Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...

Gestart door ^Rook vrijdag 29 juni 2007, 02:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Hallo,

Voor de ombouw van mijn DE IV (Marklin 3471) zou ik graag iets meer te weten willen komen over de verschillende soorten LED's (Light Emitting Diodes) die er bestaan :idea:

Daarom in eerste instantie een tweetal vragen die hier hopelijk van een antwoord voorzien gaan worden. Opgemerkt dient te worden dat ik de uitleg het liefst zo veel mogelijk in leken-termen zie :oops: Wat mij betreft niet te veel technische details maar vooral antwoorden die zijn toegespitst op het gebruik in de praktijk.

#1 - Bij LED's zie ik altijd een waarde staan die uitgedrukt wordt in "mcd". Wat is dit voor een waarde en hoe is deze van belang :?:

#2 - Behalve 'gewone' LED's in verschillende maten zijn er ook zogenaamde SMD-LED's op de markt. Wat is, behalve het formaat/uiterlijk, het verschil tussen deze twee soorten :?:

                   
LED 1,8mm          LED 3mm        SMD-LED

Bij voorbaat hartelijk dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Hoi Rolf,

Heel simpel uitgelegd:  :wink:

#1 : Eerst een basisuitleg, de candela is de eenheid van lichtsterkte (symbool cd). Candela is Latijns voor kaars, 1 candela komt ongeveer overeen met de lichtsterkte van één kaars.

De lichtsterkte wordt voor LED's en LED lampen uitgedrukt in millicandela (symbool mcd). 1000 millicandela is gelijk aan 1 candela. Mcd is dus de lichtsterkte.

#2 : SMD staat voor Surface Mounted Device. Vertaling is voor jouw overbodig. :D Voorbeeld: Een normale LED word met de pootjes door de printplaat heen gestoken en daarna vastgesoldeerd, een SMD LED komt er tegenaan. Een gewone LED (of enig ander component met deze techniek) word daarom ook wel een through-hole component genoemd.

SMD techniek brengt vooral een aantal voordelen met zich mee voor de fabricage van electronica.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Re: LED's voor dummies...
Hallo Erik,

Citaat van: Spoorniet op vrijdag 29 juni 2007, 03:16:34
Heel simpel uitgelegd:  :wink:

Je uitleg is echt perfect, had wat mij betreft niet beter gekund 8) Hartelijk dank hiervoor !

CiteerSMD techniek brengt vooral een aantal voordelen met zich mee voor de fabricage van electronica.

Het klopt dus dat eigenlijk alleen het uiterlijk verschilt ? De techniek is gelijk en je kunt SMD-LED's dus ook precies zo toepassen als de through hole variant :?:

On to question...

#3 - Kijk ik naar SMD-LED's van Tams dan kom ik een drietal types tegen: 0805, 0603 & PLCC2. Klopt het dat het enige verschil 'em zit in het formaat van het LED-je of zijn er meer verschillen tussen de drie types :?:

Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg, deffinitely learned something today :D

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op vrijdag 29 juni 2007, 08:46:43
Hallo Erik,

Je uitleg is echt perfect, had wat mij betreft niet beter gekund 8) Hartelijk dank hiervoor !

Uiteraard graag gedaan.

CiteerHet klopt dus dat eigenlijk alleen het uiterlijk verschilt ? De techniek is gelijk en je kunt SMD-LED's dus ook precies zo toepassen als de through hole variant :?:

Nee, de techniek verschilt in de manier van aansluiten. Bij de trough-hole techniek zitten aan de ene kant van de printplaat de componenten, aan de andere kant de printbanen. SMD componenten worden niet dóór, maar tégen de printplaat gemonteerd. Voordeel hiervan is onder meer dat een printplaat aan beide zijden componenten en printbanen kan bevatten, waardoor apparaten kleiner en complexer kunnen worden (je kunt op dezelfde oppervlakte tenslotte meer componenten kwijt).

