Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais

Gestart door Remie dinsdag 28 mei 2013, 15:06:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo,  Voor een automatische bedrijf op mijn treinbaan maak ik onder andere gebruik van relais.  Nu zijn de distabile relais van viessmann niet erg goedkoop. Omdat je met een ecos en een s88 geen specifieke treinen kan laten reageren, heb ik bedacht om ook met reedcontacten te gaan werken. De goederen treinen krijgen allemaal een magneetje aan de onderkant. In het schaduwstation komen reedcontacten te liggen. Deze reedcontacten wil ik op een relais aansluiten. Nu loopt ik tegen het probleem op dat ik geen verstand van elektronica heb. Ik zou dus niet weten welke relais er wel en niet goed zijn. Een zoekopdracht bij conrad levert enorm veel resultaten op, maar welke is de goede?  Daarnaast neem ik aan  dat deze reedcontacten goed zijn in samenwerking met deze magneten?

Remie
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hoi Remie,

Reedcontact ziet er goed uit, maar je magneet is wel 5 mm hoog.
Dit lijkt mij te hoog, daar ze er ook zijn van 1 á 2 mm.

5mm krijg je niet makkelijk weg onder een lok.

Ter informatie: (lxbxh) + 1,5mm voor dubbelklevende hechtstrip.
Märklin 7557 => 13x7x2,5mm  (bv locs)
Märklin 7558 => 10x10x3mm   (bv draaistel rijtuig)

Misschien is dit iets: klik (ook even verder kijken in shop)

Gr. Marcel
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo Marcel,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog nooit met magneten onder de treinen gewerkt, dus ik heb geen idee hoe veel ruimte een magneetje nodig zou hebben.

Bij conrad hebben ze ook magneten van 2mm met een diameter van 5mm. Deze heeft 1,33-1,37 Tesla. Tesla is niet bepaald een bekende eenheid voor mij, dus ik kan niet inschatten of dit sterk genoeg is.

En dan nog de relais. Kan je een reedcontact direct op een relais aansluiten, of werkt dit ook anders? En welk relais is de goede?
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Met een reedcontact kan je direct een relais aansturen.
Ik ga er dan vanuit dat je het over een zwakstroomrelais hebt.
De specificaties kan je ook bij je reedcontact vinden.

Ht maakt niet uit wat voor relais je in principe aanstuurd; Dit heeft meer te maken met welk type je wil gebruiken t.o.v. het toepassingsgebied. Voor de ene toepassing wens je een bi-stabiel relais, en voor een andere is een monostabiel weer de beste oplossing.
Maar onthoudt: een reedcontact geeft een puls af. Deze kan je het makkelijkste met een bi-stabiel relais combineren, waarbij de puls kortstondig stroom/spanning zet op de spoel.  Door een 2e puls op de andere spoel, komt de relais weer terug in de uitgangspositie.
Bij een monostabiel relais zal je een geheugenschakeling moeten maken via het relais, zodat de relais zichzelf na inschakelen vast houd. Het uitschakelen kan je via een 2e relais doen, waarbij dat relais de stroom onderbreekt in het "houd-circuit" van de eerste relais. Je kan hier ook de "wissel-reedcontact voor gebruiken) Machines ed worden ook zo op afstand bestuurd in normale 220 en 380 circuits.

Gr. Marcel
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo Marcel,

Dat er zo veel verschil in relais zit, dat wist ik niet. Ik dacht het slechts een kwestie van aan/uitzetten was door middel van twee impulsen.

Het plan is als volgd, op het spoor kan zowel een personentrein als een goederentrein rijden. Wanneer er een personentrein rijdt, dan moet er een s88 melding komen om de trein te laten stoppen op het perron. Maar, wanneer er een goederentrein langs komt, dan mag er geen s88 melding komen, dus moet de stroomdraad worden onderbroken.
Omdat een reedcontact niet mooi staat, gebruik ik deze in het schaduwstation. Wanneer de goederentrein het schaduwstation uit rijdt, dan moet de s88 dus tijdelijk onderbroken worden. Dit wil ik doen door een reedcontact aan het einde van het schaduwspoor te doen, dit contact schakelt de relais waardoor de draad dus onderbroken wordt. Wanneer de goederentrein het schaduwstation weer binnen rijdt, dan moet de relais weer schakelen zodat de s88-draad weer gesloten is.

De viessmann bi-stabile relais ken ik, daar gebruik ik er al drie van. Echt heb ik het gevoel dat een relais veel minder dan 25? kost.

Groet,
Remie
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hoi Remie,

Bij ons op de club gebruiken we ook nog reedcontacten en ik kan je vertellen uit ervaring dat deze maar  voor 98% (En dat is echt weinig... te vaak een botsing/niet schakelen) betrouwbare melding geven.

Ik denk dat je veel meer plezier mee kan beleven door je baan aan een pc programma te koppelen ;)
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hey Wijbe,

Ik wist direct dat je met pc besturing zou gaan beginnen :mrgreen:

Als computeranalfabeet heb ik bewust gekozen dat niet te doen. Indien er een keer geen reedcontact wordt gemaakt, dan zal de goederentrein stoppen op het station wat ook geen ramp is. Dus botsingen zullen er niet gaan gebeuren door slecht contact.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo Piet,

Relais werken simpel: een impuls doet hem omzetten en klaar. Ik heb alleen de goede relais nodig.
Het maken en begrijpem van een heel automatisch bedrijf kost kennis en dus tijd. De tijd die daar in gaat zitten, besteed ik liever aan scenery. De electronische kant van de hobby noem ik niet bepaald mijn hobby.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Tsja, de grootste tijd die je kwijt bent is bezetmelders maken en aansluiten op s88. En de wissels digitaliseren. Dan geld, welk programma wil je. Ik zeg je spendeer een week van je vakantie aan een besturingsprogramma en je krijgt geen spijt.... Je kan er alles mee wat je doet. De basis is klaar binnen een paar dagen, de rest volgt inde jaren ;)

Je wilt graag realistischer rijgedrag van de treinen. Je zit nu bijna op de maximum, en zo te horen vind je dat eigenlijk nog niet genoeg.

Ik vind het een beetje een houtje touwtje oplossing.... :mrgreen: En reedcontacten? Ik vervloek ze....
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Beste Remie,

Als je al goed met en Ecos kunt omgaan is de stap naar automatiseren met behulp van een computer niet heel erg groot meer.

Zoals je zult begrijpen heb ik nog een methode die de computer (laptop of desktop) buiten beeld laat, maar dat gaat niet met de Ecos (als een man van 75 het kan, dan.....)

Ik denk dat je een keer naar HIP in Werkendam moet gaan om je de beginselen van iTrain of Koploper te laten uitleggen.

Inderdaad werken met reedcontacten maakt het ingewikkeld, om te vermijden dat je reedcontacten verbranden omdat je relais rechtstreeks aanstuurt, moet je het reedcontactsignaal versterken om het betrouwbaar aan te bieden aan de relais of de wissels.

Groet, Anne W
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo,

Een jaar terug heb ik geprobeerd het programma koploper onder de knie te krijgen, dit is echter niet iets wat je in een weekje lukt... Helaas is tijd de laatste periode iets kostbaars geweest. Natuurlijk zal er ook hier een simpele regelmaat in zitten, maar voordat ik die door heb...

Dat je een reedcontact moet versterken, dat wist ik niet. Ik dacht dat het gewoon een simpel werkje was.
De vraag was dan ook welke relais je kan gebruiken als goedkoop alternatief voor de viessmann relais.

Citaat van: bossie op dinsdag 28 mei 2013, 22:34:20
Ik geloof dat ik jouw draadje maar verder oversla, wan tdit ga ik nooit begrijpen.
Tja, soms denk ik echt dat mensen met deze hobby alleen hun eigen wereldje begrijpen... (Mijn dank aan dit soort mensen voor het discrediteren van de hobby!)
Wat er in het schaduwstation gebeurt, dat moet onzichtbaar blijven. Wanneer een trein daar langzaam zal afremmen, dan zie je de laatste wagons op de baan ook al vertragen. De trein moet dus direct stoppen.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Citaat van: Remie op dinsdag 28 mei 2013, 23:07:50

Wat er in het schaduwstation gebeurt, dat moet onzichtbaar blijven. Wanneer een trein daar langzaam zal afremmen, dan zie je de laatste wagons op de baan ook al vertragen. De trein moet dus direct stoppen.


In koploper kan je dmv een vinkje netjes remmen aan zetten of uitzetten , lok stopt direkt als het uitzetdus geen vinkje.
je moet met koploper simpel beginnen net zoals met andere besturingsprogramma's.
Gr, Jan
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
En dan heb je dus hetzelfde effect als bij een relais, dus heeft het geen toegevoegde waarde op mijn baan. Het kost alleen maar tijd, tijd die ik beter kan gebruiken voor het deel van de hobby dat ik wel leuk vind.

Een hobby moet een hobby blijven. Ik heb geen zin om aan de verwachtingen van anderen, zoals Piet, te voldoen. Ik ga mijn eigen weg in en gebruik daar mijn eigen manieren voor. Ik wil gewoon zo veel mogelijk treinen laten rijden waarbij de goederentreinen niet op het station stoppen en de personentreinen wel. Het boeit me niet of de treinen te snel achter elkaar komen, zolang er maar niet twee dezelfde treinen in het zicht op hetzelfde spoor zijn..
Jammer, dat er een discussie ontstaat...
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Beste Remie,

Over het gebruik van reedcontacten en relais vraag per PB eens advies aan Peter/Freak, hij kan je heel goed op weg helpen.

Overigens is Koploper perfect, want je kunt er alles mee, maar dat maakt het wel ingewikkeld, iTrain is wat dat betreft wat simpeler en de Raptor is nog simpeler omdat je geen baanplan op een scherm op te bouwen hebt, voor alle drie geldt in meer of mindere mate dat je wel logisch moet kunnen denken en ik kan me voorstellen dat hele creative mensen daar problemen mee hebben.

Groet, Anne W

Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Remie,

Je hebt een ECoS, waarom dan nog steeds analoog denken en met relais en stroomloze secties willen werken. Dat maakt het er echt niet eenvoudiger op. Het beste advies is gebruik maken van besturings programma en er even wat tijd aan besteden om het te leren.

Suc6
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hoi Remie,

De discussie komt ook omdat wat je wilt je vermoedelijk teleur gaat stellen.

Hulp bij het leren van koploper wil ik je best geven, zo kom je elke keer een stapje verder. Als je eenmaal de basiskennis kent heb je er veel meer aan dan onbetrouwbare reedcontacten ;)
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hoi Remie,

je zou ook onderstaande relais kunnen gebruiken.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/211008/

Deze zijn het zelfde als de viessmann.
Weet alleen de prijs van de viessmann niet >:-D.

Ook ik heb vroeger reedcontacten gebruikt op mijn baan.
Maar zoals gezegd, werkt dit niet betrouwbaar.

Kom anders eens voor een workshop naar Hobby in Praktijk :D.

Groeten Sander
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Dat zijn twee bistabiele relais zo te zien. Scheelt alweer wat in de prijs. Zijn ze nog wat duur - los kosten die relais een eurootje of zes - maar wel zonder meer te gebruiken zonder solderen.

Ik had vroeger een baan met reed-contacten en dat werkte feilloos. Kwestie van een goede montage. Kernregel, je moet ervoor zorgen dat het magneetje boven één van de pootjes verschijnt en niet op de plek waar de twee magnetische pootjes bij elkaar komen.
Tegenwoordig ook Koploper hoor, daar niet van.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Beste Remie

Ook al heb ik een Ecos 2, mijn twee 9-sporige schaduwstations worden nog volledig analoog aangestuurd.
Daarvoor gebruik ik -ook al jarenlang en zonder noemenswaardige storingen reedcontacten in combinatie met deze relais:
http://www.ebay.de/itm/Universal-Fernschalter-mit-2-Umschalter-10-16V-/290710315340?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item43afaf614c
Zeer betaal- en betrouwbaar.
Deze zijn m.i. perfect geschikt voor de schakeling die je voor ogen hebt.
Ik gebruik mijn magneten niet onder locomotieven maar uitsluitend onder  wagons (de laatste)
Daarom gebruik ik wel magneten met een dikte van 3 mm
Succes met je plannen

Cees
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo allen,

Dit zijn de tips die ik zocht, bedankt! De viessmann zijn rond de 25?, dus dezelfde prijs als de conrad variant.
De relais die via ebay te koop zijn hebben een gunstige prijs. Nu heb ik dus gelezen dat je het reedcontact niet direct op de relais kan aansluiten, maar dat deze eerst moet worden versterkt? Dat kan neem ik aan hiermee:
impulsversterker

De magneten ga ik onder de eerste goederenwagon plaatsen, ik ga gewoon verschillende magneten kopen en daarmee experimenteren. De gouden tip is duidelijk: de positie van de magneet ten opzichte van het reedcontact is bepalend voor de betrouwbaarheid.

Het aan en uitzetten van de sporen in het schaduwstation gaat via een s88 melding, dus daar kan niks mis mee gaan. Het aan en uitzetten van een s88 ingang wil ik met de reedcontacten doen. Als dit lukt, dan stoppen de goederentreinen niet meer op het perron :-)

Remie
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Nee, die 'impulsversterker' heb je niet nodig. De relais waar Cees naar verwijst, gebruiken zo weinig stroom dat je ze direct met een reedcontact kan schakelen.

Sterker, die 'impulsversterker' werkt zo te zien zelf ook met een klein relais. Ze zijn bedoeld om met reedcontacten spoelenaandrijvingen van wissels en seinen te kunnen schakelen. Die aandrijvingen verbruiken zoveel stroom dat je ze niet zonder meer met een reedcontact kan schakelen. Reedcontact schakelt dan relais, relais schakelt wisselspoel. Maar dat zou bij de hier behandelde toepassing dubbelop zijn: relais schakelt relais.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo,

De gehele discussie over koploper heb ik niet gevolg. Software is niet iets wat mij trekt. Ik vind het leuker om met tastbare schakelingen te werken, gewoon lekker ouderwets dus. De hall-schakelaar reageert, als ik het goed lees, slechts op de aanwezigheid van een zuidpool. Dus wanneer er snel een zuidpool langs gaat, dan gaat hij snel aan en direct weer uit? Dit klinkt makkelijker dan een reedcontact!
Volgende week zal niks aan de hobby kunnen doen, maar de week daarna zal ik het een en ander bestellen! De links naar de universal fermschalter en de hall-schakelaar zijn in dit topic zo weer op te zoeken. Bedankt iedereen voor het aanwijzen van de juiste middelen!

Remie

Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Citaat van: Remie op dinsdag 28 mei 2013, 15:06:11
  Daarnaast neem ik aan  dat deze reedcontacten goed zijn in samenwerking met deze magneten?
Blokmagneten hebben als voordeel boven ronde schijfjes dat ze een duidelijke noord- en zuidpool hebben. Ze zijn dus gevoelig voor de richting waarin ze zijn aangebracht onder de lok of wagon. Ze werken alleen in een hoek van 90 graden t.o.v. het reedcontact.
Daarmee kun je leuke dingen schakelen, bijvoorbeeld:

  • geduwde treinstammen gaan naar links op een wissel, trekduw combinaties gaan rechtdoor, of
  • goederentreinen komen op het middenspoor, personentreinen rijden langs het perron, of
  • sneltreinen stoppen niet, stoptreinen wel

De magneten die jij noemt, werken altijd, dus zowel als het reedcontact evenwijdig aan de biels ligt, en ook als het reedcontact evenwijdig aan de spoorstaaf ligt. Dat is zowel een voordeel als een nadeel.

Het is dus maar net wat je wilt. En wat je ervoor over hebt qua prijs. Conrad is goed, Supermagnete is beter (als het om magneten gaat). Neodym magneten zijn tot superklein leverbaar, maar met een geweldige trekkracht. Ze werken, kortom, altijd, mits het reedcontact goed ligt.

Daarnaast wil ik erop wijzen dat je zelf de keus bepaalt van een bepaald type relais. Als je zoals ik ging voor NAIS, en soortgelijke elektronische relais van 12 V DC (van rond de 1-2 euro per stuk) dan lag het voor de hand om je relais (en reedcontacten) te voeden met gelijkstroom (DC). Je kunt ook ervoor kiezen om dit met wisselstroom (AC) te doen, maar dat krijg je een ander soort elektronische schakelingen.

Bij een keuze voor DC-voeding raad ik je aan gelijk ook een zwik diodes aan te schaffen.
Ga je voor AC-voeding dan raad ik je condensatoren aan.

In beide gevallen schakel je die tussen het relais en het reedcontact om ervoor te zorgen dat als het relais afvalt, en er een kortdurend stroompje richting reedcontact ontstaat, dit tegen te gaan. Dat spaart je reedcontact op langere termijn. En staat je toe om kleinere en zwakkere reedcontacten te gebruiken.

Ook moet je er altijd voor zorgen dat een magneet niet boven op een reedcontact tot stilstand kan komen. Het is wat dat betreft net als met de M*-schakelrail. Je moet voorkomen dat een pulssignaal langere tijd kan duren, om inbranding van relais en reedcontact te vermijden.

Professionele elektronische relais zijn er in soorten en maten. Per schakeling trekken ze tegenwoordig vaak niet meer dan 200 mAmp. Dus een bistabiel relais met twee onafhankelijke circuits trekt niet meer dan 400 mAmp. Ook monostabiele relais verbruiken tegenwoordig niet veel meer dan 200 mA per circuit.
Dat is iets om op te letten, want als je veel relais tegelijk moet schakelen (schaduwstation toepassing bijvoorbeeld) dan loopt het verbruikte amperage snel op. En dat vormt vaak de bottleneck in de gewenste logica. Let daar dus op (het omschakel-verbruik). Bij een Viessmann relais ligt dat trouwens (veel) hoger.

Tot slot. Kijk ook eens bij deze oude site: http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite11/index-11b.html. Daar staat een toepassing van glascontacten onder de spoorstaaf.

Weer eens wat anders: een rij-richting-gevoelige schakeling op basis van reedcontacten. Menigeen hier op het forum zal beweren dat dit niet kan. Zelfs verstokte analoog-rijders met reedcontact ervaring menen dat dit niet kan. Wel dus.

*** edited 27-10-2016 link http://bardioc.bplaced.net/ aangepast
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Ik zou toch eerst eens in de hall-elementen duiken alvorens met die reed-contacten te beginnen.
Met een sterke magneet kan je misschien wel zo'n Hall-ding onder de rails verstoppen ?
Zeker interessant om uit te proberen.
Kijk eens naar de TLE4905, die kost maar 70 cent.

Verder kan je natuurlijk ook nog een non-retriggerable monostabiele multivibrator toepassen zodat je altijd maar één puls krijgt waarvan je ook zelf de lengte kan vast leggen. :D

Je kan er volgens mij ook wel direct een relais mee aansturen zo dat je de vorige opmerking kan vergeten ......

grv Huub
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Onderwerpen waarvan ik nog niets weet, als simpele zool.
>>non-retriggerable monostabiele multivibrator<<
>>Hall-sensoren<<

De TLE4905 doet bij Reichelt 59 ct.

Drie urlletjes gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multivibrator
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28766.50;wap2
http://www.logview.info/MidiLogger/Help/index.html?tle_4905.htm

Als iemand me in simpel Hollands uit kan leggen hoe je die inbouwt, ben ik ook meteen weer bij.

Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Maar Jan, dit heeft helemaal niks te maken met simpele zolen (of zielen).
Het gaat om elektronica-vakkennis, die bij gewone modelspoorders niet aanwezig is. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen.
Daar om dacht ik zet het maar neer in het rood.

In principe is het een flip-flop, en wat is dat:

Dat is het kleinste geheugen-element en bevat dus de waarde van 1 Bit. Dat bit kan dus een of nul zijn.
Een flip-flop kan je ook opbouwen met twee transistors waar de sturing van de ene transistor komt van de andere.
(Een probleem kan zijn dat je niet weet in welke stand hij zal staan bij inschakelen van de voeding)

Er staat monostabiel en dat betekent dat ie maar 1 stabiele ruststand heeft, dus als je hem aanstuurt (oftewel triggert) dan gaat ie gedurende de ingestelde tijd anders om staan en valt na het aflopen van die tijd weer terug in de uitgangsstand.
non-retriggerable betekent dat je de flip-flop niet kan herstarten zo lang de cyclus niet compleet is, dus de tijd niet langer kan uitvallen.

Wat dit ding dus doet is het ingangssignaal omtoveren in een puls van een bekende lengte.
Ja kan dus ook gewoon precies boven de sensor stoppen.

Dan de Hall-sensoren: dit zijn kleine, elektronische schakelingen die reageren op magnetisch veld.

De TLE4905 (en dat voor slechts 59 cent  :)) is zo'n hall-ding.
De datasheet kan je gewoon googlelen onder TLE4905.

Maar voor je dit soort dingen betrouwbaar kan gebruiken gaat er een testfase aan vooraf..............

grv Huub

voorbeeld van een flip-flop:
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Er is een oud boekje uitgegeven door de Muiderkring, De Logisch Gestuurde Trein, is bij bol.com als 2e hands te koop, waarin dit soort schakelingen, maar dan met een IC-tje en andere IC-tjes (logische poorten), beschreven wordt, het werkt, zo'n 30 jaar geleden werden mijn treinen veilig daarmee over de baan geleid.

Het boek eindigde me de zin: we hebben nu een gesoldeerde computer gemaakt, het kan makkelijker met een computer, wel een programmeur nodig.

Groet, Anne W
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
CiteerHet gaat om elektronica-vakkennis
Vermoedde ik al. Heb dat een beetje verwaarloosd.

Citeerwe hebben nu een gesoldeerde computer gemaakt, het kan makkelijker met een computer, wel een programmeur nodig
En dat is het nu net. Jaren C, C++ en Java (Scala) geprogrammeerd. En hoop nu weer eens een tijdje zonder te kunnen.

Ik heb ook ergens zo'n boekje van de Muiderkring over computer gestuurde treinbediening (uit m'n pubertijd). Destijds kwam ik er niet doorheen. Allereerst omdat ik geen 5 Volts aansturing had, en er geen wist te verzinnen. Alle schakelingen in het boek met flipflops e.d. moesten dat hebben. Dat was zo handig voor spoor N, stond erbij. Geen idee waarom.

Back to basics was mijn idee toen. Relais dus. Iets wat ik begreep. En daar doe ik het nu nog steeds mee.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Beste Jan,

Voor die 5 volt hebben ze in de elektronika een handig componentje, drie pootjes, gelijkspanning in, aarde en 5 volt uit, kind kan de was doen (en ik ben een scheepswerktuigkundige, geen elektronicus......)

Groet, Anne W
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Het type IC's waarmee werd gewerkt, functioneert op 5 volt, vandaar. Een jaar of wat eerder was er een soortgelijk boekje verschenen met schakelingen die hetzelfde deden, maar dan waren opgebouwd met gewone componenten, dus zonder IC's omdat die nog peperduur waren. Kort na het verschijnen begonnen de prijzen van IC's te kelderen en was het boekje gelijk verouderd, ach ja.

Ik heb dergelijke boekjes ook uitgebreid bekeken, maar ben pas aan serieus automatiseren begonnen toen de digitale systemen en de computer dat eenvoudiger en veelzijdiger maakten.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Hallo allemaal,

Na een week er tussenuit te zijn geweest kan ik nu weer verder met de hobby.
Ik ga zo wat spul bestellen om mee te rommelen, ik kom er vast wel uit.

De moeilijke verhalen begrijp ik niet zo, kennis schiet mij hierbij tekort. Toch is het wel leuk om wat meer hierover te weten.

Ik neem aan dat ik gewoon deze schakeling kan maken en dan probeer ik het met zowel een hall als een reedcontact. Zodoende weet ik wat het beste werkt :thumbup:

Alles werkt op 5 volt gelijkspanning, de ecos geeft rond de 20V met 5A. Ik neem aan dat ik een brugcel moet maken met vier diodes en een weerstand. Is mijn weerstand dan gelijk aan R=U/I=3ohm? Het klinkt best weinig...
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Ooit ook eens begonnen met Reedrelais, maar dat was geen succes.
Was dan wel N-spoor, maar toch.

Ik zou de volgende keer zéker voor iets anders kiezen.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Citaat van: Jan22 op zondag 02 juni 2013, 21:45:45
Weer eens wat anders: een rij-richting-gevoelige schakeling op basis van reedcontacten. Menigeen hier op het forum zal beweren dat dit niet kan. Zelfs verstokte analoog-rijders met reedcontact ervaring menen dat dit niet kan. Wel dus.

Welaan Jan,

Er is in ieder geval één - door de omstandigheden gedwongen - verstokte analoog-rijder op dit forum, die beschreven heeft hoe dit wél kan. Zijn pseudoniem is "rovanko"!  ;)

Hartelijk gegroet,

Rob

Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Toevallig was mijn laatste baan met reedcontacten ook in schaal n Timelord. Ik had van die kleine 8 mm contacten die precies tussen twee bielzen pasten. De magneetje uit het midden onder het materieel geplaatst en op recht spoor werkte het feilloos. In bogen niet aan beginnen.

@Remie, dat vijf volt verhaal moet je vergeten. De schakeling werkt zo te zien gewoon op ongeveer 14 volt. Daarvoor moet je ook niet de Ecos gebruiken, maar een apart trafootje.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Citaat van: Remie op dinsdag 11 juni 2013, 11:21:11
Ik neem aan dat ik gewoon deze schakeling kan maken en dan probeer ik het met zowel een hall als een reedcontact.
De prijs die ze noemen is gebaseerd op de prijs van het Conrad-relais. Het kan veel goedkoper. Met de reichelt.de relais maar ook met relais van Dick Best kun je een soortgelijke schakeling met relais bouwen voor nog geen 2 euro. Je hebt dan wel of een "huifkar" nodig of een 2-hands mazzeltje.
Re: Automatisch bedrijf doormiddel van reedcontact en relais
Inmiddels heb ik twee hall-schakelaren bij conrad gekocht. Met ledjes ga ik een beetje experimenteren, als het bevalt ga ik de relais kopen  :thumbup: