Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Fredjes Zwarte woudbaan : Einde hobby ??

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: afwerking visbuikbrug
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: afwerking visbuikbrug
 :P Dit weekend heel wat tijd in de terugmelders gestoken en dus minder aan de baan zelf kunnen doen.Eerst en vooral een fout rechtzetten in I train ivm het toekennen van de terugmelders aan de HSI interface .Hier dienen op VOORHAND het aantal terug melders per string worden ingegeven .Hier had ik natuurlijk maar 2 per string ingegeven welke in realiteit meer zijn. Hierdoor worden de adressen van de modules toegekend in Itrain.Wanneer je nu meer modules heeft dan opgegeven dienen ALLE modules die hierachter komen herbenoemd worden.Dus alle terugmeldpunten veranderen van adres !! Dat werd even tellen en hernoemen van al mijn terugmeldingen. Heb even ter verduidelijking een schema bijgevoegd.

Verstand erbij houden en aandachtig werken dus .  :?
Ook even een deksteen van muurtje voor de brug aangebracht.

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Fred

Ziet er weer strak uit.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Weeral knap werkt verricht Fredje. Soms moeten er werkzaamheden gebeuren aan de baan die niet zo fascinerend zijn voor de toeschouwers.(terugmeldingen, ringleidingen....)
Zijn die dekstenen op dat muurtje ook gemaakt van dat blauw spul?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Inderdaad Staf deze zijn gemaakt in de blauwe platen.... gepiept in enkele minuten  :?

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hoy Fred,

Ik ben net ook bezig met mijn terug melders. heb vandaag en gisteren een dagje verlof te pakken :-)

Ik loop tegen het probleem aan dat mijn cs2 ze niet ziet. Ik heb de rosoft s88n16 modules.
Nu lees ik dat er pijltjes op staan die naar de centrale moeten wijzen.

Echter mijn kabel die in de centrale zit heeft 1 mannelijke en 1 vrouwelijke stekker waardoor ik de print net andersom moet aansluiten.

Kan je me even zeggen of jouw kabel van de CS2 naar de eerste module een MAN/vrouw is of een vrouw/vrouw stekker ?

bedankt
Bart
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Hey Bart ,

Ik kan u hierbij niet helpen vermits ik voor mijn terugmelders een aparte interface gebruik nl HSI 88 .Itrain laat toe om met 2 interfaces te werken. Ik heb dit gedaan omdat voor een grote baan dit systeem 3x sneller werkt .Zie bovenvermeld schema ,hierop zie je dat deze in 3 reeksen is verdeeld.

Mijn terugmelders staan volledig gescheiden van mijn CS2 .De HSI 88 staat op de seriële rs232 poort van mijn pc  aangesloten.

De terugmelder moet met zijn uitgang aan de cs2 zitten normaal.

Opletten : onderaan de CS2 zitten 2 aansluitingen , 1 voor booster en de andere voor terugmelders. De rechtse is voor terugmelders.





Groeten Freddy






Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hoy Fred,

Hard bedankt , tis ondertussen met wat inventiviteit gelukt. Heb de fiche anders gesoldeerd op de print.

meer fotos Hier

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.msg928700#msg928700
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hoi Freddy,

Mooie up-date weer. Je bent een ware kunstenaar inzake muren en wegen bouwen. Je bergen en bruggen worden erg mooi op deze manier. Op de brug nog een paar K-rails aanbrengen en het is compleet.
Hoe zijn jouw ervaringen met de bezetmelders van LDT? Ik heb ze zelf van Viessmann 5217, heb hier goede ervaringen mee.

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) :) Hey Ronald ,

Momenteelwerk ik door mekaar LDT , Viessmann en Marklin. Ze werken allemaal perfect samen. Ben wel heel tevreden van de LDT modules.

