Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Advies: welk railstype

Gestart door Arnold-Gino dinsdag 18 juni 2013, 20:45:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies: welk railstype
Arnold-Gino
gast

Advies: welk railstype
Marklin vrienden,

Binnenkort wil ik weer eens een baan opgaan bouwen.
(3 lagen, station + rijbaan, schaduwstation, berggedeelte)
Wie kan mij advies geven omtrent volgende (liefst ook onderbouwd)
- Opbouwen met mijn huidige M-rails, enkele missende stukken bij kopen, dus goedkoop.
- Overgaan op K-rails
- Overgaan op C-rails
- Bepaalde baandelen met verschillende type rails.
Wat zou jij mij aanraden en waarom, hierbij even geen rekening houden met de kosten, want dan zijn wij er zo uit.

Alvast bedankt voor het advies,

Arnold
Re: Advies: welk railstype
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Advies: welk railstype
Hoi Arnold,

Ik zal een aftrap geven.

Persoonlijk vind ik K-rails het mooiste en het flexibelste. De rails zijn al gescheiden, zodat massadetectie makkelijk wordt. C-rails legt makkelijk, dus kun je er voor kiezen om de niet-zichtbare delen van C-rails te maken. Je moet daarbij bij elk railstuk de railstaven scheiden. Dit kan niet bij C-wissels, maar alleen bij K-slanke wissels.

Met betrekking tot de wissels kies ik zelf altijd voor slanke wissels, maar dit hangt ook sterk af van de mogelijke ruimte.

Beiden maken in tegenstelling tot M-rails, massadetectie mogelijk. Ze maken ook duidelijk minder lawaai.

Groet,
Bert
Re: Advies: welk railstype
Lid sinds: 2008

offline
Re: Advies: welk railstype
Hoi Arnold,

Ikzelf ben een jaar of 5 opnieuw begonnen en heb toen gekozen voor C-rail.
De grote hoeveelheid M-rails heb ik toen verkocht en weggegeven aan familie.

De voornaamste redenen dat ik koos voor C-rail was dat het al een railbedding heeft en minder lawaaierig is dan M-rail.
K-rail heb ik niet gekozen, omdat ik die meer bewerkelijk vond. Denk dan aan het ballasten en zo.

Zou ik nu die beslissing moeten nemen, na veel informatie via dit forum te hebben gehoord/gelezen, dan zou de keuze anders zijn.
Dan zou ik in het zichtbare deel K-rail gebruiken en in de beide schaduwstations C-rail.
Maar dat is voor mij nu een gepasseerd station. ;)

Groeten,
Ton.
Re: Advies: welk railstype
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Advies: welk railstype
ik heb  nu overal K rails maar zou nu ook kiezen voor k rail zichtbaar en C rail in schaduwstation.Bij C rail is de ondergrond niet zo kritisch als bij k rail.K rail kan je voorzien van bedding van Merkur/noch/styroplast.Heb ik ook gedaan.Werkt makkelijk en komt op het einde maar even duur uit als alles ballasten.Je vind ze regelmatig in tweedehands aan spotprijzen.
Re: Advies: welk railstype
Ik rij met M rail.
Dit omdat het nostalgie is en op beurzen spotgoedkoop.
Als ik alles moet vervangen voor K of C rail ben ik een vermogen kwijt,dit geld gebruik ik liever voor treinen en landschap.
Het weg werken van M rail vind ik ook best meevallen kijk maar eens bij sommige M banen.
Voor het geluid een beetje te dimmen gebruik ik 4,mm kurk,maar een beetje lawaai mag het best maken (leuk voor de buren  ;))
Re: Advies: welk railstype
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies: welk railstype
Ik reed met M-rail. Op een dag vond ik deze site.  Tussen 1996 en 2000 bouwde deze M*rijder een baan van 3 verdiepingen. Aanvankelijk met metaalrails voor het niet-zichtbare deel, en k-rails voor het zichtbare deel (dec 1996).

Al in april 1997 veranderde hij van mening: metaal rails gaf relatief veel ontsporingen en maakte toch ook wel veel herrie. Vooral de metalen boogwissels gaven ontsporingen. Als je de strijkregels (Radlenker) van de wissels en kruisingen bijboog hielp dat niets om de ontsporingen te verminderen.
Hij werkte met reedcontacten en magneten in plaats van schakelrails, maar de metalen wisseltongen van de metalen wissels werden na verloop van tijd magnetisch en schakelden daardoor onbetrouwbaar. Dus hij begon opnieuw, nu met k-rails, verlegd in Merkur ballastbed op de zichtbare delen. Daarbij had hij een voorliefde voor slanke wissels en kruisingen, net als ik.

