Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Testbaantje computerbesturing

Gestart door Alves zondag 16 juni 2013, 12:18:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testbaantje computerbesturing
Hallo,

Ik heb de laatste tijd aardig wat informatie vergaard over computerbesturing bij modelbanen. Ik heb hier totaal geen ervaring in, maar uit wat ik tot nu toe heb gelezen is het te doen. Voor dat ik begin met het aansluiten van mijn "echte" modelbaan wil ik eerst een testbaantje maken. Ik heb hiervoor een simpel baanplan gemaakt. Ik heb wel eens gelezen over blokken en dat je daar contactrails voor moet gebruiken en die dan weer aansluiten op een terugmelder. Ik snap het gedeelte contactrails maken en aansluiten op de terugmelder, maar blokken kom ik niet. Ik ben van plan om Koploper te gaan gebruiken vooral omdat het gratis is. Ik heb begrepen uit enkele internetsites dat je bij Koploper minimaal 5 bezetmelders moet gebruiken per blok. Houdt dit in 5 contactrailsen per blok?



Zou iemand voor mij in dit plan de blokken kunnen aangeven en antwoord kunnen geven op mijn vragen?

Alvast bedankt.
Re: Testbaantje computerbesturing
Als je de handleiding van Koploper download en daar eens een avondje mee gaat zitten dan weet ik zeker dat je er uit zult komen, uiteraard kunnen we alles voorkauwen maar als je het zelf hebt uitgeplozen dan snap je ook wat er daadwerkelijk gebeurd in koploper. Je zult er een hoop profijt van hebben in de toekomst.
Re: Testbaantje computerbesturing
Bedankt had ik nog niet eens bij nagedacht eigenlijk.
Re: Testbaantje computerbesturing
Volgens mij zijn 2 bezetmelders toch voldoende (een rem- en stopsectie)... 5 lijkt mij een beetje overkill  :?
Re: Testbaantje computerbesturing
Als je van twee kanten over een blok wil rijden heb je er minimaal 3 nodig.
Re: Testbaantje computerbesturing


Klopt dit zo? Ik twijfel over de boog linksonderin. Er wordt een minimale lengte van 30 cm aangeraden voor bezetmelding, maar dan zou ik hier het hele stuk moeten gebruiken voor detectie.
Re: Testbaantje computerbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
De gele railzen hebben nu geen detectie, als daar iets blijft staan dan ziet koploper dit niet en zal er een trein heen sturen.
Beter is 3 melders te gebruiken en al je rails te knippen.

In de bocht kun je met een melder af, als je hier een stop verbod opgeeft zalen nooit een trein stoppen.

Misschien is een beginners cursus bij Hobby in Praktijk is voor jou.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Testbaantje computerbesturing
Werkendam ligt wel aardig ver bij mijn woonplaats vandaan.. De optie die jij hier noemt kan ook, maar ik dacht dat het ook kon met maar twee melders. Ik zal me er eens verder in verdiepen na de proefwerkweek. Anders haal ik bij proefwerken nog wat door elkaar..  :D
Re: Testbaantje computerbesturing
Bedankt. Ik had het zelf ook gelezen in de handleiding van Koploper zelf. Geld speelt inderdaad een grote rol. Het liefst zou goedkoop mogelijk, maar ook goed. Zit nu nog te twijfelen over de wisselaandrijving. Ik heb de neiging om te gaan kiezen voor die nieuwe van Viessman, maar als mensen andere (goedkopere) opties hebben hoor ik het graag.
Re: Testbaantje computerbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Grote wisselstraten liggen in het algemeen in het zichtbare gedeelte, als daar iets blijft staan dan zie je dat redelijk snel.
Op mijn eigen baan is alle rails gedetecteerd op de wissels na en daar heb al een paar keer profijt van gehad.

