Hallo allemaal,
Ik heb al een paar jaar een 3tal personenwagens van de ÖBB van Kleinbahn. 2 ervan zijn de laatste jaren nogal mishandeld en ik wil ze weer opknappen. Echter de kleur bevalt me niet, zeker niet in een museumlijntje.
(Verhaal in artikelvorm)
Al enkele jaren bezit de Waldbrünn Eisenbahn Verein een drietal vier-assige rijtuigen van de ÖBB. Deze wagens zijn in de beginjaren van de modelbaan gekomen, omdat er weinig plek was voor reizigers. Deze ruime rijtuigen boden een oplossing. Daarnaast waren ze erg handig in het gebruik op de hoofdlijn, gezien het feit dat de wagens soms geleend werden door andere musea. Een tijd lang deden deze wagens dan vaak dienst op drukkere rijdagen, het bestuur van de vereniging wilde de wagens alleen noodzakelijk op de baan, vanwege het niet historische uiterlijk.
In 2010 kwam de mogelijkheid om uit Nederland twee Plan E rijtuigen te halen. Deze wagens waren nog ruimer, en, nog belangrijker, ze hadden een historisch uiterlijk. Van de ÖBB rijtuigen bleef alleen het exemplaar met bagageruimte achterin in dienst. De overige 2 werden op een zijspoor gezet en na de tijdelijke verhuizing naar Waldbrünn zuid, bleven zij opgesteld op de werf in Eberbach. Rijtuig nr. 22 werd een tijdje gebruikt bij hoofdlijnritten van andere instanties. Nr 23 bleef terzijde, werd in november 2012 roze geschilderd voor een rit achter de NS2530 (tijd dat deze roze was) (dit is overigens geen fictie, een kennis van me heeft een roze 2530) maar deze rit ging uiteindelijk niet door. Het rijtuig moest nog dieper door het stof, toen een groep vandalen de wagen vernielden. Daarna is ze, samen met nr 22 terug gegaan naar de werf.
Op het moment zijn er een tweetal donderbussen in restauratie, dus begint men met het opknappen van de twee ÖBB wagens. Beide krijgen een nieuw interieur. Daarnaast word op een van de wagens (moet nog ff kiezen welke) mogelijk een koepeltje op het dak geplaatst.

Zo trof men de wagens aan. Links nr 23, rechts nr 22.

Met loc 521 onderweg naar de werkplaats.


De lege binnenkant.

Van beide rijtuigen zijn inmiddels de onderstellen verwijderd, deze liggen opgeslagen op een rongenwagen.
Binnenkort foto's van de restauratie!
Groetjes