Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

inspiratieloos

Gestart door Michiel3000 woensdag 05 juni 2013, 19:35:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inspiratieloos
Michiel3000
gast

inspiratieloos
hallo
Ik ben nieuw hier en wil een baan ontwerpen, maar ik ben totaal inspiratieloos.
Ik heb wintrack.
Nog niks aangeschaft (geen treinen, geen rails echt niks)
En ik wil niet te groot beginnen (3m op 1.5m)
schaal: h0 of n
wie o wie kan mij helpen?
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: inspiratieloos
Hi :D
Al er eerst misschien handig om te melden wat voor rails je wil C-rails, M, K of iets anders?

Mvg
Frank
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: inspiratieloos
 >:-D

-> START Menu,
-> WinTrack starten,
-> eerste rechte stuk plaatsen.....

-> en .... voordat je 4 uur later klaar bent, eerst even opslaan  >:-D

(een tip die ik mezelf al diverse malen heb gegeven, naar volle tevredenheid....

Groeten,

Jan

Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
ik dacht aan 2-rails maar ik weet het nog niet.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2010

offline
Re: inspiratieloos
bedenk in je hoofd wat je wil.

groot station, rangeren, opstelplaats, werkplaats, lange treinen. extra scenery (huisjes e.d.).

succes.

Dirk
Re: inspiratieloos
Alves
gast

Re: inspiratieloos
Het is gewoon belangrijk om voor jezelf wat dingen op een rijtje te zetten..

Tijdperk (Bijvoorbeeld het heden of periode III met stoomlocomotieven )
Thema ( Land wat je na wilt bootsen )
Railsysteem ( 3-rail Märklin dus of 2-rail )
Budget
Enkel of dubbelspoor
Groot of klein station
Doorgang- of kopstation

Als je geen inspiratie hebt zou ik bahnbilder.de kijken. Staan heel veel foto's die je inspiratie kunnen geven. Heb ik zelf ook veel aan gehad.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2006

offline
Re: inspiratieloos
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8578.msg129215#msg129215

Een heel eenvoudig ontwerp, gebaseerd op de Marklin start-set met ovaalvormig traject en later uitgebreid door dubbelspoor aan te leggen. Met meegebogen wissels is een station met 3 sporen (1 huis-perron + twee sporen aan een eilandperron) aan te leggen. Met emplacement met redelijk wat opstelsporen om treinen op te parkeren. Gelijktijdig met 2 treinen tegelijk op het traject te rijden.
Digitaal gestuurd dus vrijwel geen ingewikkelde bedrading nodig. Bovenstaand plaatje geeft een indruk van deze modelbaan van mijn zoon. De rest van het verhaal gaat over wat anders (nl de inzet van Roco-materieel op deze Marklin-baan). Op forum heb ik zo niet meer plaatjes, maar kan ze wel uit mijn archief halen.

groet,
willem
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Ik heb een hele mooie baan gevonden, helaas is hier geen baanplan van. Met wat overzichtfoto's (zie link) heb ik geprobeerd er een baanplan van te maken in wintrack, maar dit lukt me niet  :( .
Zou iemand dit voor mij kunnen teken zodat ik heb kan openen in wintrack 8.0?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg283557#msg283557
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: inspiratieloos
al eens gedacht om de geluidsman een berichtje te sturen ? Mss heeft hij wel een baanplan in wintrack.
Re: inspiratieloos
C-Brian
gast

Re: inspiratieloos
Uit Peter's topic, klik:

CiteerMichiel,

Ook ik heb me laten inspireren door het baanplan nam de geluidsman

zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32126.msg575990#msg575990

in de tussen tijd wel e.e.a. aangepast.

Ben nu bezig mijn kamer leeg te ruimen om te beginnen met het frame ( gaat alleen niet zo snel met een gezin met jonge kinderen en andere hobby's)

groeten Albert

En in de link in dat bericht vind je een baanplan dat er dus sterk op lijkt.

