Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn baan Rooderwaard: Eindelijk weer een stap verder

Gestart door Didero dinsdag 11 juni 2013, 18:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baan Rooderwaard: Eindelijk weer een stap verder
Introductie
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en door heel veel topics over baanbouw, computerbesturing, etc. te lezen de nodige kennis opgedaan. Ik rijd Nederlands  NS materieel (personen en goederen) op C rails.
Eind december vorige jaar heb ik mijn bestaande baan afgebroken omdat ik een schaduwstation wilde, zodat je de treinen niet hun ?eeuwige rondjes? zag rijden. Daarnaast wilde ik de besturing met de computer doen, maar wel met de mogelijkheid om ook nog ?met de hand? te rijden. Bij mijn oude baan reed ik maximum 5 treinen tegelijk met 2 Mobile Stations 1 en de wissels werden bediend met de bekende drukknopkastjes.
In januari ben ik begonnen van mijn nieuwe baan en nu 5 maanden later  ben ik vrijwel klaar met de ruwe baanbouw en is het na al het geconsumeer van informatie via dit forum tijd om een kijkje van mijn vorderingen te geven. Tijdens de bouw heb ik steeds foto?s gemaakt.
Ik zal in een paar bijdragen met een aantal foto?s de voortgang laten zien van achtereenvolgens: het baanplan de bouw van de onderbouw, het schaduwstation, besturing en de zichtbaan.

Het baanplan
Na wekenlang te hebben gestoeid met baanontwerpen (via Anyrail) ben ik uiteindelijk tot een definitief (wat is definitief?) ontwerp gekomen van een zichtbaan en een schaduwstation.
Het schaduwstation bevatte 5 doorgaande sporen, maar tijdens de bouw heb ik dat uitgebreid naar 6 sporen. Er was ruimte voor en je kan er nooit genoeg hebben! De sporen liggen diagonaal over de tafel om zo lange sporen te krijgen. De lengte van de sporen ligt tussen de 1,88m en 2,29m.
Vanuit het schaduw station loopt het dubbelspoor (stijg- en daalspoor) via een klimovaal en een lange helling naar de zichtbaan. De totale lengte van klimovaal en helling is 10,4 meter.
Voor de zichtbaan heb ik gekozen voor stations sporen diagonaal over de tafel om zo genoeg lengte te krijgen. Verder is er een doodlopend  goederenspoor waar straks een loods moet komen en ook nog een doorgaand spoor langs het goederenspoor, waar bijvoorbeeld een posttrein kan stoppen.
Aan de achterzijde loopt een soort paradespoor over een fly-over die de tunnelbak kruist. Het geheel moet straks voorzien worden van een stedelijke bebouwing.
In het baanplan sluiten een aantal rails niet helemaal aan, maar de werkelijkheid is passend.
De secties in de blokken zijn gekleurd: groen voor detectie, oranje voor remmen en rood voor stoppen.

Volgende keer: de onderbouw

Dirk Jan de Roo

Re: Mijn baan Rooderwaard, deel 1: het Baanplan
Als extra nog het baanplan van het schaduwstation inclusief klimovaal
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw, deel 2: de Onderbouw
De onderbouw
De afmetingen van mijn baan zijn 3,60m x 1,22 m. Voor het onderstel heb ik (net als bij mijn vorige baan) gekozen voor een metalen frame van Ikea  . Het is het onderstel van een conferentietafel en een bureau, zodat mijn tafel uit 2 stukken bestaat van resp. 2,00mx1,22m en 1,60mx1,22m. Deze 2 stukken zitten met slotbouten aan elkaar.
Zoals de foto?s laten zien heb ik in de buizen houten pluggen geslagen met daarop een plaatje multiplex en wielen (Action). Vervolgens een houten frame op het metalen frame vastgezet. Aangezien de kamer is voorzien van vloerbedekking heb ik in een later stadium een aantal transparante vloerbeschermingsplaten (zoals onder bureaustoelen) via Marktplaats op de kop getikt en die neergelegd zodat het geheel makkelijk heen en weer kan worden gereden en ik dus overal eenvoudig bij kan komen.
Re: Mijn baan Rooderwaard, deel 1: het Baanplan
Hoi Didero

Je hebt al aardig wat werk verzet zo te zien.
Dat ziet er al goed uit zo.

Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard, deel 3: het Schaduwstation
Het schaduwstation
Op het frame heb ik op de plaatsen waar de rails komen MDF plaat gelegd.
Via het forum had ik gelezen dat voldoende ruimte tussen schaduwstation en zichtbaan niet onbelangrijk was. Daarom heb ik een hoogte verschil met de zichtbaan van 28 cm zodat ik overal goed bij kan.
Het plan was om een ronde klimspiraal te maken, maar halverwege kwam ik erachter dat ik niet genoeg hoogte kon winnen om over het schaduwstation te komen, dus heb ik de klimspiraal maar ovaal gemaakt. Daarmee win ik voldoende hoogte met een aanvaardbaar stijgingspercentage (2,8% op het stijgspoor en 3,1 % op het daalspoor). Doel was om in de klimspiraal en het schaduwstation met geheven pantografen te rijden zodat ik niet allerlei draadconstructies hoefde te maken om de pantografen te vangen. De uitloop van het klimovaal is een lange rechte helling naar voorbeeld van de uitgang van de HSL tunnel bij Leiderdorp. Het hellingpercentage bedraagt daar 2,8%
Voor het stijgspoor heb ik bochten R3 gebruikt en voor het daalspoor R2.
Re: Mijn baan Rooderwaard, deel 1: het Baanplan
Schaduwstation (vervolg)
Waar mogelijk heb ik onder de wissels uitsparingen uitgezaagd om eventueel wisselaandrijvingen te vervangen. Ik heb overigens in de afgelopen 4 jaar nog nooit problemen met wisselaandrijvingen gehad, maar je weet maar nooit! Ook heb ik overal valbescherming aangebracht.
Ik heb gekozen om alle rails te detecteren, dus overal de dremel in gezet en draden gesoldeerd voor de terugmelders. Als isolatie heb ik de bekende blauwe platen gebruikt en de rails heb ik op de kritische punten (bochten, wissels, klimovaal) vastgezet met het lijmpistool.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Je gaat ertegenaan.
Ik wens je veel succes met de opbouw van je baan!!
Groetjes Stephanie.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Zeer netjes!
Veel plezier met de bouw

Groet
Willem
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Didero,
Je gaat voortvarend te werk zeg! Snel in een paar maanden tijd. Goed dat je het zo overdacht hebt en weet wat je wilt. Inderdaad, het is nooit af. Ik heb laatst ook weer een aanpassing aan het ontwerp gedaan, omdat het praktisch toch net iets anders uitpakte.
Een overdenking: op de laatste foto zie ik de houten staanders. Kunnen de treinen daar ongeschonden langs? Ze staan erg dicht op de rails. En de eerste zit vlak na een bocht. De langere wagons zullen daar tegenaan schuren. Misschien even uitproberen?
Succes verder. Ik volg het met belangstelling!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Stephanie,Willem, Ferdi,
Dank voor de complimenten.

Ferdi,
Sommige kolommen staan inderdaad dicht langs de rails en in de loop van de bouw heb ik er inderdaad 1 moeten aanpassen om een botsing te vermijden. Verder geeft het nergens problemen en er is uitgebreid proef gereden.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Didero,

Dat is al een prachtige onderbouw, goed overdacht.

