Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fredjes Zwarte woudbaan : Einde hobby ??

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Beter!
Alleen is de waterval nu weg; die komt toch wel weer terug hoop ik!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :) Inderdaad wegens de droogte geen water meer  :D

Komt wel terug na enige regenval ...

Vandaag nieuwe loc aangekocht , weeral een beauty rijker . Alles erop en aan inclusief TELEX koppeling aan beiden kanten . Rookmodule inbegrepen maar jammer genoeg zelf in te bouwen ,wat ik eigenlijk niet snap . Filmpje volgt nog wel .

Het is de bedoeling dat deze kleine stoomloc tussen oude koolmijn en de koleninstallatie aan draaischijf , over en weer rijdt .

Mvg Freddy


Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Mooie aanwinst, zal zeker een leuk plaatje geven als deze stoomt en zeker tussen de kolenmijn en de koleninstallatie bij de draaischijf.
Proficiat, ben overigens wel benieuwd wat je in iTrain tijdens de vakantie had aangepast.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Fred


Lekker bezig mooie loc heb je daar gekocht  :) ook je water ziet er prachtig uit  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Fred,
dat is een zalige loc! Ik heb net dezelfde (die is alleen 2x terug naar marklin geweest wegens decodertroubles), alleen ja, die rookgenerator, die wil bij mij niet.
Moet er nog eens mee naar Christian, want zelf doe ik dat dus ook niet.
Zie aant stickertje dat je 'm gekocht hebt bij onze vriend in St-Niklaas, niet?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
-Fred:
Pr8ige stomer, veel plezier en suc6 er mee.  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :| :| Oei Stijn , problemen met decoder welke ? Op eerste zicht ging rookgenerator ook niet ... frontlicht begon te flikkeren . Zal waarschijnlijk slecht contact zijn , morgen terug opengooien .

Hopelijk komt het goed .

Inderdaad in Sint Niklaas gekocht , had deze laten reserveren .

Tom , ik heb schema helemaal klaar moet nu alle lengtes van de blokken nog ingeven + nog een aantal terugmelders aansluiten .

Mvg Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Fred,
dat is exact wat ik ook had, flikkerende lampjes en meer

Heb zelf de rookgenerator geinstalleerd, de mfx wou niet aanmelden, de loc deed vanalles zonder dat ik het commando gaf. Na de 1ste keer bij marklin was het goed prijs, de loc meldde zich wel aan, alleen als je de rookgenerator aan zette, flikkerden de lampen en vielen alle functies uit, motor is toen ook beginnen ratelen ...
Allez, de 2de keer naar marklin opgestuurd, tussenkomst van de marklin service hier in belgie gevraagd, en toen is ze goed terug gekomen. Alles werkt naar behoren, behalve de rookgenerator. Ikzelf blijf er nu af, Christian gaat me ermee helpen.

't Zal dus wel degelijk aan die rookgenerator hebben gelegen, kijk er maar goed naar, dat je hetzelfde niet tegenkomt ...
De service van Modeltrein paradise is wel ok hoor, hij heeft me goed geholpen!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :O :O Stijn , dat beloofd weeral ... ik heb iets met rookgenerators denk ik . Is niet mijn eerste probleem met die spullen .

Ik snap niet als ze deze er bij leveren dat deze in fabriek er niet wordt gemonteerd .



Mvg Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Vind het zeker vreemd dat je die los er bij krijgt want bij Märklin zeggen ze als je de loc zelf open hebt gemaakt vervalt de garantie. Hoe moet je dan de rookgenerator inbouwen vraag ik me af.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
-Fred:
Ja idd dat snap ik ook niet waarom ze zo iets doen, ik denk dat er iets serieus scheef loopt daar in Göppingen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Alleszins, mijn garantie was niet vervallen hierdoor. Alles was kosteloos
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Hallo,

Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar ik kan mij goed voorstellen, dat Märklin haar product beschermt. Je praat natuurlijke wel over een kwetsbaar product vol technische miniatuur snufjes en laten we wel zijn, niet elke liefhebber is even handig. Er zullen vele rookgeneratoren ingebouwd worden en die gaan zonder problemen. En het inlaten bouwen gaat meestal onder behoud van garantie, als de inbouwer bekend is bij Märklin.
Volgens mij blijft hier gewoon gelden: Bezint eer ge begint.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :O Loc terug open gemaakt en nagekeken op de aansluitingen ,perfect uitgevoerd en terug dicht gedaan .

Zelfde probleem . ik heb zeker genoeg praktijkervaring met electronica dus een simpel buisje in schouw steken en contact voorzien is een koud kunstje ...

Ik ben zeker dat de decoder het vermogen van de rookgenerator niet aankan . Vermits hier nog andere mensen zelfde probleem hebben lijkt het me duidelijk een fabricagefout .

Bij Seuthe maakt men een onderscheid tussen locs met of zonder digitale sturing ... ik veronderstel toch dat Marklin zijn eigen materiaal genoeg kent om de juiste mee te leveren .

Zal retourtje Goppingen worden vrees ik .

