Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fredjes Zwarte woudbaan : Einde hobby ??

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

Rudibeer en 1 gast bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Fred,

Je viaduct ziet er voor een eerste test niet verkeerd uit.
Ik zou alleen de poten naar onder toe iets breder laten worden.
Dan oogt het wat massiever.
Ik vind het nu iets te hoge dunne poten.
Ik heb wel ergens een foto van het Landwasserviadukt ,die geeft precies weer wat ik bedoel.
Die ga ik zo even voor je opsporen.

Groeten Robin

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Zo moet dat, zo ga ik ook een brug maken. Alleen dan uit massief schuim. Dan kun je ook naadloos de hoek om.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
En plaats de stenen in een halve cirkel in de boog. Nu kan de vertikale belasting niet naar de poten toe maar zal de boog doen splijten. Bogen worden niet voor niets gemaakt, de krachten moeten de poten in. Vooral omdat je de muren geheel zelf maakt heb de keus het correct uit te voeren.

Groeten Maarten
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Leuke oplossing Fred! Eens met de opmerkingen van Maarten en Robin, dat zijn constructieve noodzakelijkheden!! Maar die kan je bij experiment 2 gewoon toevoegen!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Zoals ik eerder meldde is het de bedoeling dat dit verder wordt uitgewerkt . Deze viaduct komt niet op de baan maar is een proefstuk .Inderdaad  komen er nog bogen uitgewerkt op deze brug . De binnenkanten worden nog in volschuim gemaakt . Dit is een start naar een definitieve maar minder hoge brug . Er zijn ook viaducten met rechte steunpilaren maar ook met schuin aflopende pilaren . Is kwestie van goesting . De moeilijkheid is dat deze in een gebogen toestand dient te worden gemaakt . De buitenkant is dus groter dan de binnenkant wat het geheel ,heel wat moeilijker is . Ik zou zeggen blijf het volgen ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Mee eens Fred. Maar je kunt ze ook nog altijd zelf metselen van kleine baksteentjes...... :D
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) :) Dan is de vraag ... welke mortel moet ik gebruiken ?  :D :D

Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) In ieder geval toch weeral goed gevonden en zeker bruikbaar in andere toepassingen zoals voor het leggen van kasseien.  Geen dasklei meer nodig. Maar voor een leek is dat toch niet zo evident. Ik veronderstel dat er hier gebruik wordt gemaakt van laminaatondervloer, maar hoe maak je die steentjes? Met een Stanleymes zit je er zo door. En hoe krijg je die dieptewerking in de voegen? Eerst alles zwart maken en dan...?
Goed dat dit Forum bestaat en dat er steeds nieuwe ideeën en initiatieven (HIP) opduiken. Respect mannen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Fred,

Je hebt ook iets dikkere , zwarte ( scheelt een hoop verf  )
http://www.kwaliteitparket.nl/producten/ondervloeren/ondervloerrollen/comfort-super-ondervloer-22db-laminaat-10db-parket-5mm-dik

Die gebruik ik voor muurtjes, portalen , etc
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Die dikkere zijn iets minder hard als de blauwe.
En ook te koop bij de kwantum. Die zitten door het hele land. Dus ook wel in de grensstreek.

Robin
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Citaat van: Fredje op maandag 03 februari 2014, 23:17:04
  De moeilijkheid is dat deze in een gebogen toestand dient te worden gemaakt . De buitenkant is dus groter dan de binnenkant wat het geheel ,heel wat moeilijker is . Ik zou zeggen blijf het volgen ...

Groeten Freddy

Freddy,

Ik ga het zeker volgen.
De foto staat er bij.
Ik heb er nog wel meer van dat viaduct.Je geeft maar een gil als je een deel wil zien.

Robin
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :oops: :oops: :) deze techniek heb ik al eerder gebruikt in mijn draadje ...
Kijk even hieronder ...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg794219#msg794219


Reeds getest en gebruikt ...

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Raar vorige melding en video verwijderd door de verzender ... ?? Weet niet waarom ... :?

Robin , als je een foto doorstuurde is deze niet zichtbaar ...

Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Ik heb het filmpje gisteren kunnen bekijken maar nu is het "foetsie" en de foto van Robin is een wit vlak.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Citaat van: Fredje op woensdag 05 februari 2014, 09:28:43
:) Raar vorige melding en video verwijderd door de verzender ... ?? Weet niet waarom ... :?

Robin , als je een foto doorstuurde is deze niet zichtbaar ...