Blijf je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Voeding & Besturing
De rails-voeding komt van de Intellibox en onder het schaduwstation lopen de ringleidingen voor stroom, massa en licht. Alle bekabeling is netjes opgehangen in boekbinders, waarvan  inmiddels zo?n 40 meter onder de tafel is bevestigd met naar schatting zo?n 320 meter kabel (vooral de terugmelders leveren dikke bossen kabels op).
Voor de besturing is de baan opgedeeld in 20 blokken. Ik hanteer 3 terugmelders per blok zodat ik indien nodig een blok van 2 kanten kan berijden. Al met al zijn er  een kleine 60 terugmelders aangesloten. Voor de terugmelders heb ik gekozen voor 4 RoSoft S88-n, inclusief de diode truc, waarvan de eerste in de rij een Loconet terugmelder is  voor de aansluiting met de centrale.
Voor de wisseldecoders is de keus gevallen op Digirails (DR4018). De wisseldecoders zijn aangesloten op een aparte voedingsbron (een 50 jaar oude Temsi transformator die in de jaren zestig gebruikte om mijn M rails baan te besturen).
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Voeding & Besturing (vervolg)
Na alle discussies over computerbesturing op het Forum te hebben gevolgd heb ik gekozen voor Intellibox Basic centrale en iTrain. Ik heb me eind vorig jaar direct opgegeven voor de iTrain cursus bij Hobby in Praktijk. De planning daarvan was april.
Omdat ik eind februari al klaar was met het leggen van de rails in het schaduwstation en verder wilde met de bovenbouw heb de proefversie van iTrain aangeschaft. Onder het motto van ?al doende leert men? heb ik eerst een proefbaantje gemaakt en daar iTrain op uitgeprobeerd. Toen dat lukte (mede met hulp van het iTrain forum) heb ik de stap genomen om mijn  schaduwstation aan te sluiten met een keerlus op een deel van de zichtbaan. Wonderwel lukte dat zonder grote problemen en ik kon automatisch 6 treinen laten rijden van en naar het schaduwstation via de tijdelijke keerlus op de zichtbaan.
De iTrain cursus begin april was voor mij meer een fijne bevestiging dat ik op de goede weg was, terwijl Tom (Tomhas) mij nog wel een aantal interessante tips heeft gegeven. Inmiddels hangt er een oude PC (weggevertje van een kennis) onder de treintafel en het werkt alles naar behoren.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Didero,

Ziet er weer allemaal goed uit, ja ook een digitale baan vraagt om veel kabeltjes.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Didero,
Ik ga zondag naar de iTrain cursus. Het is mij nog niet gelukt om automatisch te rijden. Ben benieuwd.
Goed bezig, man!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Ferdi,

Leuk dat je zondag naar de iTrain cursus gaat. Ik heb het handboek 2 keer doorgelezen en als je vervolgens stap voor stap te werk gaat dan valt het best mee. Een proefbaantje om uit te proberen is heel leerzaam. Ik heb ook veel gehad aan het iTrain-forum. Ook daar kan je veel van opsteken en hulp krijgen.
Succes!

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
De zichtbaan
Voor de zichtbaan heb ik gekozen om het station diagonaal over de tafel te leggen, om zo de nodige spoorlengte te krijgen. Om maximaal gebruik te maken van de (toch beperkte) breedte heb achterlangs een paradespoor op een fly-over gelegd (een beetje zoals vroeger het spoor tussen Rotterdam Blaak en Centraal maar dan in een moderne uitvoering), die op die manier de tunnelbak kruist en zo naar het hoofdstation leidt. Dat betekende wel dat ik vanaf de fly-over met R1 bochten aan het werk moest, maar uiteindelijk werkt het wel en later zullen gebouwen die bocht aan het zicht onttrekken.

Dit is de situatie van vandaag (15.06.2013).

