Na enkele weken kopen en testen is de richting bepaald voor de aanleg van de nieuwe baan.
Het ontwerp werd gemaakt in WinTrack 8. Gezien de beperkte ruimte ter beschikking werd voor volgende aandachtspunten gekozen (ook al zijn ze niet allemaal 100% gerealiseerd)
- Waar mogelijk dubbel spoor en links rijden
- Veranderen van niveau via spiraal. Stijgen langs de buitenzijde om de stijging maximaal te beperken en te streven naar 3%
- Een duidelijk paradespoor
- toegang via de binnenzijde van de spiralen.
- Geen eindstation, de treinen moeten kunnen blijven rondrijden.
- Wisselen tussen links en rechts rijden moet mogelijk zijn om zo weinig mogelijk beperkingen te hebben met het opstellen van reiswegen.
- Een station waar alle sporen in alle richtingen kunnen gebruikt worden en waar meer dan een lok en twee wagons op geraakt
De centrale is een ECOS2. Tussen alle wisselstraten zijn 3 bezetmelders voorzien met volledige detectie. Ik heb onder andere te S88N terugmelders van TrainTech getest en deze voldoen perfect! De wissel decoder die ik van hen heb getest is na enkele dagen letterlijk in rook opgegaan. Met deze decoder had ik ook de restspanning in de wisselspoelen en dus een permanent "natikken" van de aandrijvingen. Een hoop aandrijvingen aanpassen en overbruggen was dan het alternatief. Ook de centrale hield soms op met deze decoder aan te sturen. Ook maar eens de duurdere M83 van M* getest omdat deze ook extern kan gevoed worden en er dus geen digitale stroom wordt verbruikt voor het schakelen van de wissels. Deze voldoen na een week testen aan de verwachting en ze zijn ook te programmeren in zowel DCC als Motorola. Geen getik meer van de wisselaandrijvingen en geen aanpassingen van de aandrijvingen meer vereist. Het schakelen is ingesteld op 50 mS. Bij 33 mS bleef één wissel soms hangen. Tot nu toe geen probleem met de 50 mS!
Ondertussen ook nog wat leren werken met Koploper. Alle gegevens van de ECOS werden perfect ingelezen maar zal nog veel "try and error" moeten passeren om de vele mogelijkheden te ontdekken en onder de knie te krijgen. Een hand op de PC, de andere in de handleiding.
Het baanontwerp gaat mee in bijlage. Zowel de tunnelingangen als de zichtbare gedeelten zijn een raadsel in 3D, maar het geeft al wel een idee van het ontwerp. De opstelsporen in het schaduwstation blijven nog een open issue. Ofwel maak ik deze zodanig dat ze verwijderd kunnen worden om toegang te hebben tot het schaduwstation, ofwel laat ik ze gewoon vallen.
Hier en daar een schoonheidsfoutje in de aansluitingen van de sporen (paradebaan!) maar dat wordt nog verbeterd.
Het streefdoel is om 8,5 à 9 cm te houden in de spiralen. Deze is nu in het ontwerp niet overal gerealiseerd maar dat zal wel zo worden bij de bouw ervan.
In de spiralen bouw ik al bovenleiding in met koperdraad. Deze is (voorlopig) nog niet voorzien maar je weet maar nooit.
Groetjes uit een oude kinderkamer ergens in Halen
Marc