Jammer dat ze geen servo module in het assortiment hebben . Ik ben van plan een test te doen met de ESU 51822 interface voor servo sturing van mijn wissels omdat deze ook Motorola compatibel is .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Freddy, de ESU 51822 is geen interface maar een Switch Pilot voor servo's.
Is heel eenvoudig te programmeren en kan zelfs analoog gebruikt worden.

www.youtube.com/watch?v=xKGXaNP5MSU

Als het om veel servo aansturingen gaat kan je misschien beter aan een OC32 gaan denken.
Je volgt de workshop en wellicht dat dan meer duidelijk wordt.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Hey Tom , ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt met interface maar bedoelde wel de switchpilot. Wat mij aanspreekt is dat deze ook op Motorola werkt en overal op de baan kan worden ingezet.Op een grote baan zoals die van mij spaart mij wel enorm lange draden die naar de OC32 zou moeten lopen. De prijs scheelt uiteraard wel enorm maar draden met een lengte van meer dan 10 meter lijkt me problemen zoeken voor storingen.Daarom wil ik wel een ESU uittesten om op de grote hoogtes al er 1 te plaatsen.

Toch een leuk filmpje heb je gepost ,bedankt .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hoy Fred,

Ik heb de oc32 ook net uitgestest en eigenlijk staat de OC32 mogelijks wel ver van wissels af maar dit wordt grotendeels opgelost door de kleine SP4 printjes waar je 4 servo's kunt op insteken. Op die manier moet je enkel een CAT 5 utp netwerk kabel naar dit printje trekken en heb je geen last van storingen. Je kan dan ook weinig verkeerd doen met de voltages naar de servo's want dat printje vlakt dit automatisch af naar 5 volt.

De Switchpilot is echt wel duur als je het per servo/wissel gaat bekijken.

je kan op de oc32 8*4 servo's aansluiten dacht ik (32 dus) en dan kost je de hele set ongeveer iets meer dan 100?
reken dan chinese kleine servo"s a 3? stuk en je hebt een hele goedkope digitale wissel.

8 switch pilots (ook 32 servo's)  kost je toch 8*35? = 280?
en dan moet je nog steeds de servo's hebben :-)


de oc32 is niet zo moeilijk in te stellen, daar kan ik je wel bij helpen.

Bart

Ah ja, morgen ga ik bij Tom een eerste cursusje scenery volgen  :lol: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hoi Bart,
Wat is een SP4 printje?

vr.gr.
Jurrien
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Citaat van: zendesigner op vrijdag 28 november 2014, 22:17:52

Ik heb de oc32 ook net uitgetest en eigenlijk staat de OC32 mogelijks wel ver van wissels af......


De OC32 kan meer o.a ook je seinen aansturen. Als je handige combinaties maakt van seinen en servo's per OC32 print kun je het probleem van lange signaaldraden ondervangen. En als je ook de voeding van de SP04's levert vanaf de bron (de OC32) en mee bundelt met de signaaldraden in de CAT5 kabel heb je geen problemen met verstoringen. Een goedkope 5A voeding volstaat voor de hele mikmak: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :offtopic:
Nu we toch even over de OC32 bezig zijn:
Ik ben bezig aaneen demonteerbaar U-baantje. Ik wil de beide benen van de U, gescheiden houden en dus een OC32 gebruiken voor elk van deze U-benen. Moet ik dan 2x U485 interface gebruiken of kan ik een USB-splitter nemen en dan een U485 aan de PC.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Je hebt altijd maar één U485 nodig. Voorts maak je een netwerkje zoals beschreven in de handleiding van de OC32.


VPE

Gr, Ben.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Bedankt Ben
Alleen had ik graag dat bijvoorbeeld de 2de OC32 rechtstreeks aan de U485/RS485 gekoppeld werd door bv een stekkertje, zodat je een soort plug&play situatie krijgt. Als ik dan mijn twee U modules wil scheiden, heb ik enkel het stekkertje uit te trekken, zonder het volledig netwerkje te moeten demonteren.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Gebruik dan de OC32 als DCC decoder, je hebt dan de U485 helemaal niet nodig tijdens automatisch treinbedrijf, nog uitsluitend om (éénmalig) de decoders te programmeren.

