Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Keerlus dilema met relais

Gestart door robinpk zondag 28 april 2013, 13:43:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2007

offline
Keerlus dilema met relais
Beste technuten en meedenkers,

Ik heb het volgende probleem:

Eindelijk heb ik een relais kunnen vinden op dit prachtige eiland. het gaat om de Finder 40.31
http://www.findernet.com/en-nl/products/families/18/series/40

De bedoeling is met dit relay om een keerlus automatisch te laten functioneren, een trein rijdt naar spoor A binnen, gooit wissel naar B om en komt zonder stroom en stopt. Een volgende trein komt op B binnen, zet wissel naar A om en zou dus via het relais spoor A vrij geven en trein A gaat er vandoor. vervolgens komt er een nieuwe trein op spoor A binnen en geeft spoor B vrij en zo voorts.
Nu heb ik geprobeerd dit dus met draad te verwezenlijken, maar alleen het treintje stopt en verder niets.
Ik heb het stroomschema van het relais bijgevoegd voor de experts.
Mijn vraag is dus hoe kan ik dit aansluiten. Ik rij analoog en met M-rails.
Zover met electronica kennis gaat heeft de verkoper er een diode op beide uit-en ingangen gesoldeerd en een elco die punt A1 met A2 verbindt.
Mijn vraag is dus om een stroomschema voor het aansluiten van dit relais om het werkend te krijgen.
Uiteraard mocht dit niet gaan, sta ik open voor ander comentaar.
Bij voorbaat dank,

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Wat een beetje onduidelijk in je verhaal is, of je één (1) relais wilt gebruiken of meerdere relais.
Kun je aangeven waar je schakelrails hebt geplaatst.

Had je al nagedacht over de lengte van je treinen in combinatie met het omschakelen van de wissel?

Groet,

Wilbert
Re: Keerlus dilema met relais
Beste Wilbert,

Ik heb de tekening aangepast, de schakelrail is nu met rood aangeven. Het is mij ook onduidelijk of ik met een of twee relais moet werken.

De schakelrail moet eigenlijk verder naar boven geplaatst worden ivm de wissel, je hebt gelijk en zal het aanpassen.

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
je kunt beter de schakelrail aan het einde van het spoor zetten, dus als een trein het spoor verlaat, wordt de wissel naar dat spoor geschakeld.
Dat is veiliger (verkeer technisch dan toch) dan de wissel schakelen naar het andere spoor.

Bovendien heb je dan daarvoor geen relais nodig :)
Re: Keerlus dilema met relais
Wilbert, ik heb het aldus veranderd en de schakelrails aan het einde van het spoor gezet.
Maar nu, hoe maak ik het stroomloos en hoe verbind ik de draden?

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Marklin heeft daar een heel mooi boekje voor gemaakt al enige tijd geleden, daarin staat uitgelegd hoe je deze situaties oplost.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Seinenboek_ENG.zip


Re: Keerlus dilema met relais
Ik neem aan dat je weet hoe je met een schakelrail een wissel kan bedienen, toch?

Het probleem dat overblijft is dus het maken van "een sein" met een relais.
Daarvoor moet je een relais ingeschakeld kunnen houden, een overneem schakeling.
Voor een goede uitleg zie hier.

In je schema staat het relais met 1 wisselcontact, maar je hebt wel een relais met twee wisselcontacten nodig.

Wellicht is een 7244 van marklin een alternatief?
Re: Keerlus dilema met relais
Marklin heeft daar toch gewoon een relais voor de 7245 bijvoorbeeld. Gewoon een bistabiel relais zoals ze dat noemen.
Basistechniek wat in het boekje beschreven staat, uit de bovenstaande link.

figuur 32 en of figuur 33
Re: Keerlus dilema met relais
wilbert, sprinter, hartelijk dank.

Ik zal de winkelier die mij die relais verkocht heeft eens goed aan de tand voelen. bij de vraag naar een  bistabiel of latching relais keek hij mij aan alsof ik chinees sprak, dook het magazijn in en 5 minuten later kwam hij terug met het relais.

De oplossing van een relais van M* had ik al voor ogen, alleen zijn er weinig verkopers bereid het hier heen te sturen. Ik keek daarom hier eerst in de buurt.

Het boekje kende ik al.

Nogmaals bedankt heren.

Robin :thumbup:
Re: Keerlus dilema met relais
Re: Keerlus dilema met relais
Hallo Robin,

Citaat van: wilbertb op dinsdag 30 april 2013, 20:45:51
Wellicht is een 7244 van marklin geen alternatief?

