Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fredjes Zwarte woudbaan : Einde hobby ??

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Hallo Fred, er zit wel schot in de zaak zo te zien. Heb je van je baan ook ene *tra bestandje of iets dergelijks? Ik ben wel een beetje benieuwd naar je sporenplan. Succes
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
 :) Martin , het volledige baanplan vind je hieronder :

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg813525#msg813525

Deze is niet tot op de centimeter juist vermits deze pas achteraf is aangemaakt .

Staf , het zal een combinatie van de beiden worden . Om gewicht te sparen zal er op de grote plaatsen toch isolatieplaten gebruikt worden . Daar waar ik nog bij moet kunnen zal met gips en gaas gewerkt worden .

Groeten Freddy

;) ;) ;) ;) ;) ;)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
 :) :) :) Vandaag weer wat verder steunen zetten en ruw weg wat isolatieplaten gesneden om een idee van de toekomstige rotswanden in te schatten ...  :? :? :?

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Ziet er schitterend uit Fred  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Je baan wordt mooier en mooier prachtig om de vooruit stap voor stap te zien Fred :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Hoi Fred

Je gaat wel erg hard in eens maar ziet er heel goed uit   :thumbup:

Gr Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Fred.

Als je de steunen toch al moet maken en je al een beetje de vorm van de berg er in zaagt zouden we je aanraden om bij de Praxis oid. een paar rollen vliegengaas te halen en die er op te nieten.Kan je er zo gips over kliederen.

Harald & Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Fred,

deze baan word steeds indrukwekkender en het mooie is dat jij alles van te voren gepland heb.

in tgendeel tot mij die gewoon eerst alles neerleg en dan kijk hoever het komt

maar dit is echt een indrukwekkende baan aan het worden

succes met de rest

Gr Ed
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
 :) Hoi Harald en Alex ,

De manier met de kippegaas en gips heb ik al toegepast . Ook het klimspiraal links zal op deze manier worden aangekleed . Zie link hieronder :

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg795230#msg795230

Dit gedeelte met piepschuim is een deel waar gewicht een rol speelt en ook moeilijker te maken met de grillige vormen die moeten worden gemaakt .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:plaatsen definitieve steunen
 :) :) :) Vandaag een fantastische foto gevonden in een oude album van mijn kindertijd ...

Mijn allereerste treintje ... met conducteurpet   :-) :-) :-) :-)

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Die laatste foto is erg lief.

Maar je kunt zien: Jong geleerd is oud gedaan
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Je bent niks verandert :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Wat 'n plesant menneke!!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Knoddig ventje. De passie voor de treintjes is duidelijk gebleven. Pure nostalgie dat bij velen herinneringen oprakelt. Bij mij in ieder geval.  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Geinige foto Freddy maar heb je dat treintje nog of een deel ervan ?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
 :( Michel ,

Jammer genoeg heb ik deze al heel lang niet meer ... foto is van 50 jaar gelden , ik was toen 4 .

Als ik mij nog goed herinner was het een Fleishmann ...

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
heb er gisteren nog zo een treintje op de rommelmarkt tegengekomen.   :thumbup:

Leuke foto.

Bart
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:mijn allereerste treintje ....
 :) :) Dit weekend begonnen aan de GROTE klus ... terugmeldingen !! Er waren al een aantal voorzien maar nu toch verder afwerken .

Ik werkt met I train PRO wat mij de gelegenheid geeft om met 2 systemen tegelijk te werken nl CS2 + HSI 88 LDT .

Het grote voordeel is dat ik op meerdere plaatsen terugmelders kan plaatsen op de baan . Dit is verdeeld in 3 grote secties . Ook de snelheid van het terugmelden gaat 3x sneller dan dat de melders in 1 grote string zitten .

Een schema is bijgevoegd . Momenteel ziet het er een beetje rommelig uit maar de afwerking komt wanneer alles ligt .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
 :)Fredje dat ziet er al keurig uit. Je hebt de smaak goed te pakken of moeten we al spreken van een Virus. In ieder geval fijn om naar te kijken. Gaat die Ldt goed samen met die 5217en? En die andere Viessmannen (5211) zijn die voor de wisselaandrijvingen en de seinen?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
 :) Ja Staf , die werken perfect samen . Ik had die liggen ,kan ze moeilijk weggooien he .

De andere is inderdaad wisseldecoder en schakeldecoder voor de stroom te schakelen van schijnstation . Binnenkort overbodig als      I train werkt . Kan ik deze gebruiken om de blokseinen te sturen .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Beste Staf,

Als je deze LDT's en de Viessmann terugmelders openmaakt dan zul je ontdekken dat de "chips" gelijk zijn, is al hele oude techniek, mijn oudste Edits zelfbouw terugmelders hebben dezelfde "chips" en die terugmelders vieren volgend jaar hun 20 jarig jubileum.

