Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn baan Rooderwaard: Eindelijk weer een stap verder

Gestart door Didero dinsdag 11 juni 2013, 18:36:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Na afbraak, nu opbouw
Hoi Dirk-Jan.
Altijd weer jammer wanneer een mooie baan afgebroken "moet" worden.
Maar ja, soms moet je wel wanneer je nieuwe ideeën of wensen hebt en daarna wordt het altijd weer wat mooier.

Veel plezier en succes met de wederopbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn baan Rooderwaard- Wederopbouw gestart
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest het frame van mijn oude baan aan te passen.
Er is een extra onderstel gekoppeld aan de bestaande en het frame is aangepast aan de maten voor de nieuwe baan.
Alles is stevig gelijmd en geschroefd en makkelijk verrijdbaar.
Tot slot de 1 op 1 print van het schaduwstation erop gelegd om te bepalen waar de platen voor de rails moeten komen. Ik dub nog tussen 4 mm of 8mm mdf plaat; het heeft geen gewicht te houden dus ik nijg naar 4 mm.
Ik twijfel ook nog over de onderlaag voor de geluiddemping. De vraag is of ik net als voorheen de bekende dunne blauwe platen ga gebruiken of de groene ondervloerplaten zoals de Geluidsman ze ook gebruikt heeft.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart.
Hallo Dirk-Jan,

Het begin ziet er al stevig en goed uit.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
De eerste contouren van het schaduwstation zijn er. Voor de geluidsdemping had ik bij mijn vorige baan de bekende blauwe platen gebruikt (3 mm). Ik wilde echter wat meer demping, maar de groene platen van 7 mm vond ik weer te dik en ook moeilijker te verwerken. Al zoekend vond ik bij de K***tum grijze platen van 5 mm. Die aangeschaft en gelijk maar in het schaduwstation neergelegd. Daarna de rail er weer op om de passing te bekijken.
Volgende stap wordt het aanleggen van de klim over paradespoor (voorzijde) naar het zicht niveau.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Hallo Dirk Jan,

Je bent al weer lekker aan het opbouwen. Ben benieuwd hoe het allemaal wordt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Goed bezig.. ik blijf je volgen..
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Dat ziet er veel belovend uit, ga zo door en je kunt als snel weer gaan rijden.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Erwin, Henk, Piwie,

Dank voor jullie reacties.
Omdat ik deels (50%) gepensioneerd ben kan ik lekker meters maken, dus de opbouw gaat tot nu toe best snel. Het is echt weer om binnen aan het werk te gaan.
Ben nu bezig met het aanleggen van het stijgspoor (Paradespoor) en het aanbrengen van valbeschermers.
Zodra ik het stijgspoor naar het zichtgedeelte af heb, ga ik de bezetmelders van het schaduwstation aansluiten, net als het aansluiten van de wissels op de wisseldecoders. Dat moet natuurlijk wel secuur, want anders ben ik achteraf meer tijd kwijt aan het zoeken naar storingen.
Hou jullie op de hoogte.

Groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Dirk-Jan

Dat ziet er veel belovend uit, de start is goed gemaakt.
Het schaduwstation is erg mooi, kan je ook wat treinstellen op kwijt.

Als ik ooit dan zeg ik ooit opnieuw begin wil ik ook wel voor 2 verdiepen gaan, maar eerst even dit baantje tot een mooi einde brengen en genieten.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Wederopbouw gestart met schaduwstation.
Dirk Jan,

