Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko V200 AC

Gestart door KoosLeiderdorp zaterdag 15 juni 2013, 17:41:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Piko V200 AC
Beste lezer

Ik ben van plan de Piko V200 aan te schaffen, mijn voorkeur is om er direct een geluidmodule in te maken.
Nu heeft Piko voor deze loc een geluidmodule kant en klaar te koop, zelf had ik gedacht aan een ESU.

Zijn er lezers die ervaring hebben met beide modules, zelf ben ik wel bekend met de ESU decoder waar ik tevreden over ben,
maar ik heb geen ervaring de Piko module

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2009

offline
Re: Piko V200 AC
Als je van plan bent om de originele decoder te laten zitten is de losse module van uhlenbrock een goed idee deze kost namelijk (volgens mij) rond de 80 euro en een esu decoder ik meen iets van 120 euro. 
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Bedankt voor de reactie

Ik ga hem bestellen compleet met een Piko geluidsmodule

Ben wel benieuwd hoe het zal gaan klinken.
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Ik ben een Piko fan , maar als ik het eerlijk mag zeggen.....als ik 80 euri neer moet leggen voor een geluidsmodule , keek ik eerst eens in de ronte.
Regelmatig zijn de ESU's in de aanbieding.
En de orginale decoder is goed hoor , maar een ESU is toch beter.
Als ik mocht kiezen dan wist ik het wel.
En echt , de ene decoder is de andere niet , hier bedoel ik mee , dat de een er geen enkel probleem mee heeft met de standaard decoder en de ander weer wel.

Ps de hands vaten worden er los bijgeleverd.
2 stuks raamwerkjes en daar zitten op elk raamwerk 4 handgrepen op.
Nu ben ik een nono wat dit soort dingen betreft , maar ik heb al niet meer genoeg voor 1 kant.
Heb er eergisteren al enkele vervangende besteld bij Jos.
Dat gepiel , die dingen schieten weg en ja dan kan bassie ze niet meer vinden he...oogjes zijn helaas ook niet meer je van het.
Later met vergrootglas erbij ging iets beter.
Lijmen is beslist niet nodig , maar die dingen klemmen stevig.....maar er het erin krijgen......ojee ojee.... :D
Maar het staat wel SUPER als ze er op zitten , dit geeft een heel andere smoel eraan.

Mannen wens jullie suc6 en veel plezier ermee.

Mvg: Alex die de warmte op gaat zoeken.
Re: Piko V200 AC
mbekker
gast

Re: Piko V200 AC
Ja ik heb ervaring met beide modules.
In de piko V200 zit een PLUX16 aansluiting, in tegenstelling tot wat er in de cat. staat!!!!

Ee AC versie is (meestal) uitgevoerd met een decoder af fabriek. Het engiste wat men nog dient toe te voegen is de sound. Piko gebruikt de decoders van Uhlenbrock en daarme werken de speakers via de bekende Ulh.B. stekker aansluiting, welke gemonteerd is op de printplaat van de loc, dus niet op de decoder.

Dit komt omdat het een Plux-decoder is, welke de stekkeraansluiting aanstuurt.De stekker van de soundsmodule plug je in op de oprintplaat.  Aan de andere kant van de soundmodule zitten de draadjes naar de speaker. Echter, deze draadjes moet je nog wel aan de speaker solderen.

Wil je er een ESU versie in (kan hoor) dan moet je dus een plux sound decoder bestellen en NIET een 8 pins decoder. Voor mijn oom ben ik hier ook mee bezig (DC versie). Hij had alleen een losse soundmodule erbij besteld, zonder decoder.

We hebben al meerdere decoders geprobeerd maar via een roco of esu plux kregen we losse piko sound module niet aangestuurd. Zelfs met de vertegenwordiger erbij kregen wij het niet voor elkaar. Deze beste man kwam in eerste instantie met een 8 pins decoder aanzetten van Piko zelf..... We gaan het nu met een Uhlenbrock Plux proberen.

De bouwtekening en de informatie in de cat. kloppen niet met de werkelijke opbouw van de loc!