Groet, Anne W
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Ik ga dit draadje nu eens helemaal lezen, er is voor de rest snachts niet veel te doen :)

Ik wil wel nog even aan fred vragen of hij tijdens de bouw van de baan al rekening heeft gehouden met de blok secties voor die terug melders ?

edit: Zo het was een hele zit om alles te lezen en ik ga dit zeker volgen, ben namelijk benieuwd hoe je verder gaat met je bergen :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
 :P Ja Hans , er is inderdaad rekening gehouden met de terugmelders . Er liggen al een aantal sinds het begin , vooral in de 2 grootste schijnstations .Deze werkten via de CS2 en de rijwegen die werden geprogrammeerd via het memory . Dit werkt behoorlijk dmv schakelrelais . Dit heeft als nadeel dat deze abrupt stoppen . Maar in een schijnstation is dit niet erg . In de toekomst gaan deze worden uitgeschakeld en dmv Itrain geregeld .

Elk blok zal minstens 2 terugmelders hebben en de zichtbare gedeeltes zelfs 3 . Dit om het stoppen zeer mooi te laten verlopen .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Ja hier ook iTrain later, zit alleen nog even te piekeren of ik nu 2 of 3 melder moet gaan doen in schaduw station, abrubt stoppen is daar nu ook niet zo erg.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Zelfs met 1 melder kan je de treinen in het schaduwstation nog mooi afremmend laten stoppen.
Instellen als stationsspoor en de snelheid van de blokken aanpassen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Hoi Fred,

Die baan schiet al aardig op...wou dat ik al zo ver stond.....volg je hier al een hele tijd
Was een leuke babbel in Dortmund...zal je zeker eens bellen wanneer ik vrij ben....je bent ook altijd welkom in Wijnegem(300m van shopping)....vrouwtje daarheen sturen(zonder bankkaaart) en pintje komen drinken...
Groetjes Guy

Edit Fred, telefoonnummer verwijderd
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
 :P :D Hey Guy ,

Heel leuk iemand live te ontmoeten die mijn baan aan het volgen is op het forum en dan nog ver weg van huis .Je ziet het is een "Small World " de modeltreinwereld .

Ik heb zeker uw telnr genoteerd ... we zullen allicht mekaar nog wel ontmoeten . Zoals afgesproken kan je de digitale wereld komen verkennen . Het is simpeler dan je verwacht ... gewoon iemand u een duwtje in de juiste richting geven . Kan alleen door mekaar te helpen .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
 :) Het was weer een vruchtbare dag in Dortmund ... weer "zotte" kosten gedaan , maar ja je leeft maar 1 keer hé  :D :D :D :D

Bekende gezichten tegengekomen en ook Guy die blijkbaar al een tijd op de achtergrond mijn baan volgt . We kunnen weeral volop gaan experimenteren ... wat een leuke hobby hebben wij toch ... constant nieuwe uitdagingen .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
Fred vertel eens even wat je hebt gekocht, snap enige zaken op de foto's niet :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:de GROTE klus ...terugmelders
He Fred,

Ben gisteren nog gebleven tot 18.00.....nog wat mensen tegen het lijf gelopen..en terug geweest om nog een paar wagons te kopen....i.p.v. sporen
Waren zo goed als niet aanwezig...ben onderweg nog even gestopt voor een hapje en was om 21.00 thuis van een leuke dag
Ben benieuwd naar uw inleiding in de digitale wereld wat voor mij iets voor de chinezen is...de conducteurs pet heb ik al ...gekregen voor mijn verjaardag.... :D :D :D
Groetjes Guy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
 :)Fredje, zo'n "zotte kosten" vind ik dat nu ook weer niet. Met jouw grote baan kan een grasmaster zeker van pas komen en om al dat piepschuim op een fatsoenlijke wijze te bewerken, heb je die Proxxon wel nodig. Ik zou eerder zeggen: "Mooie aanwinsten!".
Je hebt er precies een fijne dag van gemaakt. Die heb je dan ook weeral gehad en kunnen ze niet meer afpakken.  :D :D
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
 :D Hans ,

Wat je op de foto ziet is de Grasmaster 2 van Noch met bijhorende statisch grass . Dient om gras mooi rechtopstaand te plaatsen op de baan . Dmv verschillende lengtes van het gras kan je mooie resultaten behalen . Verder een is er een toestel van proxxon om handmatig isolatieplaten te snijden of te bewerken . De flesjes zijn kleurpigment om zaken te kunnen verouderen of verweren .