Gr, Ben.

edit spelfout.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Hey beste mensen ,

Bedankt voor de interessante reacties .....zal mijn licht wel opsteken op 13 dec op Houten digitaal  :D

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Ben nu al 2 avonden bezig om al dit moois te lezen en te bekijken en ook heel leerzaam , heb helaas mijn baan af moeten breken omdat me jongste weer thuis kwam wonen dus dat bouwen van mijn baan zal nog wel even op zich laten wachten maar  wat een prachtige baan word dit Fred ga zo door ik blijf je volgen.  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Heren,

Wat een prachtig item over servo's, weer erg leerzaam. :thumbup:
Fred ik ben erg benieuwd wat je gaat doen met de servo's. Ik zit zelf ook nog na te denken over de OC32. Maar eerst moet ik mijn zolder nog verder opknappen.

G.roeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Vandaag het wandelpad even doorgetrokken op de bergwand.Het zal nog een deftige klus worden om deze kant af te werken.

Er zal later nog een waterval met kunstwater worden aangelegd .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Fredje, goe bezig. I "like" that maar.... oeps.... het "like" icoontje is precies verdwenen?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Hallo staf
De icoon "i Like That " mist iedereen
Helaas voor Fred
Anders had hij. al veeeeeeeeel icoontjes ontvangen

John
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aansluiten van terugmelders deel 512
 :) Morgen dagje Houten maar heb een vraagje ...

Wat zijn de isolatiestukjes voor K rails ? Moet Flexrail kopen om op de bruggen te leggen maar moet de massa kunnen isoleren voor mijn terugmelders . Ik weet dat de beide massa's gescheiden zijn maar moet wel de blokken kunnen indelen.

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Fleischmann 6433
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Ik ga morgen ook naar houten voor k rails en heb deze ook nodig. Heb nog nooit met k rails gewerkt en mij adviseerde ze ook die van Fleismann 6433.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Zijn inderdaad de goeie, heb de laatste dagen niet veel anders gedaan. Succes morgen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Ik heb ook bijzonder goede ervaring met de isolatiestukjes van Flei...........
Ik hen ze over heel mijn baar reeds gebruikt.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Ik gebruik Roco 42611
Net zo goed en goedkoper: 24 stuks voor ? 3,50
Twee keer zoveel én voor minder geld !

Cees
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Hoi Cees,

Je zal ze allemaal nodig hebben want ik heb iemand gezien die er ook al gebruik van maakte (aantal jaren) en die dingen breken gewoon een keer door.
Zal te maken hebben met de weekmakers die het materiaal nu broos maken, want het zachter maken was al in den beginne van het proces nodig ;)

Echt we hebben ze allemaal vervangen voor die van Fleischmann, en ze zijn nog allemaal heel :thumbup:
Kost wel wat meer, maar dan heb je ook meer want je hoeft die 6433 amper te vervangen vanwege breuk.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Hier een ex gebruiker van de Roco 42611 lasjes en het breken van die dingen herken ik niet. Als het zit zit het gewoon, bij mij voor jaren. Wel de railstoel ter plekke wegsnijden anders krijg je een lelijke bobbel in je tracé.

Gr, Ben.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Beste Hans,

Evenals Ben kan ik jouw ervaringen (nog) niet delen.
Met het in een hand gaan van Fl. en Ro. kan ik me dat ook niet voorstellen, zeker niet nu Fl. onder eigen naam eerdere producten van Ro, op de markt brengt (zie de aangekondigde P4 loc).
Wellicht uit overdreven zuinigheid, kies ik voor een adequate oplossing voor een passende prijs.
Dat geldt ook voor de schroeven voor mijn K83 (Viessmann & Marklin) en S88 (Rosoft) decoders (ander topic); simpele kruiskopschroeven van 2,5 x 16 of 20 mm uit de bouwmarkt

Cees
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Al jaren goede ervaring met de F isolatiestukjes. Op zich valt de prijs wel mee en werken ze makkelijk. Ben het wel met Ben eens als de isolatiestukjes op zijn plaats zitten dan blijven ze zitten en breken ze niet. Is eigenlijk net als met de eerste M C-rail waar delen vanaf braken doordat de weekmaker minder werd. Dit probleem ontstond duidelijk door telkens demonteren van de rails en zo zal dat waarschijnlijk met de R isolatiestukjes ook zijn.