NB: Wat Albert heeft geschreven is zelfs een antwoord op jouw vraag in Peter's topic. Vraag me af waarom je niet meteen naar Albert's link hebt gekeken.
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
Hee Michiel,

Ik loop net tegen je draadje aan. Toevallig heb ik het baanplan van Peter eens geprobeerd na te tekenen in Wintrack.
Het klopt niet helemaal, er zou wat gespeeld kunnen worden met de r1 en r2 bochten.
En aan de rechterkant het zichtbare gedeelte op nivo 1. Daar kwam ik niet helemaal uit. Als je durft rails in te korten is het geen probleem om die kleine stukjes te maken.
Je hebt 2 rechte stukjes nodig daar om uit te komen. In de tekening zijn dat de open gelaten stukjes.
Ik heb het tra bestand opgeslagen in voor versie 7, dus als het goed is moet je het kunnen inlezen in versie 8.
Als het nu niet lukt, dan hoor ik het wel van je.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: inspiratieloos
Hoi,

Ik heb net het begin van mijn eigen topic weer eens doorgenomen, leuk om te zien hoe het allemaal begonnen is.

Alleen het bovenste gedeelte is met behulp van een teken programma gemaakt, het was erg lastig om dit passend te krijgen.
Ik wolven de week best eens zoeken of ik het programma aan de praat kan krijgen en/of ik het bestand nog heb.

Misschien moet ik maar eens een opendag houden  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
heel erg bedankt peter en peter  :D  Ik kan het bestand jammergenoeg niet openen ik krijg dan de melding "unespected file format"
Het is mij ondertussen wel gelukt het baanplan te tekenen met een paar wijzigingen maar nu is blijkbaar m'n beschikbare ruimte een halve meter minder als op m'n baanplan  :?  Dat is dus nog wat puzzelen!!
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: inspiratieloos
Wie wat bewaard..........................................



Ik heb ook het wintrack 7 bestand hiervan, alleen weet ik niet hoe ik dat kan plaatsen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos

Dit is wat ik tot nu toe heb een variatie op de baan van Peter maar dan iets kleiner en met minder rails want ik heb niet zoveel plaats  :(
Op niveau moet ik die wissel enzo nog passend maken en daar ook nog dubbelspoor maken eventueel.
Nog tips??
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Re: inspiratieloos
C-Brian
gast

Re: inspiratieloos
Hoogtes links onderin gaan niet werken.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Jaa nu ik dit bekijk inderdaad dat had ik nog niet gezien, daar moet ik nog even over nadenken.
Nog tips, iemand een oplossing??
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inspiratieloos
Michiel,

Haal links onderin die 224 links van het wissel weg en de 24188 bovenin de binnenboog ook weg.
Schuif dan de hele binnenboog naar rechts.
Ook de stijging van de binnenbaan rechtsboven is veel te groot.
Zie aanpassingen op de het plaatje hieronder.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos

Maar als je die weghaalt kan dat toch nog niet het komt dan niet overeen (zie foto)
En wat bedoel je met 180 graden draaien??
Re: inspiratieloos
hermanus
gast

Re: inspiratieloos
waarom niet op deze manier
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos


Een nieuw baanplan gevonden en aangepast wat denken jullie en is de stijging niet te groot??
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inspiratieloos
Dat gaat niet Michiel, als je één keer door de keerlus bent gereden, kom je er nooit meer op, zonder achteruit te rijden.
Dat geldt ook voor je vorig ontwerp.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: inspiratieloos
Hoi Michel,

Dat geldt eigenlijk altijd. Je hebt minimaal 2 keerlussen nodig om dit probleem te ondervangen.

Groet,
Bert
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
@Kappa, die twee omdraaien zoals je voorstelt gaat ook niet werken. De hoek klopt niet. Die 3 maal 115 moeten worden verwisselt met 1 224.