Bij het gebruik in onze locomotieven kun je (volgens mij dan) het beste bij de LED's "met de pootjes" blijven, omdat je anders moet gaan zitten hannesen met draadjes omdat een SMD LED dat soort aansluiting nou eenmaal niet heeft. Erg onhandig. Primair zijn de SMD's dan ook bedoeld voor montage op een printplaat.

CiteerOn to question...
#3 - Kijk ik naar SMD-LED's van Tams dan kom ik een drietal types tegen: 0805, 0603 & PLCC2. Klopt het dat het enige verschil 'em zit in het formaat van het LED-je of zijn er meer verschillen tussen de drie types :?:

Ja, het verschil zit onder andere in het formaat. 0805, 0603 en PLCC2 zijn aanduidingen voor de verschillende bouwvormen (designs) van SMD LED's. Onderling zijn er ook weer verschillen, er is bijvoorbeeld een 0805, een 0805 thin en een 0805 super thin. Ze zijn er ook met platte of bolle lens.


CiteerNogmaals bedankt voor de heldere uitleg, deffinitely learned something today :D

Nogmaals graag gedaan! :wink:
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: LED's voor dummies...
Dit kan een leuk draadje worden. :)

Wellicht dat iemand ook zo'n duidelijke Leken-uitleg kan geven inzake het aansluiten van LED-verlichting in een bestaande loc.

Ik heb een oudere analoge loc, die ik nog wil voorzien van een Delta-decoder, maar de loc heeft geen achter-verlichting. Deze zou ik willen aanbrengen met rode LED's. Of wellicht een schakelende witte/gele achteruitverlichting...

Veel is wel in dit forum te vinden maar helaas voor mij te veel in 'experts-taal'.

Ik hoop op een mooie serie, vooralsnog uitgaande van de 'standaard' Märklin-spullen en makkelijke verkrijgbare overige zaken.
Is mijn vraagje een eerste aanzet? :wink:
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Hoi Willem.

Er zijn vast wel verschillende sites die hier in begrijpelijke taal dieper op in gaan. Klein voorbeeld is hier te vinden. Weinig details, maar het geeft een beetje weer hoe je een LED toevoegt aan een bestaand model. Er zijn vast wel forumleden die je dit duidelijk uit kunnen leggen, zelf ben ik in de Seventies blijven hangen en heb alles analoog. :wink:
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: Spoorniet op vrijdag 29 juni 2007, 16:15:48
Nee, de techniek verschilt in de manier van aansluiten. Bij de trough-hole techniek zitten aan de ene kant van de printplaat de componenten, aan de andere kant de printbanen. SMD componenten worden niet dóór, maar tégen de printplaat gemonteerd.

Dit had ik helemaal begrepen, Erik :) Bedoelde met "techniek" eigenlijk meer de aansluiting. Gewoon een plus en een min en ook dezelfde weerstanden ervoor :?:

CiteerVoordeel hiervan is onder meer dat een printplaat aan beide zijden componenten en printbanen kan bevatten, waardoor apparaten kleiner en complexer kunnen worden (je kunt op dezelfde oppervlakte tenslotte meer componenten kwijt).

Dit had ik dan weer niet bedacht, ik heb nog nooit met een printplaat gewerkt. Mogelijk een staande plaat voor voor- en achterin de DE IV. Vandaar dat ik iets meer wil weten over SMD-LED's.

CiteerJa, het verschil zit onder andere in het formaat. 0805, 0603 en PLCC2 zijn aanduidingen voor de verschillende bouwvormen (designs) van SMD LED's. Onderling zijn er ook weer verschillen, er is bijvoorbeeld een 0805, een 0805 thin en een 0805 super thin. Ze zijn er ook met platte of bolle lens.