Mvg Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Fred, dat is inderdaad niet goed dat jij hetzelfde tegenkomt als ik. Langs de andere kant ben ik blij dat het niet aan mijn geknoei ligt blijkbaar ...
Ik vond het ook al vreemd dat je zulke dingen krijgt van een buisje in het daarvoor voorziene gaatje steken  :roll:

Als je hem binnensteekt, geef Patrick de complimenten van mij, hij zal het zich wel herinneren dat de mijne ook retour is gegaan, dat is nog maar van in januari en maart geleden ...
Misschien moet hij het maar vermelden.

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Wat scenery en ander geknoei ...
 :) :) Vandaag vlug even 2 video's gemaakt van de 2 spoor gedeeltes . Dit is ongeveer de helft van het volledig traject ...

Er is nog een hoop werk te verrichten , hier en daar een knik in spoor (ondertussen aangepast ) , daar dient tenslotte een checkvideo voor ...

Is een beetje donker maar betere camera met nightvision  is onderweg ... deze is tenslotte reeds 7 jaar oud ...


1e video track 1
2e video track 2 (volgt )

Groeten Freddy


Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :)

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
-Fred:
Mooie filmpjes,  :thumbup:
In het filmpje van track2 is de videowagon in het naar beneden rijden op 01.08 minuten losgeraakt en naar beneden gebold en is blijven wachten op een zeker punt tot de loc hem weer voortduwde,  >:-D
Iets verder rond 07.45 minuten opnieuw.
Is de video opgenomen met het tweede cameraatje dat je hebt laten zien?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Dat was indrukwekkend Fredje  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) Inderdaad Jorg met het kleinste cameratje dat ik heb laten zien ... Ondertussen bij onze gele vrienden nieuwe besteld met nightvision .

Zal een stuk beter zijn . Jammer genoeg kan ik mijn gsm niet op de loc zetten hihihi

Mvg Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
-Fred:
Tof, en met 4K opnamen,  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Leuk om eens in de onderwereld van het Zwarte Woud mee rond te rijden.
Het is i.d.d. beetje jammer dat het donker is en de camera soms een beetje in de lucht filmt maar met de nieuwe gele camera gaat dat vast wel weer goed komen. :thumbup: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Ik adviseer je volgende keer, ongeacht de camera wat video-editing toe te passen. Nu kijk je 3/4 van de tijd tegen donkere beelden. Ik begrijp dat er een betere camera komt, door wat editing komen de opnamen en wat ze willen laten zien beter tot hun recht. De mooie baan die je aan het maken bent verdient dat.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) :) Inderdaad ik kon beter wat meer tijd steken in de video , de donkere gedeeltes zijn meestal achter om onder de baan . Volgende video zal veel beter worden .

Heb je enig aanraden van editing programma ? Liefst freeware ...

Mvg Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Vandaag even wat prutsen met lasercut model van bankjes ... die dingen zijn wel heel klein gesneden !!

Enkele geplaatst aan de kapel en onderweg om uit te rusten . Nu nog wachten op de wandelaars . De scouts zijn ook al gearriveerd ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :P
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :D
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Fred

Net je film bekeken en wat een baan heb je daar, mooi echt heel mooi.  :thumbup: :thumbup:

Die bankjes zijn wel mooi van welk merk zijn die (Noch)  :help:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Fred, vanaf de rails gezien, een erg indrukwekkende baan. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Zowel Windows als Apple hebben standaard een programmaatje waarmee je op een eenvoudige manier je filmpje kunt editten. Je maakt dan een nieuw filmpje aan aan de hand van je basisopname (deze nooit weggooien). Je kunt copieren, plakken en knippen ook muziek kun je erin mixen. Het is een eenvoudig programma en met wat oefening heb je er veel pleZier van. Het aldus gemaakte filmpje kun je gebruiken om te presenteren. In principe is het programma freeware. Ik zelf gebruik Apple maar dat heeft niet iedereen binnen de spoorhobby omdat de ontwerpprogramma's veelal via Windows werken.
Succes
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
De 2 filmpjes gaven een duister beeld op de baan. Het was dat ik daarna deze tegenkwam:


Daarna begreep ik waarom zoveel duisternis.

Toch, er zit wat in om verborgen baanvakken van ledstrips te voorzien ....
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
zoiets van er zit licht in de tunnel  :P :P :P
Alleszins, een heel mooie baan, als je die helemaal aankleed zoals de berg waar je aan bezig bent, wordt het een toppertje!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Licht na de tunnel, en licht er in  :D

Voorbeeldje van AnalogDriver:

bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11944.msg989466#msg989466
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :? Ondertussen is de defecte loc onderweg naar Goppingen ... lag zeker niet aan slechte montage van de rookmodule .

Ben benieuwd of ze dit in orde krijgen  :O

Oorzaak zullen ze nooit zeggen vrees ik .

