Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wisselstroom wielen

Gestart door AlbertG dinsdag 11 juni 2013, 18:45:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2011

offline
Wisselstroom wielen
Ik heb 6 Piko containerwagens met gelijkstroomwielen en die ontsporen nogal makkelijk op de gebogen wissels.

Ik wil eind van de maand in Houten nieuwe wisselstroomwielen kopen.
Mijn vraag: zijn alle H0 wisselstroomwielen gelijk in afmeting of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Albert.
Re: Wisselstroom wielen
hOI

Als het er om gaat dat de wagons niet ontsporen op marklin rails dan moet je de echte marklin wisselstroomwielen nemen.
Die van ROCO bijvoorbeeld hebben een ander profiel.

teunis
Re: Wisselstroom wielen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wisselstroom wielen
Je moet op minimaal twee dingen letten wanneer je wisselstroom wielen wil kopen:
- de wieldiameter, vaak  tussen de 9,0 en 11,5 mm;
- de aslengte, vaak variërend tussen de aslengte 24,0 en t25,0 mm.

Meet de oude wielen eerst goedkope en zoek naar wielen met dezelfde maat.

John
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Wisselstroom wielen
Hoi Albert.

Het gemakkelijkste is natuurlijk om gewoon Piko-wisselstroom-wielen te nemen. Deze passen altijd en rijden erg goed.

Groet,
Bert
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wisselstroom wielen
Beste Albert,

Piko heeft 3 rail assen, dus gewoon kopen/wisselen.
Ter info Piko 3 rail assen hebben juist dezelfde afmetingen als de Marklin assen.
Voor de rest lezen wat John schreef en onthouden: meten is weten.

Mvg

Olivier


Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: teunistreinen op dinsdag 11 juni 2013, 18:56:50
hOI

Als het er om gaat dat de wagons niet ontsporen op marklin rails dan moet je de echte marklin wisselstroomwielen nemen.
Die van ROCO bijvoorbeeld hebben een ander profiel.

teunis

Ik laat onder Roco modellen altijd gratis wisselstroomassen van Roco zetten.
Deze hebben de juiste flenshoogte en afstand tussen de wielen voor probleemloos gebruik op Märklin spoor.
En onder Piko modellen komen natuurlijk Piko wisselstroomassen.
Meestal worden deze ook gratis omgeruild.


Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Wisselstroom wielen
Hoi,
Als u de wagons op marklin rails laat rijden is het handig om marklin wielen te kopen.
Het nummer van deze wielen is 7588.
Deze wielen zitten onder alle marklin wagons.
(Zijn namelijk speciale marklin wielen)
Best verkrijgbaar bij Duitse handelaren of op www.ebay.de
MVG,
Tim
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: mDDM op dinsdag 11 juni 2013, 21:29:51
Ik laat onder Roco modellen altijd gratis wisselstroomassen van Roco zetten.
Deze hebben de juiste flenshoogte en afstand tussen de wielen voor probleemloos gebruik op Märklin spoor.

Tja, wat gek! Bij mij zijn de ROCO wisselstroom wielen gelijk wat profiel betreft aan de ROCO gelijkstroomwielen, alleen is het ene wiel van de gelijkstroomwielen elektrisch geïsoleerd van de andere wiel.
Maar lijken ze kwa profiel absoluut niet op die van de marklin wisselstroom wielen.
Misschien rijden de ROCO wisselstroomwielen perfect door de marklin Crails maar bij mij niet door de Mrails.
Dus heb ik alles vervangen door marklin wisselstroomwielen en nu geen enkel probleem.

teunis
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wisselstroom wielen
Beste Teunis,

Volgens mij zijn de wielen van Roco voor 2 en 3 rail verschillend.
Niet alleen de flenshoogte maar ook het profiel.
Ook is de diameter verschillend tov Marklin en ook de aslengte (14,45 - 14,75)

Mvg

Olivier
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: Olivier77 op dinsdag 11 juni 2013, 22:38:28
Beste Teunis,

Volgens mij zijn de wielen van Roco voor 2 en 3 rail verschillend.
Niet alleen de flenshoogte maar ook het profiel.
Ook is de diameter verschillend tov Marklin en ook de aslengte (14,45 - 14,75)

Mvg

Olivier

Ja, dat bedoel ik: "Ook is de diameter verschillend tov Marklin en ook de aslengte (14,45 - 14,75)"

teunis

Re: Wisselstroom wielen
Hallo,

Ook ik vervang principieel alle gelijkstroomwielen voor wisselstroomwielen. Als het maar even kan kies ik dan voor wielen van Märklin. Die passen bijna altijd. Maar in de loop van de tijden (inmiddels meer dan veertig jaar  :P ) zijn er ook wel wisselstroomwielen van Roco, Liliput enzovoort aangeschaft. In principe heb ik op mijn baan waar zowel M- als K- als C-wissels liggen (en daar gaat het om als het onderwerp "ontsporen op wissels" ter sprake komt!) nog nooit problemen gehad. Slechts één keer ging het met "wisselstroomwielen" mis. Dat waren exemplaren van het inmiddels ter ziele gegane merk Klein-Modellbahn, die ik "kreeg" toen ik in Wenen bij de fabriek een relatief groot aantal - naar later bleek tamelijk zeldzame - goederenwagens met DSB, CFL en SNCF belettering kocht.

