Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

DCC versus Motorola

Gestart door Bolje zondag 09 juni 2013, 20:55:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC versus Motorola
Bolje
gast

DCC versus Motorola
Beste mensen,

misschien is deze al ergens behandeld, maar ik vind niet direct iets terug :?

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen DCC en Motorola?
Wat krijgt jullie voorkeur en waarom?
Is het interessant om de twee protocollen door elkaar te gebruiken? VB enkele wissls op Motorola en andere op DCC.

Mvg,

Ronald
Re: DCC versus Motorola
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: DCC versus Motorola
Je kunt DCC en Motorola gewoon door elkaar heen gebruiken, zowel voor wissels, loc,s en alle andere op deze protocollen gemaakte apparatuur.

Voordeel van DCC is dat je hogere adressen kunt gebruiken.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: DCC versus Motorola
Is het aantal Rijstappen (14, 28 of 126) ook niet een wezenlijk verschil?

Groeten,

Jan
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DCC versus Motorola
En het aantal functie's en een andere hoop technische zaken :mrgreen:
Re: DCC versus Motorola
Hallo

126 of 128??

teunis
Re: DCC versus Motorola
Bedankt voor de reacties,

maar ik denk dat er toch nog meer te 'vertellen' valt over deze protocollen?

Kiest er iemand voor een Motorolla-decoder omdat die goedkoper is? Of toch maar liever een DCC-decoder?

Mvg,

Ronald
Re: DCC versus Motorola
Misschien is het handiger zelf eens het internet op te gaan en te zoeken wat ge hier blijft vragen.
Kijk eens bij esu, die hebben allerlei decoders en dan zie je ook de prijs verschillen.

teunis

Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: DCC versus Motorola
DCC enkel is meestal goedkoper.Met DCC zijn er meestal meer functies beschikbaar.Alles wordt echter heel relatief.DCC is wel een volledig herkende standaard terwijl motorola eigenlijk enkel voor Marklin is.Daar heb je natuurlijk ook maar max 28 rijstappen en max 255 adressen..In DCC gaat dat al snel naar 128 stappen en 9999 adressen.Google is je vriend hierbij.Als je echt op protocol niveau gaat beginnen dan moet je een echte techneut zijn om alles te begrijpen en mss googlen onder afbeeldingen.
Re: DCC versus Motorola
Beste Johnny,

Het gaat mij niet om het protocol zelf. Het gaat mij meer om de toepassing en gebruik ervan (decoders).
Ik vraag mij af: Kopen we gewoon de goedkoopste decoder of kiezen we er één omdat die een protocol gebruikt die we wil toepassen?
Staat er niemand stil bij het toegepaste protocol voor hij (of zij) een decoder koopt?
Ik dacht ook dat de Motorolla-decoders goedkoper waren  :? Of heb ik verkeerd gekeken?

Mvg,

Ronald
Re: DCC versus Motorola
Teunis 126 is het juiste aantal daadwerkelijke stappen, in de volksmond noemen we dat DCC 128.
Re: DCC versus Motorola
Ronald,

De meeste decoders zijn tegenwoordig Multi-Protocol ze werken op beide systemen of formaten. Zelfs de decoders van Marklin zijn tegenwoordig multi-protocol.

Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: DCC versus Motorola
ik ben langzaam aan het overstappen naar DCC decoders.Scheelt al snel 4 euro/decoder en meer mogelijkheden.Als simpele functiedecoder vind je ze ook spotgoedkoop in DCC.Zijn meestal ook makkelijker in te stellen/programmeren.Geen gedoe met dipswitchen.Bij DCC heb je ook voor magneetartikelen enzovoort steeds dezelfde protocollen/instellingen.En je kan ze door elkaar gebruiken.Dat is mijn ervaring.
Re: DCC versus Motorola
Bedankt Johnny voor je antwoord.

Ik denk dat er nog wat modelspoorders zijn die, net als U, nadenken over hoe het gemakkelijkst (en betaalbaar) alles aangestuurd kan worden.
Dat was ook een beetje de reden van deze vraag.