Interesting :) Zijn er tabellen te vinden met daarin alle soorten :?:

Bij voorbaat weer dank voor eventuele info ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
CiteerInteresting :) Zijn er tabellen te vinden met daarin alle soorten  :?:
Als er tabellen over/van de verschillende LED-soorten zijn, zou dat zeker iets zijn voor de site.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Hallo Allen


Misschien is "dit" vast een begin / start
Wel even goed kijken en zoeken voor het type  :)

Wel in het Engels
En voor verdere info ook Adobe Reader nodig

mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op vrijdag 29 juni 2007, 21:17:13

Dit had ik helemaal begrepen, Erik :) Bedoelde met "techniek" eigenlijk meer de aansluiting. Gewoon een plus en een min en ook dezelfde weerstanden ervoor :?:

Ja,dat klopt. De LED zelf is gelijk aan de gewone.

CiteerDit had ik dan weer niet bedacht, ik heb nog nooit met een printplaat gewerkt. Mogelijk een staande plaat voor voor- en achterin de DE IV. Vandaar dat ik iets meer wil weten over SMD-LED's.

Goed dat je dat opmerkt, ik dacht gezien te hebben dat sommige modellen van treinstellen gebruik maken van een printplaatje met SMD LED's...ik heb alleen geen idee welke, maar ze zijn er wel.


CiteerInteresting :) Zijn er tabellen te vinden met daarin alle soorten :?:

Je kunt die Frans heeft gepost bekijken, of deze hier (puur willekeurig eruit geplukt).


Re: LED's voor dummies...
Citaat van: Spoorniet op zaterdag 30 juni 2007, 00:50:44
Ja,dat klopt. De LED zelf is gelijk aan de gewone.

Roger that 8)

Citeerik dacht gezien te hebben dat sommige modellen van treinstellen gebruik maken van een printplaatje met SMD LED's...ik heb alleen geen idee welke, maar ze zijn er wel.

Bij deze ombouw door Johan (Blausee-Mitholz) kun je het zien. Zo kwam ik ook op het idee. Of het haalbaar is bij de ronde neus van de DE IV...:?:...we zullen zien :|

CiteerJe kunt die Frans heeft gepost bekijken, of deze hier (puur willekeurig eruit geplukt).

Allebei hartelijk dank voor de links...eens kijken of ik daar iets van snap.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op zaterdag 30 juni 2007, 01:13:37

Bij deze ombouw door Johan (Blausee-Mitholz) kun je het zien. Zo kwam ik ook op het idee. Of het haalbaar is bij de ronde neus van de DE IV...:?:...we zullen zien :|

Kijk aan, op deze site nog wel....lekker vlot weer van mij..... :mrgreen:

Re: LED's voor dummies...
Hallo,

Voor de DE IV heb ik een tweetal verschillende SMD LED's besteld. Beide hebben een lichtintensiteit van 200mcd. De ene soort heeft een voorwaartse spanning van 1.85V en verbruikt 30mA, bij de andere soort zijn deze waarden respectievelijk 3.2V en 20mA.

Wie kan mij iets vertellen over de warmteontwikkeling van deze LED-jes :?: Zou ik deze SMD's met de bovenkant tegen een lichtgeleider aan kunnen plakken of moet hier een stukje tussen zitten in verband met mogelijk smeltgevaar :?:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op woensdag 11 juli 2007, 21:34:36
Hallo,

Voor de DE IV heb ik een tweetal verschillende SMD LED's besteld. Beide hebben een lichtintensiteit van 200mcd. De ene soort heeft een voorwaartse spanning van 1.85V en verbruikt 30mA, bij de andere soort zijn deze waarden respectievelijk 3.2V en 20mA.

Wie kan mij iets vertellen over de warmteontwikkeling van deze LED-jes :?: Zou ik deze SMD's met de bovenkant tegen een lichtgeleider aan kunnen plakken of moet hier een stukje tussen zitten in verband met mogelijk smeltgevaar :?:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf



Hallo Rolf

Kwa warmte weet ik het niet exact
Maar kwa vermogen zal de eerste die je zei zo'n 0,0555 W ( 55,5 miliWatt ) verbruiken
En het tweede voorbeeld ongeveer 0,064 W ( 64 miliWatt )
Dus ik denk dan dat de tweede het warmst zal worden, maar nou niet om te zeggen pffff ik verbrand mijn vingers eraan
Miischien weet iemand iets meer te vertellen
Maar de eerst zal minder vermogen verbruiken in ieder geval.