Je schaduwstation ziet er goed doordacht en gebouwd uit. :)
Zelf gebruik ik groene platen van 5 mm verkrijgbaar bij de Hornbach zijn inderdaad wat moeilijk te bewerken maar met een goed scherp stanleymes(je) lukt het aardig om ze in vorm te snijden.
Succes met je verdere bouwwerkzaamheden. :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard: Schaduwstation vordert gestaag
Weer even een korte update.
In de afgelopen weken heb ik de wissels van het schaduwstation aangesloten op de wisseldecoders (DR4018) en dat werkte direct weer goed. Alle rails zijn inmiddels ook weer verbonden met de ringleiding. Daarna waren de terugmelders aan de beurt. Ik gebruik per blok 3 melders en sluit ze aan op de Rosoft S88's. Bij het testen kwam ik toch nog wel een paar valse meldingen tegen. Bleek om enkele ongeknipte rails te gaan en ook een paar isolatoren zaten niet op de goede plaats.
Naast de valbeveiliging in het schaduwstation heb ik de parade baan voorzien van plexiglas valbeveiliging, in de bochten 5 cm en op het rechte stuk 3,5 cm. Bijgaand enkele foto's van de vorderingen.
Nu ben ik alles (blokken, terugmelders, wissels etc.) aan het invoeren in iTrain. Als dat voor elkaar is maak ik op de zichtbaan een tijdelijke lus om te kunnen proefrijden.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Schaduwstation vordert gestaag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Schaduwstation vordert gestaag
Citaat van: Didero op zaterdag 24 maart 2018, 11:23:35
Daarna waren de terugmelders aan de beurt. Ik gebruik per blok 3 melders en sluit ze aan op de Rosoft S88's. Bij het testen kwam ik toch nog wel een paar valse meldingen tegen. Bleek om enkele ongeknipte rails te gaan en ook een paar isolatoren zaten niet op de goede plaats.

Heel herkenbaar; had ik ook last van maar uiteindelijk alles opgelost.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start
Het is al weer bijna 2 jaar geleden dat ik op dit forum iets over mijn baan heb geschreven. In die tijd is er wel activiteit geweest, maar zoals meestal als je met pensioen gaat, kom je tijd te kort om alle leuke dingen te doen die je je hebt voorgenomen.
Ook qua modelbaan heb ik niet stil gezeten. Uiteindelijk was ik (halverwege) de bouw van mijn baan begin 2019 toch niet tevreden en dan rest er maar één ding: Afbreken. 
Tot nu toe was mijn baan steeds verrijdbaar, wat heel handig is, maar uiteindelijk dat toch ging tegen staan. Daarnaast wilde ik een baan maken , waarvan het maaiveld op grotere hoogte lag zodat ik er makkelijk staand bij kon en er ook zonder al teveel acrobatiek onder kon kruipen. Je wordt tenslotte ouder en strammer 😊
Ik ben vorig voorjaar(2019) opnieuw begonnen en ondanks een heel lang zomerreces vorder ik gestaag. Als uitgangspunt geldt voor mij dat ik gewoon treinen automatisch wil laten rijden zonder allerlei rangeerbewegingen. Dat is een bewuste keuze omdat vooral ook mijn plezier wil halen uit het maken van de scenery. Dat is niet mijn specialiteit, maar ik leer veel van de voorbeelden die ik op het forum zie langskomen.
In de komende dagen/weken zal ik mijn d.m.v. een inhaalslag mijn vorderingen van het afgelopen periode plaatsen.

Groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start
Dag Dirk Jan,

Dat is een moedige beslissing die je genomen hebt maar wel een goede!

We zien je inhaalslag graag tegemoet.

Henk
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Het baanontwerp

Voor het baanontwerp heb ik een aantal wensen op papier gezet. Ik wil een Hollands landschap, want ik rij met Nederlands materieel. Tevens wil ik lange treinen (5-6 wagons) op de stations-sporen kwijt. Uit nostalgische overwegingen wil ik metalen M-rails bruggen gebruiken. Daarvan stammen er nog een paar uit de late jaren vijftig, toen mijn vader mijn eerste spoorbaantje aanlegde. Ik heb geen behoefte aan rangeren etc., Ik rij C-rails en stuur alles aan met een IB Basic centrale die gekoppeld is aan een PC met iTrain, zodat ik automatisch kan rijden. Dat betekent dus bezetmelders (Rosoft) in de hele baan. Ook wil ik met treinen laten rijden met de pantografen omhoog en de baan voorzien van bovenleiding op het zichtbare gedeelte. In de klimspiraal moet dus voldoende hoogte zijn om zonder bovenleiding met geheven pantografen te rijden. In praktijk betekent dat een tussen afstand van 10 cm tussen de omlopen.



