Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw van Rhineland 2

Gestart door rvooyen woensdag 12 juni 2013, 08:09:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Bouw van Rhineland 2
Na mijn eerste baan zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27913.0

volgt nu een vlog van de opbouw van mijn nieuw baan Rhineland 2.

INDEX:
VLOG 01   11/06/2013
VLOG 02   01/07/2013
VLOG 03   01/08/2013
VLOG 04   06/08/2013
VLOG 05   15/08/2013
VLOG 06   23/08/2013
VLOG 07   05/09/2013
VLOG 08   11/09/2013
VLOG 09   30/09/2013
VLOG 10   19/10/2013
VLOG EXTRA    26/10/2013
VLOG 11  11/11/2013
VLOG 12  17/11/2013
VLOG Extra 1/12/2013
VLOG 13   17/12/2013
VLOG 14   18/12/2013
VLOG Extra   21/12/2013
VLOG 15    2/1/2014
Baanplan Schematisch   8/1/2014
VLOG 16   19/1/2014
VLOG 17   25/1/2014 Multi-laag baan?
VLOG 18     5/2/2014 Testen
VLOG 19   23/2/2014 
VLOG 20   11/3/2014
VLOG 21   16/3/2014
VLOG 22   25/3/2014 
VLOG 23    4/4/2014 
VLOG 24   12/5/2014
VLOG 25    1/6/2014 
VLOG 26   16/6/2014
UPDATE (fotos) 10/7/2014
VLOG 27   18/07/2014
VLOG 27X 26/07/2014 Ludmilla!
VLOG 28A   9/08/2014 Scenery
VLOG 28B   18/8/2014
VLOG 29    9/9/2014  Algemene update
VLOG 30   15/9/2014
VLOG 31   23/9/2014 Het ballasten
VLOG 32    8/10/2014 .
VLOG 33   15/10/2014 Van zaad tot baan - zeeschuim bomen.
VLOG 34   25/10/2014 Spoorwegovergang op de baan.
VLOG 35   1/11/2014 Meerijden
VLOG 36   8/12/2014 Voortgang met elec centrale, VAM, dieselvul,
Update     20/12/2014
VLOG 37   21/12/2014
Update   29/12/2014 Wagon identificatie
VLOG 38 31/12/2014 Gelukkig nieuwjaar!
VLOG 38a 1/1/2015  Staalfabriek (Walthers).
VLOG 38b   3/1/2015 Deel twee - kleuren en afmetingen
VLOG 38c   4/1/2015 Staalfabriek aanpassen of niet? De uitkomst.
VLOG 38d   6/1/2015 Staalfabriek
VLOG 38e   8/1/2015 Staalfabriek - laatste loodjes met verf.
VLOG 38f   11/1/2015 Staalfabriek klaar - op de baan.
Baanplan   15/1/2015 Plan update. Aanpassing Venlo gebied.
VLOG 39    16/1/2015 Begin met de bouw van de bovenlaag
VLOG 40    18/1/2015 Bovenlaagbouw vervolg (2) 5m span.
VLOG 41    24/1/2015 Eerste spoor op bovenlaag en dus ook plan wijzigingen!
Bovenleiding 10/2/2015 bovenleiding.
VLOG 42    13/2/2015 Werk in uitvoering.
Fotos   18/2/2015  Opstelling Amsterdam-Rijnkanaalbrug.
VLOG 44   7/3/2015 Voortgang, mijn, zandoverslag, bescherming.
VLOG 45   21/3/2015 Operations? Gebruik wagonkaarten of rangeeropdrachtlijsten?
VLOG 46   14/4/2015  Algemene voortgang z.
VLOG46xtra 19/4/2015 Hoe ik uitneembare ladingen maak.
VLOG 47   28/4/2015 De treinen kunnen weer rijden!
VLOG 48   3/5/2015  JMRI (goederen) bedrijf - Een voorbeeld.
VLOG 49   12/5/2015  Cabine rit eenmaal rond het hoofdspoor.
