Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...

Gestart door ^Rook vrijdag 29 juni 2007, 02:11:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Kick 8)

Ben de verlichting van m'n DE IV aan het afstellen. Nu zou ik het ene witte LED-je graag gigantisch knijpen met wel 30 of 40 kOhm. Is dat een probleem voor de lichtuitgangen van een LokSound MFX-decoder of de LED :?:

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Yep, die witte LED's geven me toch een licht...ik zweer het je, hahahaha... Zit er nu naar te kijken met 30kOhm ertussen en ik vind het nog twijfelachtig :| :mrgreen: Is het slecht, dan ga ik omlaag hoor...maar ik wil zwakke verlichting.

Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Omdat ik de witte LED parallel aan twee gele LED's hang die wel de volle spanning moeten hebben kan ik de dimmer op de functie-uitgang niet gebruiken in dit geval :|
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
20 dan :?:
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
10 :?: :|

9 ?

8...?...7...6...5...4...toch op z'n minst 3 :? ...aaawww...8)
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Bedankt Peter, zo ver was ik...de juiste weerstand uitrekenen lukt me :) Maar dan kom ik voor 'het mooie' veel te laag uit, vind dat LED's veel zwakker moeten branden dan bedoeld :idea: Heb dit bij een paar sluitwagonnetjes al gedaan maar dit is voor het eerst aan een decoder 8) Kan zo'n hoge weerstand kwaad voor de decoder :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Thanks...8)
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Welke LED's gebruikt jij Rolf?
En waar heb je ze gekocht, en welk typenr etc?

ik vroeg me af of dit een goede LED's is, by Conrad:


 

SMD-LED, GOLDEN WHITE, 0603, TYP. 300MCD
Bestnr.: 185822 - 89
vanaf 1,90 EUR

Kleur Kleurcoördinaten Iv (mcd)
Golden white x = 0,46/y = 0,42 300
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Gebruik vanalles door elkaar, uitproberen uitproberen uitproberen :| Diverse gewone kleine LED-jes van de electronica-boer hier in Woerden :idea: Diverse gewone en SMD-LED's ook eens hier besteld. En de laatste tijd SMD-LED's van Tams (maatje 0805, flink klein maar nog wel te hanteren door me), die komen bij mijn favoriete internet-dealer vandaan :)
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Citaat van: Kappa op vrijdag 07 maart 2008, 22:18:02
SMD-LED, GOLDEN WHITE, 0603, TYP. 300MCD
Bestnr.: 185822 - 89

Type 0603 (1,6x0,8x0,8mm) is nog een stukje kleiner dan 0805 (2x1,25x0,8mm) (bron: Tams Online).

300mcd is al best veel lichtopbrengst vind ik, de 0805 van Tams hebben een mcd van rond de 80 (de witte zelfs maar 25). Als je het licht van de LED direct gaat tonen dan is 300 denk ik (veel) te veel, LED's dimmen is lastig (hoge weerstanden nodig) en je wilt ze echt niet te fel hebben want dan kun je niet goed meer naar het model kijken. Bij indirect licht (bijv. via plastic lichtgeleider) kan een hogere mcd-waarde wel :)

My 2 cents...8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
@ kappa.
Realiseer je wel dat een 0603 package nog kleiner is dan de 0805 van Rolf. Meer bepaald 1,6mm X 0,8mm.
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 07 maart 2008, 22:40:36
Realiseer je wel dat een 0603 package nog kleiner is dan de 0805 van Rolf. Meer bepaald 1,6mm X 0,8mm.



Ik heb dit al wel eens laten zien. Witte leds in 0603 behuizing ter vervanging van de gele leds in de Märklin hobby lok 185.
Gisteren verwisselde ik de kap met een andere soortgenoot. Printje zat aan één kant iets los en ik stootte één ledje kapot (ja dat kan ook).

Vanavond het defecte ledje vervangen. Mijn ogen worden slechter  :o voor het eerst dergelijke 0603 ledje gesoldeerd met behulp van een loep (zo'n derde handje loep). Is een iedergeval beter te zien (alles onder controle  :mrgreen: )

Ik weet een iedergeval wat ik dit jaar als verjaardagkado vraag  :P een loep op mijn kop zodat ik de 0603's weer loepzuiver kan zien bij solderen  :P 8) :mrgreen:

Mvg, Johan.
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Ik zal de volgende keer, als ik een bestelling doe, wel wat LEDjes bestellen bij Conrad.
Maar ik vind het wel veel geprut en eigenlijk meoten ze op een printje en maak je ook weer niet zo 1, 2,3.

Citaat van: ^Rook op vrijdag 07 maart 2008, 22:32:22

LED's dimmen is lastig (hoge weerstanden nodig) en je wilt ze echt niet te fel hebben want dan kun je niet goed meer naar het model kijken.

Met de ESU loksound decoders kun je ze toch wel dimmen?
In mijn Br 05, kan het wel. (Is mijn enige lok met LED's trouwens).

Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Citaat van: Kappa op zondag 09 maart 2008, 23:06:04
Met de ESU loksound decoders kun je ze toch wel dimmen?

Ja, dat kan als je de gemeenschappelijke plus gebruikt :idea:
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
Johan, is die derde hand loep dan zo vuil :? of is zo een andere loep behandelt zo dat ze steeds zuiver blijft.  :D
Re: LED's, diodes & weerstandjes voor dummies...
wauwie,na het lezen van dit draadje....WAT EEN SUPER FORUM

groetjes Huib