Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Advies links of rechts rijden

Gestart door KdeB woensdag 19 juni 2013, 16:05:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Advies links of rechts rijden
Hallo

Graag wil ik juillie advies voor baanvak wissel om rechts te rijden of toch niet.
Linksboven uitkomend uit het spiraal buitenste ring is stijgend moet ik daar overloopwissels neerleggen om rechts te rijden of niet? wat is jullie mening hierover.
Het scheelt een hoop wissels dus euri's.



Mvg
Koos
Re: Advies links of rechts rijden
't Is jouw toekomstige baan, dus jij bepaalt de regels. :idea:
Re: Advies links of rechts rijden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Afgezien van land en maatschappij van jouw keuze, wordt er links (Belgie, delen Frankrijk, delen Oostenrijk, Zwitserland) of rechts (Nederland, delen Frankrijk, delen Oostenrijk, Duitsland) gereden.

Om dure wissels te besparen (en conflicten te voorkomen) gebruiken de grootbedrijven steeds vaker flyovers.
Waarom doe je dit niet komend uit of gaand naar de spiraal / schaduwstations?

John

Re: Advies links of rechts rijden
Hee Koos,

In Nederland zijn we gewend om rechts te rijden, en in Duitsland ook.
Als je zelf niet kunt bepalen wat je wilt, ga dan op je materiaal af. Wat heb je het meeste.
ik denk dat je dan gaat uitkomen op rechts rijdend. Veel Duits en Nederlands materiaal.
Maar zoals nobody al zei, Het is jouw baan en jij bepaald wat er gaat gebeuren.
En zoals John aangeeft, een flyover is ook erg leuk om te zien, scheelt je ook weer een kruising en
het is conform de werkelijkheid.

MvG, Peter

Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Hallo Koos,

Bij mij rijden de treinen links.
Waarom? Omdat het beter uitkwam met het schaduw station, en met de buiten bocht naar om hoog.
Binnenbocht naar beneden, met de luxe van een helling van 2,3 %  8o :)
Kan er niks fout gaan.

En mijn baan is gewoon fantasie, alles kan.

Gr Einte
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Advies links of rechts rijden
@Nobody
Ja dat is zo

@John
Ja die Flyover had Pjedro mij al eerder per PB al voorgesteld.

@Peter
Je weet het mijn meeste materiaal bestaat uit Nederlands en Duits, Ik ga jouw schets met die flyover in werkelijkheid neerleggen kijken hoeveel ruimte daarvoor nodig is, ik wil mijn station schuin laten liggen.

@Einte
Dat had ik al begrepen, maar met een flyover is het misschien wat speelser, kom ik niet uit met de ruimte dan blijf ik ook gewoon links rijden.

Allen bedankt voor de reacties.
Mvg
Koos
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Ik zou iig in een dubbelsporige klimspiraal de buitenste om te klimmen kiezen.
Dan kan je verder zelf bepalen wat daar uit voortvloeit.

Ik ben meer een rechtsrijder.

Gr. Marcel
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Advies links of rechts rijden
ik ben linksrijder en mijn spiraal gaat buitenspoor klimmen en binnenspoor dalen.Is voordeliger voor je stijgpercentage.In je schaduwstation ziet men toch niet hoe je rijd.Voor je flyover heb je echt maar 12 cm nodig hoor.Ik zou dan wel de uitrit station boven rechts onderaan houden.
Re: Advies links of rechts rijden
Koos,

Ik zou meteen het station inrijden.Dan kan je in de uitrij wisselstraat van spoor wissellen.
En eventueel twee kanten op met een flyover. :)

Mvg,Robin
Re: Advies links of rechts rijden
Afhankelijk van de drukte kun je het ook heel goedkoop oplossen met een kruising ipv wissels :-)
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Citaat van: Hero op woensdag 19 juni 2013, 19:43:26

En eventueel twee kanten op met een flyover. :)
Deze snap ik niet, hoe zie je dat voor je

Mvg
Koos
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Citaat van: bellejt op woensdag 19 juni 2013, 18:36:33
Voor je flyover heb je echt maar 12 cm nodig hoor.
Als onderste en bovenste baan beide zichtbaar zijn, is 12 cm het absolute minimum. Als alleen de bovenste baan zichtbaar is, moet het ook met 8-9 cm verschil kunnen (bij gebruik van bovenleiding op 't onderste spoor)
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Wat hoogtes aangaat, probeer ik een klimspiraal altijd in een hoek of aan een einde van een baan weg te stoppen.
Je komt dan automatisch weer terug. Per omwenteling pak ik zo een 12 tot max 15cm, dus 360+180 gr geeft dan 18 cm, waarbij de effectieve ruimte dan ongeveer 13cm is; 5cm gaat op aan plaatdikte (5mm) en frame. (4,5cm) Houdt ook rekening met je zg aanloop / afloop van je hellingspercentage. Dus een maximale stijging van 12mm per rail-lengte (of 30 gr.) Tussen de rail onderling steeds met 3 mm af- / opbouwen. Dus maaiveld is 0, thv 2e rail 3mm, 3e 6+3=9mm (3+3=6 + extra stijging van 3 geeft 9mm) 4e = 9+6+3 =18mm, 5e = 18+9+3=30mm. Nu is een stijging van 12mm per rail bereikt, en kan dit ahw éénparig doorgaan. 6e = 30+12=42mm, 7e = 42+12=54mm. Enz.