Gr Mark
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
@ Alex Ben helemaal met je eens dat niet alle decoders hetzelfde zijn, ik ben ook meer voor ESU dan Uhlenbrock maar dat is persoonlijk.

@ Mark Dan ga ik in eerste instantie de Piko decoder bijbestellen om de ombouw problemen te voorkomen.

Beide bedankt voor de reacties zodra het compleet werkt zal ik mijn mening weergeven hier.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko V200 AC
Ergens begrijp ik wel,dat Piko voor een plux16 aansluiting heeft gekozen,want een 21 polige aansluiting heb je voor deze lok niet nodig.
Temeer,omdat ze van de Susi aansluiting van Uhlenbrock uitgingen waarschijnlijk.

Wellicht was een samenwerking,wat betreft decoders met Esu,een kostbaar verhaal immers sounddecoders,zijn niet spotgoedkoop.
In de Miba van deze maand,staat ook een prijs van ongeveer 95,- euro's voor de geluidsmodule,en die benaderd dus aardig de prijs van de gehele lok ;)

Wellicht wouden ze vermijden dat de lok te duur werd,en laten de keuze van sound of niet aan jou over.
Ach waarom ook niet?
Ze kijken heus wel wat de concurrentie doet,maar omgekeerd doen ze dat ook.

En zelf heb ik ook een aantal lok's met geluid,en tevens ben ik blij dat het ook uit kan ;)
Wat ik me weleens afvraag,hoeveel AC varianten zouden er in totaal gebouwd worden?
Zou dat het aantal DC lok's overstijgen?

Want ze hebben bij Piko te maken,met een reeds gevestigde orde van Roco en Märklin.
En de prijs is iets,wat die orde kan verstoren.
Neemt niet weg,dat Piko wel een pluim verdient,zeker qua afwerking van deze lok,en dat voor een prijs die de anderen stof geeft tot nadenken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Hans

Ik vind dat Piko op dit moment een goede prijs prestatie verhouding neerzet.

Afgelopen zaterdag was er bij Piko open huis en daar was de loc totaal uitverkocht, er wordt in september weer een nieuwe AC serie gemaakt. DC weet ik niet daar heb ik niet naar gevraagd, ik heb de loc ondertussen besteld maar de geluidsdecoder is nog niet leverbaar dus maar even afwachten
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Alex

Bedankt voor je duidelijke uitleg en foto's, inderdaad heb ik ook een probleempje gehad met een Piko sleper ik heb daar een Marklin ondergezet en het is voor me kaar
Het geluid kan ik niet zo erg bepalen, op M rails maakt alles herrie.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko V200 AC
Citaat van: KoosLeiderdorp op dinsdag 18 juni 2013, 18:01:34
Hans

Ik vind dat Piko op dit moment een goede prijs prestatie verhouding neerzet.

Afgelopen zaterdag was er bij Piko open huis en daar was de loc totaal uitverkocht, er wordt in september weer een nieuwe AC serie gemaakt. DC weet ik niet daar heb ik niet naar gevraagd, ik heb de loc ondertussen besteld maar de geluidsdecoder is nog niet leverbaar dus maar even afwachten
Hoi Koos,

Ja die opendag zag ik ook aangekondigd in de Miba,en andere bladen,en ergens wel een goed teken dat die lok was uitverkocht :thumbup:
Jammer voor degene die hem zijn misgelopen,maar wel een schot in de roos voor Piko ;)

Blijkt maar weer temeer,dat als je je prijs kunstmatig hoog houd,je door de concurrentie wordt ingehaald.
Er zijn dus nog zat liefhebbers voor deze lok,die er niet de hoofdprijs voor willen betalen,en Piko bied daarbij een prachtig alternatief :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Vandaag de door bestelde Piko V200 ontvangen.

Eerste indruk TOP modelletje

Morgen de onderdelen aanzetten met de locprogrammer een paar CV's wijzigen, in Koploper invoeren en snelheden ijken.
Daarna mag hij zijn diensten gaan waar maken.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Ondertussen heeft de loc een paar rondjes gereden maar door andere klussen in en om huis is er niet veel treinactiviteit geweest.