Na zijn argumenten te hebben laten bezinken, zette ik mijn plannen voor een metaal-rail schauwstation opzij, en ik begon met k-rail, net als hij. Daarbij speelde mee dat mijn treinleverancier een C-rails simpel ovalen baantje had in de etalage dat meer herrie produceerde dan mijn oude M-baan met alle locs in actie bij elkaar. Alleen een metalen boogbrug produceert meer herrie.

Helaas, aan k-rails zitten mankementen, en hij vond ze gaandeweg bijna allemaal. Wissels die niet goed zijn, kruisingen en kruiswissels die je moet polariseren om er doorheen te kunnen rijden met 2-assige locs, enz. enz, en hij bedocumenteerde dat goed op zijn website. Hij overleed helaas te jong, en een vriend onderhoudt nu zijn site, opdat we er nog veel van kunnen leren.
Had hij ook C-rails goed kunnen testen dan had hij soortgelijke bezwaren aangetroffen bij slanke c-wissels, zaken die hier op het forum zijn terug te vinden.

Aan zijn bezwaren t.a.v. metaal-rails kun je nog wel wat aanmerkingen maken. Treinen op boogwissels ontsporen vooral als de wagons te lang zijn, of als de railcontactlipjes iets teveel zijn uitgebogen. of als de wissel niet vlak ligt. Treinen op wissels ontsporen vooral door te hoge rijsnelheden op het afbuigend spoor. Als hij beter had gezocht, had hij betere oplossingen kunnen vinden voor de problemen met metaal-rails. Maar k-rail was toen nog betrekkelijk nieuw (10 jaar oud), en dus aantrekkelijk.
En inderdaad, magneten gebruiken onder je trein, is met metaal-rail niet aan te bevelen, opzij, of bovenop, kan wel.

De grote voordelen van M- en C-rails: het instapnivo is laag, de legsnelheid hoog, en de aansluitingen zijn simpel. Dat kun je van k-rail niet zeggen.

Wat ik geleerd heb van die website is dat je gelegde rails altijd moet testen op betrouwbaarheid, ongeacht het railtype, en dat je moet uittesten welke verbeteringen nodig zijn om die betrouwbaarheid te verhogen voordat je daarboven een volgend nivo opbouwt.

Blijf gewoon lekker met metaal-rails rijden, maar test alles door voor je verder bouwt.
Gebruik altijd 4 mm kurk, ongeacht de rails die je erop legt, gebruik kurk-op-de-rol in plaats van voorgesneden kurken stroken, en snijdt de railbeddingen niet uit in het kurk, want voor je het weet, wil je een extra schaduwspoor (of meer). Liever tafelbreed gelegd dan alleen daar waar je het nu nodig denkt te hebben (zuinigheid heeft een prijs: latere aanpassingen zijn duur en moeizaam).

Digitaal-rijden op metaal-rail kan, al werkt het proces wat anders dan bij k- of c-rails, en het allergoedkoopst is 2-rail flexrails (code 100 of code 83) kopen en die voorzien van een middenrail (vanaf circa 2-3 euro per strekkende 90 cm rails).

Kijk uit bij het gebruik van 3-weg wissels. Bij metaal-rails zijn ze okee, maar bij k- en c-rails zijn er problemen mee.






Re: Advies: welk railstype
Arnold-Gino
gast

Re: Advies: welk railstype
Allen bedankt voor jullie advies.
Ik ben er nu wel uit voor mijzelf en ga gewoon verder met mijn M-rails.
Ook al zitten er misschien kleine voordelen aan C-rails en/of K-rails, maar dat is een investering van 700 eur niet waard.
Ik heb nu kleine proefbaan en gebruik  stroomdetectie en dit werkt perfect.
Ik heb meeste ondertussen gedigitaliseerd en ook dat wrkt perfect met iTrain op mijn proefbaan.
Ik verwacht niet dat het dit jaar nog zomer wordt, dus ga spoedig aan de slag met opbouwen baan.
Ontwerp is gereed (Anyrail) en iTrain is ook al geheel ingevuld, dus nu nog de realiteit.

Nogmaals bedankt voor jullie, die mij zeker heeft geholpen bij mijn beslissing.

Groeten uit Uden
Arnold
Re: Advies: welk railstype
Heel veel plezier.
Heb nu mijn schaduwstation klaar liggen met M rail,daaronder 4 mm kurk de trein geeft meer lawaai dan de rail  :).
Ik heb ook gekozen om met M rail verder te gaan i.v.m de kosten.
Ik zit te twijfelen of ik alles via I train ga besturen of digitaal ga rijden en analoog ga besturen.
Het is toch best een investering om het via de pc te gaan doen.