Hop dat je in ieder geval iets hier mee kan


mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Rolf,

Deze worden absoluut niet warm (heb zelf ook 3,2V type gebruikt) en kunnen dus tegen
de lichtgeleider aan bevestigd worden.

Groet,
_
Jos
Re: LED's voor dummies...
Beiden hartelijk bedankt voor de geruststelling, I can continue as planned :) Heb heeele mooie LED-jes besteld volgens mij (kost wa'...maar dan he' je hopelijk 'ok wa'), als het ff mee zit dan gaat dat erg mooi worden in de TEE !
Re: LED's voor dummies...
Spoorniet
gast

Re: LED's voor dummies...
Klopt. Een LED heeft geen gloeidraad en is erg efficiënt, bijna alle energie die een LED nodig heeft word gebruikt voor het produceren van licht, hij word daardoor nagenoeg niet warm, en heeft een zeer lange levensduur.

Geen idee wat je met deze info moet, maar zo voel ik me toch nog een beetje nuttig hier..... :mrgreen: :wink:

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: Spoorniet op donderdag 12 juli 2007, 02:02:51
Geen idee wat je met deze info moet, maar zo voel ik me toch nog een beetje nuttig hier..... :mrgreen: :wink:

Hahahahahaha...
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Een LED wordt nauwelijks warm (en is hierdoor energiebewust).

Maar een LED kan niet goed tegen hitte.
Tijdens het solderen mag je LED's niet lang heet stoken, want dan gaat een LED stuk.

Het vastlijmen van een LED aan lichtleiders of kunststof locomotiefkappen kan zonder problemen.

groetjes
Henk
Re: LED's voor dummies...
Bedankt voor de heads up, Henk :) Zal met beleid solderen (voor zover ik dat kan :|).

Heb zojuist de SMD's binnengekregen (besteld bij Dotlight). Kreeg als extra-tje een drietal witte 5mm LED's kado :) Deze hebben een lichtopbrengst van 16000 mcd, ligt het aan mij of is dat VEEL :shock: Wat moe'k daar nou weer mee doen, in m'n auto monteren :?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
- Lichtmaststralers voor het rangeerterrein
- Zonnestudio voor de preisertjes
- Tunnelverlichting voor de 'bouw-ploeg'
- Schijnwerpers op het 'Rolf on Art doek'

etc.etc.

_
Jos



Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Bewaren.

Ik krijg binnenkort leds met een aangegeven lichtopbrengst van 130.000 mcd! :shock:
Wel 10mm leds.

En denk je die SMD leds te kunnen solderen?  :P
Bij SK mischien binnenkort 500 SMD leds voor ? 10 :shock:
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Hoi


Ehhhhhhh....."SK" zegt me even niets op dit moment
Maar voor 10 euries 500 smd's......... is niet duur

help me even of zie ik het even niet  :P

mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
www.samenkopen.net, ik hou je op de hoogte!

SamenKopen

edit: Er komt binnenkort een nieuwe actie.
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: laurens66 op vrijdag 13 juli 2007, 19:02:26
En denk je die SMD leds te kunnen solderen?  :P

Dat zal moeten blijken, hahaha...heb een paar reserve exemplaren ;)
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Hallo Laurens,


Bedankt voor de info


mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Hallo,

Weer even een vraagje if I may :| Heb een tweetal verschillende piepkleine SMD-LED's voor me liggen. Aan deze LED-jes ga ik draadjes solderen. De vraag is nu, wat is de plus...en wat is de min ? Hierbij een klein tekeningetje van de kenmerken van de LED-jes:



Bovenste tekeningetje geeft de vorm van LED type 1 weer. Neem zelf aan dat de rode stip de plus is en de afgeknipte hoek de min. Klopt dit :?:

