Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kids Village

Gestart door aideeaidee woensdag 18 april 2012, 00:13:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Kids Village
Ik heb zoveel mooie dingen op dit forum gezien dat ik toch met enige aarzeling mijn hernieuwde schreden als herintreder op deze site wil voorstellen. Inmiddels ben ik - met alle voorbereidingen meegerekend - nu een jaar bezig. De eerste treintafel is al weer afgebroken omdat hij niet voldeed, maar inmiddels is een nieuwe beschikbaar die op wieltjes staat.

Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
De keuze van de techniek is Intellibox met Kuehn decoders en stroomdetectie, ik rijdt met M rails. Omdat het aansturen van wissels met langere draden geen probleem is heb ik ervoor gekozen om de electronica naast de trafo's en dergelijke te plaatsen. Dat betekent dat de digitale lijnen kort zijn en daarmee hopelijk minder storingsgevoelig,
Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
De bedoeling is dat op de voorgrond een ondergronds station wordt gebouwd. Omdat het geheel veel tijd kost en de kinderen toch ook zo langzamerhand wel eens willen rijden hebben we gekozen voor een wijziging van het ontwerp. Door gebruik te maken van een dubbele keerlus is het mogelijk om al volwaardig te rijden op iets dat straks (grotendeels) onder de baan verborgen zal zijn:
Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
De techniek is gebaseerd op sturing door een IB Basic (op termijn via de computer). In totaal zijn er vier trafo's actief. Een voor de voeding van de IBBasic en alle electronica, twee trafo's met booster voor het onderstation en de bovenbaan en een aparte trafo voor de aansturing van seinen, wissels, en wisselverlichting. Ik beschik nog over een temsi waarmee ik de straatverlichting e.d. ga aansturen. De decoders zijn van Kuehn. Er zijn er nu drie in gebruik, ik verwacht in totaal 6 nodig te hebben.
Als geluidsdemping gebruik ik de blauwe onderplaten van G*, de rails, bovenleiding (het deel dat zichttbaar is) wordt met dubbelzijdige tapijttape vastgeplakt. Als alles definitief is, komt de kitspuit er bij om e.e.a. meer permanent te fixeren.
bugs, bugs, bugs
Lid sinds: 2011

offline
bugs, bugs, bugs
De laatste draadjes zijn gemonteerd dus we kunnen gaan testen of alles werkt. Vreemd genoeg vinden er veel ontsporingen op gekke plekken plaats. Je zou verwachten dat een trein kan ontsporen op de aansluitpunten van de rails. Maar in mijn geval gebeurt het midden op een 5100 rail. Na goed kijken en de trein voorzichtig met de hand duwend blijkt dat hij met een wiel van de rail loskomt. Ofwel de rail is niet recht. Zo ontdek ik nog een paar vergelijkbare problemen. Oude rails er uit, nieuwe er in. Niet elke trein heeft er evenveel last van gelukkig. Maar het blijft storend. Voordat ik verder kan met scenery en/of de bovenlaag, eerst zal alles praktisch 100% goed moeten zijn. Maar gaandeweg lossen de problemen zich op. Wat kan ik verwachten van rails die 50 jaar oud zijn.
Re:Kids Village
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kids Village
 :thumbup: Nou, laat die enige aarzeling maar achterwege! Dit ziet er al heel gelikt uit en je weet duidelijk waar je over praat. Vele hier hebben niet al die digitale high-tech, dus wij kunnen nog wel wat van je leren.

Dirk-Jan
Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
Ha, bedankt voor het compliment, maar schijn bedriegt hoor. De digitale zooi is voor mij niet zo'n probleem, maar van scenery e.d. heb ik (nog) geen kaas gegeten. Het idee met de blauwe platen is goed, scheelt een hoop herrie, maar de fixering van de rails bevalt met in het geheel niet. Ik vrees dat ik de geluidsreductie maar voor lief neem en de schroefjes er bij ga pakken. Alles wat je ziet is gebaseerd op wat ik in dit en een aantal andere fora en websites kon vinden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zal ik maar zeggen. Ook moeten de bochten nog gekant, dat levert vast een beter rijgedrag. Vooral links op het ontwerp ontspoort de boel mij veel te vaak. Hints zijn overigens ook welkom.
Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
De witte knopjes rechts boven op het electronica paneel zijn drukknopjes die zichzelf afschakelen. Je druk op 1 en de andere schieten terug. Had ik nog liggen. Ze dienen om de kuehn wisseldecoders aan het programmeer te knopen of aan de gewone rails. Dit n.a.v. een vraag op een ander forum. Het programmeerspoor heb ik los van de baan gemonteerd, onder de baan en die draai je met een scharnier uit de tafel. Je moet formeel massa en stroomgever scheiden daarom had ik dat zo gedaan. Maar de IB Basic heeft gewoon de massa van het programmeerspoor en normaalspoor aan elkaar verbonden. Ik zou dat nu dus anders doen. Maar verder voldoet het, wellicht dat ik het later nog ga veranderen.
Ik gebruik M spoor omdat ik daar nostalgische gevoelens bij heb. Er zijn zat mensen die het niet mooi vinden, voor mij speelt dat niet. Maar de plastic variant monteert wel strakker en verbuigt niet. Maar om daarvoor alle M aan de kant te gooien gaat me te ver. Het blijft dus gewoon M. Zolang daar nog voldoende aan te komen is zie ik geen reden om dat anders te doen., 
Re:Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re:Kids Village
Alweer even geleden. Moeilijk om te bepalen waar door te schrijven omdat ik ben begonnen met de eerste scenery. Natuurlijk is daar ook weer een andere categorie voor. Maar goed, het hoort bij de ontwikkeling van Kids Village. Onderop moet een ondergronds station komen. De bedoeling is daar een 'betonnen' variant van te maken. Ook heb ik wat gefreubeld met balasten. Als herintreder zijn dit weer mijn eerste pogoingen en hoe het (uiteindelijk) er uit komt te zien is afwachten. Het balast (verdunde houtlijm) lukt nog niet echt om dat te fixeren, misschien lijm toch te dun? Eerst maar eens helemaal laten drogen en dan weer zien.

Re:Kids Village
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kids Village
Ziet er allemaal goed uit.

Tony
Re: Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kids Village
Oei, het is al weer september, hoog tijd voor een update. Natuurlijk, de zomer is niet de beste tijd voor baanbouw, meer om na te denken. De treintafel is in ieder geval al weer uitgebreid zodat de bovenbouw in zicht komt.



Ook de electronica speelt een rol en daar heb ik nu ook al wat ik denk nodig te hebben opgesteld. Nog niet alles is aangesloten, maar de onderbouw werkt. De digirails zullen de seinen gaan aansturen, de kuehn de wissels.



Ik ben nog erg onervaren in het maken van scenery, maar een grapje kon ik niet laten. Ook hier is het verboden om op het perron te fietsen.



De scholier staat op de uitkijk. Het onderstation is gebouwd om meer visueel in beeld te hebben omdat het een kleine baan betreft. Zo maak je op meer lagen inkijkjes. Achter het grondstation liggen de opstelsporen en een keerlus. De volgende foto laat ook mijn oplossing voor balast zien.



Het heeft hard gewaaid, maar niet heus. De parasollen, tafels en stoelen moeten nog een plaats en een kleur krijgen. Maar de eerste krant wordt al verkocht.



De ingang van het onderstation. Nog niet helemaal afgewerkt.



Een duidelijk beeld van het onderstation: twee doorgaande sporen en een eindpunt voor een keertrein.



Het onderstation wordt verlicht met ledstrips. Ze zijn in dit doorkijkje rechtboven goed te zien. Ze worden niet op vol vermogen aangezet, dat ziet er erg onnatuurijk uit. Zodra e.e.a. is aangesloten zal ik ook wat foto's proberen te maken met verlichting. Voor nu is dit even het tussenresultaat.

Re: Kids Village
oetbeem
gast

Re: Kids Village
Super mooie update zeg

Mvg Danny
Re: Kids Village
C-Brian
gast

Re: Kids Village
Mooi Albert!
Re: Kids Village
DB-Gast
gast

Re: Kids Village
Dat zie je niet vaak zo'n station. Veelbelovend! (Tip: Probeer niet te veel grijs te gebruiken :))
Re: Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kids Village
Weer wat tijd gevonden om verder te werken aan het onderstation.  Met een goedkope huisjesset heb ik een 'nepstation' in elkaar geflansd. Er lekt nog licht dus daar moet nog wat aan gebeuren. Maar de architect van het onderstation had het idee dat er een meer natuurlijke omgeving zou ontstaan en in kids-village is natuurlijk alles mogelijk.





Ook zijn er wat andere elementen toegevoegd Het is nu duidelijk wat drukker en het geheel doet allemaal weer wat meer 'af' aan. Het kan allemaal mooier, en beter, maar voor een eerste keer vind ik het in ieder geval helemaal niet misstaan.,








De ledverlichting (tl immitatie) ziet er ook niet onaardig uit

Re: Kids Village
Lid sinds: 2008

offline
Re: Kids Village
Leuke foto s weer.

Tony
Re: Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kids Village
Schrikken dat het al weer zo lang geleden is dat ik een update geplaatst heb. Maar de tijd is voor velen een probleem en voor mij is dat al niet anders. Voor het eerst mij eens bezig gehouden met landschap scenery. Het balasten met verdunde houtlijm was lastig omdat ik geen pipetje of iets dergelijks had. Maar bij A*tion gewoon goedkope houtlijm overgegoten en een grote fles en verdund met water en een klein beetje afwasmiddel en vervolgens terug in de houtlijmfles. Een schroefdopje op het tuitje sluit de boel goed af en met het tuitje en een klein gaatje is het aanbrengen dan geen probleem meer. Eea. is nog niet af. Er ontbreekt nog een andreas kruis, verlichting en andere aankleding, maar ik ben al niet ontevreden over het resultaat. Het is immers mijn eerste keer. De bergwand moet nog wat bijgewerkt (oude tegellijm uit een grote bak aangevuld met kneedklei van A*tion). Nou ja, kijk zelf maar.
Re: Kids Village
Lid sinds: 2011

offline
Re: Kids Village
Nog een paar.