Mvg,

Ronald

Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2007

offline
Re: DCC versus Motorola
Ik ben net aan het overstappen van Motorola naar DCC. De ontwikkeling van het Motorola-protocol is in feite al bijna 20 jaar geleden gestopt en dat merk je aan de genoemde punten als het aantal rijstappen, mogelijke adressen, functies en dergelijke. DCC lokdecoders zijn ook wat goedkoper, omdat de DCC-markt concurrerender is. Dat verschil is niet meer zo groot als vroeger, maar bestaat nog wel.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: DCC versus Motorola
Samen met Teunis heb ik (we) een aantal weken geleden 3 (2-rail) locs voorzien van ESU LokPilot v4 (multiprotocol) decoders.

En omdat ik een CS2 heb, natuurlijk eerst voor het Motorola protocol gekozen tijdens het inlezen in de CS2. En wat bleek later (toen ik later ook de eerste van de drie als DCC instelde), met DCC bleek de loc absoluut veel beter te lopen. De 126 (of 128 als je het zo wilt noemen) rijstappen zorgen met dezelfde decoder en motor voor een veel mooier rijgedrag.

Het is dat het budget voor 2013 op is (  :(  ), maar als ik nou nog eens mijn geld goed wil besteden, dan zou ik ook de overige met MM decoders voorziene locs zeker vervangen door de LokPilot's (maar ga dan geen multiprotocol meer kopen, maar gewoon de DCC variant).

Groeten,

Jan
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2008

offline
Re: DCC versus Motorola
Goeie zaak, Jan !

Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: i_m_johny op dinsdag 11 juni 2013, 22:42:06
..... met DCC bleek de loc absoluut veel beter te lopen .....

Een aanvulling.... Inmiddels ben ik flink aan het testen maar merk nu dat het wel degelijk van het type (lees, Merk) loc afhangt.
De (zeer goedkope) Mehano Thalys loopt zeer mooi (alleen het gebrek aan anti-slip bandje['s]) merk je bij het starten van de loc wel. De Roco tram, loopt zo mogelijk nog mooier. Maar de LIMA (Hema) MAT'54 (Hondekop) zeker niet. Zeer wispelturig, niet echt rustig te krijgen. Zal daar nog wat instel werk aan moeten verrichten.

Iemand meer ervaring met het voorzien van LIMA Loc's van decoders, met name het rijgedrag?

Groeten,

Jan
Re: DCC versus Motorola
We hebben het nu vooral over locdecoders, maar wat ivm wissel- of andere magneetartikeldecoders?
Welke voorkeur is er hier?

DCC-decoders zijn toch duurder dan Motorolla-decoders?

Wie gebruikt er wat en waarom?

Mvg,

Ronald
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2007

offline
Re: DCC versus Motorola
Bij de klassieke schakel- en wisseldecoders was Motorola altijd goedkoper. Bij Viessmann is dat bijvoorbeeld nog steeds zo, maar bij Littfinski of Tams weer niet. Bij de klassieke Motoroladecoders kon je het adres met dipswitches instellen en dat vinden sommige mensen gemakkelijker dan programmeren.

Maar er is een nieuwe generatie decoders en die zijn van een heel andere orde. Ze kunnen veel meer, zijn goedkoper en altijd multiprotocol. Het hele onderscheid tussen wisseldecoders en schakeldecoders is daarbij weg. Bij Digirails koop je voor drie tientjes een decoder waarmee je 8 wissels kan schakelen, maar het ding is ook te gebruiken voor lichtseinen en wat je verder wil schakelen. ESU (Switchpilot) en andere merken hebben soortgelijke decoders.

Oh ja, zelf heb ik een vloot multiprotocol wisseldecoders van Viessmann omdat ik die al jaren heb. Maar een nieuwe decoder is hier momenteel altijd de Digirails 4018.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2007

offline
Re: DCC versus Motorola
Hoi Ronald,

ik gebruik DCC wisseldecoders omdat ik in het verleden gewerkt heb met DDW. DDw en Motorola gingen toen niet goed samen.

Mijn gevoel zegt dat DCC stabieler werkt dan Motorola maar misschien is dit wel de grootste flauwekul :D

Groetjes, John
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 juni 2013, 21:01:18
Je kunt DCC en Motorola gewoon door elkaar heen gebruiken, zowel voor wissels, loc,s en alle andere op deze protocollen gemaakte apparatuur.