De kosten per bezetmelder liggen iets hoger dan 1 euro, ondanks een kleine budget valt dat toch wel mee.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Testbaantje computerbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Bij onze cursus geven we beiden mogelijkheden aan, ook op de bijhorende testbaan zitten beiden mogelijkheden ingebouwd zodat iedereen zijn eigen keuze kan zien en maken.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Testbaantje computerbesturing
Welk merk servo adviseer jij? Servo's van ESU zijn aardig duur en als dat de gemiddelde prijs is ga ik liever voor Märklin aandrijvingen.
Re: Testbaantje computerbesturing
Afhankelijk van de bloklengte kun je 2 of 3 melders nemen.
Korte blokken: binnenkomst/afremmelder en een stopmelder.
Lange blokken: binnenkomst, afrem en stopmelder.

Bezetmelding van wissels is in Koploper niet echt nodig daar deze door Koploper zelf bezet gehouden wordt als een trein over een wisselstraat rijdt.

Voor servo?s  zoek bij Conrad maar eens op servo
Voorbeelde: 233751 ? 89 of 275124 - 89


Mvg,
Peter
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik heb zelf wat keuzes gemaakt over wat ik wil gaan gebruiken.

Wissel aandrijving + decoder: Gewone Märklin C-rail aandrijving met de bijbehorende K83. Dit wil ik in ieder geval proberen op mijn testbaantje. Als het me tegenvalt kan ik altijd nog wat anders zoeken.
Besturingsprogramma: Koploper
Centrale(s): Märklin 6021 + Interface
Terugmelders: Viessman 5217 of Littfinski RM-88-N-0

Over de terugmelders ben ik nog niet uit. Gewoon omdat er echt ongelofelijk veel merken zijn die dit aanbieden. Zover ik weet werkt alles wat hier bovenstaat samen met elkaar. Ik heb nog niets gekocht! Dus als mensen op- en/of aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

Groeten Dewey
Re: Testbaantje computerbesturing
Niemand?
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik zou servo's kopen + servo decoders van Esu. Die aandrijvingen van Märklin zijn troep. Tevens is de M* k83 veel te duur, zijn genoeg veel goedkopere decoders, waar alleen het woordje Märklin niet op staat.

Terugmelders zou ik kijken bij Rosoft. Zeer goede terugmelders, en spotgoedkoop.
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik heb gekozen voor de K83 van AlbertJan. Die zijn goedkoper dan die van M*. Over de terugmelders van Rosoft. Je hebt inderdaad gelijk. Ze zijn zeer goedkoop. Ik moet gewoon voor de S88-N gaan toch? Gaan die ook samen met de Marklin 6021/6051
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Yep, moet je alleen voor de eerste een overgang van de oude aansluiting naar de nieuwe maken/kopen.

Blijf het toch erg zonde vinden dat je voor de aandrijvingen gaat van Märklin. Krijg je in de toekomst spijt van.
Re: Testbaantje computerbesturing
Het is in eerste instantie alleen voor mijn testbaantje. Misschien kies ik later wel voor ESU Servo's, maar ik hoor slechte dingen over M* aandrijvingen maar ook goede dingen. Voor mijn testbaantje ben ik eerst nog goedkoper uit per wissels met M* aandrijvingen dan met ESU Servo's. Ik houd al deze tips en opmerkingen bij me voor als ik begin met het bouwen en automatiseren van mijn "grote" baan. Ik ben nog een complete leek met computer besturing vandaar het testbaantje. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! Toch fijn dat veel mensen op dit forum bereid zijn om hun kennis te delen. Zo hoop ik dat in de toekomst ook weer te kunnen doen.
Re: Testbaantje computerbesturing
welke computer prograama besturing ga je doen?
let wel op of deze werkt met je centrale.
niet alle besturingen werken met de marklin centrale of een ander merk.
vraag eerst aan andere die jou centrale gebruiken welke computerprogramma zij werken.
spaar je een hoop ellende voor je de verkeerde gaat aanscheven.
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Citaat van: Alves op dinsdag 02 juli 2013, 15:39:43
goede dingen
Vertel :mrgreen: Dat ze makkelijk in te bouwen en aan zijn te sluiten, en eerst goed werken.... Maar verder :mrgreen:
Re: Testbaantje computerbesturing
Moet je ze terug demonteren om ze door te solderen en inbouwen...
Daarna moet je ze terug demonteren omdat er eentje is doorgebrand en weer vervangen en het proces begint opnieuw, bezigheidstherapie  8o


groeten Dylan
Re: Testbaantje computerbesturing
Nou jongens mijn hele motivatie de grond in geboord.. Nee gekheid. Ik dacht te hebben gelezen dat o.a. Erik (EK Design) en AlbertJan ze gebruiken zonder problemen. Ik zal wel zien. Ik kan beide uit gaan testen natuurlijk.