ontwerp schaduwstation



ontwerp zichtbaan

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Ambitieus plan, daar gaan nog vele leuke uurtjes werk in zitten en zeker straks met de scenery maar dat is aan jou wel toe vertrouwd.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Tom,

Dank.
Ik ben al behoorlijk ver, de baan ligt, iTrain is getest.
Deel van de scenery is ook al klaar. Ben nu o.a. bezig met de bovenleiding. Ik vorder gestaag en het zomereces laat door de corona nog even op zich wachten. Genoeg te doen nog. Komende dagen/ week post ik verdere updates.

Groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Dirk Jan,

Citaat van: Didero op maandag 16 maart 2020, 12:34:47
Ook wil ik met treinen laten rijden met de pantografen omhoog en de baan voorzien van bovenleiding op het zichtbare gedeelte. In de klimspiraal moet dus voldoende hoogte zijn om zonder bovenleiding met geheven pantografen te rijden. In praktijk betekent dat een tussen afstand van 10 cm tussen de omlopen.

Als de pantografen geen weerstand meer hebben van de bovenleiding gaan ze verder omhoog staan en heb je mogelijk aan de 10 cm niet genoeg.
Een goed oplossing hiervoor is de pantografen met visdraad vast zetten.
Een tweede voordeel is dat je de pantografen een millimeter onder de bovenleiding kunt plaatsen waardoor het lijkt alsof ze er tegen aanzitten.
Hierdoor ontstaat er geen slijtage aan je pantografen.

Henk
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- het baanontwerp
Henk,

Alle pantografen zijn inderdaad met een draadje vastgezet en blijven net onder de bovenleiding.
Dat had ik al bij mijn vorige  baan gedaan.
Bedankt voor het meedenken.

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- tafelbouw
Het frame is in L vorm, dat vast staat aan de muur  en waarvan het maaiveld op 1,10m is en het schaduwstation op 0,80 m, zodat er een mooie 30 cm tussenruimte overblijft. De poot van de L is 4,65 m en de voet is 2,85 m.  Bij de kimspiraal is de breedte 1,10, maar door het mangat in de klimspiraal is alles goed bereikbaar Dat geldt ook voor de keerlus van het schaduwstation, ook daar zit een mangat.  In de hoek van de L zit een mangat op maaiveld niveau, waardoor ik ook helemaal in de hoek kan komen. Door de hoogte van het schaduwstation op 0,80m kan je er goed zittend onder werken aan bedrading etc. Op de plek waar geen mangat zit is de tafel van 2 kanten goed bereikbaar.
Voor het tafelframe kon ik mooi al het hout van mijn vorige baan gebruiken.








Op het latten frame ligt MDF plaat. Als geluidsisolatie gebruik ik  PU celrubber ondervloer voor laminaat. Dat ligt langs de randen vastgelijmd.



De klimspiraal is een ovaal en telt 2,5 omloop; door aan beide kanten 2 rechte rails toe te voegen krijg ik voldoende hoogte tussen de lagen.


Aan de muurzijde heb ik over de hele lengte een U-profiel gelegd; daarin kunnen later de panelen voor de achtergrond worden geschoven. Die kan ik er in schuiven, maar er ook  weer makkelijk uithalen om ze te schilderen of bij te werken afhankelijk van de scenery die er voor komt.


De open ruimte tussen schaduwstation en de zichtbaan wordt afgesloten met panelen, zowel om het schaduwstation aan het oog te onttrekken en om het stof een beetje buiten te houden. Sommige panelen kan ik vervangen door plexiglas panelen.


