Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Ziet er super uit.
Ben blij dat je die slanke ramen aan de bovenzijde hebt aangebracht.
De metaalkleurige verf doet het goed en geeft heel het gebouw een industrie look.
Het eindresultaat zal wel mooi worden.

Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Het einde is in zicht mbt de bouw van de Walthers staalfabriek.

In dit segment de laatste proefbouw en de defintieve verf lagen worden aan gebracht.

Hier Vlog 38e:



In de laatste deel (f) wordt de bouw getoond, wordt er iets verwering aangebracht en wordt het geheel op de baan geplaatst.


Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Heb met plezier naar je filmpje gekeken.
Zal zeker goed komen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier de laatste deel van de (Walthers Rolling Mill) staalfabriek bouw serie filmpjes.
De walserij is nu op de baan. Nu moet het allemaal aangekleed worden en dat gaat nog veel langer duren, want het is niet mijn favoriete bezigheid. LOL

Met industrieen op de baan moeten zij ook bediend kunnen worden door het spoorbedrijf.
Daarom een kort inkijk in hoe dat straks kan gaan gebeuren.

Hier de link naar VLOG 38f:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Weer een mooie update.
Je industrie gebied begint er al aardig op te trekken.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Jorg,

Dank voor je belangstelling. Hoop dat je er wat aan hebt.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert ik volg jou draadje al een hele tijd en merk op dat je in plaats van het filmpje E twee maal het filmpje F hebt gepost, misschien kun je dit nog aanpassen.

Bedankt,

Fred Vonk
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Weer een leuk filmpje, de staalfabriek is prachtig geworden.
Hoop dat je snel een filmpje maakt van het rangeerwerk bij de staalfabriek.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Die staalfabriek ziet er prachtig uit. Leuk filmpje ook.

Vraagje: hoe heb jij de seinen geconfigureerd in Rocrail? Kun je daar iets van laten zien?

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi ALbert,

Citaat van: agre30 op donderdag 15 januari 2015, 19:57:26
Vraagje: hoe heb jij de seinen geconfigureerd in Rocrail? Kun je daar iets van laten zien.

Dank voor de woorden mbt de staalfabriek.

Mbt de seinen:
Het zijn 3 LED seinen RYG met een gezamenlijke retour met weerstand. Op Marktplaats Zoeken naam L1001 of L-1001. Kosten Eu 6.
Ik moet ze wel een paar witte ringen geven om op NL seinen te lijken.
Ik gebruik de Digikeijs DR4018 module. 16 uitgangen = 5 seinen + 1 reserve uitgang. CV preset op continu branden (16 lampen)
In Rocrail was het even puzzelen.

Rocrail moet bij het aansturen niet alleen een LED aanzetten maar ook de vorige uitzetten, het zijn onafhankelijk uitgangen tenslotte.
In Rocrail kan dit middels het PAIR GATES vinkje.
Ook was het zoeken naar de juiste combinatie van red/green default uitgangen, in mijn geval green green red.

Bijgaand de config scherm voor een 3 aspect sein in Rocrail, zoals dat werkt bij mij.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Allen,

Ik was aan het stoeien met mijn banenplan omdat ik niet gelukkig was met de eindpunt Venlo.
Zoals ik eens heb uitgelegd heeft mijn baan een hoofdspoor Amsterdam-Eindhoven-Venlo naar Duitsland/Europa.

In de echte Venlo is er een station en een redelijk grote rangeerterrein. In beide worden doorgaande treinen voorzien van DB locs om verder te gaan. Ook is er een E-sluis waar de NL en D locs omgezet kunnen worden.

In mijn huidige plan was er wel een "interchnage" spoor en een rangeerterrein maar die waren verder van Venlo af en was het niet te zien hoe de (goederen) treinen naar D moesten.

Met bijgaand hersenspinsel is dit allemaal dichter bij de werkelijkheid gebracht.

Venlo station staat tegenover het rangeerterrein zoals in het echie.
Er loopt een Directe spoor door naar (buiten de baan) D (Grijs module als schaduwstation). Ook is er in het rangeerterein een spoor/sluis die leidt naar D.

Het grijze omloop/schaduwstation wordt een module die ik (hoop ik - geen idee of het past) kan opklappen aangezien de DEUR van de kamer erachter (ervoor) zit. Dus de omlopp zit precies in de deur zwaaigebied. (Do not open! Lamp aan deur maken!!!!)