Onderste tekentje staat op de onderkant van LED type 2. De stip is de plus, de streep de min :?:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Bovenste: heb je gelijk!
Onderste: waarschijnlijk heb je gelijk maar neem 1 (of 2) penlite
batterij en probeer het uit met 2 draadjes, er kan niets kapot
gaan want de LED  a) geleid =branden of b) spert = niet branden

Overigens als je het type en fabrikant weet kan ik even in de
datasheet kijken, maar met de batterij gaat het sneller...

groet,
_
Jos

Ps ben nu ook met LED-jes aan het stoeien voor bouwpakket seinen..
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: Jouzepp op maandag 16 juli 2007, 19:21:47
Ps ben nu ook met LED-jes aan het stoeien voor bouwpakket seinen..

Bedankt voor de snelle info Jos :) We zijn tegelijk bezig, da's leuk...hahaha... Ik heb zojuist dit in elkaar geplakt :?



Beetje moeilijk te zien maar dit was 1 lichtgeleider van de DE IV, nu zijn het er twee met piepkleine LED-jes er tegenaan geplakt. Hoop dat dit straks gaat werken :oops:

Succes met de seinen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT:

Bovenste LED-jes: Ultrabright deep red SMD PLCC-LED 3021, 200mcd.
Onderste: Ultrabright warmwhite SMD-LED 1206, 200mcd.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: LED's voor dummies...
1)

Had je er niet beter eerst de draadjes aan kunnen solderen?

2)

Ik vind dit ook wel in het draadje over de TEE DE-IV // TEE-RAm passen.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Eigenlijk moet het op een klein printje. Of niet?
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: robkop op maandag 16 juli 2007, 21:10:06
Had je er niet beter eerst de draadjes aan kunnen solderen?

Denk het eigenlijk niet :| Ik prik de geleider met z'n puntjes in een stukkie Playdo en dan heb ik een stabiele basis om te solderen. Maybe I will be proven wrong...:)

Citaat van: laurens66 op maandag 16 juli 2007, 21:18:13
Eigenlijk moet het op een klein printje. Of niet?

Daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Mij lijkt het echter niet nodig, ga het eerst zonder proberen...is dat heel erg :?

Bedankt voor het meedenken 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Helemaal niet erg, je weet zeker ook niet hoe je printplaten maakt of wel?

Ik kan het sinds 2 week, de spullen waren echter al 2 jaar in huis :P
Re: LED's voor dummies...
Blausee-Mitholz
gast

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: robkop op maandag 16 juli 2007, 21:10:06
1)

Had je er niet beter eerst de draadjes aan kunnen solderen?

Goed opgemerkt, ja dus.

Mvg, Johan.
Re: LED's voor dummies...
We'll see...;)
Re: LED's voor dummies...
Blausee-Mitholz
gast

Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op maandag 16 juli 2007, 23:24:46
We'll see...;)

Nog beter is om het ledje al brandend op zijn plaats te lijmen.
Lichtgeleiders zijn eigenwijs, niet elke plaats is de juiste om te lijmen.
Advies soldeer draadjes (lange draadjes) aan het ledje, sluit deze met voorschakelweerstand aan op een trafootje en ga eerst eens kijken wat de juiste plaats is voor het ledje.
Als je dat weet ga dan lijmen. Ik gebruik daar secondenlijm gel voor. Die is trager en je kunt nog corrigeren. Dat doe ik dus met brandend ledje.

Voor draadjes solderen aan SMD ledjes het ook ook nog wel een tip.
Dat later want daar heb ik nu even geen tijd meer voor.

