Manus,
even om je moed in te spreken, ik moest ook het handboek er even bij pakken. in de inleiding over bovenleiding staat dat ht behoorlijk complex is, en dat je bij een eerste keer lezen denkt 'dat is ingewikkeld' of 'oh gott oh gott' of 'soo ein Mist'..... en dat in een Duits handboek!.. helaas heb ik alleen het boek van versie 10 (en werk ik met 11) en ik weet niet zeker of de bediening echt gelijk is aan jouw versie 9.
Maar goed, naar jou probleem. Als je al masten hebt staan, zul je ook de draagwerken (of de uithouders) aan die masten moeten hebben zitten Als dat zo is, krijg je alleen de keuze om rijdraden te hangen. Nu zijn de rijdraden normaal van een standaard lengte, en als je met de tussenafstand van de masten niet aan voldoet, zal er geen rijdraad tevoorschijn komen. Vandaar dat het normaal handig is masten in de normale 'auto modus' te plaatsen, omdat er dan gebruik wordt gemaakt van beschikbare rijdraden, zodat je niet te veel hoeft in te korten. Mijn ervaring (ik gebruik Sommerfeldt) is dat je toch veel moet inkorten of aanpassen, dus echt veel helpt dat niet, maar bij een eerste planning is het wel handig om uit te proberen. Nu kan je ook omschakelen naar 'auto fahrdraht modus 2' waarmee je flexibele lengtes kan maken. Dat doe je door als je in het menu de juiste mast hebt gekozen, en je de mast gaat plaatsen met de linkermuisknop ingedrukt, je muiswieltje omhoog te bewegen. Dan zie je dat je de rijdraad in lengte kan variƫren. Probeer het eerst eens op een recht stuk..... bij een bocht houd de sw rekening met de maximale afstand die de rijdraad van het midden van het spoor mag afwijken, om nog binnen het bereik van de pantograaf te blijven (deze afwijking kan je instellen in Opties, Instellingen, bovenleiding). Als je nu bij draagwerken rijdraden wilt trekken, dan kies je rijdraad (met mast), en beweeg je je cursor over de dwarsverbinding. je ziet dan een klein kruisje verspringen naar vlak bij de hartlijn van de rails. dan klik je 1 keer op links, vervolgens kan je de rijdraad naar de volgende dwarsverbinding (of uithouder) trekken. Overigens, beginnen bij de eerste wissel van een wisselstraat, en niet halverwege de baan. Probeer maar eens, hopelijk krijg je dit onder de knie, daarna gaan we wel verder.
Walter