Laat je nooit wijsmaken dat je net zo goed met gelijkstroomwielen over Märklin wissels kunt rijden. Die - meestal gratis geleverde - vervangende wisselstroomwielen in ruil voor gelijkstroomwielen zijn er niet voor niets. Als het niet nodig zou zijn geweest om wielen te wisselen dan hadden de fabrikanten die dure "service" écht niet gegeven.  Ja, inderdaad zijn C-wissels minder kritisch, maar op een bepaald moment gaat het toch mis, en dat kan soms een fikse schadepost opleveren. Dat maakte ik onlangs mee toen bij een mede modelbouwer een volledige goederentrein van anderhalve meter hoogte op de grond viel. De boel was ontspoord op een slanke C-wissel.......

Gegroet,

Rob
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wisselstroom wielen
Hey, leuk zoveel reacties. Bedankt.
De wagens heb ik gekocht via marktplaats en ik wist dat er gelijkstroomwielen onder zaten (en dus welk risico er aan vast zat).

Ik ga de wielen eerst opmeten en dan in Houten kijken wat het aanbod. Ik begrijp uit de reacties dat de originele van Piko in dit geval de voorkeur hebben in plaats van de merkloze van ? 0,50.

Albert.
Re: Wisselstroom wielen
Aliebengalie
gast

Re: Wisselstroom wielen
Helemaal correct , en als je dan ook nog een drupje olie , aan de onderzijde van de koppeling bij die 2 gaatjes laat vallen,en de koppeling enkele keren heen en weer beweegt moet je is kijken wat voor plezier je er in hebt.... :D

Mvg: Alex
Re: Wisselstroom wielen
Vergis ik me Aliebengalie?

Is bovenstaand bericht van jou wellicht in het verkeerde "draadje" terechtgekomen?

Gegroet,

Rob
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: rovanko op woensdag 12 juni 2013, 12:02:29
Is bovenstaand bericht van jou wellicht in het verkeerde "draadje" terechtgekomen?

Denk het niet Rob. Ik kan me herinneren dat Alex dit als oplossing heeft gevonden tegen ontsporen.

Alex,
Bedankt voor de tip. Nu ik het lees herinner ik me dat je dat al eens eerder gemeld heb. Ik ga het toepassen.

Albert.
Re: Wisselstroom wielen
Aliebengalie
gast

Re: Wisselstroom wielen
Helemaal correct jongens.

De container wagons van Piko doen vervelend met de koppelingen , hier geld drupje olie in de gaatjes , beetje bewegen en dan word het al een stuk minder , als je daarna nog ws assen eronder zet moet het helemaal goed zijn.
Heb enkele gelijkstroom assen nog onder de wagons zitten , en bij mij ontsporen ze nu niet meer als de snelheid in iedergeval niet op max staat.

Zie de voor de beschrijving en de plaatjes http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg635445#msg635445

Mvg: Alex
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wisselstroom wielen
Top Alex  :thumbup:
Bedankt voor de aanvulling en de verwijzing naar je draadje.

Albert.
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Wisselstroom wielen
En als je echt zoekt, specifiek voor een bepaalde wagon, kom je bij deze shop in Duitsland:

http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5c936/index.php

Groet
Willem
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 12 juni 2013, 12:29:10
..... doen vervelend met de koppelingen , hier geld drupje olie in de gaatjes , beetje bewegen en dan word het al een stuk minder  .....

Sorry Alex,

Ik heb het vijf keer doorgelezen en kan 'de gaatjes'  geen plaats geven. Wat bedoel je daarmee?
En geldt het alleen voor PIKO wagons of zijn de andere (Lima, Roco e.d.) hiermee ook bij gebaat?


..... Herstel. Ik had alleen de mail gelezen en niet de foto's bekeken. Alles is duidelijk.

Groeten,

Jan
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wisselstroom wielen
Citaat van: McW op woensdag 12 juni 2013, 16:32:17
En als je echt zoekt, specifiek voor een bepaalde wagon, kom je bij deze shop in Duitsland:
Willem

Willem,
Heb je zelf ervaring met deze wielen? Zijn ze net zo goed als die van Piko of Märklin?

Albert.
Re: Wisselstroom wielen
Aliebengalie
gast

Re: Wisselstroom wielen
Albert.
Deze site komt bij meerdere forumleden voor , dus neem aan dat ze goed zijn ivm hun verwijzing ernaar.
Al in meerdere topics naar voren gekomen.

Mvg: Alex
Re: Wisselstroom wielen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wisselstroom wielen
Koop sinds ik deze shop ontdekt heb alleen nog maar daar. Uiteraard wordt nieuw in het doosje in de winkel al voorzien van juiste wisselstroom wielstellen, is ondertussen vrij algemeen gratis, maar E-Bay gelijkstroom ROCO/PIKO ed krijgen deze wielstellen, nog nooit problemen mee gehad.

Groetjes, Henk.