Groet, Ronald
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
 :) Bedankt voor de reacties ivm isolatiestukjes ... vandaag dagje Houten mry vriend Staf, waar het weeral leuk vertoeven was.Mooi initiatief om de digitale wereld beter te verkennen .Voor herhaling vatbaar . Ook leuke babbel met Itom gehad (bedankt voor presentje !!)

Veel geld kwijt maar toch een zeer mooie buit binnen gehaald .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Isolatie K rails ?
 :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Hier is weer iemand gelukkig.  Succes ermee.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
proficiat fred,

Toch voor een switchpilot gegaan ?

:)

veel plezier.
Bart
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Fred

Weer goed gescoord zie ik.
Nu kan je je CS een serieuze boost geven.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Mooie aanwinsten Fred!
Ik blijf je draadje uiteraard volgen vind dat je goede vooruitgang boekt.

Fred Vonk
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Hoi Freddy,

Een leuke slag geslagen in Houten. En ja dat zijn ze hè de isolatieschoentjes van F die zo prettig werken.

Succes ermee.

Groet,
Ronald
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
CiteerToch voor een switchpilot gegaan ?

Beste Bart ,

Ik heb deze aangeschaft om te experimenteren.Vermits ik deze overal op de baan kort bij de wissels kan plaatsen en geen lange draden dan nodig heb ,wil ik deze testen .Voordeel is ook dat deze Motorola/Marklin protocol herkend en zodoende perfect werkt met CS2.Ik werk reeds met 2 interfacen op Itrain maar weet eigenlijk niet of een derde OC32 er nog bij kan .Ik had het Xander op de beurs kunnen vragen maar heb op dat moment er geen erg in om het te vragen.

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Fred, welke 2 interface heb je nu in iTrain staan.
Je kan volgens mij gewoon een derde interface er bij aansluiten, open interface, klik onderaan op het tab en voeg een derde interface toe.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Ik weet niet meer wie het was, maar er was geloof ik iemand die vier interfaces aan iTrain heeft hangen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Als met de OC32 aansluiten via een interface wordt bedoeld het aan een poort van een PC hangen beperkt dit je wel in het omzetten van een wissel via de centrale of daar aan gekoppelde handregelaar. Je zult dan de PC / iTrain op moeten starten.

Gr, Ben.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
CiteerFred, welke 2 interface heb je nu in iTrain staan.
Je kan volgens mij gewoon een derde interface er bij aansluiten, open interface, klik onderaan op het tab en voeg een derde interface toe.

Hey Tom ,

Momenteel staat de CS2 en een HSI 88 in Itrain voorzien .

Zal even uitvissen of er inderdaad een 3e kan worden toegevoegd... bedankt voor de tips allemaal .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
het waardeer knopje is nog steeds weg maar ik denk dat je de hulp al ontvangen hebt ;-)

toch hier nog een linkje met de hele uitleg.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47093.msg840986#msg840986

Veel succes.
Ik begin ook aan de servo's volgende week voor het schaduw station.

Bart
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Buit van Houten ...
 :| Vandaag de Esu 51822 servo besturing aangesloten en kunnen programmeren ,echter toch nog enkele vragen aan de experten onder ons .Ik heb het gevoel dat de interface en de servo redelijk warm wordt ? Vind dit zeer eigenaardig. Ik heb de interface zijn cover even open gedaan en zie dat er een spanning stabilistor van 5 V erin zit .Ik voed apart met een voeding van 13.8 V DC .Er dient dus wel wat gecompenseerd te worden maar er zit geen koelplaat op deze IC .

De servo gaat ook trillen en kan pas worden opgelost ofwel met digitale servo of met de LOCPROGRAMMER  van ESU . Hiermee zou je kunnen instellen dat de servo bij niet werken geen spanning zou krijgen. Of heb ik het verkeerd ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

Groeten Freddy