Introductie
Ik ben al een tijdje lid van dit forum en door heel veel topics over baanbouw, computerbesturing, etc. te lezen de nodige kennis opgedaan. Ik rijd Nederlands NS materieel (personen en goederen) op C rails.
Eind december vorige jaar heb ik mijn bestaande baan afgebroken omdat ik een schaduwstation wilde, zodat je de treinen niet hun ?eeuwige rondjes? zag rijden. Daarnaast wilde ik de besturing met de computer doen, maar wel met de mogelijkheid om ook nog ?met de hand? te rijden. Bij mijn oude baan reed ik maximum 5 treinen tegelijk met 2 Mobile Stations 1 en de wissels werden bediend met de bekende drukknopkastjes.
In januari ben ik begonnen van mijn nieuwe baan en nu 5 maanden later ben ik vrijwel klaar met de ruwe baanbouw en is het na al het geconsumeer van informatie via dit forum tijd om een kijkje van mijn vorderingen te geven. Tijdens de bouw heb ik steeds foto?s gemaakt.
Ik zal in een paar bijdragen met een aantal foto?s de voortgang laten zien van achtereenvolgens: het baanplan de bouw van de onderbouw, het schaduwstation, besturing en de zichtbaan.
Het baanplan
Na wekenlang te hebben gestoeid met baanontwerpen (via Anyrail) ben ik uiteindelijk tot een definitief (wat is definitief?) ontwerp gekomen van een zichtbaan en een schaduwstation.
Het schaduwstation bevatte 5 doorgaande sporen, maar tijdens de bouw heb ik dat uitgebreid naar 6 sporen. Er was ruimte voor en je kan er nooit genoeg hebben! De sporen liggen diagonaal over de tafel om zo lange sporen te krijgen. De lengte van de sporen ligt tussen de 1,88m en 2,29m.
Vanuit het schaduw station loopt het dubbelspoor (stijg- en daalspoor) via een klimovaal en een lange helling naar de zichtbaan. De totale lengte van klimovaal en helling is 10,4 meter.
Voor de zichtbaan heb ik gekozen voor stations sporen diagonaal over de tafel om zo genoeg lengte te krijgen. Verder is er een doodlopend goederenspoor waar straks een loods moet komen en ook nog een doorgaand spoor langs het goederenspoor, waar bijvoorbeeld een posttrein kan stoppen.
Aan de achterzijde loopt een soort paradespoor over een fly-over die de tunnelbak kruist. Het geheel moet straks voorzien worden van een stedelijke bebouwing.
In het baanplan sluiten een aantal rails niet helemaal aan, maar de werkelijkheid is passend.
De secties in de blokken zijn gekleurd: groen voor detectie, oranje voor remmen en rood voor stoppen.
Volgende keer: de onderbouw
Dirk Jan de Roo