Ook is de afstand Eindhoven Venlo vergoot naar ong 8-9 meter, dus iets van een rijtijd ertussen.

Ik gebruik veel flex rail (2205) om wat mooie bochten te maken voor deze bepalende deel van de baan.

Operations worden ook leuker bijv de NL passagier locs moeten/kunnen omlopen te Venlo zoals in het echt en veel goederen wagons kunnen uitgewissled worden met D.

Aangezien ik nog met de bovenlaag moet beginnen zal het zeker nog 12-18 maanden zijn voordat ik hier aan kan beginnen.

Ik vond het leuk (mijn 1-2 volgers misschien ook LOL) om het te tonen. Commentaar altijd welkom!!

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie. Het leuke van jouw baan vind ik dat je heel veel zelf rijdt en controleert. Ik heb de automatisering misschien wel iets te ver doorgevoerd.

Hanteer jij het NL seinenstelsel? Gaat en sein bij jou op geel als het volgende sein rood geeft?
Heb je in Rocail de seinen voor of na je blok geplaatst?
Ik heb op het Rocrail forum hierover een draadje lopen.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Albert,

Ik rij ook op de hoofdbaan volledig automatisch, je kiest alleen een schedule voor waarbje naartoe moet, en dit alleen voor de goederen treinen. De pass treinen rihden volledig automatisch en op fastclock tijd.

Seinen.
Volgens mij moet een sein altijd aan het einde van een block, zodat de loc stopt voor de sein.
Als je 3aspect NL stelsel, dam regelt Rocrail dat de sein of groen geeft, of geel adh of de volgende sein op rood staat.
Wel MOET je dan alle treinen op reserveren second next block hebben staan, want anders zie je nooit groen.

Over seinen heb ik ook topics op Rocrail forum gehad, omdat ik niet de closed block van Rocrail wil, wat Duits is.

Heb eerder Koploper gebruikt, die is open block, seinen blijven op groen als de weg vrij is. In Rocrail gaan ze altijd weer naar rood.
Kreeg ik  niet door, dus gebruik ik acties om seinen op groen te houden bij vrij doorgang.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,
In Rocrail zit een optie waarmee je de standaard seinkleur kunt instellen.
Ik probeer het seinbeeld in Rocrail te simuleren maar krijg het niet voor elkaar. Als een blok bezet is, dan wordt het sein van het voorgaande blok groen zodra de in melder geraakt wordt. Het voorgaande sein zou geel moeten zijn. Ik krijg de indruk dat de kleuren op het beeldschem niet gelijk zijn aan de op de baan, maar dat viind ik vreemd.

Succes met je baan.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Albert,

Je moet niet spelen met de default kleur, dat werkt niet, heb ik ook al geprobeerd.
Als je 2nd next block reserveren instelt dan gaan de seinen correct werken met RYG. Bij mij werkt het.
Alleen als je de seinen blijvend groen wil hebben bij vrije baan, moet dit met een actie. Dus block Free, dan sein ervoor op groen stellen.

Is een vervelende deel van Rocrail, nogmaals ik heb gevraagd om ook een open block optie te hebben maar dat wordt nog niet ingevoerd, blijft het gesloten block systeem van Duitsland, waar je omheen kan met acties.
Als je in de buurt ben (Hilversum), ben je welkom om langs te komen om het te zien.


Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Weer een VLOG update mbt de bouw van RhinelandRail.
Deze keer een begin met het bouwen van de bovenlaag, na maanden te hebben getreuzeld ivm het maken van de aankleding van de onderbouw. Dit was eigenlijk nodig omdat als de bovenlaag ingaat, er minder ruimte is om te werken aan de onderlaag.

Hier een verslag van de vorm van ophanging van de bovenlaag.

VLOG 39, hier de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Leuk filmpje. Ik ben benieuwd wat je er op gaat bouwen.
En je uitnodiging om eens langs te komen neem ik aan. Binnenkort stuur ik je een PB voor een afspraak.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

I would like to congratulate you on the nice work you delivered.
Looking forward on the completion off the upper level.
If you don't mind i'll post all my next coments in English so that i can practise my knowledge off the written language.
Greetings from Antwerp.
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,

Weer een leuk filmpje :thumbup:, dit wordt een stevige constructie dat zijn nut al bewezen heeft aan de andere kant van je modelbaan.