VLOG 49xtra 31/5/2015 Modulaire connectoren en weerstand voor rood, geel, groene leds in seinen.
KIEKJES   5-6-2015 Even wat anders.
VLOG 49Xtra2 18/6/2015 Ontkoppelingsstokje tbv Marklin/Roco/Piko/Lima enz.
VLOG 50 28/6/2015  Kolen mijn, Eindhoven, Zeeschuim bomen, Rocrail mobiele functie (browser gebaseerd).
VLOG 51 11/7/2015  Seinbalk installeren en testen.
VLOG 52 5/8/2015 Algemene update en nieuw e-loc.
VLOG 53 16/8/2015 Zeeschuim bomen, decals/stickers en autofabriek op de baan.
VLOG 54 10/9/2015 Perron, staal, trafostation, Nedcar fabriek.
VLOG 54 XTRA 1 14/9/2015 Het spoorbedrijf in actie!
VLOG 54 XTRA 2 16/9/2015 Deel 2 van de bedijfssessie.
VLOG 55 7/10/2015  Update van de bouwput rond de baan en dit is een camera test voor een (hoop ik) kwaliteits camera.
VLOG 56A 22/10/2015 Hoek module bouw deel 1.
VLOG 56B 2/11/2015 Hoek module bouw deel 11.
Impressies 10/11/2015 Hoek stuk fotos, klaar voor plaatsing.
VLOG 56C 14/11/2015  Hoek stuk plaatsen en inpassen in de baan.
VLOG 57 23/11/2015 Module/Keerlus Rest van Europa/Duitsland, ontwerp aspecten.
VLOG 58 8/12/2015 Bovenlaag nadert voltooiing - en dus ook de constuctie van de baan.
VLOG 59 17/12/2015 Bovenlaag en keerlus module functioneel. Hoofdspoor gelegd. Eerste trein ritten.
VLOG 60A 4/1/2016  Overzicht hudige staat.
VLOG 60B 7/1/2016 Testen hoofdspoor
VLOG 61   25/1/2016 Module lossnijden, projectjes met decals, algemene voortgang.
VLOG 62   1/2/2016 VAM fabriek opzetten
VLOG 62Xtra 13/2/2016 Aanschaf van een CS. Demo van kortsluitschema met de lamp.
VLOG 62Xtra2 20/2/2016 CS geinstalleerd, er blijven problemen.
VLOG 63 7/3/2016 Module Almere kan verwijderd worden. Venlo terrein ballasten/kleuren.
VLOG 64 Xtra   27/3/2016  Open en/of gesloten blok voor baanvak beveiliging.
VLOG 64   4/4/2016 Baanbouw update. Verlichting, Almere module en Facia afwerking.
VLOG 65   30/4/2016 Update met: Verlichting, Murphy en Petrochem Rangeertest.
VLOG 66   19/5/2016  Europoort Petrochemisch complex.
VLOG 67   5/6/2016  Lokale bedieningspaneel, frieslijst, laminator, update.
VLOG 68   21/6/2016 Venlo paneel, station en achtergrond worden voortgezet.
VLOG 69   11/7/2016 Venlo stad als achtergrond, bomen schilderen, electrificatie,
VLOG 70   2/8/2016 Zomertijd, wat voortgang, nieuw camera, nieuw loc.
VLOG 71   22/8/2016 Vulstation, Venlo overkapping en bovenleiding
VLOG 72   6/9/2016  R-of-E module. Checken van de dienstregeling.
VLOG 72Xtra1 10/9/2016  Multi-tractie trein. 1e keer.
VLOG 72Xtra2   11/9/2016 Speed matching van locs (met Rocrail)
VLOG 73   21/9/2016 Wagonkaarten en vrachtbrieven.
Probleem   10/10/17 Booster en s88 problemen.
VLOG 74   11/10/17 Paneel, 3d geprinte seinen, ritje naar Venlo.
