Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

bovenleiding wintrack 9

Gestart door hermanus zaterdag 01 juni 2013, 16:37:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding wintrack 9
hermanus
gast

bovenleiding wintrack 9
Hallo.
hoe krijg ik een portaal over 4 sporen heen , ik krijg alleen maar enkele portalen.

Re: bovenleiding wintrack 9
de aanhouder wint

Re: bovenleiding wintrack 9
Kan je me misschien vertellen hoe je dat hebt gedaan?
Nette aankleding in je 3D trouwens :thumbup:.
Re: bovenleiding wintrack 9
Dank je, sinds kort de w* 9 met het completen 3D dus van alles een beetje proberen.
De masten staan bij bovenleiding zonder draad.
Eerst plaats je de portalen en daarna het draad.
Re: bovenleiding wintrack 9
Bedankt Manus :thumbup:.
Re: bovenleiding wintrack 9
Nu nog kijken hoe we vervolgens naar de wissels gaan. 
Re: bovenleiding wintrack 9
ik weet niet wat ik heb gedaan maar opeens lukt dat ook
Re: bovenleiding wintrack 9
Ja, leuk.... En nu nog afspannen die hap.... Boven een wissel aan een enkele mast gaat dat niet lukken. Heb ooit eens wat getekend voor een mede lid: KLIK, en ook hier KLIK. In de laatste kan je zien hoe je afspant bij een wisselstraat. Erg leerzaam is de handleiding van Sommerfeldt klakkie......

Walter
Re: bovenleiding wintrack 9
en dat moet bij mij ook kunnen?
Re: bovenleiding wintrack 9
Ja tuurlijk kan dat..... Doe anders je .tra en .trs bestanden ff, kan ik wat proberen voor je....
Re: bovenleiding wintrack 9
hier ee tra bestand
Re: bovenleiding wintrack 9
Hey Manus,

je begint niet goed, je moet beginnen met het plaatsen van een mast, de rijdraad volgt dan vanzelf. is wel een hele puzzel hoor, en zeker zo dicht op elkaar.

Walter
Re: bovenleiding wintrack 9
Masten staan in nivo 11
Re: bovenleiding wintrack 9
Citaat van: Wasmi op zondag 02 juni 2013, 15:25:59
Hey Manus,

je begint niet goed, je moet beginnen met het plaatsen van een mast, de rijdraad volgt dan vanzelf. is wel een hele puzzel hoor, en zeker zo dicht op elkaar.

Walter
Zover was ik al (en dat is niet lullig bedoelt) maar waneer ik de portalen gebruik die over 4 sporen gaan lukt dat niet.
Hierbij plaats ik eerst de masten , je kan dan zien welke rijdraden er tussen moeten en deze later bijvoegen.
Daarna ga ik van 2 vaste punten naar de wissel en nu wil dat niet meer.
Weet niet wat ik gedaan heb maar zoals in het trabestand krijg ik het niet meer voor elkaar.
Ook lukt het niet om met 2 draden naar  een afspanmast te gaan, krijg ze wel op de mast maar niet aan de zijkant zoals ik het zie op jouw tekeningen.
Van alles geprobeerd en nu alles weer op marklin masten en rijdraden  gezet in de legenda (neem aan dat dat goed is).
Re: bovenleiding wintrack 9
Manus,

even om je moed in te spreken, ik moest ook het handboek er even bij pakken. in de inleiding over bovenleiding staat dat ht behoorlijk complex is, en dat je bij een eerste keer lezen denkt 'dat is ingewikkeld' of 'oh gott oh gott' of 'soo ein Mist'..... en dat in een Duits handboek!.. helaas heb ik alleen het boek van versie 10 (en werk ik met 11) en ik weet niet zeker of de bediening echt gelijk is aan jouw versie 9.

Maar goed, naar jou probleem. Als je al masten hebt staan, zul je ook de draagwerken (of de uithouders) aan die masten moeten hebben zitten Als dat zo is, krijg je alleen de keuze om rijdraden te hangen. Nu zijn de rijdraden normaal van een standaard lengte, en als je met de tussenafstand van de masten niet aan voldoet, zal  er geen rijdraad tevoorschijn komen. Vandaar dat het normaal handig is masten in de normale 'auto modus' te plaatsen, omdat er dan gebruik wordt gemaakt van beschikbare rijdraden, zodat je niet te veel hoeft in te korten. Mijn ervaring (ik gebruik Sommerfeldt) is dat je toch veel moet inkorten of aanpassen, dus echt veel helpt dat niet, maar bij een eerste planning is het wel handig om uit te proberen.  Nu kan je ook omschakelen naar 'auto fahrdraht modus 2' waarmee je flexibele lengtes kan maken. Dat doe je door als je in het menu de juiste mast hebt gekozen, en je de mast gaat plaatsen met de linkermuisknop ingedrukt, je muiswieltje omhoog te bewegen. Dan zie je dat je de rijdraad in lengte kan variĆ«ren. Probeer het eerst eens op een recht stuk..... bij een bocht houd de sw rekening met de maximale afstand die de rijdraad van het midden van het spoor mag afwijken, om nog binnen het bereik van de pantograaf te blijven (deze afwijking kan je instellen in Opties, Instellingen, bovenleiding). Als je nu bij draagwerken rijdraden wilt trekken, dan kies je rijdraad (met mast), en beweeg je je cursor over de dwarsverbinding. je ziet dan een klein kruisje verspringen naar vlak bij de hartlijn van de rails. dan klik je 1 keer op links, vervolgens kan je de rijdraad naar de volgende dwarsverbinding (of uithouder) trekken. Overigens, beginnen bij de eerste wissel van een wisselstraat, en niet halverwege de baan. Probeer maar eens, hopelijk krijg je dit onder de knie, daarna gaan we wel verder.