Tot zover, morgen een update van de baanbouw
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- tafelbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- tafelbouw
Slim en strak gebouwd.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- tafelbouw
Dat idee van die aluminium profielen voor de achtergrond is natuurlijk weer een briljant idee.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- tafelbouw
 @citaat

:) Nou, inderdaad, zo simpel maar je moet er maar opkomen, echt een perfect idee.:roll:
En naamgenoot zonder streepje, de tafelbouw ziet er heel gelikt uit. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- baanbouw
De hele baan is in dubbelspoor uitgevoerd en alle blokken zijn voorzien van terugmelders (Rosoft) , de wissels en seinen stuur ik aan met Digikeijs 4018 decoders. De terugmelders en wissel/seindecoders zijn op 2 plekken gegroepeerd.


Het schaduwstation telt 7 opstelsporen, waarvan er 3 zolang zijn dat ik er 2 treinen kwijt kan, dus in totaal 10 opstelposities.


Het hellingpercentage van de klimspiraal naar boven is 2,9% , naar beneden is dat 3,3%. Vanaf het moment dat de trein uit de klimspiraal komt rijdt deze in een soort tunnelbak tot aan het maaiveld. Aan de buitenkant is de klimspiraal voorzien van plexiglas val beveiliging van 4 cm.



De opening van de klimspiraal wordt afgesloten met een afneembaar deksel. Daarop is als scenery een camping/bungalowpark gepland.



De opritten naar de brug over het station zijn gebouwd op  (straks onzichtbare) houten pijlers. Voor extra geluiddemping is er tussen de pijler en het hout een laagje schuimrubber geplaatst.



Tot zover.
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- baanbouw
De brug over de stations-sporen bestaat uit dubbelspoor met elk 3 brugdelen. Omdat deze sporen diagonaal liggen, was het niet mogelijk om de standaard brugpijlers te gebruiken. Om toch voldoende stevigheid te krijgen heb ik bij een bevriend metaalbedrijf 2 profielen laten maken en laten spuiten in dezelfde kleur als de bruggen. De profielen zijn voorzien van isolatiemateriaal, waarna de bruggen erop zijn geplaatst. Later zullen voor het zicht nog pijlers (diagonaal) worden neergezet.








Uiteraard is er uitgebreid proef gereden met iTrain gekoppeld aan een IB basic.


Na de nodige terugmeldprobleempjes( een paar niet geïsoleerde rails, etc.)  te hebben opgelost, is de baan rij-technisch klaar.
Alleen een aantal seinen en de bovenleiding moeten nog worden geplaatst.

Tot zover,
Dirk Jan





Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- baanbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- baanbouw
Mooie oplossing Dirk Jan.  :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- Achtergrond
Zoals ik al eerder meldde, heb ik langs de muurkant een aluminium profiel gelegd om achtergrondpanelen in te schuiven.
In de hoek van de L-vorm heb ik vast paneel geplaatst. Dit is van triplex wat ik heb nat gemaakt en langzaam heb gebogen.



Aan de bovenzijde heb ik ook een profiel vastgezet.



Daarna heb ik de andere panelen van een verlopende laag blauw voorzien en daar waar ik weet dat het maaiveld gras zal zijn heb ik een laagje groen aangebracht.
Nu kunnen de panelen er zo worden ingeschoven. Voor de verbinding tussen de panelen gebruik ik kunststof H profielen, die gelijk zijn mee geschilderd.







Later als de scenery klaar is kan ik de panelen er uit halen en naar behoefte van meer details voorzien.

Dirk Jan

Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Nu de baan rij technisch klaar is kan ik gaan beginnen aan de afbouw.
Daarbij  werk ik van achter naar voren, zodat de kans op beschadiging zo klein mogelijk is.
Ik begin met het ballasten van de rails. Ik bescherm de C-rails d.m.v. doorzichtig dubbelzijdig plakband {van de W*bra). 




Daarna strooi ik de ballast en lijm het met verdunde houtlijm. Ik gebruik daarvoor een pipet zodat ik nauwkeurig kan werken.



