Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3680 / Köf II kapotte motor, vooralsnog opgelost

Gestart door pajomaho dinsdag 04 juni 2013, 19:28:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3680 / Köf II kapotte motor, vooralsnog opgelost
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
3680 / Köf II kapotte motor, vooralsnog opgelost
En opeens reed mijn Köfje 2 niet meer... Had lange tijd stil gestaan, dat wel, maar voorheen deed hij het nog.
Dus de kap opengetrokken. Buiten een losse draad, zie ik ook schade aan het motorblok. Bovenin, waar de bus met een koolborstel zit, is het gat rond de koolborstel gewoon weggeteerd. Het plastic korrelt als je het aanraakt. (Zie foto's)

Ik heb al gekeken op de site van Mä of er nog een vervangende motor is (338060) maar het "stoplicht" staat uit, dus niet meer leverbaar. Moet nog navraag doen bij Keuterman, maar heb weinig hoop.
Als iemand een idee heeft om dat uitgesleten, vergane gat te herstellen, dan houd ik mij aanbevolen. Ook andere tips zijn welkom.


Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Het beste is rechtstreeks opsturen naar Marklin.de  ;)
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Dat dacht ik toen ook met mijn zinkpest köff.
Viel niet onder de garantie en zou me 110 euro gaan kosten, exclusief verzendkosten en btw.
Nou dan kon ik beter direct een nieuwe kopen.

Dus laat dat  ;) maar weg. Marklin gaat dat niet vergoeden.

Groet,
Maarten
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Waarvoor  ;) weglaten ? Dat maak ik zelf wel uit.
Je moet het toch altijd eerst proberen.
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Knipoog betekend nu een beetje, komt wel goed maak je geen zorgen. Nou vergeet t maar.
Je kunt het proberen, maar de frustraties stapelen snel op.
Keuterman kon bij mij niet redelijk reageren, mijn vragen niet beantwoorden en feiten waarnemen, ho maar!
Hoewel het ronduit bekend was bij Märklin dat het type Köff wat ik had zinkpest heeft. Deden ze er alles aan t te ontkennen dat het aan hun lag.
Dit type heeft dat niet, maar dit lijkt me ook een fabrieksfout, maar ze zullen er alles aandoen om t te ontkennen.

''meneer we kunnen u onder coulance een nieuwe loc aanbieden'' Leuk, je leest verder. 110 euro + de rest. Ja, slimme techniek, dat is voor Marklin gewoon de prijs die een dealer bij hun betaald als ze m inkopen.




Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Het is geen zinkpest, tenminste niet het lichte stuk rechts (voorkant loc): dat zijn de plakresten van een stuk tape dat daar zat. Het motoromhulsel is van metaal, niet van zink op dat punt.
Nee, het is het gat links daarvan (cabinekant loc), dat is een plastic (geïsoleerd) stuk waar de bus van de koolborstel in zat, dat verbrokkelt.

Heb al zitten denken aan een stokje erin steken en dan de randen opvullen met iets dat uithardt, dan uitboren zodat de bus van de koolborstel er weer in kan. Maar waarmee dan opvullen, is even het punt. Moet niet te nat zijn, want dan druipt het op het anker. Wie heeft een idee voor een dergelijke substantie?

Ik wil er wel best zelf wat aan knutselen, gezien de andere reactie(s) verwacht ik ook geen grote hulp van tante M. En als het niet lukt is het nog geen ramp, dan wordt het een Denkmal-loc op een sokkeltje ergens op de baan.