Walter
Re: bovenleiding wintrack 9
ah de linker muis ja dan gaat het goed
Re: bovenleiding wintrack 9
Als ik masten plaats zonder rijdraad komt de lengte van het rijdraad in beeld wanneer ik de volgende mast plaats, alleen op deze manier krijg ik de masten die over 4 sporen gaan voor mekaar.
Wat ik hierboven getekend heb zijn allemaal draden van veschillende lengtes( modus2 zeg maar), maar het is de bedoeling zeker waar mogelijk standard draden te gebruiken?
Als ik tussen 2 wissels masten plaats is het zeker de bedoeling dat de hele draden in het midden komen en de ingekorte draaden aan de masten bij de wissels, ik vergelijk het met de tegels op het toilet 3 hele tegels in het midden en 2x 3/4 tegel aan de kant tegen de andere muur.
Re: bovenleiding wintrack 9
Kijk even in het tweede linkje wat ik je eerder stuurde, daar zie je een hele wisselstraat. Het aftakkende spoor heeft een eigen draad die aan een spanwerk wat aan de zijkant van een mast is bevestigd.

Walter
Re: bovenleiding wintrack 9
Ik zie wat je bedoelt maar krijg dat bij mij niet voor elkaar , krijg de draaden alleen aan de uithouder
Re: bovenleiding wintrack 9
Een hele tijd bezig geweest maar wil niet lukken, als ik naar de afb kijk en dit probeer na te maken krijg ik de draaden alleen op de uithouders en met geen mogelijkheid op de afspanner.
Heb jij van deze afb een trabestand misschien dat ik daar wat wjizer van wordt.
Re: bovenleiding wintrack 9
Nee, niet de breedte afwijking veranderen hoor. Heb je een afspanner aan de zijkant vd mast geplaatst? Je kan door of de shift toets, of de ctrl toets (ingedrukt houden) ook nog een hoop andere dingen doen. Met je scroll wieltje kan je eigen draadlengtes maken. draad beginnen te trekken en dan het wieltje naar voren draaien..... Het Tra bestand gaat je niet helpen, het gaat om de knoppologie.
Re: bovenleiding wintrack 9
Een afspan inrichting aan een mast is ook een bevestigingspunt, en wordt als zodanig herkend. Kan het nu ff niet proberen, maar heb het gisteravond nog gedaan zoals in het voorbeeld dat Manus laat zien.

W
Re: bovenleiding wintrack 9
Alleen als ik teken zonder draad lukt het mij om aan de zijkant van de mast als markeer punt te gebruiken.
Re: bovenleiding wintrack 9
zomaar in een keer
Re: bovenleiding wintrack 9
Heel goed.... Je hebt het!
Re: bovenleiding wintrack 9
Zie nu net dat de afspanners aan de verkeerde kant van de mast hangen.
Re: bovenleiding wintrack 9
Citaat van: hermanus op donderdag 06 juni 2013, 09:19:24
Zie nu net dat de afspanners aan de verkeerde kant van de mast hangen.
Maar heb inmiddels ook door hoe je die aan de andere kant krijgt
Re: bovenleiding wintrack 9
Jeeeee! Nu alleen nog de rijdraden zig zag boven de rechte stukken hangen, dus, bij de ene uitligger zo dicht mogelijk bij de mast, en bij de volgende zover mogelijk van de mast af. Anders slijten je stroomafnemers zo erg in het midden.

Walter
Re: bovenleiding wintrack 9
Ja ja weer opnieuw beginnen zeker, wat een gepuzzel.
Ben nu eerst bezig om wat afspanvelden te maken.
Re: bovenleiding wintrack 9
Tja.... Moet wel kloppen natuurlijk... Maar lekker dat het nu lukt, het is inderdaad een heel gedoe
Re: bovenleiding wintrack 9
Moet wel kloppen, ja beetje kijken bij een ander of bij schaal 1op1 kijken.
Spanveld gezien over 3 masten dus hier ook toegepast scheelt weer lengte, plan wat word opgepimpt heeft meer bochten als recht stukken.