Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens

Gestart door wesleycockerill woensdag 05 juni 2013, 19:29:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Hallo allemaal,

Ik heb al een paar jaar een 3tal personenwagens van de ÖBB van Kleinbahn. 2 ervan zijn de laatste jaren nogal mishandeld en ik wil ze weer opknappen. Echter de kleur bevalt me niet, zeker niet in een museumlijntje.

(Verhaal in artikelvorm)

Al enkele jaren bezit de Waldbrünn Eisenbahn Verein een drietal vier-assige rijtuigen van de ÖBB. Deze wagens zijn in de beginjaren van de modelbaan gekomen, omdat er weinig plek was voor reizigers. Deze ruime rijtuigen boden een oplossing. Daarnaast waren ze erg handig in het gebruik op de hoofdlijn, gezien het feit dat de wagens soms geleend werden door andere musea. Een tijd lang deden deze wagens dan vaak dienst op drukkere rijdagen, het bestuur van de vereniging wilde de wagens alleen noodzakelijk op de baan, vanwege het niet historische uiterlijk.

In 2010 kwam de mogelijkheid om uit Nederland twee Plan E rijtuigen te halen. Deze wagens waren nog ruimer, en, nog belangrijker, ze hadden een historisch uiterlijk. Van de ÖBB rijtuigen bleef alleen het exemplaar met bagageruimte achterin in dienst. De overige 2 werden op een zijspoor gezet en na de tijdelijke verhuizing naar Waldbrünn zuid, bleven zij opgesteld op de werf in Eberbach. Rijtuig nr. 22 werd een tijdje gebruikt bij hoofdlijnritten van andere instanties. Nr 23 bleef terzijde, werd in november 2012 roze geschilderd voor een rit achter de NS2530 (tijd dat deze roze was) (dit is overigens geen fictie, een kennis van me heeft een roze 2530) maar deze rit ging uiteindelijk niet door. Het rijtuig moest nog dieper door het stof, toen een groep vandalen de wagen vernielden. Daarna is ze, samen met nr 22 terug gegaan naar de werf.

Op het moment zijn er een tweetal donderbussen in restauratie, dus begint men met het opknappen van de twee ÖBB wagens. Beide krijgen een nieuw interieur. Daarnaast word op een van de wagens (moet nog ff kiezen welke) mogelijk een koepeltje op het dak geplaatst.


Zo trof men de wagens aan. Links nr 23, rechts nr 22.


Met loc 521 onderweg naar de werkplaats.




De lege binnenkant.


Van beide rijtuigen zijn inmiddels de onderstellen verwijderd, deze liggen opgeslagen op een rongenwagen.

Binnenkort foto's van de restauratie!

Groetjes
Re: Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Succes met uw plannen  :)

Groetjes Stephanie.
Re: Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Om daar nog wat van te maken zal behoorlijk wat werk met zich mee brengen, ik wens je veel succes!
Re: Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Leuk idee/topic :thumbup:, ga ik volgen .

Mvg Gert
Re: Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Hallo WesleyCockerill,

Zijn het inderdaad Kleinbahnmodellen (ik kan het via de foto's niet zo precies inschatten)? Het probleem met Kleinbahnproducten is dat ze zo extreem verkort zijn. In mijn jonge jaren toen er - nu ruim veertig jaar geleden - nog weinig anders op de markt was heb ik tijdens verblijf in Oostenrijk bij de Kleinbahn-fabriekswinkels (die over het gehele Oostenrijkse territoir van Wenen tot Bregenz verspreid waren) ook van die  wagentjes gekocht (ook de Zwitserse "varianten"). Later gingen  me die verkorte modellen toch "vervelen", waarna ik ze ben gaan verlengen door de wagonbakken door te zagen (precies halverwege een raampartij) en dan twee langere delen aan elkaar te lijmen. Maar toen Roco met de ÖBB-Schlierenwagens op schaallengte uitkwam wist ik het wel. Dat was een wereld van verschil. De Kleinbahn conterfeitsels gingen toen onderin een diepe kist en daar zitten ze nog steeds in. Weggooien kan ik niet over m'n hart krijgen.

Ach, die wagentjes zijn op dit moment nog nauwelijks iets waard, dus er wat aan te gaan prutsen kost je de kop niet, zelfs als het misgaat. Wat dat betreft succes toegewenst.

Gegroet,

Rob
Re: Opknappen en verbouwen van 2 ÖBB Schlierenwagens
Rob bedankt voor de info. Ik heb de wagens alle 3 voor 5 euro gekocht, das nog geen 2 per stuk