Ben nog benieuwd naar suggesties...
Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Zoiets als dit, dus:
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Hallo,
Zinkpest is een kwaal die metaal aantast, maar plasticpest ??? ;)
Het lijkt erop als dat de motor lang te warm gelopen heeft en dat daardoor het plastic kapot 'gebakken' is.
Liep de loc nog lekker op het laatst? Kan het niet zijn dat de koolborstel slecht contact gaf en daardoor vonken sloeg. Vonkerosie is een techniek waarmee men metaal kan bewerken en zo holle motieven maken (matrijsbouw). Het zou misschien kunnen dat door een slecht contact op de koolborstel er ongewild een vonkerosie toestand is gevormd en dat dit het plastic heeft verbrand.
Opvullen, uitboren en nieuwe koolborstels zouden een oplossing kunnen geven.
Hoe is het gesteld met het anker?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Citaat van: marklin150jaar! op dinsdag 04 juni 2013, 19:53:40

Hoewel het ronduit bekend was bij Märklin dat het type Köff wat ik had zinkpest heeft. Deden ze er alles aan t te ontkennen dat het aan hun lag.
Dit type heeft dat niet, maar dit lijkt me ook een fabrieksfout, maar ze zullen er alles aandoen om t te ontkennen.


Lees a.u.b. even goed, ik had het hier over mijn model welke zinkpest had, dat was echter een voorbeeld hoe moeilijk Marklin doet met fabrieksfouten.
Verder lijkt me de theorie die je geeft goed en logisch. Denk ook dat t zo is ontstaan.
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
@Denis. De loc had al enige tijd stil gestaan, daarvoor ook niet veel gereden. Meestal een metertje of twee vooruit en achteruit met een of twee goederenwagens. Juist omdat ik hem weer wat vaker wilde gaan gebruiken, haalde ik hem van een opstelspoor voor een controle en oliebeurtje. Daarbij bleek dit euvel. De loc heeft nooit grote stukken gereden waardoor hij te warm zou kunnen zijn geworden.

Maar goed, met wat voor materiaal zou ik het kunnen opvullen?
Ik zou ook van dik karton de contouren kunnen uitsnijden en dat erop plakken, het is roch geen draaiend onderdeel. Het is meer dat het busje met de koolborstel op zijn plaats wordt gehouden.

Het anker ziet er nog goed uit, de koolborstel ook. Daar zal het probleem waarschijnlijk niet zitten. Als het (evt. provisorisch) is opgelost, zal ik eens op de rollenbank kijken of hij inderdaad warm loopt.

Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Zou dat motortje echt niet meer te krijgen zijn ? Het was een gedachte die me intrigeerde. Na wat googlewerk blijkt er een BRAWA motor in te zitten, met nr 9714. Bij wangebote.de stond dit ding ooit in aanbieding, geen benul van de prijs, want dat kon ik er niet bij vinden, wel een foto. Dan maar op de site van Brawa gekeken bij de onderdelenlijst, maar daar geraak ik echter niet verder. Misschien kan een mailtje naar Brawa verheldering brengen.
In de hoop u hiermee van dienst te zijn,
Miguel
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Opvullen met 2-componentenlijm. Kleine beetjes tegelijk. (Patex)
Ook 2-componentenplamuur zou een uitkomst kunnen bieden.

M.v.g. marcel
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Dank Miguel en Marcel voor de reactie.
Ik ben bij mijn M-store langs geweest en die gaven ook aan het probleem te kennen en bij een eerder geval had een reparatie via Märklin ook meer dan de oorspronkelijke aanschafprijs gekost. Niet alleen de motor geeft problemen, maar ook de plastic tandraderen schijnen van de assen los te komen (heb ik (nog) geen last van) en die vervangen ze dan ook gelijk. Maar als ik daarvoor meer dan ? 190 moet betalen, dan kan ik beter een nieuwe kopen.

Ik heb die advertentie van die vervangende Brawa 9714 nu ook gezien, maar op de site van Brawa is deze ook niet te vinden in de Ersatzteileliste, dus waarschijnlijk niet meer leverbaar. Een vervangende motor van de nieuwe Mä Köf zal ook niet passen, want de worm zit aan de andere kant en die zal niet in de houders passen.

Ik ga dus maar de oplossing van Marcel proberen (vanavond even op de Pattex uit en van het weekend aan de slag - Hm, er zijn wel vier soorten 2-componentenlijm, welke moet ik nemen?).

Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Idee :

bij SB modellbau heb je een nieuwe moter voor Brawa Koff 2 voor 80 euro .
klik
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Kan ik altijd nog doen als het Pattex-experiment niet lukt.
Bovendien moet er dan ook nog flink gefreesd worden (ze geven zelf al aan EH 4 (dus 40 minuten werk) als zij het doen), dus dat lijkt een aardige klus voor een amateur als ik. Ik heb destijds ook in mijn 3072 (BR 212) wel wat gefreesd voor een nieuwe motor, en dat was toch sneller klaar...
Als het zonder frezen ook kan, dan probeer ik dat eerst. Zo niet, dan houd ik deze optie in beraad.
Dank, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Kun je niet de motor van de 36800 nemen, die is nog leverbaar.
bestelnummer 322099 á ?45,00.
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Ja, die kan ik niet nemen  ;)
Dat is een ander type motor, ligt andersom in de loc (worm aan cabinekant), heeft ook een iets andere bevestiging (zo heb ik begrepen van mijn M-store). Die zit in alle köf 2-tjes vanaf 36800; de oude 3680 is een Brawa/Märklin ontwikkeling met de Brawa 9714 motor, en die is er niet meer...
Dank voor het meedenken, maar helaas.
Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Inmiddels weinig vooruitgang geboekt, want nu is ook het veertje dat de koolborstel aandrukt spoorloos... Werkblad en vloer eromheen afgespeurd, maar nee.
Morgen maar eens bij de M-store langs, of anders volgende week eens in Houten kijken.
Tenzij iemand anders nog een idee heeft hoe ik zelf een drukveertje maak van ca. 5,5mm lang, binnendoorsnede 1mm, buitendoorsnede max 1,75mm en ca. 10 wikkelingen.

En anders wordt het echt een Denkmal-lok.

Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Paul,

Waarom leg je vraag niet gewoon eens bij Marklin neer?
Op de site van Marklin kun je onder het service hoekje een bericht sturen.
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
@Ad: de M-store vertelde me al eerder, dat een soortgelijke reparatie niet onder garantie of coulance valt, ze hadden al eerder een kapotte Köf gehad. Deze motoren zijn er niet meer en ombouwen gaat meer dan ? 110 kosten (ze vervangen dan ook de plastic tandwielen die kennelijk/mogelijk ook los komen van de assen), ex BTW en ex verzendkosten - niet de moeite waard dus, zo gehecht ben ik niet aan de loc.

Inmiddels bij de M-store een nieuw veertje gehaald: uit de Trix-onderdelenvoorraad, voor 80 cent.
Kan ik weer verder met het opvullen van het gat in het plastic van de motor... Leuk klusje voor in de vakantie bij regenweer.

Dank en groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Nou Paul,

Het weer werkt inmiddels mee.  :D  :D  :D

Ik ben ook bezig een Märklin decoder van een Köfje te repareren.
Het gaat hier om een Brawa lokje, welke qua decoder, motor ed indentiek is aan de 3680 van Märklin.
Ik heb geen kap verwijderd om de motor te inspecteren, maar de 3680 rijd nog prima. (en lekker langzaam)

Gr. Marcel
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Hallo Paul,

Een andere mogelijkheid is om van gewoon dun printerpapier een passend rolletje te maken waarmee de koolborstelhouder weer goed op zijn plek komt. Met smalle strookjes rollen om de houder. Dit rolletje passend maken in het gat en vastzetten met dunne secondenlijm. Als de houder los moet blijven dan deze eerst verwijderen!
Daarna het geheel lekker doordrenken met de dunne secondelijm en het geheel wordt zo hard als staal.

Hoe dan ook: zeker geen hopeloze zaak. ;)


Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
@Willem E: goed idee, ga ik proberen. Gaat sneller dan het gat met beetjes lijm opvullen. Komt ook in de buurt van mijn eerste idee om de randen met een klein stukje karton te verstevigen. Het gat in de motor is nu nog ovaal, dus papier eromheen is wat lastig want overal even dik, maar dit brengt me wel op een idee. Met dik (staats)karton (dat vroeger als antivouwblad werd gebruikt bij belastingdiskettes) kan ik wel wat fabriceren. Ik heb nog tientallen van die kartonnetjes bewaard (kreeg ze destijds met bakken toegestuurd door de fiscus voor mijn cliënten) en ze zijn soms heel handig bij de spoorbouw.
De combi met secondelijm was eigenlijk de missende link hierin.