De plastiekdoos bevat verschillende maten krimpkous om draden proper te isoleren wanneer deze aan mekaar gesoldeerd zijn .

Hopelijk heb je nu enige duidelijkheid

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
dat rechter proxon geval wat is dat dan Fred, die grasmaster wist ik, dat zwarte doosje ook niet thuis te brengen , ik koop krimpkous per meter namelijk :)

Maar toch leuke spullekes inderdaad
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Hans,
"dat rechter proxon geval" op de foto is een adapter. Op deze adapter kun je verschillende apparaten van Proxon aansluiten.
Misschien wat verwarrend maar op de doos staat de adapter afgebeeld met een kleine boormachine die er op aangesloten is.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Hallo Fred, welke kabelgoten gebruikt je en waar koop je die?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
 :)hey Martin ,
De kabelgoten zijn dewelke gebruikt worden in de industrie om electrokasten in te richten . Ik heb deze gekocht bij een electrogroothandel in mijn buurt .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:bezoekje Dortmund afgerond
 :) Enkele testen uitgevoerd met de Grassmaster 2 .... zeer tevreden over het resultaat . Nu nog gras 5 en 6 mm aanschaffen om nog een beter resultaat te bekomen .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :D :D Ziet er goed uit Fredje. Binnenkort nog wat kosten doen: "Een grasmachiene kopen". Zal nodig zijn met zo'n hoog gras.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :)jammer genoeg is fototoestel minder op macro ...
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Heb ademloos je draadje helemaal doorgelezen.
Wat een prachtig project ben je aan het maken.
Ben zelf pas begonnen met een startset en heb nog een heeeeeeeeele lange weg te gaan als ik dit allemaal zie.
Maar blijf jou draadje op de voet volgen hoor.

Met vriendelijke groet, Gino
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Freddy, die graspollen vind ik echt super mooi, daar mag je voor mij zo een doos vol van maken, hahahahahaha.

Het grasveld ziet er ook goed uit maar maak het niet te statisch, gras wat rechtop staat vind je meestal wel op een golfcourse.
Ga maar eens kijken in Houthalen, Spiegelven, St.Job in't Goor of Henri Chapelle, daar hebben ze mooie golfbanen maar niet al het gras staat rechtop. ;) zelfs niet op de Golfclub Royal Antwerp. :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :) Tom ,

het is inderdaad niet de bedoeling dat het gras op een egaal vlak zal worden aangebracht . Het zal er inderdaad wel anders uitzien . Ik heb alleen nog "Wildgras" van 5 en 6 mm nodig om het gewenste resultaat te bekomen . Dit was een eerste test om te zien of de investering wel kan opbrengen . Eerste bevinding valt heel goed mee . Een pak beter dan mijn omgebouwde vliegenmepper .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Fred welke graslengtes heb je nu gebruikt?

Ik heb het pas geprobeerd met het nieuwe wildgras met vezels van 12 mm en dat lukt me niet zo goed.

Meng je ook verschillende lengte vezels door elkaar?

Groet,

Ronald
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :)hey Ronald , het zijn vezels 2,5 en 12 mm . Zoals ik reeds meldde mis ik de tussenlengte 5 en 6 mm .... volgende test zal er absoluut beter uitzien ...
Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Hallo Fred,

Ik vind het er al heel natuurgetrouw uitzien. Kijk maar eens rond. Er zijn veel plekken waar de maaier nooit bij kan komen en daar is het vaak wild. Het is helaas vaak zo dat op het op
veel banen te statisch wordt weergegeven.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :) Vorig paasweekend op verlof aan de Moezel dus niets kunnen doen aan de baan  :( :( :(  Dit weekend gaan we volop aan de gang om onze terugmelders aan te sluiten . Ondertussen schieten we hiermee op en hoop dan spoedig ook de blokken te kunnen programmeren  in I train . Heb alleen nog enkele terugmelders nodig . Zal volgende week ff gaan shoppen in Houten .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Fredje, de boog moet ook niet altijd gespannen staan, t is een hobby.

De 17e staat als het goed is bij Hobby In Praktijk Rosoft met materiaal, dat zijn o.a. de s88 welke we in Werkendam ook gebruiken.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test Grassmaster 2
 :) Zoals eerder gemeld vandaag een aantal terugmelders aangesloten . Begin stilaan rond te geraken met het gedeelte van de baan welke al in werking was . Ook nog een gedeelte isolatie onder de sporen geplaatst ter voorbereiding om de terugmelders hier ook te kunnen aansluiten .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Terugmelders aansluiten
Blijft boeiend om je te volgen.  Felicitaties
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Terugmelders aansluiten
Ja echt wel erg boeiend Fred, vooral doorgaan met foto's, en een filmpje mag ook hoor :D