Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Fredjes Zwarte woudbaan : Bouw viaduct

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting

Citeer
Hoe heb je de toegepaste LEDjes nu aangesloten op vaste spanning als ik vragen mag?

Beste Erik ,

ik heb dit gedaan met een voorschakelweerstand in serie met de led te zetten. Dit hangt af van de bronspanning . Je kan dit berekenen  dmv van onderstaande link ...

http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html

http://www.eclecticsite.be/elec/led.htm

Groeten Freddy


Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Zo dat ziet er weeral toppie uit Fred.....ben helemaal zo ver nog niet..ga nu sporen en kurk leggen... :D...
Nogmaals fijn dat je een nieuwe job hebt...werk ze...als teamleider en op je baan..... :thumbup:
Groetjes
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Hallo Fredje,

Super om te horen dat je weer aan de slag kunt!

Ondertussen vordert je baan, en zien deze vorderingen er erg goed uit! Je kolenmijn is mooi om te zien.

Grt JP
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Een mooie sfeer filmpje geworden zo.
Die knipper lees vind ik erg goed geslaagd.

Met vriendelijke groet:
John peeters
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting

Dat is een mooi sfeervol geheel geworden, Fred  :thumbup:

Zo te zien doe je de aparte knutselklusjes in de keuken, dicht bij de koffiepot  8)
(de foto's worden goed bestudeerd  :P )

Grtz Tony
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
 :) Gisteren nog even een kleine aanpassing met wat wildgroen... volgende stap is een aanleg van een kasseistrook ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Fred

Begint er beter en beter uit te zien
Binnenkort zijn er geen woorden meer die kunnen uitdrukken wat er te zien is
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Het ziet zoals gewoonlijk weer gelikt uit Freddy, kan al haast niet wachten op de rest :D

Hans
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
 :)Knap zeg. Ik wil dit ook  :D :D
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Het staat leuk en fleurig alleen ben ik toch weer een beetje de man met kritiek, dus daar heb je hem weer ;)
Tussen al dat kolengruis zal weinig sappig gras groeien, ik zou daar eerder dor gras tussen zetten of helemaal geen gras.
Ik zou onder andere meer kolengruis toepassen (poeders)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Fred

Een beetje groen mag wel vind ik.
Wat zeggen ze over kleuren en smaken....................
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Het ziet er prachtig uit maar ik sluit me wel bij iTom aan, dat frisse groen zul je in zo'n omgeving niet aantreffen lijkt mij.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Gras is onkruid en dat groeit overal.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
 :oops: ik wist dat ik hier commentaar ging op krijgen ... je moet het gehele plaatje bekijken ... aan de rotsen staat ook groen ...

Als ik overal zwarte kolen moet droppen is het ook niet meer mooi. Het gaat tenslotte om een oude kolenmijn die al minder in gebruik is en waar stilaan de natuur (onkruid) weeldig begint  te groeien . Volgende stappen zullen dit nog meer benadrukken ...

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Freddy, het commentaar is meer bedoeld om wat natuurlijker de boel weer te geven.
Wat van dat dorre gras er door heen zal echt niet misstaan en hier en daar kolengruis komt ook juist bij een oude mijn die toch wel deels in gebruik is veel voor. Als je voor de kolen hier echte kolen hebt gebruikt dan kan je die met de hamer nog verder fijn hakken en krijg je vanzelf het kolengruis.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Tom ,het lijkt felgroen  door de flits . In realiteit is het niet zo heftig .... kolengruis is hier en daar al aanwezig door gebruik te maken van zwart kleurpigment ...


Ik begrijp echter wel wat je bedoeld   ;)

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Hoi Fred ik heb op een kolencentrale gewerkt waarbij de kolen gestort werden in diepbunkers en daarna via een transport band naar de dag-bunkers werden vervoerd. Hierbij werd er ook wel eens kolen gemorst van de band. Die gemorste kolen liggen er nu nog steeds naast de band ook na 20 jaar maar toch komt er hier en daar wat groen gras doorheen niet veel maar het is er wel, helaas kan ik je geen foto's laten zien ervan want op het bedrijf waar ik werk mag niet gefotografeerd worden dat is ten strengste verboden. Wat iTom je probeert te vertellen klopt inderdaad deels en wat bruingras er tussen door zou naar mijn mening ook niet mis staan, maar plukjes groen gras kan wel tussen de kolen gedijen. Ziet er trouwens wel weer mooi uit wat je gemaakt hebt en ben blij dat je toch de raad van mede forumleden hebt op gevolgd en gewoon door gegaan bent, petje af.