Je wijziging voor station Venlo vind ik perfect.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Jorg op vrijdag 16 januari 2015, 18:41:53
Robert

I would like to congratulate you on the nice work you delivered.
Looking forward on the completion off the upper level.
If you don't mind i'll post all my next coments in English so that i can practise my knowledge off the written language.
Greetings from Antwerp.

Hi Jorg,

Dit is een NL forum dus misschien beter in het NL.
Op youtube is het internationaal en ga daar gerust verder in het Engels.  :D
Nogmaals dank voor je belanstelling en aardige woorden.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Piwie op zaterdag 17 januari 2015, 10:06:17
Robert,

Weer een leuk filmpje :thumbup:, dit wordt een stevige constructie dat zijn nut al bewezen heeft aan de andere kant van je modelbaan.

Je wijziging voor station Venlo vind ik perfect.

Gr.
Piwie.

Dank voor je opmerkingen Piwie.

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier een vervolg mbt de bouw van de bovenlaag voor Rhineland.
Enige spanning omdat er een span van 5m moet worden overbrugd zonder zichtbare ondersteuning. Of het gaat lukken?
Heb nog nooit zoiets gebouwd hiervoor.

Hier de VLOG 40



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Ziet er veelbelovend uit.
Je zou eventueel in plaats van een centrale steun in het midden die kunnen vervangen door een kabeltje dat aan het plafond bevestigd is, of is dat wegens de constructie van de kamer niet mogenlijk.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Zo, de bovenlaag onderbouw is zover dat wat spoor weer gelegd kan worden, (na bijna 6 maanden) alleen dan begin je te bedenken of het plan wel goed is. LOL
Uiteindelijk heb ik het plan toch maar weer aangepast met, wat ik hoop, verbeteringen zijn.

In deze vlog de uitleg.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Het tweede plan is inderdaad beter.
Alle actie goed zichtbaar aan de voorkant van de baan geeft een beter beeld van het geheel.
De treinbewegingen van een raffinaderij zijn eerder beperkt en vergen niet zo veel aandacht.
Ben reuze benieuwd naar het vervolg en het plaatsen van de sporen.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Ziet er weer leuk uit Robert.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Albert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,

Je frame werk ziet er weer goed uit.
De wijziging in je baanplan vind ik wel goed  :thumbup:.

Ben weer benieuwd naar het vervolg.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw van Rhineland 2
 :thumbup: De vlog was weer top. Het word een mooi gebeuren zo allemaal bij elkaar, en ik kijk weer uit naar de volgende update.

Dirk-Jan
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Ik vind de verandering die je nu hebt gemaakt aan je sporen plan ook duidelijk een verbetering.
Ik reageer niet altijd, maar ik volg je baan en je vlog's met heel veel plezier.

Ben ook wel benieuwd hoe het er in werkelijkheid uitziet. Wil graag een keertje bij ja komen kijken.
Woon niet zo heel ver weg van je. maximaal 10 minuten rijden.
Ben ook benieuwd naar hoe het systeem met die waybills werkt.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Peter,

Altijd welkom om langs te komen!

Ik woon in Hilversum.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 25 januari 2015, 12:08:40
:thumbup: De vlog was weer top. Het word een mooi gebeuren zo allemaal bij elkaar, en ik kijk weer uit naar de volgende update.

Dirk-Jan

Dank je Dirk-Jan.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Piwie op zondag 25 januari 2015, 10:01:24
Robert,

Je frame werk ziet er weer goed uit.
De wijziging in je baanplan vind ik wel goed  :thumbup:.

Ben weer benieuwd naar het vervolg.

Gr.
Piwie.

Dank je Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

ik volg jouw belevenissen al geruime tijd en ik moet toegeven dat je consequent bezig bent, aangevuld with British humor! Erg mooi om jouw baan weer te zien groeien. Vraagje: kan je iets specifieker zijn over de NLD seinen, ik kan deze nl niet vinden op MP/Ebay/Conrad.

Ga zo door.

grz

Paul
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: joad op maandag 02 februari 2015, 23:10:18
. Vraagje: kan je iets specifieker zijn over de NLD seinen, ik kan deze nl niet vinden op MP/Ebay/Conrad.

Ga zo door.

grz

Paul

Paul,

Ik kan ze ook niet vinden op mp.
Ze zijn nu te vinden bij modeltreinshop.nl.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Hoi Robert !