VLOG 74 Xtra-1 21/10/17 Vrachtbredrijf en spoor en rij plannen testen.
VLOG 74Xtra Postman 18/11/2017  Ben er toch blij mee!
VLOG 74Xtra Postman ADDitioneel 23/11/2016 Een kijjke binnenin de loc en een keep alive ingebracht.
VLOG 75 8/12/2016 Een aantal goederen wagons inpassen.
VLOG 76 14/12/2016 Testen van de taken in een bedrijfsdag op de baan.
VLOG 77A 3/1/17 Reizigers dienstregeling in de maak.
VLOG 77B 12/1/17 Het gebruik v.e. tijd-rijweg diagram voor het ontwerpen van een DR.
VLOG 77C   17/1/17 Nu de implementatie en laten rijden van de dienstregeling.
VLOG 78   28/2/17 Venlo station en rangeerterrein en andere punten.
VLOG 79   6/4/2017 Venlo en Kijfhoek seinhuizen, panelen een ecoduct?
VLOG 80   5/5/2017 Kijfhoek seinhuis klaar, suiker industrie op de baan.
VLOG 81   13/5/2017 Het monteren van seinen op tunnel portalen.
VLOG 82   30/5/2017 Plannen mbt de baan verlichting.
VLOG 83   24/6/2017 Een keer rond het hoofdspoor vanuit de cabine gezien.
VLOG 84   12/7/2017 Ochtend bedrijvigheid te Kijfhoek en AMS CS.
BIETEN LADER 23/7/2017 Wat fotos van de bieten lader op de baan.
VLOG 85   27/7/2017 Een verslag van de bouw van de bietenlader.
VLOG 86   28/8/2017 Presenteren en opschonen vd baan aanzicht.
VLOG 86Xtra 13/9/2017 Gepruts aan een loc.
VLOG 87   4/10/2017 Opschonen, uitleg en overzicht vd baan.
VLOG 88   30/10/2017 Baan update divers.
VLOG 88Xtra1 8/11/2017 Bouw Inglenook deel1
VLOG 88Xtra2 12/11/2017 Bouw Inglenook deel2
VLOG 89   21/11/2017 Nieuw locs en Nostalgia Express.
VLOG 90   3/12/2017 Uitleg vd SU-VAM-ALM goederen trein.
VLOG 91 26/12/2017 Een nieuw begin?
VLOG 92A 11/2/2018 Begin vd bouw vd suikerfabriek
VLOG 92B   27/3/2018 Tweede deel vd bouw vh suikerfabriek complex.
VLOG 93A   2/4/2018 Follow the money! Inkomsten voor een Spoorbedrijf.
VLOG 93B   9/4/2018 Volg het geld(kolen) deel twee.
VLOG 93C 16/4/2018 Volg het geld - deel drie.
VLOG 93D 25/4/2018 Laatste deel - Volg het geld.
VLOG 94    12/6/2018  Ik ben er nog! Wat een hitte.
VLOG 95   22/9/2018  Er gaan weer treinen rijden!
VLOG 96   10/10/2018  Weer aan de aankleding begonnen
VLOG 97A 1/11/2018 Staal/PEN/Vopak terrein
VLOG 98A 23/11/2018 Koplopers?
VLOG 97B   2/12/2018 Vervolg op 97A
VLOG 98B 4/12/2018 Koplopers of doodlopers?
VLOG 98C   13/12/2018 Koplopers gelukt?
VLOG 99 27/1/2019 Dagje treinspotten te Eindhoven station.
VLOG 100 3/2/2019 Drone vlucht, uitleg en spotten te Venlo.
VLOG 102   9/4/2019 GAD gebouw.
VLOG 103   25/11/2019 Na lange pauze - een bericht.
VLOG 104   11/12/2019 De suikerbiet campagne.
....
Rhineland 2 is de periode 1960-1980, toen er nog vele goederentreinen ook rondreden. De baan zal ook goederevervoer op basis van wagonkaarten en vrachtbrieven simuleren.