@compserv

Ik wil Koploper gaan gebruiken samen met de M* 6021 en 6051. Dit werkt gewoon samen dacht ik. Ook werken deze centrales samen met alle decoders/terugmelders die ik van plan ben om te gaan gebruiken. Maar toch bedankt!

@wijbe/minitreintje

Het doorbranden van de aandrijvingen is toch tegen te gaan door een stuk van de aandrijvingen te verwijderen?

Groeten Dewey
Re: Testbaantje computerbesturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Hier nog nooit een doorgebrande aandrijving gehad, wel alle schakelaars eruit gesoldeerd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Testbaantje computerbesturing
En is dat dan een garantie dat het ook nooit zal gebeuren...?
Re: Testbaantje computerbesturing
Natuurlijk niet garanties heb je bijna nooit, maar ik wil eerst gewoon gaan voor iets dat makkelijk is om in gebruik te nemen. Als ze het gewoon goed doen en dat ook blijven doen heb ik een goede keuze gemaakt. Als ze na verloop van tijd toch stukgaan kan ik altijd alsnog overstappen naar servo's of wat dan ook. Ik respecteer jullie mening en ben blij dat jullie mij ook andere opties geven, maar er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen die mijn keuze voor M* aandrijvingen kunnen verklaren. Het zijn tenslotte in eerste instantie (maar) drie aandrijvingen.

Ik ben nu bezig met het aanschaffen van de benodigde bouwstenen. Ik twijfel nog over de terugmelders. De S88 van M* zal het niet worden. Rosoft werd hier ookal genoemd. Deze zijn inderdaad spotgoedkoop, maar hebben voor zover ik kon zien maar 10 aansluiting voor bezetmelding. Dan zou ik voor deze testbaan er al twee van moeten kopen. Dan kies ik er liever voor om één van Viessmann te kopen. Deze lijken mij ook makkelijker om in gebruik te nemen dan de S88-N van Rosoft.

Groeten Dewey
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Hoi Dewey,
Volgens mij zijn vrijwel alle bezetmelders gebaseerd op hetzelfde principe.
In gebruik nemen is dan ook bij allemaal hetzelfde.
Rosoft bezetmelders kosten nog geen ?20,- en je krijgt er 16 melders voor (en geen 10).
Dit is inclusief RJ45 kabel van 1meter zover ik weet (vorig jaar in ieder geval wel).
Ik gebruik ook M* aandrijvingen, wel nieuw uit doos gelijk de schakelaar aangepast nadat ik problemen heb gehad met een...
Samen met een Rosoft Wisseldecoder werkt dat prima. Met onderbouw M* decoders wil het doorsolderen wel eens mis gaan.
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik ga de K83 decoders van AlbertJan gebruiken. Bedankt voor je info over de Rosoft bezetmelders! Alleen moet ik dan wel de 6021 aanpassen of niet?
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Wat de 6021 gebruik heb ik geen idee. Ik gebruik zelf een HSI-S88 rechtstreeks op de PC.
Dit werkt feiloos. Zou wel alles voorzien van bezetmelders, tussen alle wissels 3 per blok.
Zie anders mijn 1e testbaan in mijn topic of te downloaden op mijn webspace: members.home.nl/leo.ooms.
Hier vind je ook een itrain file van dezelfde baan.
Albert Jan heeft trouwens ook bezetmelders, al zijn deze niet S88-N
Re: Testbaantje computerbesturing
Citaat van: Leeeke op donderdag 04 juli 2013, 19:37:32
Albert Jan heeft trouwens ook bezetmelders, al zijn deze niet S88-N
En kunnen zo op de 6050/51 aamgesloten worden.
Verder is er ook nog een S88N naar S88 verloopprintje.