Fred Vonk
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Goedemorgen Fred,

Hartelijk dank voor je onthaal gisteren. Paul en ik hebben genoten en vol bewondering naar je modelbaan in wording gekeken.

Mooi om de details die je her en der aangebracht hebt eens van zeer dichtbij te kunnen zien. Prachtig gewoon.

De terugweg verliep gelukkig zonder problemen, wolkbreuken en files: met een uurtje waren we weer op Geel.

Nogmaals dank Freddy!!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Hallo Freddy,

Ik kan alleen beamen wat Henk al schreef.  Schitterende baan en een enthousiast bezielend man.  Heerlijk genieten.  De werkelijkheid overtreft elke foto. Bedankt voor het bezoek en ik hoop dat je ooit eens naar Geel kan afzakken .  Succes morgen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Ik vind het allemaal schitterend, een polleke groen links en rechts kan gewoon, ikheb gras wel op bergen glas zien groeien.

En die felle kleur zal inderdaad wel door de flits komen, kan jij die flits niet richten Freddy? met een stukje wit papier voor de flits ofzo?

greetz
Hans
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
 :) Heren , het was leuk u op bezoek te hebben gehad ... :thumbup:

Vandaag heel even de kasseistrook proberen aan te leggen .Eerder had ik nog geen detail van de tunnelingang. Ik moest een enorme spleet opvullen en heb dit op volgende manier proberen op te lossen ...


Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Indrukwekkend om al die updates zo kort achter elkaar te zien. Best iets om een beetje jaloers op te zijn...  8) maar het ziet er schitterend uit.

Citaat van: Fredje op zondag 17 augustus 2014, 10:13:33
...op volgende manier proberen op te lossen ...

Persoonlijk vind ik deze oplossing wat minder geslaagd omdat bij de tunnelbouw juist heel veel aandacht aan de entree's wordt gegeven. Als er al een deel van de tunnel niet bekleed wordt is dat het middendeel. Of de hele tunnel is alleen maar afgesmeerd. Maar niet eerst iets rotsige en dan een stuk afwerking.
Overigens: wel weer prachtig op kleur gebracht!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
En dat doe jij even, zou je dan even willen langskomen :D er moeten even wat bergen links en rechts op de baan worden gesitueerd :)

Mooi gedaan zo Fredje, en het oog wil inderdaad ook wat, alles beter als een stuk gaas of een loze ruimte achter de ingang.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Plaatsen verlichting
Citaat van: Fredje op woensdag 13 augustus 2014, 20:22:13
:) Zoals beloofd de video ....

Prachtig!  :thumbup:  :thumbup:
Ik denk dat ik er overheen gelezen heb, maar is het led-verlichting in verschillende kleuren?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
CiteerPersoonlijk vind ik deze oplossing wat minder geslaagd omdat bij de tunnelbouw juist heel veel aandacht aan de entree's wordt gegeven. Als er al een deel van de tunnel niet bekleed wordt is dat het middendeel. Of de hele tunnel is alleen maar afgesmeerd. Maar niet eerst iets rotsige en dan een stuk afwerking.
Overigens: wel weer prachtig op kleur gebracht!

Ernst , ik was ook van mening dat de afgewerkte muur ernaast dan misstaat ... het kan zijn dat ik de muur nog ga slopen en ook een rotspartij van maak om het geheel iets natuurlijker te laten overkomen ... ik had geen andere oplossing om wat met de hand bij te smeren ...

De ledverlichting binnen in de mijn en het gebouw is gedaan met theelichtjes zie eerder in verslag ...  :?

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Video plaatsen verlichting
 :) een eerste test met de zelf gegoten kasseien ... een eerste moeilijkheid is dat het gips enorm dun moet zijn om de kleine details zonder enige luchtbelletjes te maken. Op zicht geeft dit een ander effect aan het resultaat . Om zo weinig mogelijk luchtbelletjes te hebben dient de vorm een paar keer opgeschud te worden. Ik ga binnenkort experimenteren met een trilplaat  :D :D

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fred

Inderdaad een trilplaat wordt in de industrie ook gebruikt om alle luchtbellen uit een betonnen constructie te halen.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Trilplaat wordt/werd ook gebruikt om stapels papier netjes tot een blok te trillen.
De meisjes op de typekamer maakten er weleens misbruik van... ;)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Luchtbelletjes is lastig. Kasseien zien er verder goed uit, daar zou ik wel langs de kant wat groen aanbrengen, berm met allerlei grassen.