Deze Nederlandse bovenleiding portalen maak ik uit de bouwpakketten van Sommerfeldt. De portaaldelen lijm ik met metaallijm omdat ik dat makkelijke vind als solderen. Nadat ze in kleur zijn geschilderd zijn ze klaar voor plaatsing op de baan.




wordt vervolgd,
Dirk Jan

Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
vervolg:

De zijkanten van de hellingen op de zichtbaan worden dichtgemaakt met XPS plaat en daarna afgewerkt met Scuptamold. Voor mij was dit de eerste keer dat ik hiermee werkte (afgekeken van iTom). Ik moet zeggen dat het zeer prettig werkt, je kunt het erg lang verwerken en is uiterst licht vergeleken met bijvoorbeeld gips. Ook het later plaatsen van bijvoorbeeld bomen hierin is makkelijk.





Het gras strooi ik met behulp van een grassmaster.  De bomen langs het spoor heb ik zelf gemaakt. Ik heb de pluimen van de Vlinderplant geknipt , gedroogd, met lijm in gespoten en vervolgens in een bus met foliage gestopt. Flink schudden en klaar is kees. Wel nog even met haarlak bespoten. Met een klein boortje gaatjes gemaakt in het talud en de bomen geplant. Op die manier worden de treinen enigszins aan het zicht onttrokken.







tot zover,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Super update Dirk Jan  :thumbup: :thumbup:

De bovenleidingsmasten van Sommerfield maken het wel af, geweldig om te zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Tjonge jonge jonge. Telletje, jongens, ik bouw even een baan. Zo klaar! 8o

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Peter, Bas

Dank voor de complimenten.

Bas,

Dit is wel een serie updates van het werk sinds vorig jaar Maart.
Ben bijna op de status van nu.

Groet,

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Uiteraard mogen in een Hollands landschap een molen en slootjes niet ontbreken.
Omdat de molen natuurlijk wel wind moet vangen zijn de bomenrijen daar onderbroken.





De slootjes maak ik met behulp van houtlijm op een geschilderde ondergrond en daarna kleurloze lak.





wordt vervolgd,

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Dirk Jan,

Je bomen van de vlinderstruik vindt ik er realistisch uitzien.
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Henk,

Ik vond ook dat het er wel mee door kan. Ben wel benieuwd of het ook op de lange termijn goed blijft.
Ik heb ook nog geëxperimenteerd met de bloem van een Hortensia.
Na droging heb ik alle kleine bloemblaadjes er af gehaald en daarna met lijm bespoten en foliage aangebracht.
Dan krijg je zo hele mooie oude boom die je wel eens op een dorpspleintje ziet.





Groet,

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
 @citaat
Mijn zoon heeftvlinderstruiken in zijn en tuin en ik hortensia's.  :-)
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update na nieuwe start- vervolg baanbouw
Op mijn baan zitten in het bovenste niveau 2 mangaten, die moeten worden afgedicht, maar die in  geval van.... wel weer weggenomen kunnen worden. Eén kan ik met een 3 hoekige plaat dichtmaken. Daarop kan de scenery worden aangelegd.
Het grote mangat van de klimspiraal is afgedicht met de plaat die ik er destijds heb uitgezaagd. Die rust op een 5 tal staanders en is aan de zijkant voorzien van multiplex dat een zelfde verloop heeft als de daling van de spiraal.







Dit leek me een mooie plaats om een camping met vakantiehuisjes in aanbouw op te maken. Uiteraard wel voorzien van een geluidswal, zodat de campinggasten niet teveel in de herrie recreëren.
Tevens een klein zwemmeer met strandje. ook een kiosk en terras zijn in het plan opgenomen.




De nog "droge" vijver




De houtlijm van de vijver neemt nog even droogtijd.


Nog even een luchtfoto!

Het hele paneel van de klimspiraal kan makkelijk worden uitgenomen.

Tot zover,

Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update: geen kans voor "spoorlopers"
Om te zorgen dat de zgn. "spoorlopers" geen kans krijgen heb ik, daar waar het spoor op maaiveld-niveau, loopt een hekwerk a la Prorail gemaakt.
Ik heb stroken horrengaas van 1,8 cm geknipt en deze groen gespoten.



De staanders zijn gemaakt van cocktailprikkers.



