Tjeerd,
Zwerg signale worden gebruikt om wissels te beschermen bij rangeren. Dat wil zeggen dat het hoofdsein op rood (of geel/geel of groen/geel met horizontale balk onder) staat en het dwergsein op (langzaam) doorrijden. In stations kom je ze dus zeker tegen. Aangezien het uitrij sein vaak aan het einde van het blok, voor een wissel(straat) staat, zie je hier ook een dwergsein. Bij het verlaten van het blok wordt zowel het hoofd als dwergsein geschakeld.
Bladzijde 69 t/m 72 van het signal handbuch legt e.e.a. uit over de positie van het sein bij de wissel.
Op station Zurich Hartbrücke viel me op dat een stuk spoor met dwergseinen in kleine stukjes was verdeeld die dienen voor het opstellen van locs. Iedere loc (leek) gescheiden van de ander door een dwergsein. Ik ben dat verder nooit weer tegengekomen en dus niet helemaal zeker of mijn conclusie klopt, maar het zag er wel gaaf uit
Verder zie je vaak een geel aansluitkastje voor een assenteller bij een dwergsein. Dat maakt het helemaal af.
Ik ben zeker geen specialist in het Zwitsers seinstelsel, dus als ik hier iets heb beweerd dat niet klopt of onvolledig is, dan laat ik me graag corrigeren door de mede-forumleden.