Leuke draad!!
Ik loop ook met het plan rond om een grensstation NS <-> DB te maken. Ook niet naar een voorbeeld maar naar een eigen idee. In mijn hoofd heb ik ook al helemaal verzonnen hoe dit station zou kunnen zijn ontstaan. Misschien moet ik daar zelf eens een draadje over starten.
Mijn idee is dus om een kopstation (Station Bonn, dwars op de baan) te maken van waaruit twee tweespoors banen ontstaan; één voor DB en één voor NS.
Op het echte station Venlo wordt de stroom geschakeld, voor zover ik weet. Dus op één spoor kunnen zowel NS als DB locomotieven komen. In model moet je dan nadenken hoe je de bovenleiding zo gaat aanleggen dat er gescheiden stroomsystemen nagebootst kunnen worden, waarbij op één deel beide spanningen mogelijk zijn.
Op de te ontwerpen modelbaan ga ik ook een deel zó maken dat er gelijkstroom en wisselstroom op de baan mogelijk is. Met K-rails is dat te realiseren. Dit voornamelijk omdat ik een aantal gelijkstroom NS en DB locomotieven heb en het liefste alles wil laten rijden.
De nieuwere K-wissels zijn al gescheiden v.w.b. de linker en rechterrail. Bij de oudere moet je het ijzeren puntstuk even doorslijpen. Kruiswissels geven met gelijkstroom natuurlijk kortsluiting.
Dus nu nog veel ideeën, binnenkort hopelijk beginnen met de bouw. Bedankt voor de links, dan kan ik alvast inlezen.
@ Robert: Ik ga je draad met veel belangstelling volgen!
Groetjes, Peter