Mvg,
Peter
Re: Testbaantje computerbesturing
Daarom twijfel ik over de bezetmelders. Wil eerst dat weten, want de keuze voor de 6021 staat vast. Leuke centrale waar ik nog gewoon handmatig mee kan rijden. Maar de uitgang van de 6021 is vast wel aan te passen naar de RJ45 kabel. Ik had eigenlijk al het idee om 3 bezetmelders per blok te gaan gebruiken. Ziet er ook mooier uit. Je site doet het op een of andere manier bij mij niet. Iniedergeval het gedeelte van je testbaan niet.

Re: Testbaantje computerbesturing
De terugmeldmodules sluit je niet aan op de 6021 maar op de interface.
En als je zelf kunt solderen is er een mogelijkheid voor een nog goedkopere terugmeldmodule (ong. 10 Euro)
Misschien iets voor Leo om daar printjes voor te maken ;).


Mvg,
Peter
Re: Testbaantje computerbesturing
Oeps foutje, interface bedoelde ik natuurlijk haha. Solderen kan ik een beetje, maar daar waag ik me nog niet aan haha.
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Hee Peter, hoe weet jij dat ik daar mee bezig ben???
Heb net de onderdelen binnen... Maar eerst ff testen op een breadbord voordat ik weer stomme dingen doe.
Printen voor wisseldecoders zijn onderweg, liggen waarschijnlijk bij de douane...
Ben niet van plan om er uitgebreid te gaan verdienen....
Solderen voor derden sowieso niet 😃😃😃
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Citaat van: Alves op donderdag 04 juli 2013, 20:11:22
Oeps foutje, interface bedoelde ik natuurlijk haha. Solderen kan ik een beetje, maar daar waag ik me nog niet aan haha.
Solderen kan iedereen. Volgens mij heb ik diverse info over solderen hier op het forum zien staan.

Citaat van: Leeeke op donderdag 04 juli 2013, 23:30:46
Hee Peter, hoe weet jij dat ik daar mee bezig ben???
Heb net de onderdelen binnen... Maar eerst ff testen op een breadbord voordat ik weer stomme dingen doe.
Printen voor wisseldecoders zijn onderweg, liggen waarschijnlijk bij de douane...
Ben niet van plan om er uitgebreid te gaan verdienen....
Solderen voor derden sowieso niet 😃😃😃

Leeeke, dacht dat jij het niet zo druk had? Kun je de printjes toch wel effe solderen  :P :P :P :P :P
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Hoi Barry, voor een leek wil ik wel een workshop geven, maar daarna is het toch zelf aan de gang😀
Het is niet moeilijk, zeker niet met goed gereedschap. Mijn soldeerstation kostte in de aanbieding ?15,- bij Conrad. Per project heb ik niet zoveel werk, het is het aantal projecten die me de das om doen

Dewey, gewoon aan beginnen!
Re: Testbaantje computerbesturing
Eens met Leo, gewoon een goed soldeerstation kopen (ik heb die goedkope van Conrad ook), de topicjes hier lezen en beginnen met draadjes vertinnen. Ik "plak" nu 0,5 mm rijdraad aan uitleggers zonder soldeer aan de onderkant!
Re: Testbaantje computerbesturing
Solderen is opzich geen probleem hoor haha. Ik heb zelf al een soldeerstation ( wel een oude ) en mijn stiefvader is elektricien dus dat zou geen probleem moeten zijn. Zoals Kees al zei er is hier zoveel informatie te vinden. Ik ga eerst alles kopen en kijken hoever ik zelf kan komen en als ik er niet uit kom horen jullie het wel.
Re: Testbaantje computerbesturing
Als je aan de slag gaat met Koploper lees dan eens dit document: KLIK.

En dat groene stukje spoor links onder is geen blok, daar is het te kort voor. Maak daar gewoon een meldsectie van. Is dan gelijk de afremmelder voor je kopspoortje. Je hele baantje heeft dan inderdaad maar 8 melders nodig en 4 blokken.