Vervolgens de staanders langs het spoor in voor geboorde gaatjes gestoken en de strook horrengaas er aan gelijmd.







wordt vervolgd,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Update compleet!
Dit is de laatste van een reeks updates.

Ook het andere mangat is nu ingericht met een tankstation en een supermarkt. In de toekomst komt er nog een fastfood restaurant bij. Een deel van de wegen is geschilderd met schoolbordenverf gemend met een beetje wit om het diepe zwart er uit te halen.





Onder het spoor is een tunnel gemaakt en de wegmarkering is voor een deel aangebracht. De detailafwerking is nog lang niet klaar, maar dat komt later.





Tot hier ben ik in precies 1 jaar gekomen en daarmee is de update compleet!

De volgende stap is het maken van de bovenleiding in het zichtbare deel van de klimspiraal tot aan het stations complex. De bouwpakketten heb ik net binnen gekregen dus daar kan ik me de komende weken mee vermaken, terwijl ik ook nog bezig ben met het bouwen van het station.
De vorderingen daarvan verschijnen t.z.t. ook in dit topic.

Groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Afgelopen week ben ik druk geweest met het monteren van de bovenleiding portalen. Een kwestie passen, meten zagen, lijmen en schilderen. Dat moet allemaal in etappes want het lijmen gaat stap voor stap en ondanks dat ik met snellijm voor metaal werk, heeft het toch steeds droogtijd nodig om goed uit te harden. In schilder de masten eerst met een grondlaag en daarna worden ze mat afgelakt.



Ook het plaatsen is een nauwkeurig werkje. Ik buig de bovenleiding niet met de bocht mee, maar werk met rechte lijnen. Dat betekent wel dat je, met de bocht van de klimspiraal, continue moet passen met een loc met pantograaf of de lijn goed is. Hoewel ik niet met de pantograaf tegen de bovenleiding aanrijd, moet het wel realistisch blijven.







Tot slot nog een overzichtsfoto van de klimspiraal. Hierna kan de afneembare kap met scenery er weer op om alles af te sluiten



Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
 @citaat Kijk, dat is toch een prachtig mooi resultaat.
Precisiewerk wat tijd en geduld kost maar wat wel iets moois oplevert. :thumbup:
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Citaat van: Didero op donderdag 09 april 2020, 14:05:06
de bovenleiding portalen.
Echt PRACHTIG !!!
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Tom, Wim,

Dank voor het compliment

Bijgaand nog een foto van de in-/uitgang van de klimspiraal met de afdekkap er op.



Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Dirk Jan,

De bovenleidingen en masten zien er prachtig uit en zijn mooi en strak aangelegd en geven je/een baan net dat beetje extra.

Kom maar op met de volgende update dan kan ik weer genieten.

Groet Michel
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Dit is eer een mooie update Dirk Jan.

Ziet er prachtig uit!
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
 B) Erg mooi, heel erg mooi. :thumbup:
Het lijkt me een hele klus, maar het resultaat is er wel naar, bijzonder realistisch. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Dirk Jan,

Ik zat nog even je ballast te bewonderen ik vind de kleur erg mooi bij de c-rails passen welk merk en nummer gebruik jij als ballast ?
Ik heb al vele merken bekeken maar de één is te zwart de ander weer te (licht) grijs.

Groet Michel
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
 @citaat
Daar ben ik dus ook benieuwd naar....

Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Michel, Wim,

De ballast die ik gebruik komt van Jaap Vriend en is formaat H0. Los is de kleur lichtgrijs, maar na het indruppelen met verdunde houtlijm krijgt het de donkere kleur.
Jaap staat op diverse beurzen, maar je kunt het ook rechtstreeks bij hem krijgen. Kijk  even op dit forum met de zoekfunctie.

Groet,
Dirk Jan
Re: Mijn baan Rooderwaard: Bovenleiding uitrit klimspiraal geplaatst
Dank je wel voor je antwoord Dirk Jan.
Ik ga er achteraan want deze is na het opdrogen zeer fraai van kleur wat mooi bij de c-rails past.

Groet Michel