Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Binnenverlichting inbouwen in stuurstandrijtuigen van de M* 42168 en 42169

Gestart door Yoshi4184 dinsdag 18 juni 2013, 14:10:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting inbouwen in stuurstandrijtuigen van de M* 42168 en 42169
Hallo allenaal,

Ik heb in een stammetje ic+ rijtuigen met succes LEDstrips van DigiRails ingebouwd. Heel simpel een sleper onder een van de rijtuigen geplaatst, via stroomvoerende koppelingen de stroom naar de overige rijtuigen en alle rijtuigen voorzien van afvoer via de wielen. Nu wil ik ditzelfde toepassen op de 2 sets (42168 en 42169) die ik nog heb zonder verlichting alleen branden na een tijdje mijn LEDstrips door. Ik haal de plus uit de sleper van het stuurstandrijtuig en voer die via de stroomvoerende koppelingen door naar de rest van de rijtuigen. De min voer ik af via een aparte draad naar een bestaande aansluiting op de wielen. Dit werkt voor een korte tijd en dan begint de elende. De LEDstrip in de stuurstand brand door, die van de rijtuigen niet. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb echt goed gekeken of de draden geen onderling contact maken. Alle draden, voor zover ik daar in de buurt kom, die naar de print voor front- en sluitsein gaan blijf ik vanaf. Mijn opties zijn een beetje op en ik vind het zonde om meer LEDstrips te vernaggelen. Heeft iemand misschien nog suggesties?

Alvast dank en hartelijke groet,
Joost
Re: Binnenverlichting inbouwen in stuurstandrijtuigen van de M* 42168 en 42169
heb je de strips voorzien van een gelijkricht cel, en of diodes?
zit dat er al op gemonteerd toevallig
anders zou je dat eerst een kunnen proberen, door je wisselstroom om te vormen naar gelijkstroom.
eventueel d.m.v. een weerstand de spanning te verlagen is ook een optie.
maar dan moet je wel wat meer info geven, zoals welke spanning je gebruikt, wisselstroom gelijkstroom, digitaal, analoog...
soort en type ledstrip is ook wel handig, met daarbij de gegevens van de leverancier..

groet Winno