Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Halense baan

Gestart door Marc A3 maandag 29 februari 2016, 17:13:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Halense baan
Marc A3
gast

Halense baan
Na enkele weken kopen en testen is de richting bepaald voor de aanleg van de nieuwe baan.
Het ontwerp werd gemaakt in WinTrack 8. Gezien de beperkte ruimte ter beschikking werd voor volgende aandachtspunten gekozen (ook al zijn ze niet allemaal 100% gerealiseerd)
- Waar mogelijk dubbel spoor en links rijden
- Veranderen van niveau via spiraal. Stijgen langs de buitenzijde om de stijging maximaal te beperken en te streven naar 3%
- Een duidelijk paradespoor
- toegang via de binnenzijde van de spiralen.
- Geen eindstation, de treinen moeten kunnen blijven rondrijden.
- Wisselen tussen links en rechts rijden moet mogelijk zijn om zo weinig mogelijk beperkingen te hebben met het opstellen van reiswegen.
- Een station waar alle sporen in alle richtingen kunnen gebruikt worden en waar meer dan een lok en twee wagons op geraakt :-)

De centrale is een ECOS2. Tussen alle wisselstraten zijn 3 bezetmelders voorzien met volledige detectie. Ik heb onder andere te S88N terugmelders van TrainTech getest en deze voldoen perfect! De wissel decoder die ik van hen heb getest is na enkele dagen letterlijk in rook opgegaan. Met deze decoder had ik ook de restspanning in de wisselspoelen en dus een permanent "natikken" van de aandrijvingen. Een hoop aandrijvingen aanpassen en overbruggen was dan het alternatief. Ook de centrale hield soms op met deze decoder aan te sturen. Ook maar eens de duurdere M83 van M* getest omdat deze ook extern kan gevoed worden en er dus geen digitale stroom wordt verbruikt voor het schakelen van de wissels. Deze voldoen na een week testen aan de verwachting en ze zijn ook te programmeren in zowel DCC als Motorola. Geen getik meer van de wisselaandrijvingen en geen aanpassingen van de aandrijvingen meer vereist. Het schakelen is ingesteld op 50 mS. Bij 33 mS bleef één wissel soms hangen. Tot nu toe geen probleem met de 50 mS!

Ondertussen ook nog wat leren werken met Koploper. Alle gegevens van de ECOS werden perfect ingelezen maar zal nog veel "try and error" moeten passeren om de vele mogelijkheden te ontdekken en onder de knie te krijgen. Een hand op de PC, de andere in de handleiding.

Het baanontwerp gaat mee in bijlage. Zowel de tunnelingangen als de zichtbare gedeelten zijn een raadsel in 3D, maar het geeft al wel een idee van het ontwerp. De opstelsporen in het schaduwstation blijven nog een open issue. Ofwel maak ik deze zodanig dat ze verwijderd kunnen worden om toegang te hebben tot het schaduwstation, ofwel laat ik ze gewoon vallen.
Hier en daar een schoonheidsfoutje in de aansluitingen van de sporen (paradebaan!) maar dat wordt nog verbeterd.
Het streefdoel is om 8,5 à 9 cm te houden in de spiralen. Deze is nu in het ontwerp niet overal gerealiseerd maar dat zal wel zo worden bij de bouw ervan.

In de spiralen bouw ik al bovenleiding in met koperdraad. Deze is (voorlopig) nog niet voorzien maar je weet maar nooit.

Groetjes uit een oude kinderkamer ergens in Halen

Marc
Re: Halense baan
peterke33
gast

Re: Halense baan
Welkom Marc,

Dat beloofd wat je mag gerust foto's plaatsen hier, dat vinden we altijd heel leuk.  :P  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Halense baan
Jørg
gast

Re: Halense baan
-Marc:
Heb je baanplan eens bekeken in WT, je meot je tunnelingangen op hetzelfde niveau zetten dan de sporen staan getekend.
En in je paradespoor staan er twee boogbruggen vlak boven elkaar getekend dat is in mijn ogen niet realistisch.
Er zullen nog wel wat schoonheidsfoutjes in zitten maar die komen wel boven water, je hebt al een goede basis voor je plan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Halense baan
Marc A3
gast

Re: Halense baan
Door professionele bezigheden even afwezig geweest. Tussen de activiteiten door toch nog even tijd genomen om het plan wat aan te passen. Bijgevoegd een plan gemaakt in WT12. Een tweede niveau extra dat de mogelijkheid biedt om terug te keren naar het niveau van het station zonder via het schaduwstation te moeten gaan. Het links rijden blijft. Heb nog andere plannen gemaakt maar deze werkten niet echt. Het wordt dus de versie 4.1
Er is weinig plaats voor scenery maar het rijden is het belangrijkste. Heb hiervoor immers ook nog geen echte ideeën.De onderbouw is zo goed als klaar. Kamertje mooi gevuld. Keuze is een open constructie zodat alles maximaal bereikbaar blijft. Fotootje bijgevoegd om een idee te geven. Bij Conrad nog wat materiaal besteld zoals schakeldraad, kabelgoten en soldeerlatten. Boekbinders om de rest van de kabels wat ordelijk te houden.
Heb van TrainTech een nieuwe wisseldecoder ontvangen. Zal deze testen als het schaduwstation getest wordt.
De ondergrond voor de rails wordt MDF. Er is daarover al veel geschreven met voor- en nadelen maar dat zal het worden. Voor de demping gebruik ik 2mm ondervloer voor parket. Geen nagels of vijzen maar de rails worden gelijmd.
Onder de wissels maak ik een uitsparing zodat ik altijd bij de aandrijvingen kan en de baan niet moet afbreken bij een hapering. Heb een mal gemaakt in karton om de plaats van de aandrijving juist uit te zagen. Zal wel een foto toevoegen als er enkele gemaakt zijn.
Voila. Nog immens veel werk aan de winkel maar het is fijn om hiermee bezig te zijn!

Marc