  (Engels is voor mij, mijn eerste taal - vandaar)


Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert, je baanplan ziet er goed uit.  :thumbup:
In het filmpje zie ik bij 5:54 een vrij oude trafo staan met 2 knoppen.
Ik neem aan dat er ook digitaal gaat worden gereden, en het kan wel eens zijn dat zo een oude trafo problemen gaat opleveren.
Het zou zonde zijn als er daardoor digitale componenten stuk zouden gaan, en zo duur is een nieuwe trafo op een beurs nou ook weer niet.
Maar ik kan me vergissen, ik zie niet goed wat voor een trafo het is.

Dirk-Jan
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Dirk Jan,

Ik heb een stuk of 8 Temsi trafos. De vierkante hebben een 20Vac uitgang, wat heel handig is voor een beetje extra kracht op de wissel aansturingen.
Alle trafos zijn 30 tot 50 jaar oud en doen het nog goed. Ik rij al een hele tijd digitaal en heb totnutoe geen problemen gehad.

Gr.,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Gaaf om hier in Nederland een Amerikaanse multideck spoorbaan te zien
met Nederlandse plaatsnamen en verder helemaal is verAmerikaanst op de treinen na dan.
Van de meeste mensen die jij in je aftiteling noemt heb ik filmpjes gezien.
Op sommige van deze spoorbanen wordt het operations gedeelte wel heel erg ver doorgevoerd
maar het spreekt me heel erg aan in een iets simpeler wijze.

Op mijn vorige spoorbaan ben ik begonnen met wagen en vrachtkaarten echter leende de spoorbaan zich er niet voor
en had je snel de lol eraf.
Ik ga over een paar weken ga ik verhuizen en krijg dan een grotere zolder ter beschikkig :D
Ik ben de laatste weken veel Amerikaanse / Canadeese filmpjes aan het bestuderen voor een multideck spoorbaan.
Op deze spoorbaan wil ik gaan rijden met wagenkaarten (die ik al heb) en 4-way vrachtkaarten die bij de betreffende wagen blijven.

Ik blijf de bouw van je spoorbaan met veel interesse volgen

Groeten Martin
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Ziet er veel belovend uit, erg gaaf zo'n multideck spoorbaan. Ik weet dat ze veel worden toegepast in Amerika wat ook regelmatig te vinden is in de Model Railroader. Je hebt zo te zien ook genoeg rijlengte met veel mogelijkheden.
Ik blijf dit dan ook volgen. Het is en blijft een apart ontwerp.

Fred Vonk
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi,

Het wordt wel meerlaags, maar lang niet zo groot als die Amerikaanse banen. Soms hebben ze minimaal 15 man om zo,n baan te bedienen. Ik mik op 3 tot 5 man, ook al omdat de dispatch automatisch zal zijn.

Ik mik op 2 yardmasters, voor de 2 rangeerterreinen en 2 tot 3 "lokaaltrein" bestuurders die de wagens af moeten zetten en ophalen bij de diverse industrieen.

Industrieen zijn (plan op dit moment):
staalfabriek, ontvangt schroot en levert coils
E centrale, ontvangt kolen en afval
zeehaven, ontvangt autos, versproducten, levert fruit en vis.
suikerfabriek, ontvangt bieten in seizoen, levert suiker en molasse
elke stad, ontvangt benzine en vers, levert afval en schroot.
rafinaderij en chemie, leveren benzine en chemicalien
brouwerij ontvangt graan en hops, levert bier
autofabriek, ontvangt coilstaal, levert autos en schroot
mijnen voor kolen, zand en grind
cement fabriek ontvangt zand en grind
agrarische silos leveren graan en bieten.
En nog wat geloof ik.

Als onze banen zover zijn, misschien dan bij elkaar "operating sessions" organiseren?
Lijkt mij best leuk om te doen.

Groeten,

Robert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier volgt VLOG2:  De helix (klimspiraal met bovenleiding) is bijna klaar en wordt getest.
Daar ik weinig ruimte heb en de helix wordt ingebouwd (niet zichtbaar) was het een gok om het als standaard cirkel te houden, langer is altijd beter, maar het lijkt te gaan, vooral omdat ik GEEN stoomlocs ga rijden (notoir slechte trekkers) en door de automatische aansturing zal de treinlengte beperkt zijn tot ong. 200 cm de gemiddelde blocklengte.



Nu heb ik een exacte hoogte (92,5cm) voor de tweede laag.

Ik ga nu verder de onderste laag afbouwen.

Kommentaar welkom - ik heb van o.m. 3rail en youtube heel veel geleerd!

Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert, ziet er zeer uitgemeten uit. Zal best veel werk zijn om de bovenleiding op de exacte plaats te krijgen. Het loopt in ieder geval mooi rond en je hebt weer 92 cm hoogteverschil overbrugd. Mocht je eens hulp nodig hebben..., laat maar weten.

groet, Michiel
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Michiel,

Dank.
Het hoogteverschil is 92,5 - 55cm, dus van laag 3 naar laag 2.  Er zal straks een 2e helix komen die van laag 2 naar laag 1 gaat op ong 1m35-40 hoogte.

Gr.,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Lijkt mij een interessant project, blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Günther
gast

Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Het is jammer dat je filmpjes in het Engels zijn, niet iedereen kan dit.
Verder beloofd het een mooie baan te worden waar weer veel van te leren valt.

vr.gr. Gunther.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Even tussendoor wat experimenten met ballasten van M rails.
Bijgaand wat foto's.

Ik gebruik berka grijs spikkel papier en een mix van grijs en licht grijs ballast.
M rails zullen nooit echt super realistich worden maar ik ben tevreden dat deze ballastcombinatie goed combineert met de m-rails.
Meer zichtbare delen van de baan gaan K rails worden dan kan het ballasten ook goede effecten hebben, daar ik ook de K rails bruin geverd heb. Laat ik later zien.

Hier de m-rail ballast experimenten. Effen tussen de hetedagen nog te doen!

Groeten,

Rob vO

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi,

Hier vlog3 van de bouw.
Eigenbouw bovenleiding is nu geplaatst op het schaduwstation en helix, beide zullen nietzichtbare baandelen worden.
Een experiment met ballasten van m rail, lijkt geslaagd. Met k rail zullen meer zichtbare delen van de baan worden ingevuld.



Het is zomer en het wordt heet, even laten liggen is nu het devies.

Groeten,

Robert van Ooijen.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier vlog 4.



Korte update met erin, het inzetten van de CS (MrDirect) met de eerste wissel en bezetmelder aansluitingen.

Gesneden koek voor de meesten, maar misschien zijn er wat beginners en internatonaal Marklin gebruikers die er wat aan hebben.
Voor de rest vind ik het gewoon leuk om de voortgang vast te leggen.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 5:

Testen van de baan tot nu toe = klimspiraal en schaduwstation samen met de digitale besturing middels MrDirect en Rocrail.



Hierna zal het enige tijd gaan duuren voor een volgende VLOG daar er een hoop gebouwd moet gaan worden op de tweede laag en misschien moet ik wat toplaag stukken doen om te kijken hoe het allemaal inpast in mijn beperkte ruimte.  :)

Maar het begin is er hoorah.

Groeten,
Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Leuk filmpje, goede uitleg zoals alles werkt en in elkaar zit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

Wat maak je er super gave filmpjes van, ook erg mooi met al die uitleg en zo. Ik denk dat ik nog wel eens vaker in je draadje ga kijken  :D

Heb je nog een speciale reden waarom je alles in het Engels doet?

Groeten Jan Willem
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Robert, je bent erg gevorderd. Duidelijke filmpjes van wat je doet  :thumbup:, anders zou ik eens bij je langslopen :D
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Citaat van: Janvis op zondag 18 augustus 2013, 08:37:52
Hoi Robert,

Wat maak je er super gave filmpjes van, ook erg mooi met al die uitleg en zo. Ik denk dat ik nog wel eens vaker in je draadje ga kijken  :D

Heb je nog een speciale reden waarom je alles in het Engels doet?

Groeten Jan Willem

Ik denk dat Engels zijn moedertaal is........

grv Huub
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Inderdaad gave filmpjes die je maakt, je schiet trouwens al aardig op.

Opmerking: Er staat trouwens naast Vlog1 de opmerking van Robert dat Engels zijn eerste taal is.

Fred Vonk
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier Vlog 6.

Het gaat hier over hoe een stad's gezicht eruit zou kunnen zien, vooral als je een smalle (shelf) baanvorm bezigt. Ik ben er nog niet uit hoe je hethet beste kan doen, nog veel puzzel werk. Suggesties?

Ik "freelance"" zeg maar vrij vertaal een Amsterdam's stadsgezicht. Een mooie foto van CS vanaf spoorzijde zou heel mooi zijn, misschien moet ik naar Madurodam ervoor?

