Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin

Gestart door bellejt dinsdag 11 juni 2013, 15:33:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ik heb me reeds suf gezocht en vind normaal zulks vrij snel maar deze keer heb ik jullie hulp nodig.
Ik wil mijn TEE inox voorzien van Ledstrips binnenverlichting,eventueel schakelbaar via decoder.
Voor de normale aansluiting is dat geen probleem : massaveer onder een wielstel van elke wagen en middenleider via de koppeling.Heb ik volgens mij ook maar 1 gelijkrichtbrug nodig en een elko om flikkering op te vangen.
Echter wanneer ik die digitaal zou willen aansturen gaat vanuit de decoder (ESU lopi) eigenlijk de plus mee over de koppeling en moet ik de retourdraad normaal ook meegeven.Ik weet dat er ergens een oplossing ligt op het net met diodes om die massa fiktief te maken in elke wagon.
Weet iemand waar het schema van die schakeling te vinden is.
Of zou het makkelijker zijn gewoon de decoder een relais te laten aansturen en in elke wagon een bruggelijkrichter te zetten ?

Graag jullie info met veel dank.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ik zou de decoder een klein enkelpolig relais (esu, mooi klein) aan laten sturen.
Relais in de lok en het sleepcontact signaal hierdoor laten
schakelen en dit eenpolig doorgeven aan je wagons.

In je wagons heb je dan alleen
nog een massacontact en evt nog een condensator nodig. Volgens mij
kunnen de ledstrips van Digirails zowel een wissel- als gelijkstroom aan zonder knipperen,
omdat in de strip al een gelijkrichter in smd techniek is verwerkt.

Ik neem even aan dat het niet om heel lange treinen gaat, anders wordt je sleepcontact
misschien te zwaar belast.

Je kunt ook een functiedecoder in een van je wagons plaatsen en daarmee het zelfde doen, maar
dan heb je een extra sleepcontact nodig.

Er zullen vast geavanceerdere oplosingen zijn, maar die ken ik niet.

mvg Frans
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Idd,
twee diodes anti-parallel naar massa lost je probleem op.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Ik gebruik de ledstrips van 5 meter lengte en knip deze op maat.Dus gewoon 2 X 1N4148 antiparallel tussen massa en negatief ledstrip en dan gebruik ik de blauwe leiding of functieuitgang van de decoder via de koppelingen naar de + ledstrip.Vermits het om 5 rijtuigen gaat zal de decoder het wel aankunnen.Zal goedkoper zijn dan diodebrugjes te gebruiken.Vind alleen geen schema hiervan maar ik begrijp het goed.Als elektronicus heb ik graag een schemaatje van die dingen voor als ik wat ouder wordt (en mss wel seniel LOL).
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Ik denk dat je met Frank.M de beste oplossing hebt.
Dit geeft het betrouwbaarste resultaat.

Gr. Mars
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ik ga de esu lopi v4 inbouwen in het generatorrijtuig.De ledstrips verbruiken max 60 mA X 4 wagons = 240 mA.De uitgang kan 250 mA aan.De sluitlichten kan ik dan op de 2de functieuitgang zetten.Dan wordt het simpel : blauwe draad aan stroomvoerende koppeling en in alle 4 de wagens een massaveer met antiparallel diodes en een weerstand om de stroom door de Ledstrip (plakstrip) te beperken.
Allen bedankt om mij gerust te stellen dat wat ik dacht kon werken.Ik dacht een halve brug te gebruiken maar de diodes was ik niet zeker van.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
De gewone ledstrips 'aan de meter' (goedkope oplossing) hebben een gestabiliseerde gelijkstroomvoeding nodig, meestal 12 of 24 volt. Misschien gaat het wel met je decoderuitgang, maar ik zou er zelf niet van uitgaan, tenzij
je zelf je decoderuitgang gaat stabiliseren. Maar hoe dat moet zonder risico de uitgang om zeep te
helpen weet ik niet. De echte ledstrips zoals digirails lijken wel duur, maar ze zijn tot op zekere hoogte onafhankelijk van voedingsspanning en soort. Ik heb ze zelf niet op de baan, heb op dit moment zelfs geen baan,
maar heb ze een aantal jaren geleden voor een ander ingebouwd zoals ik heb beschreven. Je hebt dan geen diodes nodig, hooguit een extra (kleine) condensator per strip. De goedkope oplossing is ook niet regelbaar. Ik denk dat zoals Bellejit het beschrijft ook een knipperrisico inhoudt.

Ik ruil mijn mening overigens graag voor een betere.

mvg Frans
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Ik gebruik ook de leds van de goedkope ledstrips, maar soldeer ze los van de band.
Daarna komen ze op een gefreesde print, per 5 in serie met een weerstand. Er gaan er bij mij 10 in per rijtuig, zodat ook de balkons verlicht zijn. Je kan er max 7 in serie zetten zonder weerstand. Op de print komt ook de condensator en indien nodig, een gelijkrichter.

M.v.g. Marcel
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ik zal eens een proefopstelling moeten maken.Er zitten 5 X 3 leds (serie) in 27 cm = met weerstand teruggebracht tot 25 mA.Power is dus ok.Nu moet ik enkel kijken of ik desnoods in de toevoerleiding (blauw) een weerstand of gewoon een 12 V LM7812 moet inbouwen.De digirails zijn mss makkelijker maar dan is de fun eraf.En prijsverschil is wel groot : 4,95 euro/5 meter = 1 euro/4 wagons en de digirails komen op 7,95 euro/rijtuig.
We denken samen verder want denk dat het interessant zou kunnen worden om dit nadien eventueel in de wiki te laten zetten.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Ben benieuwd naar het resultaat, succes!

mvg
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Citaat van: loc1200 op dinsdag 11 juni 2013, 17:51:13
Ik gebruik ook de leds van de goedkope ledstrips, maar soldeer ze los van de band.
Daarna komen ze op een gefreesde print, per 5 in serie met een weerstand.
Dat klinkt interessant voor mij. Ik heb ook leds per strekkende meters gekocht. En heb daarbij wat brugcellen (4 diodes i.p.v. 2 voor ogen).  Wat moet ik me voorstellen bij een gefreesde print?
Kun je een fotootje maken?
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ik probeer deze week nog aan een paar 7812 te geraken.Dan kan ik mss in het weekend de testen doen.Heb hier ook nog en 15 tal ledstrips van Conrad liggen.Die zijn ook 12 volt.Ik test dan alles meteen en laat wel iets weten.
Ps: als de 7812 goed werkt dan gaat er weer een bestelling richting China.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ondertussen nog wat opzoekwerk verricht en tot een onthutsende vaststelling gekomen : de blauwe draad is niet schakelbaar maar een vaste + pool van de decoder.Als ik die gewoon via de enkelvoudige koppeling ga meegeven dan branden de ledstrips permanent.
Ik moet dus anders werken want de functieuitgangen zijn negatief.
Nu uitvissen hoe ik dat ga oplossen want ik heb bij elk rijtuig een massaveer geplaatst en wil via de koppeling dan een schakelbare plus hebben.Is er ergens een schema te vinden met een oplossing ? De uitgang van de decoder kan ik makkelijk via een 7812 naar 12 volt brengen.
PS: ik wil gewoon vermijden in elk rijtuig een gelijkrichtbrug te moeten zetten met een condensator.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Beste,
Ik gebruik ook de ledstrip van de rol. Ik heb ze op twee manieren aangesloten.

1: Gevoed vanuit de decoder. De uitgang van de decoder (NIET u+, maar AUX 1/2/3/4) leid ik door de koppelingen. De massaveren 'voeren de stroom af'. De U+ van de LoPi 4 is niet helemaal een echte +. Esu noemt het geloof ik een virtuele plus.
2: Gevoed door het spoor. Met de uitgang van de decoder stuur ik een relais aan, die de baanspanning vervolgens door de koppelingen leidt.

Zie op de afbeelding welke componenten ik gebruik. Omdat ik langere treinen wil kunnen inzetten ontzie je de decoder door een relais te gebruiken.



Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Rauke
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
dat zocht ik nou net.Ziet er goed uit en heeft als voordeel dat de ledstrip beschermt is door de weerstand.Ook met de C erbij zullen eventuele slechte kontakten overbrugd worden.Het brugje heb ik hier in smd uitvoeing en is dus makkelijk weg te werken.Nou seffens nog eens bekijken welke uitgang ik ga gebruiken van de lopi v4.
Ps :  zal de condensator nu niet te snel opladen omdat er geen weerstand voorzit ?
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Citaat van: memen45 op vrijdag 28 juni 2013, 21:08:04
Met de uitgang van de decoder stuur ik een relais aan, die de baanspanning vervolgens door de koppelingen leidt.