Als volgende week de laatste 2 wisseldecoders binnen zijn, kan ook het proefrijden op de zichtbaan volledig worden afgewerkt. De detectie werkt al, maar de besturing met  iTrain en de test met  routes per trein moet nog worden uitgetest. Als dat allemaal achter de rug is moet ik nog de remvertraging gaan instellen, zodat alle treinen netjes op de juiste plaats tot stilstand komen.  Daartoe moet ik nog wel van 2 locomotieven de decoders vervangen.
Ik twijfel nog over de aanleg van bovenleiding op de zichtbaan. Het is wel zo realistisch, maar aan de andere kant heeft het ook weer nadelen. Voorlopig staan de pantografen omhoog (met een dun draadje om de hoogte af te stellen).
De volgende stap wordt natuurlijk de aankleding van de baan. Het ballasten van de rails, het ontwerp van de stedelijke bebouwing (ik heb al een aantal flats) en de overige scenery.
Er liggen dus nog een heleboel uitdagingen om de komende winter mee verder te gaan. Een modelbaan is eigenlijk nooit af en overal (inclusief dit forum) doe je weer nieuwe inspiratie en ideeën op die je graag wilt toepassen op je eigen baan.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dit ziet er indrukwekkend uit! Je bent er erg handig in om snel resultaten te boeken!

Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk Jan,

Net jou topic ontdekt en ik heb met genoegen alles gelezen, de hoogte tussen het schaduw station en de bovenzijde van de baan 28 cm. Is erg prettig je kunt er nu makkelijk bij.

Je kunt goed merken dat je veel gelezen hebt en dit in de praktijk gebracht  :thumbup:
Je materiaal is geweldig helemaal mijn smaak.

Het rijden met Itrain gaat jou wel lukken en anders kun je Tom ( has ) altijd om raad vragen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Begint er steeds indrukwekkender uit te zien :thumbup:

Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk Jan,

ich sag es auf deutsch. Eine sehr gute und saubere Arbeit. Das gefällt mir sehr. Wenn der Landschaftsbau so gut wird wie das andere, dann hast du eine prächtige Modellbahn.

Weiter so und schöne Grüße


Hans   :twisted: :twisted: :twisted:
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Netjes!


groeten Dylan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk-Jan.
De baanbouw ziet er prima uit en de bouw vordert lekker snel! :P
Mooie lange lengtes en mooie wisselstraten, het rijden zal dan ook veel plezier geven.

Veel succes en plezier met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Iedereen bedankt voor de complimenten en de leuke reacties.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo Dirk Jan, ziet er goed uit allemaal! :thumbup:
Vooral alle wissels op foto 86 ziet er mooi doordacht uit.
Dat moet een imposant gezicht zijn als de treinen hier door heen rijden.
En je overweegt nog bovenleiding , het maakt het geheel wel mooier, maar ja, het is effe een klusje. (en wat eurootjes)
Je hebt in ieder geval meer verstand van al die elektronica dan die andere Dirk-Jan hier op het forum  :-)

Dirk-Jan

Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hallo naamgenoot (met - streepje),

Dank voor je complimenten. Ik zie dat we bij elkaar in de buurt wonen.
De bovenleiding zal zeker realistischer staan, maar ik moet me er nog in gaan verdiepen.
Ik denk dat ik een boek aanschaf om te zien hoe en waar je welke masten moet plaatsen, afspannen etc. lijkt me erg ingewikkeld.
Dat verstand van elektronica valt erg mee, ik ben een Alfa man en voor mijn werk heb ik me ook daar nooit mee bezig gehouden. De meeste kennis heb ik op dit forum opgedaan en zoveel elektronica zit er nou ook niet in, want ik heb alle decoders etc. gekocht.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirk-Jan,

Vanavond ook voor het eerst even naar je modelbaan gekeken. Ik moet zeggen, het ziet er allemaal erg mooi uit! :)
Mijn eerste gedachte bij de foto's was ook, dat sommige paaltjes wel erg dicht op de rails staan. Maar dat is dus blijkbaar geen probleem. Ik heb zelf K-rails en het valt me op dat bij een bepaalde bocht de rails soms nog wel eens een paar millimeter opschuiven als er veel locs over hebben gereden. De rails ligt bij mij nog niet vast - ik weet niet hoe dat bij jou is - maar misschien is het wel iets om ook op jouw baan in de gaten te houden.
Veel succes met de verdere bouw!