Heb wel een mail gestuurd naar de Nederlandse Piko importeur en van de ratelende slepers aangegeven dat dit echt zonde is en afbreuk doet aan dit product. Heb gevraagd of hij dit wil aankaarten bij de fabriek omdat ik een zeer diplomatisch antwoord zonder inhoud had gekregen van Piko zelf.

Nu wachten op antwoord, ben benieuwd.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko V200 AC
Volgens mij heeft Alex een tweede lok besteld,van Piko die nummervariant,en die heeft volgens zijn bescheiden mening,een andere sleper.

Heb hem al verzocht een foto te plaatsen van de slepers,zodat we de verschillen kunnen zien.

Wellicht weet je het dan sneller,dan de mail van Piko is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Laten we inderdaad hopen dat Piko heeft geluisterd naar de klanten.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko V200 AC
Hoi Koos,

kijk hier eens

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Koos , ik hoop alleen niet dat ik de enigste ben met een niet ratel sleper... :D
Dit is nu de 2e lok van de (stuk of 30 Piko's) die niet ratelt , en die zo van mij zonder een of andere aanpassing mag blijven zitten.
Er zit duidelijk op mijn V220 een andere kwaliteit sleper op dan op de vorige V200 het geval was.
Daar zag ik namelijk dik ijzer zitten , wat ik hier totaal niet bespeur.
En in mijn geval een stukje dunner van kwaliteit is.

Mvg: Alex
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Alex en Hans

Ik heb ook meerdere Piko locs en treinstellen er zijn inderdaad grote verschillen in het geratel.

Een gedeelte van mijn baan is nog Mrail daar was het heel erg van een aantal modellen in verschillende prijsklassen, daar heb ik direct de sleper van vervangen.
Eigenlijk vind ik en ik denk velen met mij dat er gewoon een goede sleper onder moet zitten want het is toch een beetje raar dat je direct moet gaan modificeren aan een nieuw model.
Maar als de nieuwe BR220 nu wel een goede sleper heeft laten we er dan maar vanuit gaan dat dit probleem is ondervangen door een goede sleper.
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Ik hoop het ook Koos , maar ik ben daar echt niet zeker van hoor....maar hopen kan altijd he.... :D

Mvg:Alex
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Piko V200 AC
Hoi Koos,

Als die sleper het enige probleem is van die Piko is dat nog een kleine.

Bij mijn 37805 zat er ook een ander kwaliteit sleper onder,die de lok waardeloos deed functioneren tijdens een tweede testrit.

En dat van een model van ruim 340,- euro 8o

Het blijft dus helaas niet alleen beperkt tot Piko,en ik zou willen dat beide merken ervan verschoond waren ;)

Toch heeft Piko bij het tweede model,een andere sleper gemonteerd,en mogelijk geluisterd en gelezen,dat de eerste niet de juiste was.

Daar heb ik tante M nog niet op kunnen betrappen :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Hoi Hans

Ik heb nog geen ervaringen met een andere sleper bij Piko af fabriek.

Maar inderdaad als tante M ook eens naar de kopers zou luisteren nou dan komt het ooit nog eens goed.

Mijn eigen mening is dat de modellen van tante M best mooi zijn maar zowel technisch nog wel eens een steekje (steek) ten opzichte van de prijs laat vallen.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Beste lezers

Vanochtend een goede reactie gekregen van Scaletrading die ik hieronder plaats.

Ik ben bang dat ik niet verder kom dan u bij PIKO. Ik heb de afgelopen week met verscheidene personen bij PIKO hierover gesproken, maar niemand lijkt van plan er iets aan te gaan doen. Deze klacht (zegt men) speelt in Duitsland helemaal niet en men vindt het daarom niet nodig om op andere slepers over te gaan.

Het lijkt voor de buitenwacht misschien dat je als importeur een verschil kunt maken, maar in de praktijk blijkt dat (in ieder geval bij PIKO) zo goed als onmogelijk. Ik zal het wel warm houden bij de diverse technici, misschien dat het dan in de toekomst nog eens wordt verbeterd.