Ik heb ooit eens een op dit forum een schema op basis van een 7244 geplaatst.
Bij interesse wil ik het wel voor je opzoeken en het naar je toe sturen.
Ook Conrad heeft een 4-voudig bistabiel relais dat gebruikt kan worden.
Met beide relais is naast het stroomloos schakelen van beide secties ook nog mogelijk om seinen aan te sturen.

Mvg,
Peter
Re: Keerlus dilema met relais
Mocht ik in de toekomst een van deze relais in mijn bezit komen, dan zal ik bij je aankloppen. Ik neem aan dat deze aansluiting te vinden is in het seinenboel.

Bedank,

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Keerlus dilema met relais
Citaat van: robinpk op zondag 28 april 2013, 13:43:24
Eindelijk heb ik een relais kunnen vinden op dit prachtige eiland. het gaat om de Finder 40.31
http://www.findernet.com/en-nl/products/families/18/series/40
Ik zie de datasheet http://gfinder.findernet.com//assets/Series/353/S4031_61EN.pdf van de 40-31 series. En dan wil ik de rest van het nummer ook weten. Want eerlijk gezegd, ik zou dit relais eerder houden op een enkelpolig mono-stabiel relais, tenzij ik nog iets over het hoofd zie ....
Re: Keerlus dilema met relais
Jan,

Ik geef je het volledige nummer van de pcb relais: 40.31.7.024.1024

Het staat aangegeven in de catalogus van  Finder onder blz. 30 van de pcb relais.

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Robin,

Dat is een normaal Mono-Stabiel relais, dat wil zeggen als de bekrachting (spanning) van de spoel uitgaat valt het relais terug in zijn andere stand.
Dit is niet het juiste relais voor wat je wil bereiken.

In de link welke ik je eerder gaf staat het juiste type relais namelijk een bi-stabiel relais, deze blijft namelijk staan in de laatst geschakelde stand. en kun je dus heen en weer schakelen zoals je dat ook met een wissel kunt, dat is in wezen zo'n zelfde soort relais.
Re: Keerlus dilema met relais
Ik heb inmiddels mijn geld terug gekregen, en die vent een lesje electronica gegeven ( leren lezen is erg moeilijk voor sommigen, ook voor mij dus) Hij beschikt niet over de relais die ik nodig heb, heeft tie eigenlijk nooit van gehoord, dus gaf hij mij de eerste de beste mee. Ik weet nu beter.
Toch bestaan ze onder "Latching Relay" en verder zo op een printplaatje te bevestigen, ik krijg ze alleen niet hier heen.
Verder wil ik iedereen nog even bedanken voor hun steentje, ik zal anders mijn ogen richten op de M* 7045, 7244 en de 7245, die verrichten de zelfde handelingen.

:thumbup:

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keerlus dilema met relais
Bi-stabiele relais zijn gewoon verkrijgbaar. bijvoorbeeld deze:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1866
Re: Keerlus dilema met relais
Re: Keerlus dilema met relais
Huub, ik zie alleen verzending  Nederland en Belgie:

Wat zijn de verzendkosten naar BE?
De verzendkosten zijn afhankelijk van het totale gewicht
Briefpost:                                 Pakket:
    0-50gram ?2,75                       0-4kg ?7,50
50-100gram ?3,75                      4-7kg ?9,50
                                                  7-15kg ?12,50
                                                15-32kg ?14,50

Freak: Conrad verstuurt wel naar het buitenland met 6,95 ? minimale kosten

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keerlus dilema met relais
Is BE dan niet Belgie ?
Re: Keerlus dilema met relais
Citaat van: huub op vrijdag 17 mei 2013, 17:56:01
Is BE dan niet Belgie ?

Yep. En ik woon op de Canarische Eilanden...
Re: Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Keerlus dilema met relais
Citaat van: robinpk op zondag 19 mei 2013, 15:59:21
Yep. En ik woon op de Canarische Eilanden...
Je vraagt toch hopelijk niet of wij als "huifkar" kunnen optreden voor verzending naar de Canarische Eilanden?
Re: Keerlus dilema met relais
Nee hoor Jan,

Ik reageer op Huub´s voorstel van Dickbest. Deze verzend, zover ik zie alleen naar NL en BE.

Robin
Re: Keerlus dilema met relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keerlus dilema met relais
Als je nou eens googled op RT424F12 dan gaat er een wereld voor je open  :)
Re: Keerlus dilema met relais
Hee Huub, bedankt voor dit artikelnummer.

Ik heb em even opgezocht en qua prijs best een meevaller ook wat betreft verzending (ebay).
Een  vreemd geval is wel, dat ik altijd op "latching relay" heb gezocht voor de bi-stabiele relais en nu vindt ik hem terug onder de naam die wel allemaal kennen: "bistable relay". Toch vreemd, moest ik toch even opmerken.
Robin