Freddy

Freddy,

Ik heb de foto in bericht 651 geplaatst. En hier is ie zichtbaar.Ook op mijn mobiel als ik niet ben ingelogd

Robin
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) ondertussen foto zichtbaar .... ik ken deze viaduct . Het viaduct dat op mijn baan komt is veel lager dan mijn test . Het kan wel zijn dat ik een hogere ga plaatsen tussen 2 rotswanden . Ik zal wel zien wat beste uitkomt . Ben van plan binnenkort ook de snijtafel van Proxxon aan te schaffen . Deze zal mij toelaten om mooie bogen te maken in piepschuim . Inderdaad de poten schuin lopend maken bij hogere modellen lijkt robuuster. Maar een viaduct in een boog lijkt  simpel , maar komt veel meer bij kijken dan een simpele rechte .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Fred,

De poten zijn in dit geval rechthoeken die in de ronding van het viaduct staan.
Dus alleen de tussenbogen zijn afwijkend van een rechte variant.
Niet dat je die makkelijk namaakt.
Maar het bouwt een stuk sneller als niet haakse poten.

Beste leermiddel is een proefversie maken.Dus je bent goed op weg.
Zo een constructie blijft een partij werk dus je bent nog wel even zoet ben ik bang.

Mvg, Robin
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Hey Robin ,

Inderdaad nu even alles testen en uitvissen hoe we dit gaan aanpakken op de baan ... een voorbereid man is er 2 waard hé ...

Momenteel even wachten op snijmachine ... heb bij locale dealer geinformeerd levertijd 2 weken . Via internet in Duitsland bestellen kan maar door de transportkost komt het even duur uit . Kan wel even wachten ... heb dit weekend veel op de planning staan voor onderste verdieping . Daarna pas heb ik de juiste maten voor de definitieve viaduct .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Dag Fred.

Impressive, magnifiek, sprakeloos voor het project dat je onder handen hebt.  Ik sluit mij aan bij bijna alle forumleden, ggeewweellddiigg wat jij aan het bouwen bent. Ben een redelijke "newbie" hier maar qua Märklin redelijk ervaren (zie ook mijn voorstelhoekje, forumnaam pjotterke)

In je laatste update lees ik dat je een snij machine hebt gekocht en wacht op levering. Ga je die gebruiken voor het "piepschuim"?  Ik heb dat ook eens overwogen voor de bouw van mijn baan (hiervoor heb ik, nog, geen draadje) maar kwam op deze site terecht http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/piepschuim-cq-polystyreen-snijden-/-zagen.html waar je voor een paar euro een snijmachine kunt maken. Ok wel niet de professionele kwaliteit die je misschien wenst, maar het werkt perfect. De brug je je als experiment bijvoorbeeld hebt gebouwd (de pilaren vooral) kun je dan perfect uitsnijden in het piepschuim. Ik heb daar ergens een bijdrage overgelezen. Uitsnijden in piepschuim die gebruiken als mal en vol storten met gips. Als ik die url tegenkom zet ik hem erbij.....

Dacht laat het je even weten van dat snijden.

Verder de complimenten zoals je alles beschrijft en voorziet van foto's velen doen denk ik weer inspiratie op van jouw bijdrages, ik in elk geval wel.

Grt Peter

PS,. gevonden, http://www.spoorgroepzwitserland.nl/VSZSITE/TIP/bruggen/steenbrug.htm
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Hoi Peter ,

Bedankt voor reactie en bijdrage ... hier kan ik iets uithalen .Het toestel is nog niet besteld maar komt er alvast . Heeft al bij menige bouwers zijn dienst bewezen .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Fred, de snijmachine heb ik in Rotterdam bij KLIK besteld, 90 euro en gratis verzenden maar dat zal niet naar België zijn.
Ze hebben hem wel op voorraad, ik had hem binnen 24 uur in huis.
Perfect apparaat hoor.

Zie nu ook gratis verzenden naar België.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Tom , bedankt voor de tip maar het scheeld nog maar 5 ?  , wil ik liever in mijn buurt aanschaffen  .

In geval van probleem hoef ik slechts 4 km verderop  terug te gaan ...is het wachten wel waard .

Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Ondertussen is proxxon toestel besteld ... nu even afwachten was niet op stock ... geduld blijft een schone deugd ...

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Vandaag Proxxon thermocut reeds kunnen ophalen ... 10 dagen eerder dan verwacht ... dat is een meevaller .

De eerste testen zijn veelbelovend ook voor de harde isolatieplaten geen probleem blijkbaar . Hier kan je beter iets trager te werk gaan zodat het toestel zijn werk kan doen . Dit weekend zeer druk bezet dus verder testen zal voor later worden ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Prachtige aanwinst. Ben benieuwd naar het resultaat van de eerste viaduct.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Mooi machientje hè.
Heb van de week stroken gesneden onder een hoek van 45 graden, gaat uitstekend.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Vandaag eerste grote test van snijtafel ... een mens moet wat oefenen hé . Stukken gemaakt voor ons testproject Viaduct .

Eerst wat grove stukken maken en daarna wat verfijnen . Alles zal heel wat geduld vergen om alle steenplaten te krassen maar dat maakt de hobby weeral wat interessanter .

Hier al enkele foto's ...

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Hier nog wat shoots ...
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 ;) we blijven bezig ....  :?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Nog veeeeeeeeeel werk aan het proefproject ... zal uiteindelijk een lager model op de baan komen .

Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: test bouw viaduct
 :) Vandaag verder gewerkt aan de onderste aansluiting van het berggedeelte . Uiteindelijk is dit het laatste stuk om terug alles stilaan aan te sluiten om terug te kunnen rijden . Hier en daar is de baan nog onderbroken maar dit zal heel binnenkort worden geregeld . De doosjes als ondersteuning zijn verdwenen . Morgen het laatste gedeelte afwerking in het niet zichtbare gedeelte .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :) Nog enkele foto's ...
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
imposant hoor....  :thumbup:

groet Winno
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Ben het helemaal met Winno eens. :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :)ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd hoe de scenery er zal uitzien. Knap werk Fredje.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :) Vandaag aansluiting volledig afgewerkt ... na een testrit bleek er niet genoeg ruimte voor de lok aan de ingang van de spiraal . Ondertussen is dit voor een deel aangepast . Morgen volledig aanpassen zodat dit euvel is opgelost .

Nog enkele foto's

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :P Vandaag grote opruiming gepland in het lokaal ... het begint stilaan op een bouwwerf te lijken maar nu alles wat er niet hoort opbergen zodat ik overal ongestoord alle definitieve steunen kan beginnen voorzien .

De ruwbouw komt stilaan aan een einde . Daarna nog een grote taak ... terugmelders , ringleiding , boosters en wisseldecoders voorzien .

Ben nog wel ff bezig ...

Groeten Freddy


Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :) Vandaag een deel opgeruimd en enkele foto's van de huidige situatie ... bijna aan de eindstreep . De voorlopige steunen onder het traject zullen binnenkort vervangen worden door gezamelijke ondersteuningen wat het geheel stabieler en mooi waterpas zullen komen . Nu is er hier en daar te merken dat de baan niet mooi recht loopt .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Dat ziet er overweldigend uit. Succes met het bouwen aan de definitieve steunen. Voorlopig nog werk zat want de hele zaak voorzien van terugmelders e.d. wordt nog een flinke klus.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Om nog maar niet te spreken over alle "landschapsstoffering " die daar nog weer achteraan komt. :P

Maar ja tis en blijft een mooie hobby ;)

succes Fred  :arrow: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Inderdaad een mooie en fascinerende hobby maar het vergt toch heel wat doorzettingsvermogen om zoiets te verwezenlijken en zeker met de gedachte dat dit nog maar een beginfase is want..... bekabeling, terugmelders, booster(s), trafo's, scenery, verlichting,....... Ik zal maar stoppen zeker.
Proficiat Fredje.  :) :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct

8o 8o 8o 8o 8o 8o
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Een hele constructie.  Om jaloers op te zijn.  Lijkt me degelijk voorbereidt te zijn.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Mooi overzicht van een complexe baan zeg! Knap werk...
Maar hoe heb je dat gedaan: wel alle "secties" of "blokken" voorbereid maar allemaal aan een ringleiding aangesloten om wel wat te kunnen rijden?  8)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Foto's 1 en 2 uit post 687 geven mooi de bijna opervlakte van je baan weer. :thumbup:
Het blijft een prachtige baan om te zien en ik blijf dit zeker in de gaten houden aleen omdat deze baan een hoog kwijl gehalte heeft. ;)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Hallo Fred,

Een indrukwekkend staaltje van bouwen  :thumbup:  Hoe bereik je alle plekken? Vanaf de foto's bekeken mag je wel een steiger bouwen of hele lange armen hebben.
Zie je kans om gedetailleerd te werken?

Tjoekgroet,

Martin

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Ja fred , ziet er toch zzer formidabel uit. Ik lig zelf even stil momenteel wegens "daytime job perikelen"  maar als ik oplijst wat ik zelf nog moet doen dan reken ik al een aantal jaren, en dat is maar half zo groot als die van jou. Keep up the good work  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 B) :thumbup: Bijzonder indrukwekkend om te zien. Dat moet een mooi gezicht zijn om de treinen erdoor heen te zien kronkelen. Nog effe en we gaan je maar Meneer Fredje noemen, dit soort bouwvaardigheden verdienen dat.

Dirk-Jan
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: aanleg traject voor viaduct
 :) Bedankt iedereen voor de complimenten ...

Martin , als je eerder de topic hebt gelezen staan er verschillende foto's van de toegang rond de tafel + een video . Bekijk even de video en dan is alles duidelijk .

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg817462#msg817462



Ernst , vanaf dat alle sporen liggen is het eerste werk om de ringleiding te leggen rond de gehele tafel . Momenteel ondervind ik duidelijk dat er stroomverlies is via de sporen . Het vermogen van de loc valt weg ... is normaal op zo een grote baan . Ik sta soms versteld hoe mij CS2 dit nog alleen kan trekken . Er zijn minstens 2 boosters nodig ... de toekomst zal uitmaken of het er meer dienen te worden .

Groeten Freddy