Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?

Gestart door minitreintje zondag 02 juni 2013, 19:11:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?
Hallo,

Zoals jullie wel weten ben ik bezig met een CNC te bouwen. Nu om de CNC te voorzien van elektriciteit heb ik natuurlijk een voeding nodig!
Nu heb ik drivers die ik zou kunnen overnemen tegen een mooie prijs. Deze vragen een spanning tussen 20V en 100V. Dus ik heb nog een voeding van 36V 11A (400W). Maar dat is wat laag dus ik dacht schakel er twee dezelfde in serie dan krijg je 72V 11A. Een 72V voeding 11A is moeilijk te vinden en niet echt betaalbaar.

Is dit een goed idee ze in serie te plaatsen? Zo jha waar moet ik dan op letten?
Bovendien kan je deze voedingen perfect afregelen dat ze exact 36V geven zodat er geen potentiaalverschil is tussen beide voedingen als ze in serie staan.

Het gaat om dit type:
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/936022784_1/400W-36V-11A-Single-Output-Switching-power-supply-for-LED-Strip-light-font-b-AC-b.jpg



groeten Dylan
Re: 2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?
Tja,

Eerste gedachte: "Niet doen!". Waarom een redelijke dure machine bouwen en dan gaan bezuinigen op een voeding? Even google erbij gepakt en kwam het volgende draadje Twee voedingen in serie schakelen op het modelbouwforum tegen. Lees dat eens door en trek je conclusie.

Groet Ronald.
Re: 2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?
Het kan... zolang er eentje geaard is en de andere niet.
Maar bezuinigen op een voeding, waarom is niet nodig. Maar die 72V voedingen zijn echt onbetaalbaar (+-100 euro). Bovendien leveren die maar maximum de helft, net genoeg voor 1 as. Dus dat is x3. Terwijl die 36V voedingen maar een 40 euro/stuk kosten en heb ik meteen genoeg voor de 3 assen


groeten Dylan
Re: 2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?
Misschien heel raar: ze vragen tussen de 20V en de 100V. Dan is 36V toch voldoende of niet? De 11A is trouwens ook al behoorlijk. Hoeveel vraagt zo'n motor voor de as aan amperage?

Groet Ronald.
Re: 2x Geschakelde voeding 36V 11A in serie?
Motor vraagt max zo'n 4,2A. Hoe hoger de spanning hoe hoger de koppel bij een hoger snelheid.
Met 36V haal je dus nooit iets deftig uit je stappenmotoren.


groeten Dylan