Hoi Peter, ik kom even bij jou uit omdat ik net op dit onderwerp zat te googelen. Ik lees nu in het Märklinboek ?digital fahren Mit der Central Station 3? dat je je bij één protocol zou moeten houden en een mix moet vermijden. Wat is jouw ervaring in de praktijk met ?door elkaar heen gebruiken?? Als je dat al doet natuurlijk.
Re: DCC versus Motorola
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: DCC versus Motorola
Hans, ik heet danwel geen Peter, maar ik gebruik het ook door elkaar heen. Gaat vrijwel probleemloos. Waaraan je kan merken dat de CS3 een moderne centrale is, moderner dan bijvoorbeeld de intellibox, is het feit dat deze een scheiding heeft tussen Motorola en DCC adressen. Dat heet, bijvoorbeeld adres 25 kan je 2x gebruiken: 1x op DCC en 1x op Motorola. Dat is iets om rekening mee te houden, anders gaat je lok met multiprotokol decoder aan de wandel op het moment dat je een lok met zuivere Motorola decoder aan stuurt (been there, done that). Met een Intellibox heb je daar geen last van, die stuurt ieder adres maar 1x uit.

Ik heb de persoonlijke voorkeur voor DCC: Je hebt meer dan 4 functies op 1 adres, 28/128 rijstappen en meer dan 255 lokadressen/320 accessoireadressen. Wanneer je dat nou nodig hebt? Bijvoorbeeld als je, zoals ik, met anderen samen gaat opbouwen. Ik heb een bereik van 200 adressen voor mijzelf. Daarin kan ik dus groepen maken: Scherpe wissels bij de scherpe wissels, slanke wissels bij de slanke wissels, boogwissels bij de boogwissels, ontkoppelrails als een bundeltje.

Een voordeel aan het DCC protocol bij accessoires is, dat DCC in de basis zelf uitschakelt. Er wordt wel een uitschakelsignaal verstuurd, maar je programmeert ook een tijd in waarbinnen hij uitschakelt. Mijn afschakelrails bijvoorbeeld, waarmee ik een sectie stroomloos stellen kan, luisteren niet naar het uitschakelsignaal, maar enkel naar de interne timer en schakelen na 60-90 seconde zelf de stroom weer uit via het relais.
Motorola heeft in de basis altijd een afschakelsignaal nodig, alhoewel nieuwere decoders ook gewoon zelf een timer kunnen hebben, en kan dus bij verlies van een deel van de package een wisselaandrijving blijven bekrachtigen waardoor je wisselspoel doorbrandt.

Groet,
Laurent
Re: DCC versus Motorola
Ben den Hollander
gast

Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 07 augustus 2018, 17:35:49

Ik lees nu in het Märklinboek ?digital fahren Mit der Central Station 3? dat je je bij één protocol zou moeten houden en een mix moet vermijden.


Ik ben benieuwd naar waarom je een mix moet vermijden, zeggen ze dat er ook bij Hans?
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat uiteraard niet, Ben. Vandaar dat ik maar is rond vraag. ?k Ben gewoon benieuwd. Zelf gebruik ik tot nu toe de ECoS 2 en heb (nog) geen problemen met een mix van MM, mfx en dcc. Zij het dat sinds kort mijn ECoS geen nieuwe Märklin mfx loks meer herkend. Maar dat terzijde.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC versus Motorola
Bij mijn "apparaat" staat zowel Motorola als wel DCC ingeschakeld, voor magneetartikel decoders e.d. stuurt het "apparaat" het adres/instructie uit in beide formaten.

Dat werkt prima, ik "lees" alleen dat de Digikeijs Motorola decoders er wat problemen mee zouden hebbben

Groet, Anne W
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Anne W op dinsdag 07 augustus 2018, 22:48:05

Dat werkt prima, ik "lees" alleen dat de Digikeijs Motorola decoders er wat problemen mee zouden hebben



Die hebben een zware voorkeur voor DCC indien in het signaal aanwezig.
Dus stuur ze dan ook met DCC aan,heb je nergens last van.(althans ik niet)

mvg,Robin
Re: DCC versus Motorola
Ben den Hollander
gast

Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 07 augustus 2018, 19:21:49

Zij het dat sinds kort mijn ECoS geen nieuwe Märklin mfx loks meer herkend. Maar dat terzijde.


Nou terzijde...... je doet er luchtig over. :D Het lijkt me voor een Marklin rijder knap lastig: geen MFX betekent dan terugvallen op het oude Motorola? DCC is bepaald nog geen gemeengoed.