@Michiel,

Wat dacht je van dit. Lijkt goed op de baan van Peter, moet nog wel even wat verder uitgewerkt worden, maar dat mag dan weer geen probleem zijn.
Als je nu de voorste sporen op 5 cm hoogte houd, dan kun je na de wissels links met de binnenste en buitenste naar afdalen en met het middelste spoor omhoog gaan.
Dan heb je ruimte genoeg om het hoogte verschil te maken. Aan de rechterkant moet je dan ook afdalen en misschien moet de hoge baan daar dan ook nog een klein stukje
stijgen om alles goed te laten passen.
Zo zou je van het binnenste spoor na de keerlus wissel nog een wissel kunnen plaatsen om een derde spoor te creëren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Peter
             
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos

Ik was bezig om het na te maken (om daarna nog wat aan te passen) maar ik kom iets anders uit als jouw baanplan en ik gebruik precies dezelfde onderdelen?? Hoe kan dit??

En even later volgden ook de andere problemen, ik kom er niet uit  :?
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
Hoi Michiel,

Je gebruikt niet overal dezelfde rail stukken.

Het binnenste spoor links onder daar gebruik je een 064 na het wissel en voor de bocht. Die moet je er even tussenuit halen.
Dan komt je lus op de onderste baan ook weer beter uit. Alleen moet daar dan nog een 206-je tussen om de hoek weer gelijk te maken. En ook de aansluiting aan de rechterkant gaat dan kloppen.
Op de hoge baan na het wissel krijg je een 206 bocht stukje in de afgebogen stand. Als je die gebruikt dan komt de keerlus ook weer goed.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
heel heel heel erg bedankt ik vind dit een mooi baanplan!!  :thumbup: :thumbup:
En nu heb ik ook eens een baanplan dat in elkaar past  :D
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
Hoi Michiel,

Goed te horen dat het gelukt is.
Nu de bovenkant nog even uitwerken. Peter de Geluidsman, heeft 2 3weg wissels erin gezet. Dat mag geen probleem zijn.
Misschien onderin een 3e spoortje erbij.
En eventueel een schaduwstation toevoegen.

Als ik nog iets voor je kan doen dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: inspiratieloos
Op mijn volgende baan komen er geen 3 weg wissels meer in, op de rechter staat regelmatig een trein stil omdat de sleper net niet voldoende puko,s heeft om de trein van spanning te voorzien, dit is alleen bij links afslaand trein verkeer.

Fijn dat je eruit bent Michiel, nu kun je gelijk je topic titel aanpassen  :D
Aan de slag dan maar  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
Hey Franky,

Je hebt helemaal gelijk mbt een kopstation. Maar hier gaat het om een door gangs station.
En met een door gangs station, kun je of rondje blijven rijden, als je de baan zo uitlegt natuurlijk, of je hebt keerlussen nodig.
In dit geval hebben we keerlussen nodig, want hier hebben we geen kopstation gepland. Uitgangs punt is de baan van Peter de Geluidsman.
Het kan natuurlijk altijd nog dat dit zich verder ontwikkeld richting een kopstation. Maar hier geldt nu natuurlijk komt tijd komt raad.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Ik heb nu een heel mooi plan maar ben er nog niet helemaal uit.
Maar kun je in wintrack (8) ook in n schaal tekenen?
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inspiratieloos
Wat vind je van dit ontwerp:
Re: inspiratieloos
C-Brian
gast

Re: inspiratieloos
Ja, dat kan Michiel.

klik.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Na nog wat nadenken word het schaal " n ". Aangezien de beschikbare ruimte (250x130) ga ik in n bouwen om zo een wat complexer baanplan te maken. Het word ook weer met 2 niveau's.
Tips zijn altijd welkom.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inspiratieloos
Citaat van: Michiel3000 op zondag 23 juni 2013, 14:26:40
Aangezien de beschikbare ruimte (250x130) ga ik in n bouwen om zo een wat complexer baanplan te maken. Het word ook weer met 2 niveau's.
Inpiratieloos of niet. Twee uitgangspunten heb je al.
De schaal is bijzaak. Van belang is wat je wilt.
Land, thema, en andere zaken dan treintjes (fietsers, kabelbanen, DCC-Car, ...).
De leverbaarheid van de extra's bepalen vaak de schaal-keus, niet de oppervlakte aan speelruimte.
Re: inspiratieloos
Pjedro
gast

Re: inspiratieloos
Hoi Michiel,

Een baanplan in N maken wordt nu een beetje lastig. We hebben geen idee van de geometrie van N spoor banen.
Sorry.