Hier de vlog



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 7.

Vele uren besteed aan vele (kleinere) projectjes, die vaak niet echt te zien zijn mbt de baan.
Aandacht voor bovenleiding, als die geinstalleerd is is de baan voor landschaps werk moeilijker bereikbaar.
Amsterdam op karton gezet! Laat weten of dit van enig niveau is, ik twijfel nog, maar ik heb maar 5 cm achter de baan voor een "stad".

Hier de vlog:



Groeten,

Rob van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Vlog 8.

Het gaat hier over de voeding voor de baan, via meervoudige boosters enz.
De experts in de forum zullen weten waarom het waarschijnlijk geen goed idee is om een baan te voeden vanuit meerdere contact dozen of de boosters en hun onderlinge dataverbindingen te ver uit elkaar te hebben, tenminste ik vermoed dat dat het probleem kan zijn geweest met de aansturing van de baan die ik heb gehad?

Hier een kort verslag, alle voedingen centraal plaatsen lijkt het beste te werken.



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Zo, net een nieuwste gadget gekocht. Het is een "keychain" mini videocamera van de 808 serie.
Past binnen H0 wagens en is zelfs HD kwaliteit.

Hier een vlog met wat informatie en een voorbeeld treinrit.



EN ALS TEST met nieuwe video editor een HD versie!



Even wat anders dan de baan bouw.

Groeten,

Robert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Mooi beelden komen uit zo'n kleine camera.


Gr.
Piwie
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Wat een goed beeld met de kleine camera. :thumbup:
En leuk om iemands baan op deze manier te zien. :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Johnnytrein
gast

Re: Bouw van Rhineland 2
Amaai mooi resultaat waar kocht je die en voor hoeveel?  :thumbup:
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier wat informatie over de camera:

Het beste is om ook het youtube kanaal van TECHMOAN te bekijken die bijna alle sorten video cameras test - heel leerzaam.
Ook een website van Chuck Lohr geeft veel informatie.

Mijn camera is bekend onder de naam Key Chain Camera 808. Dit kan je Googelen. Deze komen uit China en worden ALLEEN via Ebay verkocht, je kan ze nergens in een winkel vinden.

Er is een hele serie van deze cameras, inmiddels is nummer #26 verschenen met Full HD kwaliteit (1920x1080), deze is wat duurder.
Ik heb #18 gekocht omdat het ook een A/V uitgang heeft zodat je het op een TV/Monitor kan aansluiten om te zien wat je opneemt, er is nl. geen viewer.

Mijn camera kostte US$36 of ongeveer Eu28. Duurde ongeveer 3 weken omdat verscheping gratis is maar het gaat wel op een boot.

Als je Googelt op Keychain camera 808, kom je op een paar Ebay sites uit waar je ze kan krijgen.

Groeten,

robert

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Prachtige scherpe beelden van je baan zo :thumbup:


Tony
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Vlog 10. Mbt koffie drab /koffiedik en zaagsel.
Baan update.



Groeten,
Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG EXTRA

Een bezoek aan Eurospoor 2013.
Met een beetje uitleg voor mijn internationale kijkers ( alle 3 daarvan LOL).



Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier VLOG 11.

VLOG 11A gaat over de huidige staat van de opbouw met accent op het centraal station van de baan "Amsterdam".
Verder wat uitleg over het centraal besturingssysteem en wat lopende projecten.

VLOG 11A


VLOG 11B laat wat treinen zien onder aansturing van het centraal systeem (Rocrail). Youtube eindelijk klaar.

VLOG 11B



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 12: Seinen en bloksysteem voor de hoofdrijbaan.

In deze vlog is een drieseinen ophanging getoond volgens Nederlands model. Dit wordt onderdeel van het bloksysteem op de hoofdrijbanen van de baan.

Het model (zie foto hieronder) is nagebouwd volgens een voorbeeld zoals in de foto ook hieronder.

De vlog laat de werking zien met wat treinen spel.

VLOG 12:


Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG "Show and Tell" -- De "Keep/Stay Alive" functie.

Met het inbouwen van condensatoren wordt deze "houd in leven" functie gerealiseerd.