Groet, Marc
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Marc,

Bij mij heb ik de rails op kritieke plaatsen, zoals in bochten, hellingen en wissels met een druppeltje hete lijm aan de ondergrond vastgezet. Zo ligt de rails wel vast, maar kan die toch weer makkelijk worden losgemaakt en heb je niet het nadeel van schroeven waardoor de geluidsisolatie weer minder wordt. Je kunt het goed zien op foto 72 bij de bochtrails.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ja, ik zie het. Dat is natuurlijk een mooie oplossing!  :thumbup:

Groet, Marc
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Je bent een hele fraaie baan aan het bouwen!

Mvg Frans
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2012

IK vraag, het forum antwoord.

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirk Jan.

Vanmorgen je baan bewonderd en ik moet zeggen top. :thumbup:
Het rijden is een geweldig gezicht met iTrain.
Nu verder met de aanplanting en bebouwing.
Hier kan je nog jaren plezier mee hebben.
Ik hou nu je topic in de gaten.

Mvg, Evert.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Heb ook even stilletjes zitten genieten van deze baan in aanbouw.
iTrain heb je al behoorlijk voor elkaar nu nog de scenery maar dat gaat vast en zeker ook goed komen.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Inderdaad een leuk project met ong. de afmetingen van mijn baan. Ik denk dat bovenleiding zeer zeker een aanvulling is op je zichtniveau. Het verhoogd de "getrouwheid" van je baan enorm. Ik pas Sommerfeldt bovenleiding toe, er is ook NL materiaal verkrijgbaar. "Panto-touwtjes" gebruik ik ook, scheelt een hoop gedoe op de niet zichtbare delen van de baan.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Evert, Tom, Kees,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal weer eens verder gaan met mijn verslag over de voortgang van mijn baan. In mijn vorige verslag heb ik de fly-over over het uitrijspoor van het schaduwstation laten zien (zie foto 1 hieronder). Toch zat het me niet lekker omdat ik nog wat stalen boogbruggen etc. in M rails had liggen en dat wilde ik niet ongebruikt laten.
Dus de fly-over weer weggehaald en een manier gevonden om 3 boogbruggen in te passen (voor 4 had ik net te weinig ruimte). Het gevolg was wel dat de oversteek over het uitrijspoor verder kwam te liggen en ik daardoor gedwongen was om bovenleiding toe te passen om de pantografen onder de brug door te leiden. Om de zaak passen te krijgen moest in nog 2 viaductdelen door zagen en aan elkaar passen door aan de onderkant 2 stalen strippen te lijmen. Hoewel er een behoorlijke slinger in zit rijden de treinen er zonder problemen overheen. Ik vind het een wat "Hollandser" aanblik hebben.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Scenery

Nu de baanbouw vrijwel klaar is heb ik me op de scenery gestort. Ook hierover weer heel veel op dit forum gelezen en de nodige weetjes op gedaan.
Ik ben begonnen met het afwerken van de hellingen met hardschuim en gips voor het talud. Dat heb ik geverfd met de inmiddels bekende verf van de a*tion en daarna met mijn zelf gebouwde grassmaster (naar voorbeeld van Wille-Jan, w67) de eerste poging gedaan om een helling van gras te voorzien. Ik was niet ontevreden over het resultaat. Ook heb ik het water onder de brugdelen gemaakt met blauw karton en plastic imitatie water wat ik nog had liggen van een vorige baan.
Daarna begonnen aan een slootje d.m.v. houtlijm, dat moet nog worden ingekleurd waarna ik het weer van houtlijm moet voorzien tezamen met riet (van de witkwast) en daarna aflak. Jullie zien genoeg ideeën te vinden op dit leerzame forum.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ik heb inmiddels de smaak van scenery te pakken en nu ik toch bezig was met het maken van een sloot gelijk maar begonnen aan het maken van knotwilgen naar het idee en voorbeeld van iTom.
Ze zijn inmiddels geverfd en komende zondag ga ik even naar de Open Dag van de Alkmaarse modelspoorclub want daar staat Jaap Vriend en dan kan ik het nodige groen kopen om de knotwilgen af te werken.
Ik kijk al uit naar de scenery workshop bij HIP eind november.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Goed bezig met de scenery.
Wat ik wel jammer vind is dat de brugpijlers op het water staan en niet er in.
Snap wel dat het lastig is maar als je water maakt met pijlers dan horen die ook in het water te staan.