Met groet, Ben.
Re: Testbaantje computerbesturing
Ben hoe zit dat dan met de wissel van het rangeer spoor? Ik heb de handleiding van Koploper zelf al eens snel doorgelezen.
Re: Testbaantje computerbesturing
Het stukje spoor is onderdeel van de wisselstraat van b.v. het bovenste spoor naar het kopspoortje.

Is dat je vraag?

Met groet, Ben.
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik bedoel te zeggen dat wissels niet gedetecteerd worden in Koploper. Ze worden toch standaard bezet aangegeven door het programma? Hoe kan je dan de boog voor de wissel naar het rangeerspoor als afremsectie gebruiken voor het blok waar het rangeerspoor in valt? Die twee delen vallen toch in twee verschillende blokken?
Re: Testbaantje computerbesturing
Ja, dat klopt. Maar in Koploper kun je instellen dat als je naar het kopspoor rijdt en de trein komt in het groene stukje met de terugmelder er vanaf daar afgeremd wordt en je netjes kunt stoppen op de stopmelder.

Overigens gebruik ik wel terugmelders op m'n wissels om m'n treinenloop te regelen maar da's een ander onderwerp.

Met groet, Ben.
Re: Testbaantje computerbesturing
Oké dat is dan duidelijk. Bedankt! Zal me eerst bezig gaan houden met mijn testbaantje en dan aan een nieuw ontwerp voor mijn "grote" baan gaan werken.

Groeten Dewey
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
He Dewey,
ik heb zelf ook een testbaantje gehad met koploper , is erg leuk. Als je de K83 van Albert Jan neemt kun je zijn s88 ook nemen werkt ook super heb ze zelf ook :thumbup: mocht je hulp nodig hebben, wil ik je wel ff een avondje komen helpen hoor, is geen probleem.
Groet Robert
Re: Testbaantje computerbesturing
Hallo Robert,

Bedankt voor het aanbod zal het onthouden! Ik heb eigenlijk een lichte voorkeur voor S88-n om een paar redenen. Ze zijn betrouwbaarder, JR45 kabel kan ik gratis aankomen en is makkelijk in te korten, maar het nadeel is dat ik ook een S88-n --> S88 overloopje moet kopen.

Hoe zit het trouwens met de hogere spanning van de S88-n (12v) met de de M* 6021/6051 (5v)?

Groeten Dewey
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Als je nog geen bezetmelder hebt zou ik zeker niet kiezen voor een 12V uitvoering.
De meeste uitvoeringen die ik ken zijn 5V, is zeker zo handig.
Verloopje kun je in principe zelf maken met een stukje testprint...
Kijk een hier... meer is het niet
De goedkoopste die ik vorig jaar kon vinden waren die van Albert Jan (S88) en van Rosoft (S88-N)
Beide zijn 5V en geen 12V  :D
Om geen verwarring te krijgen met netwerk, S88-N bus en mijn CAN bus (ik rij iTrain via een MS2 en CC-Schnitte) gebruik ik groene kabels voor mijn S88-N (worden meegeleverd door Rosoft, kabels van 1 mtr), blauwe voor mijn CAN bus en grijze voor het normale PC netwerk.... Het laatste wat je wilt is dat je per ongeluk je PC netwerk op je S88-N prikt of andersom
Succes!
Re: Testbaantje computerbesturing
Ik heb op dit moment een 6002, één interface, 3 wisselaandrijvingen, één k83 van AlbertJan en binnenkort komen daar nog één 6021 en één S88-n van rosoft bij. Uiteraard ook een overgangstuk van s88 naar s88-n. Dit moet genoeg zijn voor mijn testbaantje dacht ik of zie ik wat over het hoofd?
Re: Testbaantje computerbesturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Testbaantje computerbesturing
Hoe sluit je de interface op de computer aan?
Re: Testbaantje computerbesturing
Citaat van: Wijbe op vrijdag 26 juli 2013, 21:07:44
Hoe sluit je de interface op de computer aan?
Ik denk met een kabel  :D
Alleen heeft Dewey er dit moment zonder 6021 niet veel aan.

Mvg,
Peter