Zie op de afbeelding welke componenten ik gebruik. Omdat ik langere treinen wil kunnen inzetten ontzie je de decoder door een relais te gebruiken

Interessant draadje!
Plaatjes zeggen idd vaak meer dan woorden.
Ik wil ook graag van de extra sleper onder een stam af.

Wat voor type relais (Merk, nummer.......) moet ik aan denken?

Bedankt!
Hugo
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Type relais: ik gebruik één die schakelt van 10V en is tot 24V bestand. Aansluiten op functie-uitgang en u+. Type en merk weet ik niet, maar dit is de link naar het relais (precies die heb ik gebruikt).

Ik ben één ding vergeten erbij te tekenen: als de functie-uitgang je voeding is, moet er nog een diode tussen de koppeling en de gelijkrichter. Dit om te voorkomen dat de stroom de andere kant op door de decoder gaat lopen. Bij gebruik van een relais maakt dit niets uit.

De condensator laadt inderdaad snel op. Dit levert geen problemen op.

Groeten,

Rauke
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
nieuw tekeningetje ?
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin


Uploaded with ImageShack.us

Zwarte streepje van de diode naar koppeling gericht.

Groeten,

Rauke
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Die extra diode is alleen nodig als je de ledstrip direct achter een functieuitgang hangt, zoals Rauke ook verteld in zijn vorige reactie. Persoonlijk zou ik er gewoon altijd een relais tussen zetten, kun je de stam zo lang maken als je wilt zonder een functieuitgang op te blazen.

Verder gebruik ik 100uF condensatoren, ook ruim voldoende. Die van 220uF zijn nog wel eens te dik. Verder gebruik ik een 1k weerstand. Misschien toch maar eens iets verhogen.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
ok thx allen.Nu ben ik zeker dat mijn gedacht juist was.Ben al enkele jaartjes uit dat elektronica gedoe.Ga deze week dan maar aan de slag met verlichten.Foto's volgen dan wel in mijn topicjes.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
vandaag dan tijd gevonden en begonnen aan de ombouw.Bij de ledstrips moet er telkens de middelste led uit worden gesoldeerd en doorverbonden.Daarna de brugschakeling ingebouwd en de weerstand mag maar 220 ohm zijn.Voor de overloopverlichting dan gewoon 1 van de uitgesoldeerde leds met een weerstand van 1K5 op het einde van de strip eraan gesoldeerd.De condensator laat ik voorlopig achterwege.Die kan er later nog altijd bij als er flikkeringen door slechte kontakten zouden zijn.

foto's:

oude situatie waar de overloopleds nog op de strip zitten.Hebben nu een eigen weerstand en verbonden op de 2 laatste eilandjes.
Het grijze papier is nu het nieuwe plafond waar enkel de leds zichtbaar zijn.

Decoder zit mooi in bagagevertrek met een weerstand van 150 ohm /1 W als belasting

De sluitlichten dmv SMD leds


volledig rijtuig


Nog minstens 3 rijtuigen te gaan.Maar dat is voor een andere aanvulling.

Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
alles is omgebouwd.De weerstand van 220 ohm is de juiste waarde.De condensator laat ik achterwege want dat laat de leds nagloeien bij uitschakeling.Ook mag er geen led overbrugd worden van de strip want dat geeft een raar fenomeen : de leds van de andere wagens gaan branden  bij uitschakeling van de decoder.Vermoedelijk ontstaat er een lekstroom door de overbrugging van de leds.Hierdoor veranderd de weerstandswaarde van de strip.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Hoi,
Mooi topic, ook iets wat nog op mijn lijstje staat.
1 vraagje... Ledstrips voor ?5,- voor 5 meter?
Die heb ik nog niet gevonden. Heb je toevallig een url?
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
5 euro voor 5 meter, dat is wel heel goedkoop.

Die heb ik ook nog niet gezien. Ik denk dat het per meter is.

Maar 5 meter voor een euro of 8, á 9 lukt soms wel.

(en 14 dagen wachten ivm verzending uit Hongkong.)

Gr. Marcel
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Hoi,

Kijk hier maar eens. :)

Gr.
René
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
gewoon op e*ay in uk zoeken naar led strips.
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: eventuele schakelbare binnenverlichting met enkelpolige koppeling marklin
Bedankt voor de tips!  :thumbup:
Is inderdaad erg goedkoop, en verzendkosten gratis... :D