Gr, Ben.
Re: DCC versus Motorola
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: DCC versus Motorola
Ik ga in mijn ECoS MFX uitzetten  :)
Wat op DCC kan rijden zet ik daar op en de rest gaat op Motorola.
En op mijn oude baan gebruikte ik zowel Motorola, DCC, MFX en Railcom tegelijkertijd.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 08 augustus 2018, 07:20:15
Nou terzijde...... je doet er luchtig over. :D Het lijkt me voor een Marklin rijder knap lastig: geen MFX betekent dan terugvallen op het oude Motorola? DCC is bepaald nog geen gemeengoed.

Luchtig in die zin: mijn leverancier geeft mij het advies de lok met dcc aan te sturen. Heb ik tot nu nog niet geprobeerd maar lijkt mij in principe geen probleem. Vreemd blijf ik het wel vinden. Tot voor kort meldden Märklin mfx loks zich probleemloos aan de ECoS centrale aan maar met mijn recente aanschaf niet meer.

Overigens is hier mijn oorspronkelijk vraag over die (merkwaardige?) passages in het Märklinboek over de CS3 nog niet beantwoord. Ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van Märklin CS3 gebruikers die de verschillende protocollen door elkaar gebruiken. Alvast bedankt voor het delen!
Re: DCC versus Motorola
Ik denk ook niet dat het niet aanmelden van een MFX decoder iets te maken heeft met DCC of Motorola, maar meer met MFX en de centrale/decoder zelf.

Het niet aanmelden van MFX was bij de eerste generatie van de CS al een probleem en die was Motorola/MFX only.

Het is hetzelfde als een chinees jouw zijn levensverhaal verteld, jij snapt er niets van maar die chinees is zijn verhaal kwijt.

Dit zijn dus allemaal broodje aapverhalen.

Groetjes
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat Dank voor jouw reactie.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2017

offline
Re: DCC versus Motorola
Hans,

Het is m.i. al eerder opgemerkt: bij aanmelding nieuwe mfx loc alleen M4 protocol van de Ecos gebruiken. Alle andere protocollen Motorola DCC en Selectrix tijdelijk uitschakelen (vinkje weghalen).
Heb je dat al geprobeerd ?

Cees
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat Bedankt voor jouw reactie, Cees  :thumbup:

Die is inderdaad nieuw voor mij en heb ik hier dus gemist. Ik zal deze methode straks bij thuiskomst direct uitproberen.
Re: DCC versus Motorola
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Hans Biere op woensdag 08 augustus 2018, 07:42:37
Overigens is hier mijn oorspronkelijk vraag over die (merkwaardige?) passages in het Märklinboek over de CS3 nog niet beantwoord. Ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van Märklin CS3 gebruikers die de verschillende protocollen door elkaar gebruiken. Alvast bedankt voor het delen!
Mijne heb je al Hans. :)
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat Overduidelijk, Laurent!  :thumbup:  :) ;)
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 08 augustus 2018, 10:42:06bij aanmelding nieuwe mfx loc alleen M4 protocol van de Ecos gebruiken. Alle andere protocollen Motorola DCC en Selectrix tijdelijk uitschakelen (vinkje weghalen).

Cees, zoals gezegd bij thuiskomst direct geprobeerd en...

... jawel hoor. Het ei van Columbus. Aanmelden ging nu super!

Nogmaals bedankt voor je tip!
Re: DCC versus Motorola
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: DCC versus Motorola
Selectrix sowieso uitgooien als je het niet gebruikt.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat Had ik sowieso ook altijd al uit staan omdat dit protocol bij niet in gebruik is. Weer bedankt voor deze aanvulling, Laurent.

Op mijn baan rijden nu lokomotieven c.q. functie modellen met de protocollen MM, MfX en DCC. De meeste wissels praten met MM maar bij wijze van experiment ook enkele met DCC.

Dat alles gaat met mijn ECoS tot nu toe zonder problemen.

Dankzij onder andere Laurent heb ik de CS3 werkend gezien die dit ook kan; daarom begrijp ik niet wat Märklin in haar eigen publicaties hierover schrijft: beter maar geen protocollen door elkaar gebruiken. Begrijpen doe ik dat niet, kan het mij ook nauwelijks voorstellen waarom ?het beter zou zijn dit te vermijden?. Ik kan het ook verkeerd interpreteren natuurlijk.

Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2014

offline
Re: DCC versus Motorola
Het is altijd beter om zo min mogelijk protocollen door elkaar te gebruiken ze kunnen elkaar mogelijk negatief beïnvloeden daarom zul je in zo'n beetje elke gebruiksaanwijzing de waarschuwing vinden dat je liever een protocol gebruikt.
Het kan jaren goed werken maar na een update ineens voor onverklaarbare problemen zorgen.
En met deze waarschuwing kunnen fabrikanten alle klachten ivm gebruik meerdere protocollen tegelijk van tafel schuiven omdat ze ervoor gewaarschuwd hebben.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
 @citaat Bedankt voor je reactie!

De ?waarschuwing? waar je het over hebt, heb ik in de ECoS handleiding (nog) niet kunnen vinden. Maar ik zal ?m nog is zeer kritisch doorspitten.
Re: DCC versus Motorola
Ben den Hollander
gast

Re: DCC versus Motorola
 @citaat Die waarschuwing vind je niet in de gebruiksaanwijzingen. Zou ook een beetje raar zijn. Zou fijn zijn als Mark met een concreet voorbeeld komt: een link of een citaat.

Wel is het zinvol alles wat je niet gebruikt uit te zetten. Maar ja, als je MFX en MM en DCC decoders hebt stopt deze wijsheid al snel en moet je leven met de ongemakken van meerdere protocollen op je baan. En een memo aanleggen met allerlei workarounds......
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 09 augustus 2018, 09:27:55En een memo aanleggen met allerlei workarounds......

Tja, Ben. De eerste heeft zich dan dus recentelijk bij mij aangediend. Zie het voorbeeld een paar posten terug.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC versus Motorola
Waarom iets inschakelen als je het helemaal niet gebruikt, de reden is simpel: er is geen enkel software programma 100 % perfect, ik rijd met 20 loks, één oude 6090X, Märklin/Esu MFX decoders, Märklin MFX decoders, Esu M4 decoders en Esu decoders op een gecombineerd Motorola/DCC signaal, geen problemen.

Groet, Anne W
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2010

offline
Re: DCC versus Motorola
Hans,

je Mfx locs die niet meer herkend worden ondersteunen die DCC ?

Zo ja,misschien werkt het aanmelden wel als je DCC in die decoders uit zet.

Mvg Robin
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2017

offline
Re: DCC versus Motorola
Robin,

Zie post 32 en 36: geen enkel probleem bij het aanmelden van mfx/m4 locs (dat protocol gebruikt esu nog steeds, ook in de laatste nieuwe decoders) in de Ecos.
Hier staan 120 locs in de "stalling" waarvan er steeds circa 30 in bedrijf zijn. Alle protocollen worden gebruikt behalve selectrix. De decoders zijn verschillend pluimage: märklin, brawa (=esu) zimo, doelhler & haas, esu, uhlenbrock etc. Alles rijdt gewoon probleemloos rond en door elkaar.
Magneetartikel worden uitsluitend geschakeld met motorola.

Cees
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Hero op donderdag 09 augustus 2018, 11:50:29
Zo ja,misschien werkt het aanmelden wel als je DCC in die decoders uit zet.

Robin,

Bedankt voor jouw reactie. Het aanmelden is inmiddels gelukt. Zie de tip van Cees een aantal posts hierboven.
Re: DCC versus Motorola
Lid sinds: 2014

offline
Re: DCC versus Motorola
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 09 augustus 2018, 09:27:55
@citaat Die waarschuwing vind je niet in de gebruiksaanwijzingen. Zou ook een beetje raar zijn. Zou fijn zijn als Mark met een concreet voorbeeld komt: een link of een citaat.
Als je gebruiksaanwijzingen doorleest staat er bijna altijd dat het in doorsnee situaties het zou moeten werken ofwel ze geven geen garantie dat het altijd werkt.
Dit is dus wel zeker een waarschuwing klein maar toch.
Maar door de regel is het zo dat elk extra protocol de kans op fouten maal x ...... doet toe nemen(puntjes het aantal protocollen dat gebruikt word)
En met betrekking tot MFX aanmelden alle problemen die ik had/heb zijn terug te leiden naar de afstand tussen lok en centrale(aanmelden op de baan wou wel eens lastig maar aanmelden op programmeer spoor niet)dat is tenminste mij ervaring misschien dat anderen het anders ervaren.