Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren

Gestart door Wijbe maandag 27 mei 2013, 22:58:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Sluit men een ledstrip (12V ledrol) aan op een functieuitgang (natuurlijk met extra voorschakelweerstand) van een lokpilot 4.0 gaat die natuurlijk lekker knipperen tijdens het rijden.

Oftewel er moet een condensator op. Enig nadeel bij het TL-effect dat dit niet meer werkt als je de condensator op de ledstrip aansluit. Die ontlaad zich namelijk.

Nu was mijn idee om de condensator op de decoder aan te sluiten als powerpack. Is dit een goed alternatief? Ik zeg de decoder heeft dan altijd stroom, de enigste vraag hoe groot moet dat powerpack minimaal zijn. Ik heb nu 2 condensatoren van 220uf parallel aan elkaar als powerpack. Oftewel 440uf. Het lijkt wel gedeeltelijk te helpen, maar nog niet voldoende.
Re: Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Hey Wiebe,

Opzich is het  natuurlijk een goed iedee wat je aandraagt, echter zal nu de condensator ook de moter e.d. van stroom gaan voorzien wanneer de decoder even geen stroom krijgt. Je zult dus een flinke powerpack moeten nemen, ik heb zelf in de meeste loc's een elco van 4700 uF echter die past natuurlijk niet in klijnere loc's.

Gr jw
Re: Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Als je een ledstrip op een ESU lokpilot aansluit dan knippert er helemaal niets. Voorwaarde is wel dat je hem netjes op de blauwe draad aansluit.
Als je toch de massa van de rails pikt omdat je die blauwe draad niet door je wagenstellen heen wil trekken, zet er dan wel een diode tussen.
De afvlakcondensatoren  krijgen dan in ieder geval geen wisselspanning voor hun kiezen. 220uF zou dan meer dan genoeg moeten zijn.

Cor
Re: Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Ook als je ledstrip aansluit op de massa van de wagon dan knippert het niet.
Althans niet bij mij. Wel als je de ledstrip aansluit op de functieuitgang van een marklin decoder.

teunis
Re: Ledstrips van rol, lokpilot 4 en condensatoren
Hoi Heren,

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Zonder een condensator gaat de ledstrip knipperen door slecht contact. Dat gaat opvallen. Om dat te voorkomen zet je een condensator op de ledstrip, maar dan werken alle 'knipper' functies niet meer goed doordat de condensator oplaad en ontlaad.