Twee functies worden getoond:  Het tegengaan van knipperen van wagonverlichting tijdens het rijden, en het tegengaan van stotteren van locomotiven, bijvoorbeeld wegens niet schone railstukken.

Vooral dit laatste was voor mij een probleem wanneer ik met slechts 1 panto/afnemer omhoog wilde rijden zoals dat volgens gebruik in het echt zou moeten, Met 1 panto is het contact vlak heel klein en door het rijden kan de panto springen en even loskomen van de rijdraden waardoor hele kleine stotteringen kunnnen optreden.

Met een grote condensator (4700uF) worden deze kleine happeringen opgevangen en kan ik vrij betrouwbaar nu met 1 panto omhoog rijden, wat de echtheid verhoogt.

Deze info is op internet en ook hier in de fora aanwezig en niet nieuw, ik laat slechts de toepassing zien.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi Robert,

knap dat je het voor elkaar krijgt om oud materieel zo betrouwbaar te laten werken. Jouw treinen rijden bijzonder vloeiend over de M-rails en de "flikkerloze" verlichting is natuurlijk ook helemaal super :thumbup:

Groetjes, John

Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 13: Een nieuwe aanschaf.

Een stel gesloten goederenwagons aangeschafd, daar op de baan deze nodig zullen zijn voor het vervoeren van droge stukgoederen zoals in de vlog wordt uitgelegd.

Ik heb het stel ook een lichte verwering (weathering) gegeven daar zij glimmend uit de verpakking kwamen rollen.

De vlog:



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 14

Hier een update mbt de bouw van Rhineland2 - de huidige status.
Centraal Station is geballast, de bovenleiding is gereed en de seinen geinstalleeerd (op een enkele sein na).
Eindelijk ben ik ook begonnen aan de tweede klimspiraal naar de bovenste laag.

De Vlog:



Er volgt nog een show en tell mbt bomen en wagenkoppeling en verlichting bij gebruik van een keep-alive circuit.

Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG: Show en Tell: Bomen maken, rijtuigverlichting-koppeling/NEM-keep alive.

Hier een filmpje met info over het maken van bomen, gebruikmakend van een natuurproduct.
Ook info over rijtuigverlichting/vastekoppelingen/NEM voor een stelrijtuigen, met maar een(1) stroomopnemer en het keep-alive circuit.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 15: Tweede Helix en landbouw bedrijvigheid.

In deze update van de baanbouw, is de constructie van de 2e helix te zien en verder het bouwen van een plattelandsdorp met landbouw bedrijvigheid. Een mengvoeder fabriek en een aardappel/suikerbiet laadstation worden besproken.



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Rhineland2: Baanplan Schematisch:

In navolging van de schematische tekeningen op www.sporenplan.nl heb ik Excel geprobeerd met de bijlage als gevolg.
Als je in Excel de rijen en kolommen even groot maakt en je stelt het teken gedeelte in op "snap" dan worden de lijnen netjes verbonden en is zo'n schema heel gemakkelijk te tekenen.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Mooi sporenplan is dit geworden, het tekenen in Excel is zeker te doen.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Goed gelukt dat sporenplan in Excel. Het aardige van Excel is dat je dan ook makkelijk allerlei teksten en coderingen er bij kunt zetten. Ik heb iets soortgelijks gedaan om mijn ontwerp verder uit te werken.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier volgt VLOG 16 - met een knipoog.

Opening 2e klimspiraal, spoor naar bovenste nivo. Openingsceremonie door een van de laatste railbaronnen.

[een beetje gein mag wel denk ik toch]



Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier vlog 17. Het gaat hier om het tonen, voor de eerste keer, hoe de twee treinwerklagen op elkaar staan.

Ben nog niet uit of er voldoende ruimte is tussen de werklagen ivm met bediening tijdens operations sessies,
Onderste laag kan eigenlijk niet goed staande worden bediend - ik zal wat barkruk hoogte zitmeubels gebruiken.
Boventse laag kan net staande bediend worden, maar ik zal een aantal keuken opstapjes hebben om even te kunnen opstappen.

Graag hoor ik van mensen met meer ervaring met multi-laag banen waar opgelet moet worden.

Hier de vlog.



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier een update VLOG 18.