Ik bekijk je vlogs al een hele poos en dacht vandaag, dat het wel netjes zou staan om eens te reageren  :P
Want ik dacht vaak; wat moet ik daar nou op zeggen ?
Je bent zo anders bezig met de modelbaan, dan ik doe, maar het intrigeert me in hoge mate; Nederland in een notendop.
Maar gaandeweg begint het plaatje steeds meer te kloppen en de manier van bouwen vind ik ook leuk  :thumbup:

Kortom, volger erbij !  Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hey Tony, dank voor je bericht.

Ik hoop dat de vlogs interessant blijven. Ik ben nu iets minder dan de helft op weg en ik hoop dat het straks wat duidelijker wordt. Het wordt een werkende baan, gezien vanuit het spoor, dus ook veel industrie enz. Ook hoop ik straks echt weer treinen te kunnen laten rijden.

Laat weten hier of op youtube of het nog overkomt.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,
Reageren doe ik niet altijd op je vlogs maar volgen doe ik ze wel.
Je andere benadering van de hobby, maakt het juist zo interessant.
Gewoon lekker doorgaan met het maken van je vlogs.
Hartelijke groeten, uit Amersfoort.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Dank Cees.

Op naar de honderdste vlog.  :P

Groeten,

Robert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Ga je met 100 filmpjes toekomen? >:-D >:-D >:-D
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi,

Hier wat gepruts met bovenleiding.
Ik wilde graag een stuk spoor met de NL bekende BL portalen over dubbelspoor. Heb het geld niet om bijv kompleet nieuwe Sommerfeldt BL te gebruiken.

Dus heb twee Marklin masten gekat en daartussen wat I profiel styreen geplaatst.
Van dicht bij en voor de kenners is het lang niet in orde, maar voor mijn doeleinden vind ik het OK.
Dit is de eerste proef boog en voor de scherp kijkers zie je een probleem voor de panto (ga ik oplossen).

Ga nog een paar maken nu dat ik weet hoe het moet en dan achter elkaar op de baan. Misschien kom ik ermee weg.  :P

Hier de fotos:

Groeten,

Robert




Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Hoi Robert !

Als het werkt is het prima ! En het ziet er goed uit ook !
Het gaat om het totaalplaatje en als jou dat bevalt is het OK .
Een mooi acceptabel resultaat met minder geld is des te leuker  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert,
scratchbuilding voor de bovenleiding, wat een goed idee  :idea:
en het ziet er zeker niet verkeerd uit.
Zeker mee doorgaan.
Sucsez
Re: Bouw van Rhineland 2
Ziet er goed uit Robert!
Ik kijk ook uit naar mogelijkheden voor goedkopere bovenleiding, Dit idee is top  :thumbup:
Zou je ook foto's willen plaatsen van de losse onderdelen ?
Groet Arend
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: firstborneagle op donderdag 12 februari 2015, 15:55:19
Ziet er goed uit Robert!
Ik kijk ook uit naar mogelijkheden voor goedkopere bovenleiding, Dit idee is top  :thumbup:
Zou je ook foto's willen plaatsen van de losse onderdelen ?
Groet Arend

Arend.
Van de volgende portaal maak ik wat fotos en misschien een video van de bouw.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Weer een update van de vorderingen van Rhineland treinbaan.

Op dit moment midden in de constructie en aanleggen van infrastructuur (hoofdaders, verlichting, enz) is de (geordende) chaos groot.
Voorlopig geen treinen te midden van de bouwplaats. Helm verplicht LOL.

VLOG 42 - werk in uitvoering -  de link:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert

Weerom genoten van je update. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van Rhineland 2

Hoi Robert !

Je vlogs laten mooi de worsteling met alle  facetten van de modelbaanbouw zien  :thumbup:
Heel herkenbaar allemaal....

Grtz Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Brug over Amsterdam-Rijnkanaal.

Hier wat fotos van een opstelling met 3D perspectief van foto op achtergrond.

Ik zal misschien nog een of twee andere kanaalfotos proberen.

Deze lijkt wel redelijk te lukken.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw van Rhineland 2
 :) Dat ziet er goed uit zo, vooral met de brug ervoor is het een mooi doorlopend geheel. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi,

goed gedaan!! Het ziet er 'gelikt' uit.

grz

Joad