Gr. Mars
Re: Advies links of rechts rijden
Ik denk toch dat de heer Mars even terug naar de rekenkamer moet. 12 mm stijging op een raillengte wow. Ben erg benieuwd hoeveel loks met sleep dat halen.
Ik zou gaan voor 6 mm per raillengte. 7 mm zou misschien nog net kunnen maar hoger zeker niet.
Overigens heb je het hier over een klimspiraal, die ligt al helemaal klaar bij Koos en die werkt echt fantastisch.
De vraag van Koos was volgens mij links of rechts rijden en als ik van baanvak ga verwisselen, via overloop wissels of een flyover.

Maar Koos we zijn wel nieuwsgierig of je al wat besloten hebt?

met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Citaat van: Pjedro op zondag 23 juni 2013, 12:16:53
Maar Koos we zijn wel nieuwsgierig of je al wat besloten hebt?

Hoi Peter
Ik ga met een kruising rechts rijden (groen spoor uit klimspiraal) en met een extra winding op het klimspiraal terug naar het station. het wachten op een vrij spoor regel ik wel in Koploper.
Verder heb ik rechts de wisselstraat aangepast en de keerdriehoek gecombineerd met de in- uitrij sporen van het kopstation.




Mvg
Koos
Re: Advies links of rechts rijden
Koos,

We moeten het hier toch eens even over gaan hebben.
Moet toch makkelijker als deze optie kunnen. >:-D
Ik heb vandaag geen tijd.Daarna zal ik eens in je plaatje gaan kliedren voor wat ideeen.

Die keerdriehoek is er al wel op vooruitgegaan.
Alleen zal je niet een stuk naar de muur pas invoegen?
Als er nu een trein staat te wachten  voor vertrek kan je op dat stuk niets meer doen.Of vertrek je pas als je door kunt rijden?

Mvg Robin
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Hoi Robin

Alleen zal je niet een stuk naar de muur pas invoegen?
De sporen langs de muur is stijgend en de groene uit het klimspiraal is dalend andersom lijkt mij niet zo mooi.
Of vertrek je pas als je door kunt rijden?
Ja dat is de bedoeling.

Voor andere opties ben ik altijd in, ik loop altijd vast door gebrek aan ervaring, let wel ik wil gebruik blijven maken van slanke wissels vreet ruimte en beperkt volgens mij wel de mogelijkheden.

Mvg
Koos
Re: Advies links of rechts rijden
Lid sinds: 2009

Schiedam

offline
Re: Advies links of rechts rijden
Hoi Koos,

Als je het niet erg vindt dat je spiraal op verschillende delen van je baan uitkomt, dan zou het ook zonder overloop wissels kunnen.

Het buitenste spoor van je klimspiraal sluit je met één wissel aan op het oorspronkelijke punt. Deze heb ik in de tekening groen gelaten. Het binnenste spoor sluit je met één wissel aan op de de bocht een eindje verder. Dit heb ik er met paint met rood ingetekend om aan te geven wat ik bedoel. In de klimspiraal rijden je treinen dan links en op je baan rechts.

Groet, Just
Re: Advies links of rechts rijden
Citaat van: KdeB op zondag 23 juni 2013, 14:30:56
Hoi Robin

Alleen zal je niet een stuk naar de muur pas invoegen?
De sporen langs de muur is stijgend en de groene uit het klimspiraal is dalend andersom lijkt mij niet zo mooi.
Of vertrek je pas als je door kunt rijden?
Ja dat is de bedoeling.

Voor andere opties ben ik altijd in, ik loop altijd vast door gebrek aan ervaring, let wel ik wil gebruik blijven maken van slanke wissels vreet ruimte en beperkt volgens mij wel de mogelijkheden.

Mvg
Koos

Koos,

Ik bedoelde deze opmerking voor vertrek uit je kopstation.En wel in de richting dat je omlaag rijd door de keer driehoek.

Ik denk dat je een halve fly over moet doen bij je spiraal.
Het zakkende spoor gewoon een winding extra omhoog laten lopen.
Dan lopen je achterste spoor en de uitrit van je station omhoog.
Het de baan opkomende verkeer kan dan gewoon hier onderdoor.
Zit je alleen nog met die keerlus bovenop de spiraal.Die moet nog ergens naar de andere kant.

Robin
Re: Advies links of rechts rijden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Advies links of rechts rijden
Ik zou gewoon lekker die wissels erin prakken. Op een uiteindelijke modelspoorbaan is het een druppel, vooruit, twee druppels op een gloeiende plaat. Spaar liever een maand, of 2, extra om aan je eisen te voldoen dan nu te besparen en binnen een jaar alles te slopen omdat het je niet aanstaat. Dat is nog duurder!