Succes,

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: inspiratieloos
Alves
gast

Re: inspiratieloos
Ik snap niet waarom je niet kiest voor het plan van Hermanus? Het is een mooi plan met veel mogelijkheden. Ik snap dat het je eigen keuze is, maar wat ik daarna voorbij zie komen vind ik zelf allemaal minder.. Desnoods pas je het plan van Hermanus een beetje aan.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inspiratieloos
Tja, en waarom niet gelijk voor Z gaan: maximale mogelijkheden op een minimale tafel!
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Ik heb een baanplan in n. Zou deze stijging(rood) mogelijk zijn of is het te stijl?
Re: inspiratieloos
jakeman
gast

Re: inspiratieloos
Het blijft altijd een hele leuke en verslavende bezigheid, dat puzzelen. Ik vind de optie 'automatisch verbinden' in railtrack erg geweldig. Het geeft vaak gewenste resultaten en mogelijkheden. Ook kan je makkelijk met de 3d hoogtes (klik op een rail en kies vervolgens eigenschappen) checken hoeveel % een helling wordt. Het is ook niet heel erg om een wissel of wisselstraat in de helling op te nemen, als het mooi geleidelijk gaat.

Groeten Jake
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: inspiratieloos
Citaat van: Michiel3000 op woensdag 26 juni 2013, 10:52:24
Zou deze stijging(rood) mogelijk zijn of is het te steil?

Even zien, wat zijn je gewenste maten:

  • de zijkant is 130 cm?
  • de stijging is 6 cm?
  • de straal van je bocht is 30 cm?

Makkelijkste is de raillengte markeren in wintrack en de stijging tussen begin en eind ingeven.
Wintrack berekent dan zelf het stijgingspercentage. Zolang dat onder de 2,2% blijft, zit je altijd goed.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Dit is het uiteindelijk geworden een groot deel van de rails is ook al bestelt en ik zal binnenkort een topic met het baanverslag openen.

Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: inspiratieloos
Dat lijkt helemaal niet meer op mijn baan Michiel, maar mooi dat je nu een baanplan hebt waar je mee aan de slag kan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
Citaat van: degeluidsman op woensdag 17 juli 2013, 15:34:03
Dat lijkt helemaal niet meer op mijn baan Michiel, maar mooi dat je nu een baanplan hebt waar je mee aan de slag kan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

En toch heb ik daar veel inspiratie uit kunnen halen. Niet alleen het plan maar ook de scenery enz...
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: inspiratieloos
 :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: inspiratieloos
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inspiratieloos
Michiel,

Als een trein met de klok mee rond rijdt, hoe kom je dan nog door de keerlus?
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: inspiratieloos
Hoi Michiel,

Om ook op de keerlussen terug te komen..........weet jij wel wat je daarmee moet doen?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: inspiratieloos
Michiel3000
gast

Re: inspiratieloos
@kappa, het was de bedoeling om tegen de klok in te rijden, maar ik had het ook nog niet gezien :| . Bedankt voor je opmerking.

@Hans v200.0, als je bedoelt hoe ik er voor moet zorgen dat ik geen kortsluiting veroorzaak, dan weet ik wat ik er mee moet doen het word opgelost met een lichtsluis.
Re: inspiratieloos
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: inspiratieloos
Citaat van: Michiel3000 op donderdag 18 juli 2013, 09:11:41
@Hans v200.0, als je bedoelt hoe ik er voor moet zorgen dat ik geen kortsluiting veroorzaak, dan weet ik wat ik er mee moet doen het word opgelost met een lichtsluis.
Hoi Michiel,

Dat wilde ik even weten van je :thumbup:

Niet iedereen is daar van op de hoogte, dus vandaar mijn vraag ;)

M.v.g.

Hans V200.0