Welterusten, Johan.
Re: LED's voor dummies...
Hallo Johan,

Hartelijk bedankt voor de tips :) Zo goed als jij dat omschrijft kan ik dat niet hoor :oops: Ben nu gewoon heel erg blij dat ze vast zitten en solderen is ook al aan het lukken. De lijm die ik gebruikt heb is stevig maar kan ook weer losge'klikt' worden, zou goed moeten zijn dus. We zullen zien of ik het zo voor elkaar krijg :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: ^Rook op donderdag 12 juli 2007, 13:42:11Deze hebben een lichtopbrengst van 16000 mcd, ligt het aan mij of is dat VEEL :shock:

Met dat moet je uitkijken lijkt mij, de Conrad catalogus geeft al gevaar voor netvliesbeschadiging bij LEDs met 9000 mcd :).

Vallen LEDs trouwens onder lasers?  Dan past klasse 3B wel:

Citaat van: NVS#
# Klasse 3B lasers hebben een output van maximaal 500 mW, voldoend om oogletsel te veroorzaken. Te ernst en omvang van de oogschade hangt af van verschillende factoren, zoals het vermogen dat op het netvlies is terecht gekomen, en de blootstellingsduur. Klasse 1, klasse 2, klasse 3A en klasse 3B lasers hebben niet voldoende vermogen om huidschade te veroorzaken.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Oke, samenkopen is een website waar een organisator in het groot inkoopt bij een leverancier en dan onderverdeeld.

De actie met de leds is iets anders, je besteld, je organistor haalt het voor je uit china en verstuurt het.

De goedkopen SMD leds staan ertussen:

Hier staan ze

500 geel 50 - 120 mcd voor ? 12
500 wit 270 - 450 mcd voor ? 48

Een mogelijkheid zou zijn als iemand b.v. 500 gelen koopt en dan onderverdeeld in zakjes van 20 o.id. voor forumleden hier. Als mijn vorrige bestelling binnen is van deze actie wil ik dat eventueel wel verzorgen.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Hallo Laurens


Dat is een leuke actie zeg.

Kan iedereen daar dus bestellen ?
Want tja een voorraadje smd led's is altijd makkelijk voor in de nabije toekomst  :P

mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Ja, je moet je wel registeren, net als op een forum.

Je plaats je bestelling, ook verzendskosten moet je zelf selecteren (schrik niet vanuit china)
Daarna kun je betalen en de organisator verzend het.
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2009

offline
Re: LED's voor dummies...
Citaat van: laurens66 op zondag 22 juli 2007, 12:00:19
Ja, je moet je wel registeren, net als op een forum.

Je plaats je bestelling, ook verzendskosten moet je zelf selecteren (schrik niet vanuit china)Daarna kun je betalen en de organisator verzend het.

Eh tja dat zal wel meer dan die bekende 6,20 zijn in Nederland
Weet jij hoeveel dat dan wel niet is Laurens ?


mvg Frans
Re: LED's voor dummies...
Lid sinds: 2006

offline
Re: LED's voor dummies...
Even kijken, valt wel mee als je niet te veel besteld.

voor 500 smd ledjes ? 3 ofzo, omdat dat niet veel weegt. 1.8 kg is wel ? 24.
Re: LED's voor dummies...
Hallo,

Even over het solderen van SMD leds. Aangezien dit nogal tricky is kun je ze ook gewoon lijmen en daarna elektrisch verbinden met stroomgeleidende lak. (bijv van busch).

Ziehier een voorbeeldje voor een BR 221





Bart
Re: LED's voor dummies...
Hallo Bart,

Citaat van: Lokpaint op maandag 23 juli 2007, 22:02:41
Aangezien dit nogal tricky is kun je ze ook gewoon lijmen en daarna elektrisch verbinden met stroomgeleidende lak. (bijv van
busch).

Het is me gelukkig vrij gemakkelijk gelukt om aan de SMD's te solderen. De tip van de geleidende lak vind ik echter geweldig, dat spul moe'k hebben ;) Hartelijk dank voor je bijdrage.