Het spijt mij dat ik op dit moment niets heb kunnen bereiken.


Maar naar nu blijkt heeft de actie toch al geholpen omdat er geen klachten meer zijn bij de nieuwe BR220

Nu maar afwachten wat het decoder probleem voor vervolg gaat krijgen.
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Mooi dat je toch nog een antwoord hebt ontvangen.

Ik begrijp dat ze daar in Duitsland geen probleem daar mee ondervinden , daar hebben ze dan zeker een ander pukko systeem.....belachelijk gewoon.

Nogmaals , ik heb een berg Piko loks , moet ze tellen , maar bevat denk ik meer dan 30 Piko locs , en heb inmiddels ook enkele dubbele verkocht.

Allen op 2 na maakte herrie , en door het buigen van die sleper (zoals in mijn draadje beschreven staat) heb ik op 1 na alles geluids arm kunnen krijgen.

Of ze doen daar allemaal dit buigwerk , of ze zijn daar allemaal doof.

Dat Piko hier in NL er niets aan kan doen is me duidelijk.

Ook in de begeleidende brief die mee gaat met de V200 en V220 staat er een stukje over de sleper.

Je mag tenslotte geen aanpassingen doen , anders vervalt de garantie.....als ik (en ik geloof daar ook niet in ) een andere sleper onder plaats , hoop ik niet dat daardoor mijn garantie vervalt... :D

Nee hoor ,het euvel is al jaren bekend , alleen men vind het best zo , ik denk ook dat het met de kost prijs te maken heeft.

Maar Piko is niet alleen met de ratelsleper.
Had pas een nieuwe Marklin loc gekocht die het ook had .
Dus ook daar kan het voorkomen , en dan is een beetje buigen de oplossing.

Maar met ratel slepers spant echt Piko al jaren de kroon. Je hoort er iedereen over ..... en tja de Duitsers hebben het nog nimmer gehoord (wou eerst iets anders tikken . maar doe maar nie).. :D

Me Duits was zo best nog niet.... :D

Maar ik ben er tot nu toe met alles , nog zeer content mee.

En tja , als het niet anders kan bouw ik er zelf wel iets anders onder.

Mvg: Alex
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Oja , over jou , ik zou me leverancier even voorbij lopen .

En direct contact met de importeur opnemen , als jij bang bent dat je het straks voor je kiezen krijgt dat ie plots defect raakt zijn de kosten en ellende velen malen groter.

Maar het blijft jouw keuze , ik heb ook de niets mankerende V220 opgestuurd , daar men denk ik niet voor niets aangaf dat ook de V220 met dezelfde print terug moet , ook al mankeert deze nog niets.

Ik neem aan dat ze dat niet zo maar leuk vinden om alles terug te roepen , het zal best wel een goede gegronde reden hebben.

Tenslotte kost zoiets ook weer veel eurie's kwa porto en nakijk/reparatie kosten.

In iedergeval , ik ben er blij mee . (niet met de problemen , maar wel met de manier zoals men nu het een en ander probeert op te lossen).

Service  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Piko V200 AC
Ik heb in mijn mail het het bedankje voor het antwoord op de sleper ook de kwestie van de decoder aangekaart naar de importeur.

Heb gevraagd of er een terugroepactie komt of iets van dien aard, maar even afwachten op het antwoord.

Bedankt voor je reactie.
Re: Piko V200 AC
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko V200 AC
Hallo allemaal,

Welke V200en heeft piko allemaal uitgebracht. Ik probeerde het één en ander te vinden in de databank gleiswarze, maar helaas is deze site voorlopig gesloten wegens een syberaanval! Ik zoek ook alle Lok nummers. Bij voorbaat dank!

Groet, Jasper
Re: Piko V200 AC
Aliebengalie
gast

Re: Piko V200 AC
Kan ook niets anders vinden dan wat nu zichtbaar is in de catalogus van Piko.de

Mvg: Alex