Kolen met kolengruis kan er zo uitzien, leuk om er ook wat kolenzakken naast te zetten.

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
 :) Ik zoek een soortgelijke kraan om bij de kolenmijn te zetten maar niet zo duur ... zie onderstaande link :

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-58820-013002-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Ideeën zijn welkom ...


Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Hallo Fred,

Ik heb de afgelopen tijd even niet gekeken, maar je bent ontzettend hard gegaan. Fijn om te lezen dat een nieuwe job hebt, gefeliciteerd hiermee. Tevens wordt je baan steeds meer een plaatje.  :thumbup:
Ik zal weer wat meer gaan kijken naar je vorderingen. Succes verder met de afwerking van het groen.

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fred, even over de gegoten kasseien strook, het scheelt heel veel als je de mallen van tevoren even in een sopje laat zakken. De oppervlakte spanning is dan grotendeels weg. 2e punt, begin eens in een hoek van de mal met gieten en giet de mal rollend vol. Scge er lt ook veel luchtbellen.

grt jan
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Citaat van: janstuif op maandag 18 augustus 2014, 08:34:30
het scheelt heel veel als je de mallen van tevoren even in een sopje laat zakken.

Beste Jan,

Ik ga binnenkort voor het eerst werken met gietmallen. Je geeft aan dat je ze het beste even in een sopje kan doen om de oppervlakte spanning te verminderen. Moeten de mallen nog met iets voorbehandeld worden om ze weer los te krijgen van de gipsen elementen?
Misschien een simpele vraag maar ik heb hier geen ervaring mee en kan er ook weinig over vinden.

Hans
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Hans, het gips goed laten uitharden voor je ze lost, afhankelijk van soort gips , temperatuur etc. Daarna eitje.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
kolengruis kan je ook gewoon nemen van echte kolen, die je met een hamertje fijnslaat
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Antraciet: Eerst kleiner maken met behulp van een hamer en een oude lap. Kool in lap en dan kloppen.
Daarna in een (oude) koffiemolen. Resultaat fraaie kolen. Eventueel sorteren met behulp van een zeef.
Grovere stukjes voor de kolenbak van de lok en de kolenopslag van 't depot, kleinere (en stof) voor omgeving van het depot.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
 :offtopic: Vandaag eerste werkdag kunnen overleven  :D zal enkele weken wennen worden ... komt wel goed .Zal nu wel ff in zetel ploffen ,wat bekomen van de eerste emoties en werkdruk ...


Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fred

Het even wennen zijn om elke dag terug te gaan werken, maar daar heb jij geen schrik van He!.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Citaat van: Fredje op maandag 18 augustus 2014, 19:48:00
:offtopic: Vandaag eerste werkdag kunnen overleven  :D zal enkele weken wennen worden ... komt wel goed .Zal nu wel ff in zetel ploffen ,wat bekomen van de eerste emoties en werkdruk ...

Pas op he Freddy, anders vergeet je door je nieuwe baan, je 'bijbaan' !  :D :D ;)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fred,

om terug te komen op de kraan welke je zocht bij een afbraak pola huis zit zo'n soort kraan niet helemaal gelijk en met een "schepbak"
ik weet zo gauw even geen nummer en zal later proberen een foto te maken misschien dat die er een beetje in de richting komt


Gr Ed
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Zeer mooie treinbaan!

Prachtig werk geleverd!

Groeten,
Joeri
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
ik heb hier een foto van o.a de kraan en het huis at ik bedoelde



hij staat links onder in de hoek


gr Ed
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
 :) Heb de kasseien verder afgewerkt maar ben niet echt tevreden met het resultaat ... ga op zoek naar iets beter  :?

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
 :) En ook nog enkele muurstroken bewerkt ...
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Hallo Freddy,

Blijkbaar was je na de eerste werkweek toch niet te moe.   ;) ;) ;)Weer schitterend die muren.   :O :O :O
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Ha Fredje is terug aktief.
Ik begon uw dagelijkse bedragen aan het forum al te missen.
Ik vinf maar dat is persoonlijk, de kasseien  wel goed naast al dat kolengruis.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fantastisch mooi gemaakte bestrating en muren! Knap gedaan hoor!  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Fred.

Als je die kasseien nu eerst eens een laag verf geeft bijvoorbeeld licht grijs en en dan met een zwarte wash er over dan denken we dat ze er beter uit gaan zien.Muren zien er wel goed uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Bouw kasseistrook
De lichtere kleuren komen mij natuurlijker over dan de donkere.

Natuurlijk is dat allemaal mijn persoonlijk smaak Fred  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.