De massa in de volgende wagon haal je via je wielen.
Hiermee heb je niet voor elke wagon een sleper nodig.

Je kunt hem er ook uithalen er vervangen door een gewone koppeling met een nem-schacht.

Een afbeelding en meer informatie vind je in de 3railwiki. ( klik hier )

Groetjes

Willie
Re: hoe koppel ik deze wagen met verlichting aan?
Bedankt Marcel en Willie,

nu is het helemaal duidelijk  :thumbup: