Citaat van: Remie op dinsdag 28 mei 2013, 15:06:11
Daarnaast neem ik aan dat deze reedcontacten goed zijn in samenwerking met deze magneten?
Blokmagneten hebben als voordeel boven ronde schijfjes dat ze een duidelijke noord- en zuidpool hebben. Ze zijn dus gevoelig voor de richting waarin ze zijn aangebracht onder de lok of wagon. Ze werken alleen in een hoek van 90 graden t.o.v. het reedcontact.
Daarmee kun je leuke dingen schakelen, bijvoorbeeld:
- geduwde treinstammen gaan naar links op een wissel, trekduw combinaties gaan rechtdoor, of
- goederentreinen komen op het middenspoor, personentreinen rijden langs het perron, of
- sneltreinen stoppen niet, stoptreinen wel
De
magneten die jij noemt, werken altijd, dus zowel als het reedcontact evenwijdig aan de biels ligt, en ook als het reedcontact evenwijdig aan de spoorstaaf ligt. Dat is zowel een voordeel als een nadeel.
Het is dus maar net wat je wilt. En wat je ervoor over hebt qua prijs. Conrad is goed, Supermagnete is beter (als het om magneten gaat). Neodym magneten zijn tot superklein leverbaar, maar met een geweldige trekkracht. Ze werken, kortom, altijd, mits het reedcontact goed ligt.
Daarnaast wil ik erop wijzen dat je zelf de keus bepaalt van een bepaald type relais. Als je zoals ik ging voor
NAIS, en
soortgelijke elektronische relais van 12 V DC (van rond de 1-2 euro per stuk) dan lag het voor de hand om je relais (en reedcontacten) te voeden met gelijkstroom (DC). Je kunt ook ervoor kiezen om dit met wisselstroom (AC) te doen, maar dat krijg je een ander soort elektronische schakelingen.
Bij een keuze voor DC-voeding raad ik je aan gelijk ook een zwik diodes aan te schaffen.
Ga je voor AC-voeding dan raad ik je condensatoren aan.
In beide gevallen schakel je die tussen het relais en het reedcontact om ervoor te zorgen dat als het relais afvalt, en er een kortdurend stroompje richting reedcontact ontstaat, dit tegen te gaan. Dat spaart je reedcontact op langere termijn. En staat je toe om kleinere en zwakkere reedcontacten te gebruiken.
Ook moet je er altijd voor zorgen dat een magneet niet boven op een reedcontact tot stilstand kan komen. Het is wat dat betreft net als met de M*-schakelrail. Je moet voorkomen dat een pulssignaal langere tijd kan duren, om inbranding van relais en reedcontact te vermijden.
Professionele elektronische relais zijn er in soorten en maten. Per schakeling trekken ze tegenwoordig vaak niet meer dan 200 mAmp. Dus een bistabiel relais met twee onafhankelijke circuits trekt niet meer dan 400 mAmp. Ook monostabiele relais verbruiken tegenwoordig niet veel meer dan 200 mA per circuit.
Dat is iets om op te letten, want als je veel relais tegelijk moet schakelen (schaduwstation toepassing bijvoorbeeld) dan loopt het verbruikte amperage snel op. En dat vormt vaak de bottleneck in de gewenste logica. Let daar dus op (het omschakel-verbruik). Bij een Viessmann relais ligt dat trouwens (veel) hoger.
Tot slot. Kijk ook eens bij deze oude site:
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite11/index-11b.html. Daar staat een toepassing van glascontacten onder de spoorstaaf.
Weer eens wat anders: een rij-richting-gevoelige schakeling op basis van reedcontacten. Menigeen hier op het forum zal beweren dat dit niet kan. Zelfs verstokte analoog-rijders met reedcontact ervaring menen dat dit niet kan. Wel dus.
*** edited 27-10-2016 link
http://bardioc.bplaced.net/ aangepast