Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  04. Station Heerlingen - Het Programmeer-spoor.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 04. Station Heerlingen - Het Programmeer-spoor.  (gelezen 1464 keer)

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
04. Station Heerlingen - Het Programmeer-spoor.
« Gepost op: zondag 09 juni 2013, 21:01:26 »

Het moest ervan komen, hij zat al lang in de pen... al heel veel over gesproken.... maar de tijd en zin ontbrak.

Station Heerlingen is uitgebreid met een heus mobiel programmeer spoor en een plek om te testen.

Fase 1 was natuurlijk het ontwerp en nou nou, om een heuse baan van 1,10 bij 79 centimeter te ontwerpen had ik wel wat tijd nodig  :D.
Maar serieus, rekening gehouden met de maten om de plaat 'onder' de rechterzijde van de hoofdbaan te kunnen schuiven, moest er inderdaad even gerekend worden. Ook de lengte van 1,10 gebaseerd op de wens om naast de R1 bochten te verlengen met een 24188 en een 24094, zodat er bij gelegenheid ook een sensor en/of wissel eenvoudig aan toegevoegd zou kunnen worden.
Het geheel voorzien van een 'filten' ondergrond, meer voor de show als voor demping. Maar het maakt het plaatje wel compleet. Hierdoor kan ik hem ook nog gebruiken als 'scenery voor foto-shoots' (dan nog wel even een leuke achterplaat maken).

De eisen zijn om uiteindelijk op 6 verschillende manieren gebruik te kunnen maken van 'de baan':
- Analoog Wisselstroom,
- Analoog gelijkstroom (dus zijn de massa-rails gescheiden van elkaar om met 'een derde' draad daadwerkelijk de stroom aan te koppelen).
- Digitaal Wisselstroom (dus aan de Central Station 2 (of de MS2)).
- Digitaal gelijkstroom (dus aan de Central Station 2 of de MS2, en aan de gescheiden 2de massa-rails).
- Digitaal Wisselstroom, Programmeer-Spoor (dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2).
- Digitaal gelijkstroom, Programmeer-Spoor (dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2 en aan de gescheiden 2de massa-rails).

De bedrading wordt met Marklin busjes aangesloten bij behoefte, de Trafo's zijn dus daarop voorbereid.
Toekomst verhaal is het scheiden van de rails in blokken, zodat de eerste stapjes met iTrain ook met deze rails geoefend kunnen worden (dit wordt dus voorbereidt vˇˇrdat de rails daadwerkelijk wordt vastgeschroefd). Bijlage ontwerpje volgt nog.

En van de eerste fase alvast een paar foto's bijgevoegd.

Groeten,

Jan

« Laatst bewerkt op: donderdag 27 februari 2014, 18:25:51 door i_m_johny »
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: Station Heerlingen - De TEST-baan.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 juni 2013, 21:04:07 »

Oh ja, ook nog even een sfeerplaatje (waarbij analoge StoomLoc ANNA de LIMA 1220 'vervoert'...).

En nog het SCARM tekeningetje (waarvoor nog wel een 6-tal 24115-ers besteld moeten worden).

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: zondag 09 juni 2013, 22:28:18 door i_m_johny »
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re: Station Heerlingen - De TEST-baan.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 juni 2013, 21:43:37 »

De eisen zijn om uiteindelijk op 6 verschillende manieren gebruik te kunnen maken van 'de baan':
- Analoog Wisselstroom,
- Analoog gelijkstroom (dus zijn de massa-rails gescheiden van elkaar om met 'een derde' draad daadwerkelijk de stroom aan te koppelen).
- Digitaal Wisselstroom (dus aan de Central Station 2 (of de MS2)).
- Digitaal gelijkstroom (dus aan de Central Station 2 of de MS2, en aan de gescheiden 2de massa-rails).
- Digitaal Wisselstroom, Programmeer-Spoor (dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2).
- Digitaal gelijkstroom, Programmeer-Spoor (dus aan het programmeer-spoor van de Central Station 2 en aan de gescheiden 2de massa-rails).


Zo Jan, je hebt er zin in. Het was toch bewolkt vandaag he, in Heerenveen?

Digitaal wisselstroom of gelijkstroom bestaat niet.

Digitaal kan in zijn algemeen heid zijn MM. DCC, selectrix, FMZ etc
Verder heb je 3 rail en 2 rail.

Verder is het zo dat in zijn algemeenheid 3rail wordt gecombineerd met MM
2rail wordt van DCC, selectrix, FMZ etc voorzien.

jouw optie 3 is dan: De rails aan de CS2 betekent in feite aan de MM of MFX met 3rail
jouw optie 4 is dan: 2rail aan de CS2
Optie 5 en 6 is programmeerspoor, waarbij 5 is 3rail en 6 is 2rail

teunis
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: Station Heerlingen - De TEST-baan.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 juni 2013, 21:46:38 »

Ach Teunis.....

En nou was ik net zo tevreden met mezelf..... :-(

(dan nog maar wat filmpjes op YouTube plaatsen van al die ....Stroom locjes).  >:-D  >:-D



FleischMann StoomLoc ANNA (2-rail, analoog, gelijkstroom):




Marklin M3029 (3-rail, analoog, wisselstroom):



Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 augustus 2013, 07:32:22 door i_m_johny »
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.171 seconden met 22 queries.