Citaat van: Mark147 op zondag 01 juli 2007, 19:32:28
Het anker is ook gewoon te bewegen, maar als men voorzichtig de wielen probeert te laten draaien met de hand dan lukt dat absoluut niet.
Hoi Mark,
Dat is hetzelfde effect als een auto aanduwen, die in zijn hoogste versnelling staat.
Dat dit zwaar of helemaal niet gaat is normaal.
Citaat van: Mark147 op zondag 01 juli 2007, 19:32:28
Er zit een decoder in, maar op de bon staat niet van welk merk, wel het type nummer 75100.
Dit is blijkbaar een decoder voor de oude Marklin wisselstroommotor, zoals Meine al aangaf.
Als het anker wel spanning krijgt en de veldspoel niet, of omgekeerd, dan krijg een een brom.
Als het aandrukveertje van één van de koolborstels, lostrekt en het brommen verdwijnt, dan krijgt de veldspoel geen spanning. Blijft het brommen, dan krijgt je anker geen spanning van de decoder.
Je kunt dit ook meten met een multimeter of evenueel een lampje. Gebruik dan een lampje in een fitting met twee draadjes. Klem een zijde naar massa (lokmassa) en houd het andere draadje tegen een van de windingen van de veldspoel (Dit is afhankelijk van de rijrichting welke spoel spanning krijgt).
Brandt het lampje bij één van de veldspoelen en de andere niet, wissel dan van rijrichting en nu zou het lampje op de andere veldspoel moeten branden.
Zo kun je ook testen of het anker spanning krijgt door het lampje tegen één van de soldeercontacten op het motorschild te houden. Doe dit ook in beide rijrichtingen.
Volgens mij stuurt de Uhlenbrock decoder het anker en de veldspoel apart en staan deze niet in serie zoals bij de analoge uitvoeringen van deze motoren.
Dmv deze test kun je uitsluiten waar het eventuele defect zit.
Succes,
Gr Ad