Vriendelijke groeten,

Rolf
LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Kick omhoog...8)

Hallo,

Mag ik nog even wat vragen stellen over LED's, gewone diodes (1N4148) en weerstandjes :?:

Erik ? Misschien weet jij dit weer in klare taal uit te leggen ? Of Laurens ? De Goeroe :| Menno, Frans...anderen ? Iedereen die wil helpen...graag :oops:

Zoals ik het nu zie is dat een diode (als bijv. 1N4148) voor twee zaken gebruikt wordt: Ofwel om ervoor te zorgen dat er maar naar 1 kant stroom kan lopen. Ofwel om er voor te zorgen dat een zogenaamde "spanningsval" optreedt. Klopt dit (een beetje) :?: :|

't Gaat mij nu ff om die tweede optie. Uuhhmm...volgens mij heeft zo'n gewone diode een 'spanningsval' van 0,7V. Dit betekent dan in mijn uit-de-klei-getrokken-boer-taal dat als er uit bijvoorbeeld het Faller batterijtje 2,4V komt, dit door een diode wordt gereduceerd tot 1,7V.

Nu weet ik dat een LED ook een diode is :idea: Bij LED's lees je altijd één opgegeven voltage. Dit voltage (2V bij een 0805 SMD LED) is dan de spanningsval van een LED :?: Zo'n LED na een batterij van 2,4V zorgt ervoor dat er achter de LED maar 0,4V spanning overblijft ? Moe'k al naar het gesticht of valt het nog mee met de onzin :? 8)

Met andere woorden, is dit juist: Het enige verschil tussen een gewone diode en een LED is het feit dat bij de eerste de energie verloren gaat in warmte en bij de tweede in licht :?:

Dan nog iets over weerstandjes...:| Als je met een diode het Voltage omlaag brengt, wat doet dan precies een weerstand ? Wat is het verschil tussen een diode en een weerstand :?: Is het enige verschil polariteit ?

Wie oh wie helpt me met leren :?: Bij voorbaat weer dank voor iedere reactie 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT:

"Veels te veel smilies dude..." "I know..."
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Rolf,

Even ter aanvulling van Peter zijn uitleg en aannemende dat je gewoon alles er over weten wilt:

Een diode moet je simpel gezegd zien als een elektronisch ventiel. Zeer goede geleiding van elektrische stroom in één richting, maar praktisch niet in de andere. De geleidende richting word doorlaatrichting en de andere sperrichting genoemd.

Een ventiel is uiteraard weer een iets te simpele voorstelling, want een diode heeft wel een bepaalde spanningswaarde over de diode nodig wil de stroom in de doorlaatrichting gaan vloeien. Wanneer deze waarde is bereikt en de diode spanning door laat, gedraagt hij zich als laagohmige weerstand. Zoals Peter al aangaf zal deze weerstand (die de spanningsval veroorzaakt) voor elke soort diode weer anders zijn.

Verder worden diodes gebruikt om van wisselspanning gelijkspanning te maken (gelijkrichters).
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Citaat van: Spoorniet op zondag 29 juli 2007, 20:33:48Verder worden diodes gebruikt om van wisselspanning gelijkspanning te maken (gelijkrichters).

Maar je hebt ook gelijkrichters in een vorm van een rond zwart blokje en 4 pootjes (2 ingang, 2 uitgang). Zijn dit dan 2 diodes bij elkaar of weer wat anders?
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Citaat van: Mark op zondag 29 juli 2007, 21:53:32
Citaat van: Spoorniet op zondag 29 juli 2007, 20:33:48Verder worden diodes gebruikt om van wisselspanning gelijkspanning te maken (gelijkrichters).

Maar je hebt ook gelijkrichters in een vorm van een rond zwart blokje en 4 pootjes (2 ingang, 2 uitgang). Zijn dit dan 2 diodes bij elkaar of weer wat anders?


Hallo


Dit zijn dan "4" Diode's bij elkaar


mvg Frans
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Hallo Peter & Erik,

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichtingen. Goed leesbaar en begrijpelijk geschreven, he'k een hoop van kunnen opsteken 8) Eén en ander roept wel een vraag op met betrekking tot het Car System :| Hierover switch ik ff naar het andere draadje.

Vriendelijke groeten,

Rolf