Na een lange interval wegens bouwen, kon ik weer treinen laten lopen en de bouw voorzover gaan testen.
Na een uitgebreide test van spoor, wissels, seinen en logica voor het laten lopen van tot 6 treinen op het hoofdspoor laat dit het resultaat zien van 3 dagen testen met een boel probleempjes opgelost (eindelijk!).

Treinen lopen volgens dienstregeling met een zg FAST clock (4x snelheid).
Ook worden de eerste touwtjes diagrammen (weet niet hoe deze in NL heten) van trein bezetting gechecked op werklijkheid, als snelheden van 10-15cm/sec worden gebruikt.

Hier het filmpje:



Vraag aan jullie: Hoe worden die touwtjes (strings) spoorbezet lijntjesdiagrammen in NL trein jargon benoemd?
Zie voorbeeld hieronder

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Inmiddels VLOG 19 van de bouw.



Daar de baan verder wordt gebouwd (bovenlaag) kan ik geen treinen laten rijden en zijn er allerlei tussen projectjes die ook aandacht nodig hebben.
In deze vlog enkele voorbeelden:

- Locomotief onderhoud en het "weatheren" ervan.
- Recente additites - Gesloten hoppers, een set conducteur's wagons, zodat goederentreinen verplicht een sluit wagon moeten hebben,
  zoals naar ik begrijp tot midden jaren 60 het geval was. Mijn baan is gebaseerd op de periode 1965-1985 dus dit zou kunnen.

En diverse kleine werkzaamheden. Niet heel spannend maar moet ook gebeuren.

Groeten,

Robert
Re: Bouw van Rhineland 2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hallo Robert,

Ik had je bijdragen binnen dit forum nog niet opgemerkt, maar wel via het RocRail-forum.
Ik vind je enthousiasme om jouw oplossingen wereldkundig te maken erg goed.
Ik zou je baan graag eens live zien, en ook wat meer over jouw ervaringen met RocRail i.c.m MR-direct.

Groetjes,

John
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hoi John,

Je bent altijd welkom, ik in Hilversum.
Stuur een PM als je een afspraak wil maken.

Groet,

Robert.
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
Hier VLOG 20.

In deze vlog bedank ik de makers van youtube filmpjes waar ik van geleerd heb.
Hoewel ik ook van diverse fora zoals deze lid ben en dat je daarin met specifieke vragen/zaken hele goede antworden kan krijgen, zijn deze schriftelijk, misschien met een enkele plaatje erbij.

Zelf ben ik visueel ingesteld, zien is voor mij veel duidelijker dan lezen. Het is lastig in een forum bijvoorbeeld een "how to" te doen, zoals deze op bijv. youtube te vinden zijn. Het enige is dat youtube vooral engelstalig geoorienteerd is, voor mij geen probleem.

Er zijn niet zoveel regelmatige film makers op youtube in het Nederlands, Olaf99a is er een van, voor de rest voornamelijk, Gemene Best en Nrd Amerika,
Er zouden meer NLers moeten zijn. Maar goed misschien past het niet in het modelbouw cultuur in ons land?
Ik ben ook een buitenbeetje omdat ik "Operations" wil doen, dus het realistisch treintje spelen (wagenkaarten/vrachtbrieven enz), wat isschien ook niet in het NL (Euro) modelbouw cultuur past. FREMO uitgezonderd misschien.

Hier de vlog ook met baan update:



Groeten,

Robert van Ooijen
Re: Bouw van Rhineland 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw van Rhineland 2
VLOG 21 - Bouw Rhineland2 - Industry inpassen - autofabriek

In deze vlog wordt het inpassen van een relatief grote industry bekeken. Het gaat hier om een auto assemblage fabriek, in dit geval een Walthers bouwdoos.
Voor de stad Eindhoven op de baan, wordt hiermee de (oude) DAF fabriek weer tot leven gebracht en worden autos weer geproduceerd - het is tenslotte jaren 70 op de baan.
Staal zal van de Hoogovens (nu Acelor Mittal) komen en de autos gaan via de haven (export) of via het spoor Europa in.

De vlog:

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=VrRaHXx8sqc

Groeten,

Robert