Mvg Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Fred,
bij mij was er niets ad hand de 1ste keer, nochtans had de loc dezelfde kuren, meer nog, de motor begon te ratelen.
2de keer opgestuurd met steun van de markintechnieker in aalst, heb hem alles uitgelegd en videos opgestuurd van het rare gedrag.
Toen lukte het wel, onduidelijke uitleg, motor vervangen en nog wat (geen decoder stond er op de uitleg).
alleszins, de loc rijdt sindsdien als een zonnetje, alleen ... ze rookt nog niet. Mo ik blijf er nu af, Christian gaat er is naar kijken. En als ze nooit rookt dat is het ook zo, al de rest doet het ...
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) Bij mij werkt alles perfect tot de rookgenerator wordt opgestart . Dan gaat alles flikkeren en slaat de loc tilt .

Ik vind als de loc kan roken, zeker als deze standaard wordt meegeleverd ,moet die werken. Dus retour , kan wel enige weken wachten .

Heb genoeg locs om te spelen hihihihi

Groeten Freddy

PS ik heb u vernoemd bij Patrick en kon perfect uw herstelbon nog terug vinden .
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Dag Freddy.

Ik zag in jouw film rode dopjes op de uiteinden van de draadeinden,
wat heb je daar voor gebruikt als ik vragen mag?

Groeten,

Erik.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Citaat van: Fredje op woensdag 05 juli 2017, 22:53:42
PS ik heb u vernoemd bij Patrick en kon perfect uw herstelbon nog terug vinden .
Ja, hij kent zijn pappenheimers wel, toffe pee.
Ik ga er graag naartoe.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) Hoi Erik ,

Deze rode dopjes zijn ondertussen zwarte geworden ... ik gebruik deze om de draadeinden te beschermen want deze verdomde dingen kunnen scherp zijn bij het stoten .

De rode heb ik destijds van mijn broer gekregen , deze kwamen uit de autoindustrie . Ze werden er weggegooid (waren beschermdoppen van een bepaalde leiding .

Die zijn nu op en ben gaan zoeken voor alternatief en op deze zwarte "stoeldoppen" gekomen . Volgens verkoper dienen deze op poten van stoelen te beschermen ???

Zullen allicht kleine pootjes zijn  :D Ik heb 6 klimspiralen op de baan en had er dus wel een aanta lnodig ... enkel te koop per 100  :(

Ze passen precies over de draadstang .

Ondertussen eerste terugmelder aangesloten en werkt . Ik heb deze keer gekozen voor de OPTO versie welke betrouwbaarder signaal opvangt . De draden komen nog in een kabelgootje ... >:-D

Groeten Freddy


Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Dag Freddy.

Bedankt voor de informatie, al kan ik er verder niet veel mee ... :confused:

Citaat van: Fredje op donderdag 06 juli 2017, 11:26:54
... ik gebruik deze om de draadeinden te beschermen want deze verdomde dingen kunnen scherp zijn bij het stoten .
Maar al te waar: hier ben ik helaas ook achter gekomen toen ik met de ruwbouw bezig was.
Binnen mijn 'professionele vakgebied' ben ik bekend met draadeinden voor het ophangen van kabelgoten e.d.,
echter ik ben hiervoor nog nooit bescherm-dopjes tegengekomen, vandaar mijn interesse hierin.
Na het fatale contact met de draadstang heb ik de uiteinden afgedekt met kurken van wijnflessen :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) Beste Erik ,

Even googelen en vond dit ... misschien zelf ook eens verder zoeken ?

https://www.vloerglijders.nl/stoelpootdoppen-ombuis-zware-kwaliteit-rubber.html

Mvg Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 06 juli 2017, 13:03:12

Binnen mijn 'professionele vakgebied' .........


Niet Old Skool en ja het kost geld maar misschien kun je er iets mee. Het heet een dopmoer.



Gr, Ben.

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 @citaat Of een gewone moer met loctite vastzetten.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Freddy,

even je flmpkes maar al eens bekeken, man man wat een indrukwekkende baan is me dat.  :thumbup: :thumbup:
sjiek is mich da zeggen we daarvan hier in Limburg. :O :O
wat moet dat wel niet in het echt zijn, dat moet nog meer indruk maken volgens mij.

grts Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :) Altijd welkom Freddy ....De Jupiler staat koud  of heb je liever een colaatje ?

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Freddy,

Dank je voor de uitnodiging :thumbup:, daar ga ik zeker gebruik van maken, enne doe voor mij maar een colaatje..., voor mij geen alcohol..., euh ja ik ben één van die uitzonderingen.... :) :)haha
Ik zal je een PB sturen voor verder af te spreken, heb vanaf volgende week verlof voor 3 weken ( bouwverlof)

grts Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Hoi Freddy,

wat een indrukwekkende baan heb je toch  :thumbup: :thumbup:

Er mooi hoe je al die verdiepingen gemaakt heb. Je zal nog een hele klus hebben om het allemaal dicht te krijgen en te voorzien van scenery. We hebben geduld hoor.. :D

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
 :)  Vandaag volop terugmelders leggen om uiteindelijk I train volledig af te werken en af te stellen .

Boekbinders met lijmpistool geplaatst om vervolgens de draden proper weg te bergen .

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: VIDEO van de baan
Dat ziet er netjes uit Fred  :thumbup: