Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Fantasie rond Bonn HBF

Gestart door ~TomM donderdag 18 januari 2024, 18:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2018

offline
Fantasie rond Bonn HBF
Hallo allemaal,

Een aantal maanden geleden heb ik besloten om mijn oude baan af te breken (alweer).
Ik was niet tevreden met de rij-mogelijkheden en zag niet hoe ik met scenery alles tot 1 geheel zou kunnen brengen.


Na veel proberen en inspiratie opdoen, besefte ik me dat het ontwerpen van een baan met passende scenery in het achterhoofd een enorm moeilijke klus is.
Ik kwam op een gegeven moment het Duitse bedrijf Brima tegen. Deze firma maakt en plant modelbanen tegen vergoeding. Ik vond een bestaand plan wat redelijk aan mijn wensen voldeed. De vele foto's op de website van Brima van dit plan (hier te bekijken) gaven mij veel houvast om zelf een versie van deze baan te gaan bouwen.


Het plan

Omdat wij ruimte iets groter is en ik graag een groter schaduwstation wil, kwam ik tot het volgende plan:

1) Bij het grote station is het scenery plan compleet gewijzigd.
Ik bouw meer hoogteverschil in de stad en voeg een klimspiraal toe. De uitgang hiervan dient als extra stukje paradebaan.


2) In de laag direct onder het zichtbare gedeelte is een klein schaduwstation voor 4 treinen.


3) In de onderste laag is een groot schaduwstation voor 8 treinen.


Ik begon met het 1 op 1 uitprinten van het plan.

Door de gebouwen provisorisch op het papier te zetten, kon ik het zelfbedachte hoogteverschil bij het station kon ik controleren.
Ik was tevreden met hoe alles eruit zou gaan zien.


De bouw
Het frame voor de baan is gemaakt uit vurenhout. Het raster zit met halfhoutverbindingen aan elkaar.
Door te bouwen bovenop het papier zorg ik dat alle maten kloppen.

Ook de klimspiraal komt in dit stadium al even voorbij, dit zodat ik kan controleren of alles past.


Het frame bestaat uit 2 lagen (bovenbaan op spanten en schaduwstation).

Met de poten eronder is het een echte 'treintafel'. Door de wieltjes onder de poten kan ik de baan verrijden zodat ik overal bij kan.


Na een laag multiplex tijdelijk op het frame te hebben gelegd, kon het plan weer terug.


Alles ligt nu klaar om het baanverloop over te trekken op het hout met carbonpapier. Daarna teken ik alle spanten af die gaan zorgen voor de juiste hoogtes.
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Tom,

Korte opmerking: er komt nog behoorlijk gewicht bij op de treintafel. Het lijkt mij dat het beperkte aantal poten het totale gewicht niet kan dragen. Ook voor de stabiliteit zou ik er zeker poten bijplaatsen.
Verder is het een mooi uitgewerkt plan. Succes met de bouw.

Cees
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Mooi plan. En ook al mooi gebouwd. Slim om al na te denken over je scenery. In de praktijk valt de hoeveelheid ruimte vaak tegen. Tenminste ik ben altijd te optimistisch met ontwerpen.