Weekend druk met andere dingen, volgende week verder.

Dank en groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Het gat is gedicht (toch maar met lijmlaagjes gedaan, met papier of karton bleek lastiger dan gedacht).
Op de rollenbank (analoog) getest. Temperatuur bleef netjes: kamertemp 21,5 temp. loc 24,3 na ruim anderhalve minuut (veel langer rijdt hij toch niet achter elkaar). Met kap erop ook ongeveer deze temperatuur gemeten aan de kap.

Analoog rijdt hij prima vooruit en achteruit. Geen verschil in snelheid bemerkt.
Digitaal rijdt hij vooruit (motorzijde) goed, maar hij is niet achteruit te branden. Met de knop op maximum rijdt hij ongeveer 1/4 van de snelheid die hij vooruit rijdt. (Geen temperatuurgevolgen, je kan verder ook niets aan de decoder instellen, geen beklemde draden, schone rails).
Waar komt dat nu weer door? Geen idee.
Suggesties?

Groet, Paul
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Hoi Paul,

Heb je de motor uit elkaar gehaald voordat je het gat hebt opgevuld?
Misschien zit de koolborstel scheef, waardoor deze in de ene draairichting makkelijk over de collector glijdt, maar in de andere draairichting wat haakt en de collector afremt.
Heb je een foto van het resultaat?
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Zou dat effect dan niet ook optreden bij analoog gebruik?

Walter
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3680 / Köf II kapotte motor
Daar had ik overheen gelezen Walter.
Dan weet ik het zo eerlijk gezegd ook niet.
Om het één en ander uit te sluiten, kun je de aansluitdraden naar de motor eens omkeren, om te zien of het probleem dan meegaat.
Het kan ook zijn dat de motor in één richting een veel hoger tegen EMK opwekt, waardoor de decoder denkt dat de motor al veel sneller draait en de lok niet op snelheid komt.
Re: 3680 / Köf II kapotte motor, vooralsnog opgelost.
@Ad en Walter,
Inderdaad analoog was er geen verschil. Maar vanavond ook digitaal niet meer.
Gisteren heb ik hem getest op de baan zelf, via mijn 6021 aan de snifferingang van de ECoS2. Vandaag had ik hem op een los programmeerspoortje rechtstreeks door de 6021 bediend: hij reed meteen goed. Ook op de ECoS2 zelf deed hij het goed naar beide kanten op de baan, en vervolgens ook weer goed via de 6021 aan de sniffer.
Misschien moest de decoder even wakker geschud worden of zat er een elektronisch vuiltje op de snifferingang, wie zal het zeggen.

@ad: als je het niet erg vindt plaats ik geen foto meer van het gerepareerde gat. Ik had ongeveer tien pogingen nodig om koolborstel èn veertje èn busje er goed in te krijgen, omdat het veertje even lang is als het busje en de borstel er dus helemaal uitsteekt en los zit. Kortom een drama om het op zijn plaats te krijgen, want het veertje duwt de borstel er helemaal uit als je het busje in het gat steekt. Gaat allemaal niet handig, dus nu het goed zit, laat ik het ook liever zo zitten. Maar het is eigenlijk niets bijzonders, gewoon een paar lagen lijm op elkaar.

Eens kijken of het ook houdt, en die testfase zal wel een tijdje duren, want zoveel rangeerwerk is er niet in het stationnetje aan de zijlijn (af en toe een houttreintje van/naar de zagerij trekken/duwen). Tijdens de Ausbesserung werd dit gedaan door de BR 94, die ook weer in orde lijkt te zijn (had het probleem van de koppelstang die tegen de remblokimitaties kwam (zie elders op het forum)).

Vooralsnog iedereen bedankt voor het meedenken en voor alle suggesties.
Groet, Paul