Knotwilgen gaan ook goed komen, je ziet het, het is geen kwestie van kunnen maar van doen. :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Tom,

Je hebt gelijk met de brugpijlers. Ik moet ze nog uitsnijden.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dat gaat goed, zeg. Leuke baan en scenery maken is ook geen probleem, zie ik.
Gras is zeker goed gelukt, toch ook maar eens zo een grasmaster proberen te maken.

Gr.Wim
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Goed bezig inderdaad. Ik heb ook zo'n strooier (van W67 gekocht, ik was lui...). Ik vind jouw gras mooier overeind staan dan ik voor elkaar krijg. Welk merk vezeltjes gebruik jij?
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Kees,

Ik had ook zo'n strooier gemaakt naar voorbeeld van Willem Jan (met de cacao strooier). Ik vond dat iets te langzaam gaan, dus heb ik ook nog een strooier met het bekende theezeefje gemaakt. Dat werk wat sneller omdat de zeef iets minder fijn is dan die van de cacaostrooier.
Ik gebruik vezeltjes van Noch, in dit geval een mengsel va 2 mm en 6 mm. De 6 mm vezels zijn  Noch07102

groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Dirk Jan, je kan ook om de brugpijlers wat fijn grind en zand doen, vaak zie je dat er rondom wat grond aanwezig is.
Of je kan er wat lijm omheen doen als golfjes die ontstaan omdat ze langs en tegen de pijlers stromen.
Uitsnijden moet wel heel precies en ik denk dat ze er dan niet in staan want daar zijn ze niet lang genoeg voor vogens mij.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Tom,

Ik heb ze inmiddels uitgesneden en dat is goed gelukt met een heel scherp afbreekmesje. Ik heb er iets hogere pijlers ingezet (had ik nog liggen) zodat de hoogte hetzelfde is gebleven.
De tip van grind/zand om de pijlers of met houtlijm wat golfjes maken is zeer welkom en ga ik zeker gebruiken.
Weer wat geleerd dus, bedankt!

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
ik zie deze baan nu voor de eerste keer en ik vind het erg mooi worden en dat in zo'n korte tijd :thumbup:
ik denk dat ik hier nog veel van kan leren en blijf dit dus ook zeker volgen. :)

Groetjes Rens
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Hoi Dirk-Jan,
in spanning w8ten we nu op de foto's van deze "verzonken"pijlers.
Dat zal er geweldig uitzien.
succes
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Mooie baan. Ik heb een vraagje. Ik ben ook met mijn bezetmlders bezig heb jij er diodes ingebouwd of niet?
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ceess,
De pijlers zijn inmiddels verzonken, maar de lijm moet nog een paar dagen drogen. Dan volgen de foto's

Loc6400
Ik gebruik bezetmelders van Rosoft met ingebouwde diode-truc. Werkt erg gemakkelijk en is niet veel duurder.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw- Pijlers en knotwilgen
Zoals beloofd de foto's van de "verzonken" pijlers n.a.v. de tips van iTom.
Ook de knotwilgen zijn inmiddels gereed. Morgen ga ik ze op hun plek zetten in het weiland langs de sloot.
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Mooie knotwilgen Dirk Jan :thumbup: :thumbup:


Tony
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard in opbouw
Ziet er allemaal goed uit hoor.
Als alles rondom de pijlers droog is zou ik het wel een beetje bewerken met wat grijze, bruine en groene verf zodat het echt lijkt dat er al jaren water overheen spoelt.

Knotwilgen doen het prima, leuk hè en lekker makkelijk om er zo een heel zwikkie te maken.