Hallo allemaal,
Een aantal maanden geleden heb ik besloten om mijn oude baan af te breken (alweer).
Ik was niet tevreden met de rij-mogelijkheden en zag niet hoe ik met scenery alles tot 1 geheel zou kunnen brengen.
Na veel proberen en inspiratie opdoen, besefte ik me dat het ontwerpen van een baan met passende scenery in het achterhoofd een enorm moeilijke klus is.
Ik kwam op een gegeven moment het Duitse bedrijf Brima tegen. Deze firma maakt en plant modelbanen tegen vergoeding. Ik vond een bestaand plan wat redelijk aan mijn wensen voldeed. De vele foto's op de website van Brima van dit plan
(hier te bekijken) gaven mij veel houvast om zelf een versie van deze baan te gaan bouwen.
Het planOmdat wij ruimte iets groter is en ik graag een groter schaduwstation wil, kwam ik tot het volgende plan:
1) Bij het grote station is het scenery plan compleet gewijzigd.
Ik bouw meer hoogteverschil in de stad en voeg een klimspiraal toe. De uitgang hiervan dient als extra stukje paradebaan.

2) In de laag direct onder het zichtbare gedeelte is een klein schaduwstation voor 4 treinen.

3) In de onderste laag is een groot schaduwstation voor 8 treinen.

Ik begon met het 1 op 1 uitprinten van het plan.

Door de gebouwen provisorisch op het papier te zetten, kon ik het zelfbedachte hoogteverschil bij het station kon ik controleren.
Ik was tevreden met hoe alles eruit zou gaan zien.
De bouwHet frame voor de baan is gemaakt uit vurenhout. Het raster zit met halfhoutverbindingen aan elkaar.
Door te bouwen bovenop het papier zorg ik dat alle maten kloppen.

Ook de klimspiraal komt in dit stadium al even voorbij, dit zodat ik kan controleren of alles past.

Het frame bestaat uit 2 lagen (bovenbaan op spanten en schaduwstation).

Met de poten eronder is het een echte 'treintafel'. Door de wieltjes onder de poten kan ik de baan verrijden zodat ik overal bij kan.

Na een laag multiplex tijdelijk op het frame te hebben gelegd, kon het plan weer terug.

Alles ligt nu klaar om het baanverloop over te trekken op het hout met carbonpapier. Daarna teken ik alle spanten af die gaan zorgen voor de juiste hoogtes.