Een tafel die je kunt verplaatsen is heel fijn. Voor de verrijdbaarheid moet je de poten nog wel steviger vast maken met schuine latten denk ik, anders breken ze er onderuit met verplaatsen. En meer poten helpt ook om het gewicht te verdelen. En grotere wielen misschien? Met zwenkwielen is het ook lastig verplaatsen omdat ze allemaal dezelfde kant op moeten staan.
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Een prima start voor een nieuwe baan. Leuk om te zien hoe je de zaak op gaat bouwen. Slim bedacht. ;)
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Hoi Tom,
Het is in ieder geval een mooi baanplan en voor de bouw heb je enkele slimme oplossingen bedacht. Toch heb ik nog enkele punten van kritiek waar mogelijke problemen kunnen ontstaan. Denk hier eens goed over na:
1) Zo te zien staat de tafel tussen twee muren en kan alleen naar voor en achter gereden worden. Dat betekent dat je niet aan de zijkanten van de tafel kan komen. En daar ligt je helix tegenaan. Wanneer er een calamiteit ontstaat in je helix, hoe ga je daaraan geraken? Het makkelijkst is om dat van binnenuit te doen. Zorg dat je in je helix kan komen. Dat betekent enkele spanten in het midden verwijderen.
2) Je gebruikt zwenkwielen zo te zien op de foto, waarom? Bij het veranderen van rijrichting willen zwenkwielen draaien in de rijrichting, daarbij gaat de tafel klemmen tussen de wanden en kun je geen kant meer op. Het is veel beter om bokwielen te gebruiken, dan heb je dat probleem niet.
3) De maat (diameter) van de wielen is te klein voor het gewicht dat de tafel bij complete opbouw zal hebben. Advies is om minstens 8cm wielen te gebruiken.
4) Dit is al eens benoemd. Bij het verrijden van de tafel komen er behoorlijke zijwaartse krachten op de poten. Deze zul je met een schoorkruis in de rijrichting moeten verstevigen.

Better safe than sorry.
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2018

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties!

De baan is kleiner dan de ruimte. Ik kan de baan opzij rijden om aan de zijkant er langs te kunnen lopen. Dat is ook de reden voor zwenkwielen, de baan moet zowel zijdelings als naar voor en achter bewegen.

Ik ben het met jullie eens dat de poten steviger kunnen. Wellicht dat het schoren wat jullie voorstellen al een boel helpt, bedankt voor de tip! Vooralsnog heb ik al meerdere malen bovenop de tafel gezeten dus het is redelijk stevig. Ik kan me voorstellen dat met alle rails en scenery erop de baan nog een stuk zwaarder wordt...

De zwenkwielen zijn ook wat klein dat klopt, hierdoor rijd de baan niet super lekker. Ik zit eraan te denken om ze te vervangen, echter is dit een lastig klusje gezien de wielen al onder de tafel zitten....
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Dag Tom.

Wellicht kun je de wielen en de poten gelijktijdig vervangen  :roll:
Twee bokjes maken om de poten stuk voor stuk te vervangen  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
De eenvoudigste manier om andere wielen onder de poten te zetten is een 'adapter' te maken van een plaatje multiplex met vier wanden waar de originele poot precies in past. (zie tekening). Het geheel kun je lijmen en schroeven voor de meeste stevigheid en sterkte.
Om deze onder de poten te krijgen zul je de hele tafle iets op moeten lichten en op bokken leggen. De originele poten hoef je niet te vervngen voor dikkere mits je deze goed schoort met een kruis. De schoren kun je van hout maken maar ook van bandijzer of hoekprofiel (ijzer of alu).wielbak.jpg
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2018

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Hallo allen,

Ik heb al wat wielen op het oog die ik binnenkort ga bestellen en onder de poten maken met alle tips, dank hiervoor!
Het frame is vooralsnog redelijk sterk, het overzetten van de hoogtes op alle spanten deed ik bovenop de baan.



De eerste 2 spanten heb ik ook al uitgezaagd. De rest staat afgetekend en wel in de schuur!


Ook het overtrekken van het plan op het multiplex met carbonpapier ging goed.



Omdat de verschillende niveaus niet allemaal uit 1 laag multiplex kunnen, knip ik wat stukken uit om later los te kunnen zagen uit restjes.


Ook ben ik begonnen met het maken van de klimspiraal die het schaduwstation met de rest van de baan verbind.




Helemaal zuiver heb ik niet gezaagd, echter met een laagje kurk zie je niets meer van de kiertjes.
Het geheel is verlijmd en zit met moeren op draadeinden vast. Dit is erg stevig.



De volgende stap is het afmaken van de klimspiraal en het aanleggen van het schaduwstation.
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Lid sinds: 2017

offline
Re: Fantasie rond Bonn HBF
Daar waar de poten erg licht zijn ( 44 x 44 ?) gebruik je voor ander delen van de constructie veel te zwaar/dik hout. Voor de verbinding tussen twee verbinding volstaat 20 x 44 Meer dan sterk genoeg.

Cees